AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #1 Skrevet 27. april 2021 Hei Jeg vet at veldig mange har elbil/tesla i Norge. Jeg vurderer å kjøpe meg en ny tesla model 3, men lurer litt på hvilke erfaringer dere har med denne, evt elbiler generelt i Norge, spesielt med tanke på vinteren. Jeg bor i Nord-Norge og det kan bli over 20- grader her, dog ikke så ofte. Men det er mange her jeg bor som har tesla, så det bør vel ikke være noe stort problem da? Siden folk tydeligvis klarer seg fint. Jeg har ikke garasje, og heller ikke mulighet for å lade hjemme med mindre jeg må strekke en ledning 20 meter over plenen fra husveggen til bilen. Er det noen av dere som har elbil uten mulighet for å lade hjemme? Jeg vil ikke ha mulighet for å lade på jobb eller hjemme hos noen, men de har offentlige ladere her (både hurtiglader og ladere med mindre hastighet). Og hva er deres erfaringer med tesla? Både med tanke på kvalitet, kundeservice, osv. Nærmeste tesla-verksted her jeg bor er i Tromsø, en kjøretur som vil ta meg over 10 timer herfra. Det er veldig langt dersom noe skulle skje, men igjen så er det mange her jeg bor som har tesla, så det bør gå. Jeg en bil fra før som jeg gjerne skulle fått innbytte på dersom jeg kjøper ny bil. Tar tesla i mot biler til innbytte? Det er en toyota hvis det har noe å si. Anonymkode: 2cde5...e59
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #2 Skrevet 27. april 2021 Vi har ikke Tesla, men en annen elbil. Så det er ikke sikkert vår opplevelse med elbil er helt representativt. Opplever at batterikapasiteten synker drastisk når man kommer så langt ned som -20 grader. Heldigvis bor vi på Vestlandet, så det skjer ikke så ofte her. Men turene til hytta blir langdryge, siden vi må lade både 2 og 3 ganger på en strekning vi ellers ikke må lade på. Om vi bytter den ut i en annen elbil, vil vi ha en bil som har rekkevidde langt utover det vi trenger, slik at vi ikke blir like påvirket av lavere kapasitet i kulden. Tror heller ikke vi hadde valgt elbil uten lademuligheter hjemme, det er ikke spesielt billig å lade på ladestasjoner lenger, og prisene bare øker. Men du har kanskje mulighet til å legge strøm bort til plassen du parkerer og sette opp en ladestasjon der? Anonymkode: 0f2f7...465
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #3 Skrevet 27. april 2021 Elbilforum er rette kanalen å spørre. Anonymkode: 2700a...d6f 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #4 Skrevet 27. april 2021 At rekkevidden blir dårligere på vinteren er en sannhet med modifikasjoner. Etter 3 vintre med elbil har jeg litt grunnlag for å si det. Poenget er at et kaldt batteri øker forbruket. Men batteriet er ikke kaldt spesielt lenge og forbruket minsker fort. Det som gir høyt forbruk er korte turer jevnt fordelt utover et kaldt døgn. Feks kjørte jeg lite i vinter pga hjemmekontor, kun levere og hente i barnehagen. Batteriet rakk aldri bli varmt og effektivt og forbruket ble høyt. Men ettersom jeg lader hjemme hadde det ingenting å si. Når jeg kjørte langt normalisert forbruket seg. Det første året med elbil var uten lader hjemme. Det gikk greit, men jeg anbefaler sterkt å installere lader. Å alltid ha full tank er tross alt en av fordelene med elbil. Tesla tar kun andre tesla som innbytte, men en bruktbilforhandler som selger tesla vil kanskje ta bilen din i innbytte. Barnesykdommene til Tesla er forbi og eierne er fornøyde. Men jeg ville ikke kjøpt noen bil, uavhengig av merke, om verkstedet er 10 timer unna Anonymkode: dc329...8ac
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #5 Skrevet 27. april 2021 Det er ikke lenge siden jeg hørte fra de som jobber i transportbransjen, at det kjøres lassevis med batteripakker, nettopp til Tesla. Dette er da til et av Teslaverkstedene på østlandet, som det denne kjørte til. Så det kan være lurt å ha et merkeverksted i nærheten når man anskaffer seg en slik bil. Barnesykdommer borte hos Tesla? Nei den tror jeg ikke på! Og det er som det sies over her, det er dyrt å lade. Kostnad pr.km er lik bensin/diesel. Og skal den på verksted er det neppe gratis der heller. Kulde og batteri, er en dårlig kombo. Hører fra de som bor slik at de kan følge med på trafikken til og fra fjellet der det er mange fra Oslo og omegn, bergingsbilene går i skytteltrafikk med elbiler som ikke vil gå i gang i kulda. En på planet og en på brille bak. Da er det mest sannsynlig 12volt kretsen som er problemet. De har et 12V batteri, som tappes for strøm på lik linje med bensin/diesel når det er kaldt, og det tappes også når man ikke kjører langt nok da det ikke lades under lading av hoved batteriet. Anonymkode: 645ec...398
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #6 Skrevet 27. april 2021 Elbiler blir stadig bedre. Om lengre rekkevidde på vinteren er din prioritet, så let etter de bilene som gjør det best der. Det er mye elbiler, og flere som kommer i nærmere fremtid, så mye å velge mellom. Anonymkode: 783f3...eca 2
Gjest ABM Skrevet 27. april 2021 #7 Skrevet 27. april 2021 Jeg har utelukkende god erfaring med Tesla, både bilen, service og driftsikkerhet, kjenner meg ikke igjen i noe av all kritikken de har fått opp i gjennom årene.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #8 Skrevet 27. april 2021 Om du hverken kan lade hjemme eller på jobb, så vil elbil bli veldig dyrt for deg. Det koster mye å lade på bensinstasjonen, men kanskje du kjører veldig lite? Jeg kjører 40.000 i året ca. Jeg har hatt jaguar I-pace, tesla S, Kia E-Niro og Audi E-tron. Fornøyd med alle sammen, men mest de to første ☺️ Anonymkode: 9b6bc...4dc
catman Skrevet 27. april 2021 #9 Skrevet 27. april 2021 2012 model Leaf her. Vinterrekkevidde blir nok ca 30% mindre med blandet kjøring, som noen over sier, verre, jo kaldere det er, og jo kortere strekninger du kjører. Det å lade hjemme er glimrende, koster nesten ingenting og du får varmt batteri, varm bil hver morgen når du skal ut. Hurtiglading er dyrt og ikke noe for hverdagen. Elbil er prinsipielt pisseenkelt å kjøre. Det er egentlig det beste med det, du slipper å tenke mye på tekniske begrensninger (bortsett fra at du fortsatt ikke kjører bånn gass med kald bil; maks trekk fra kaldt batteri er ikke bra for cellene). Har du en garasje, er -20 ute enda mindre problematisk. Hva angår kvalitet, så har jo mange elbiler vært litt utfordrende - mest Tesla, fordi de står helt i front med ny teknologi, og de har i tillegg nettopp begynt å lage biler. Google "sandy munro tesla" for litt innsikt. Noen biler er veldig vellaga, mange er ikke det. Han har et intervju med Elon Musk som er verdt å sjå. Mange "dårlige" merker var først ute med elbil, slik som Nissan og Opel. Skrur du litt selv, vil du se alle de dumme løsningene de kom på. Men, likevel, disse bilene er sabla billige å eie, lett å kjøre, og det kan anbefales å prøve. Snakk gjerne med de lokale naboene dine for å få litt info om særutfordringene med kulden. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #10 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke lenge siden jeg hørte fra de som jobber i transportbransjen, at det kjøres lassevis med batteripakker, nettopp til Tesla. Dette er da til et av Teslaverkstedene på østlandet, som det denne kjørte til. Så det kan være lurt å ha et merkeverksted i nærheten når man anskaffer seg en slik bil. Barnesykdommer borte hos Tesla? Nei den tror jeg ikke på! Og det er som det sies over her, det er dyrt å lade. Kostnad pr.km er lik bensin/diesel. Og skal den på verksted er det neppe gratis der heller. At du ikke tror på det betyr ikke at det ikke stemmer. Da tesla lanserte model 3 solgte de 5000 biler i måneden som verkstedene ikke var forberedt på. Nå er de ajour og vel så det. Kostnaden er overhode ikke lik diesel. Jeg kjører 20.000 i året og betaler ca 300 i måneden i strøm. AnonymBruker skrev (1 time siden): Kulde og batteri, er en dårlig kombo. Hører fra de som bor slik at de kan følge med på trafikken til og fra fjellet der det er mange fra Oslo og omegn, bergingsbilene går i skytteltrafikk med elbiler som ikke vil gå i gang i kulda. En på planet og en