AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #1 Skrevet 27. april 2021 Har fått tilbud om å kjøpe en tomt. Tanken er å bygge hytte der. Problemet er at tomta ikke er regulert. Utifra det jeg har forstått når jeg googler vil det si at det per nå ikke er lov til å bygge der og at det må søkes. Så da er spørsmålet: skal vi kjøpe nå og sjanse på at det går bra? Hvor lang tid tar det å regulere en tomt? Eller skal vi be selger få den regulert først og da mest sansynlig med den prisstigningen jeg antar det vil føre med seg? Hva hadde dere gjort her ? Anonymkode: 160fb...c63
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #2 Skrevet 27. april 2021 Sjekk om tomta ligger i LNF-område. Hør med kommunen. Anonymkode: 6a2b6...9f2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #3 Skrevet 27. april 2021 Har du sjekket kommunedelsplanen? Er tomten allerede fradelt? Anonymkode: 8238e...2d4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #4 Skrevet 27. april 2021 Regulering kan være kostbart, og det er ikke garantert å få regulert en tomt til hytte. Det avhenger av hva slags planformål den har nå. Om den reguleres må dere fortsatt søke om oppføring av hytte. Jeg ville ikke ha kjøpt tomt uten at den plangrunnlaget er ordnet, dere risikerer i verste fall å sitte med en ubrukelig tomt. Anonymkode: 347b6...f7a
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #5 Skrevet 27. april 2021 Eller dersom det er LNF, høre med kommunen om det er sannsynlig å få dispensasjon. Anonymkode: 347b6...f7a
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #6 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Regulering kan være kostbart, og det er ikke garantert å få regulert en tomt til hytte. Det avhenger av hva slags planformål den har nå. Om den reguleres må dere fortsatt søke om oppføring av hytte. Jeg ville ikke ha kjøpt tomt uten at den plangrunnlaget er ordnet, dere risikerer i verste fall å sitte med en ubrukelig tomt. Anonymkode: 347b6...f7a Dette. Anonymkode: 4041a...4c0
A-hunter Skrevet 27. april 2021 #7 Skrevet 27. april 2021 Ingen tomter er uregulert. Om den ikke ligger under en reguleringsplan, ligger den i et område med betegnelse i arealdelen til kommuneplanen. Kommuneplanen vil beskrive de begrensninger som hviler på tomter i de ulike områdene. Ligger den i LNF er det særlig viktig å lese kommunens holdninger til oppføring av bygninger. Å satse på å regulere en enslig tomt er galskap. Det koster mer enn kvart million og tar to år eller mer.
newman01 Skrevet 28. april 2021 #8 Skrevet 28. april 2021 Friske priser for reguleringsarbeid ja... I Nordre Follo tar de 50'000 for oppstartsmøte, pluss 140'000 i behandlingsgebyr, 40kr pr m2 BRA bygg og 50'000 dersom arbeidet krever planprogram. Så friske priser. Og da har man ikke engang begynt å se på gebyrer for selve tiltaket med å bygge
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #9 Skrevet 28. april 2021 newman01 skrev (1 time siden): Friske priser for reguleringsarbeid ja... I Nordre Follo tar de 50'000 for oppstartsmøte, pluss 140'000 i behandlingsgebyr, 40kr pr m2 BRA bygg og 50'000 dersom arbeidet krever planprogram. Så friske priser. Og da har man ikke engang begynt å se på gebyrer for selve tiltaket med å bygge Jepp, og ofte må du ha et eget firma som utarbeider ROS-analyse, konsekvensutredning dersom det er behov for det, bestemmelser, arealplankart osv. Anonymkode: 347b6...f7a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå