Gå til innhold

Erfaringer med tesla/elbil i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Elbil er for kjerringer og doldiser. Ingenting lukter bedre enn fylling av bensin på tanken. 

Anonymkode: 63580...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tenkt at det er mangelen på lading som er din største utfordring. Å lade på hurtiglading og offentlige ladeplasser (som tar betalt) er dyrt i lengden. Er det ingen mulighet for deg å installere en elbil-lader hjemme? 

Vi kjøpte Model 3 i høst når den ble relansert med varmepumpe. Jeg var skeptisk til Tesla da bilmerket og de som kjøper bilmerket for meg har representert noe jeg ikke hadde så lyst til å assosieres med. Men komboen av rekkevidde, hengerfeste og nedsatt pris overbeviste meg. Vi fikk utlevert bilen i desember. I januar/februar var vi på verksted 4 ganger, hvor vi 1 gang ble hentet av Viking fordi bilen ikke fungerte. 

Man kan kanskje tenke at vi var uheldige, og det var vi nok - men et vennepar som fikk utlevert lik bil rett før oss har hatt en litt lignende reise (2 ganger på verksted, hvor bilen ble hentet 1 gang av Viking). 

Det merkelige er at jeg fremdeles elsker bilen, og ville kjøpt den om igjen selv om jeg visste hvor humpete start vi skulle få. Det er rett og slett så mye som teller positivt at det har vært verdt det. 

Bilen er god å kjøre teknisk, appen fungerer veldig godt, man trenger ikke å lure på om noe er galt med bilen - den sier fra selv!, all kommunikasjon med verkstedet har vært veldig enkel og grei - vi har fått lånebil hver gang vår bil har trengt en sjekk, det er et veldig godt utbygd ladenettverk (i hvertfall sørpå, vet ingenting om lading nordpå) og i tillegg er kjøreopplevelsen veldig god synes jeg. 

Det er klart at hvis bilen du kjøper får samme oppstartsvansker som vår så vil det telle negativt at du har verksted så langt unna. Dog tenker jeg at det at folk må reise langt for å dra på verksted er noe verkstedet i Tromsø er vant til (det er jo heller ikke unikt for Tesla i nord), og påvirker kanskje litt hvordan verkstedet jobber? Verkstedene i Oslo ligger i andre enden av skalaen - de har et stort flertall av sine kunder under 1 time unna, så arbeidet med å komme seg til og fra vil ikke være like stort. Jeg opplever likevel at de har gjort en god jobb altså. 

Når verkstedet er såpass langt unna teller det positivt i mine øyne at Tesla ikke krever årlig service på merkeverksted for å opprettholde garantien, slik jeg har fått inntrykk av at andre bilmerker gjør. 

Anonymkode: 7f2a9...1ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det er nevnt tidligere i tråden ville jeg aldri kjøpt elbil om jeg ikke hadde hatt mulighet til å lade hjemme. Da forsvinner mye av den økonomiske fordelen og det er ekstremt upraktisk å måtte reise ut for å lade i timesvis hver uke, det hadde jeg blitt ekstremt lei av. Mange elbiler har vampire drain som tømmer batteriet når bilen står stille uten å være tilkoblet lader, teslas vampire drain er ganske stort og vil tappe batteriet betraktelig om bilen står stille en ukes tid.

Vi har selv to elbiler hvorav en er Tesla, har ikke hatt noen store problemer med noen av elbilene. 

Innspill på å kjøre om vinteren; Om batteriet er varmet opp før avgang vil du ikke merke så stor forskjell på forbruk på kjøring men du vil bruke mye strøm på å holde kupeen varm, og det er økt rullemotstand om veien ikke er tørr. Det er igjen da ekstra viktig å ha lademulighet slik at du kan varme opp bilen mens den er koblet til lader slik at du kan legge i vei med fullt batteri og varm kupè.

Anonymkode: 72261...0de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er ikke lenge siden jeg hørte fra de som jobber i transportbransjen, at det kjøres lassevis med batteripakker, nettopp til Tesla. Dette er da til et av Teslaverkstedene på østlandet,  som det denne kjørte til. Så det kan være lurt å ha et merkeverksted i nærheten når man anskaffer seg en slik bil. Barnesykdommer borte hos Tesla? Nei den tror jeg ikke på! Og det er som det sies over her, det er dyrt å lade. Kostnad pr.km er lik bensin/diesel. Og skal den på verksted er det neppe gratis der heller. 

Kulde og batteri, er en dårlig kombo. Hører fra de som bor slik at de kan følge med på trafikken til og fra fjellet der det er mange fra Oslo og omegn, bergingsbilene går i skytteltrafikk med elbiler som ikke vil gå i gang i kulda. En på planet og en på brille bak. Da er det mest sannsynlig 12volt kretsen som er problemet. De har et 12V batteri, som tappes for strøm på lik linje med bensin/diesel når det er kaldt, og det tappes også når man ikke kjører langt nok da det ikke lades under lading av hoved batteriet.

Anonymkode: 645ec...398

Jeg har selv hatt elbil i over fire år. Kostnad pr km er ikke lik bensin/diesel. Selv kjører jeg ca 25000 km i året og hadde dieselutgifter på ca 2500 pr måned. Strømkostnaden er gjennomsnittlig 500 kroner i måneden. På langtur om sommeren blir det litt dyrere og av og til kan det koste likt fossil på enkelte hurtigladere.

Elbil har i tillegg billigere diesel også billigere service.

Jeg har aldri hatt problem med bilen og heller ikke 12V batteriet. Det er klart om at om man kjører bare korte turer så kan det bli litt dårlig lading av det batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Siden du cherrypicker statistikk: motsvar til din link #1: NAF er uenig med deg, https://motor.no/elbil/nei-det-er-ingen-bolge-av-elbilhavarier-med-flatt-batteri/192441

"Men det er altså ingenting som tyder på at elbiler denne vinteren er mye oftere rammet av flatt startbatteri enn andre biler.

– Ut fra vår statistikk over berginger av NAF-medlemmer er det ingen bølge av elbiler med flate 12 volts-batterier, konstaterer Nils Sødal.

– I januar hadde vi 5586 assistanser knyttet til flate startbatterier og startvansker. Av disse var kun 186 elbiler."

Elbiler er 10% av bilparken men sto for kun 3,3% av biler med startvansker. Dvs, mer pålitelig enn fossilbiler. 

Din link #2 gjelder alle biler, ikke elbiler. 

Og siden du ikke hadde noen kommentar til resten regner jeg med du var enig?:)

Anonymkode: dc329...8ac

Er din mening fasit, på hvordan det er å bruke elbil? Det du viser til er jo glansbilder, kanskje litt lurt å se baksiden av medaljen også?

Ang dine utgifter til lading, så må det gjelde på eget stikk hjemne? I så fall må det presiseres. Kostnaden ved å lade utenfor egen hjem, er nettopp hva jeg skrev, på lik linje med bensin/diesel. Så nei, er ikke enig

Når NAF sier de har en statstikk på hvor mange berginger de har av de tre forskjellige, er det kun de som de selv har redning på, eller Falch og Viking medregnet? Blir så fall økning for alle totalt.

Når du, og alle andre ikke fikk start på dieselbilen i kulde, er det kunn deg selv du har å takke for nettopp dèt. Har selv aldri hatt problemer med kalde starter. Må bare ha litt innsikt i hva som kan skje, så gjør man tiltak for slikt.

Til den som sier at de som kjører langt ikke har problem med å få i gang elbilen etter å kjørt fra Oslo, så er det nettopp de som blir berget ned fra fjellet med tomt 12V batteri. Det er ikke folk fra nærområdet som har hytter i Trysil/Hafjell/Kvitfjell/Skeikampen.

Anonymkode: 645ec...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er din mening fasit, på hvordan det er å bruke elbil? Det du viser til er jo glansbilder, kanskje litt lurt å se baksiden av medaljen også?

Vet ikke hvilken bakside (eller "ulempe") du mener da ingen her kjenner seg igjen i alle tingene du har ramset opp. Selv NAF er uenig i det ene punktet ditt. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ang dine utgifter til lading, så må det gjelde på eget stikk hjemne? I så fall må det presiseres. Kostnaden ved å lade utenfor egen hjem, er nettopp hva jeg skrev, på lik linje med bensin/diesel. Så nei, er ikke enig

Nei, selv med superlading er det vesentlig billigere enn fossil. Om man virkelig prøver, kan man få dyr lading. Men det er ikke slik det fungerer. Om du leser hovedinnlegget spør TS om lading hjemme. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når NAF sier de har en statstikk på hvor mange berginger de har av de tre forskjellige, er det kun de som de selv har redning på, eller Falch og Viking medregnet? Blir så fall økning for alle totalt.

For alle totalt men forholdet elbil / fossil blir likt. Påstanden din om at elbil er dominerende på planet til Viking, stemmer rett og slett ikke. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når du, og alle andre ikke fikk start på dieselbilen i kulde, er det kunn deg selv du har å takke for nettopp dèt. Har selv aldri hatt problemer med kalde starter. Må bare ha litt innsikt i hva som kan skje, så gjør man tiltak for slikt.

Jepp. Det stemmer. Men poenget består - elbiler håndterer kulde helt fint. De feilene man her, er brukerfeil og har ingenting med elbiler iboende egenskaper å gjøre. Takk for at du presiserte det. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Til den som sier at de som kjører langt ikke har problem med å få i gang elbilen etter å kjørt fra Oslo, så er det nettopp de som blir berget ned fra fjellet med tomt 12V batteri. Det er ikke folk fra nærområdet som har hytter i Trysil/Hafjell/Kvitfjell/Skeikampen.

Anonymkode: 645ec...398

Jo. For vi har hytte på trysil. Vinteren 2018 var det -35 innover dalen og det sto så mange fossilbiler med problemer at etterslepet til Viking var åtte timer. 

Aldri opplevd selv eller sett andre elbiler med problemer på selv de kaldeste dagene der oppe. Det kan såklart ha skjedd, men omfanget du har fått beskrevet stemmer rett og slett ikke. 

Anonymkode: dc329...8ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Ts her. 

Takker for mange svar. Noen av dere lurer på om ikke jeg kan installere elbillader hjemme. Skulle helst det, men jeg leier... Og kan dermed ikke gjøre det. 

Anonymkode: 2cde5...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei.

Ts her. 

Takker for mange svar. Noen av dere lurer på om ikke jeg kan installere elbillader hjemme. Skulle helst det, men jeg leier... Og kan dermed ikke gjøre det. 

Anonymkode: 2cde5...e59

Det kan være eieren går med på det. For det medfører verdiøkning på boligen. Du kan evt sponse en liten sum? 🙂

Anonymkode: dc329...8ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vet ikke hvilken bakside (eller "ulempe") du mener da ingen her kjenner seg igjen i alle tingene du har ramset opp. Selv NAF er uenig i det ene punktet ditt. 

Nei, selv med superlading er det vesentlig billigere enn fossil. Om man virkelig prøver, kan man få dyr lading. Men det er ikke slik det fungerer. Om du leser hovedinnlegget spør TS om lading hjemme. 

For alle totalt men forholdet elbil / fossil blir likt. Påstanden din om at elbil er dominerende på planet til Viking, stemmer rett og slett ikke. 

Jepp. Det stemmer. Men poenget består - elbiler håndterer kulde helt fint. De feilene man her, er brukerfeil og har ingenting med elbiler iboende egenskaper å gjøre. Takk for at du presiserte det. 

Jo. For vi har hytte på trysil. Vinteren 2018 var det -35 innover dalen og det sto så mange fossilbiler med problemer at etterslepet til Viking var åtte timer. 

Aldri opplevd selv eller sett andre elbiler med problemer på selv de kaldeste dagene der oppe. Det kan såklart ha skjedd, men omfanget du har fått beskrevet stemmer rett og slett ikke. 

Anonymkode: dc329...8ac

Joda, jeg skjønner du har vondt for å forstå sanningen, men deg om det! For det er ikke det spor bedre i Trysil etter hva jeg hører, når det gjelder å "redde" elbiler fra kulden med flate batterier. Du ser det bare ikke, eller nekter å innse at det skjer.

Poenget mitt med å sørge for at en bil starter i kulde, skjønte du ikke. Det beviser bare at du har innsikt lik null, på det tekniske på en bil.

Anonymkode: 645ec...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt elbil i 1 år. Veldig fornøyd. Kjører 16 000 km i året.

Jeg hadde ALDRI valgt elbil dersom jeg ikke kunne lade hjemme. Du vil bruke så mye ekstra tid når du venter på at bilen skal lades på en hurtiglader samt at det koster. 

Anonymkode: 4bff8...329

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slitsom ting med å ha elbil er at det er mange som aldri har sittet i en elbil skal komme med masse negativitet og skal krangle på ting som er helt uvesentlig eller ikke er et problem i hverdagen.

Anonymkode: 72261...0de

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Joda, jeg skjønner du har vondt for å forstå sanningen, men deg om det! For det er ikke det spor bedre i Trysil etter hva jeg hører, når det gjelder å "redde" elbiler fra kulden med flate batterier. Du ser det bare ikke, eller nekter å innse at det skjer.

Jeg trenger verken innse eller se noe som helst for å lese at NAF som sitter på statistikken, er uenig med deg. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Poenget mitt med å sørge for at en bil starter i kulde, skjønte du ikke. Det beviser bare at du har innsikt lik null, på det tekniske på en bil.

Anonymkode: 645ec...398

Jeg har ok+ teknisk innsikt. Blant annet forstår jeg at en elbil ikke sliter mer med kulde enn en fossilbil. 

Men godt du har hengt deg opp i akkurat dette, regner med det betyr at du forsto at alt det andre du skrev var feil siden du lot det ligge. 

Anonymkode: dc329...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg trenger verken innse eller se noe som helst for å lese at NAF som sitter på statistikken, er uenig med deg. 

Jeg har ok+ teknisk innsikt. Blant annet forstår jeg at en elbil ikke sliter mer med kulde enn en fossilbil. 

Men godt du har hengt deg opp i akkurat dette, regner med det betyr at du forsto at alt det andre du skrev var feil siden du lot det ligge. 

Anonymkode: dc329...8ac

Jeg spurte også om du vet statistikken til de to andre selskapene som berger biler, men du svarte ikke på det. For det vet du ikke.

Du har ikke noe innsikt i hvordan en bil kan klargjøres for en kaldstart, det har du jo sagt selv. Husker du dårlig?

Anonymkode: 645ec...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En slitsom ting med å ha elbil er at det er mange som aldri har sittet i en elbil skal komme med masse negativitet og skal krangle på ting som er helt uvesentlig eller ikke er et problem i hverdagen.

Anonymkode: 72261...0de

Et familiemedlem ville ikke ha tesla pga usikkerhet rundt service. Dvs, han trodde servicen var elendig etter å ha lest hva ikke - teslaeiere trodde om servicen. Så han kjøpte en annen type elbil som for all del er fin. 

Litt tilfeldig, men han var på besøk her samtidig som tesla mobile service parkerte i utenfor for å oppgradere laderen. Det var litt gøy å se reaksjonen hans da. 

Anonymkode: dc329...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, jeg og. Men det er med småturer. Så fort jeg kjører noen mil, faller forbruket med til tilnærmet normale tall. Så fort batteriet blir varmt er det som å kjøre på en varm vårdag. 

Anonymkode: dc329...8ac

Jeg kjører 13 mil om dagen. Merker godt at det går fortere ned om vinteren. Men kjører mye 110-sone og må varme bilen.

Anonymkode: 05ce3...f11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg spurte også om du vet statistikken til de to andre selskapene som berger biler, men du svarte ikke på det. For det vet du ikke.

Det vet åpenbart ikke du heller 😂 Jeg vet det NAF sier. Og det er at "ingenting som tyder på at elbiler denne vinteren er mye oftere rammet av flatt startbatteri enn andre biler", sitat, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal.

Så forstår ikke helt hva du maser om her. Er det tallene til alle bittesmå bergingsfirmaer du ønsker?  Som at det skal tippe statistikken i elbilen disfavør når NAF med 500.000 medlemmer mener noe helt annet? Sa noen halmstrå?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har ikke noe innsikt i hvordan en bil kan klargjøres for en kaldstart, det har du jo sagt selv. Husker du dårlig?

Anonymkode: 645ec...398

Hva er egentlig poenget ditt? Fordi jeg ikke har fått start på deselbilen min en gang i -30 så..?

Anonymkode: dc329...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kom på en hendelse med Tesla..det er noen år tilbake men iallefall var det mye oppslag i media om hvor håpløst dårlig service det var på verkstedene og at de ikke tok tlf. osv... Akkurat da bestemte ene dørhåndtaket seg for å streike, kom ikke ut, så jeg så for meg 1 mnd. i konas bil ... Selvsagt forsøkte jeg jo ringe de likevel, og ja, de tok tlf. tvert og dagen etter fikset de dørhåndtaket.... Det må være folk som får betalt for å disse Tesla på nettet...kan ikke forstå annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, ABM said:

Kom på en hendelse med Tesla..det er noen år tilbake men iallefall var det mye oppslag i media om hvor håpløst dårlig service det var på verkstedene og at de ikke tok tlf. osv... Akkurat da bestemte ene dørhåndtaket seg for å streike, kom ikke ut, så jeg så for meg 1 mnd. i konas bil ... Selvsagt forsøkte jeg jo ringe de likevel, og ja, de tok tlf. tvert og dagen etter fikset de dørhåndtaket.... Det må være folk som får betalt for å disse Tesla på nettet...kan ikke forstå annet

Jeg fikk alarm i displayet på at 12V batteriet i min 6 år gamle model S måtte byttes, gikk inn i appen og der lå feilmeldingen klar for å bestille service, da kom det en servicebil hjem til oss og byttet batteriet for litt over 2000kr. Utrolig smidig.

Anonymkode: 72261...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/27/2021 at 7:36 PM, AnonymBruker said:

Tesla tar kun andre tesla som innbytte, men en bruktbilforhandler som selger tesla vil kanskje ta bilen din i innbytte. 

Tesla tar andre merker i innbytte, de selger de videre til biloppkjøpere

Anonymkode: 684a7...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (På 30.4.2021 den 9.52):

Kom på en hendelse med Tesla..det er noen år tilbake men iallefall var det mye oppslag i media om hvor håpløst dårlig service det var på verkstedene og at de ikke tok tlf. osv... Akkurat da bestemte ene dørhåndtaket seg for å streike, kom ikke ut, så jeg så for meg 1 mnd. i konas bil ... Selvsagt forsøkte jeg jo ringe de likevel, og ja, de tok tlf. tvert og dagen etter fikset de dørhåndtaket.... Det må være folk som får betalt for å disse Tesla på nettet...kan ikke forstå annet

Tesla ja, du kan lese denne artikkelen fra Nationen. Alle med Tesla, og elbiler generelt burde tenke seg om en eller flere ganger før de kommer med pisspreiket sitt om å være miljøvennlig! 

Lese HELE artikkelen!

Anonymkode: 645ec...398

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...