på brille bak. Da er det mest sannsynlig 12volt kretsen som er problemet. De har et 12V batteri, som tappes for strøm på lik linje med bensin/diesel når det er kaldt, og det tappes også når man ikke kjører langt nok da det ikke lades under lading av hoved batteriet. Anonymkode: 645ec...398 Jeg har hytte på fjellet. På de kaldeste dagene kjører er det 6-8 timers ventetid for at Viking skal få få liv i i deselbilene som står på de ulike hyttene. Jeg vet, fordi jeg opplevde det med den gamle og gode deselbilen før jeg kjøpte El. På hytta er det -30 over flere dager, har aldri opplevd at elbilen har klaget. Og ser sjeldent en elbil på planet til Viking. Påstanden dine er i rett og slett feil og i den grad det er noe der som stemmer, er det informasjon som er flere år gammel. Anonymkode: dc329...8ac 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #11 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): At du ikke tror på det betyr ikke at det ikke stemmer. Da tesla lanserte model 3 solgte de 5000 biler i måneden som verkstedene ikke var forberedt på. Nå er de ajour og vel så det. Kostnaden er overhode ikke lik diesel. Jeg kjører 20.000 i året og betaler ca 300 i måneden i strøm. Jeg har hytte på fjellet. På de kaldeste dagene kjører er det 6-8 timers ventetid for at Viking skal få få liv i i deselbilene som står på de ulike hyttene. Jeg vet, fordi jeg opplevde det med den gamle og gode deselbilen før jeg kjøpte El. På hytta er det -30 over flere dager, har aldri opplevd at elbilen har klaget. Og ser sjeldent en elbil på planet til Viking. Påstanden dine er i rett og slett feil og i den grad det er noe der som stemmer, er det informasjon som er flere år gammel. Anonymkode: dc329...8ac Her kan du selv lese om det du ikke tror på! Og denne artikkelen er ikke gammel! Og denne Det finnes flere artikler om dette om du bare gidder å lete litt. Og dette er artikler fra i år. Anonymkode: 645ec...398 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #12 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her kan du selv lese om det du ikke tror på! Og denne artikkelen er ikke gammel! Og denne Det finnes flere artikler om dette om du bare gidder å lete litt. Og dette er artikler fra i år. Anonymkode: 645ec...398 Siden du cherrypicker statistikk: motsvar til din link #1: NAF er uenig med deg, https://motor.no/elbil/nei-det-er-ingen-bolge-av-elbilhavarier-med-flatt-batteri/192441 "Men det er altså ingenting som tyder på at elbiler denne vinteren er mye oftere rammet av flatt startbatteri enn andre biler. – Ut fra vår statistikk over berginger av NAF-medlemmer er det ingen bølge av elbiler med flate 12 volts-batterier, konstaterer Nils Sødal. – I januar hadde vi 5586 assistanser knyttet til flate startbatterier og startvansker. Av disse var kun 186 elbiler." Elbiler er 10% av bilparken men sto for kun 3,3% av biler med startvansker. Dvs, mer pålitelig enn fossilbiler. Din link #2 gjelder alle biler, ikke elbiler. Og siden du ikke hadde noen kommentar til resten regner jeg med du var enig?:) Anonymkode: dc329...8ac 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #13 Skrevet 28. april 2021 12 hours ago, AnonymBruker said: At rekkevidden blir dårligere på vinteren er en sannhet med modifikasjoner. Etter 3 vintre med elbil har jeg litt grunnlag for å si det. Poenget er at et kaldt batteri øker forbruket. Men batteriet er ikke kaldt spesielt lenge og forbruket minsker fort. Det som gir høyt forbruk er korte turer jevnt fordelt utover et kaldt døgn. Feks kjørte jeg lite i vinter pga hjemmekontor, kun levere og hente i barnehagen. Batteriet rakk aldri bli varmt og effektivt og forbruket ble høyt. Men ettersom jeg lader hjemme hadde det ingenting å si. Når jeg kjørte langt normalisert forbruket seg. Det første året med elbil var uten lader hjemme. Det gikk greit, men jeg anbefaler sterkt å installere lader. Å alltid ha full tank er tross alt en av fordelene med elbil. Tesla tar kun andre tesla som innbytte, men en bruktbilforhandler som selger tesla vil kanskje ta bilen din i innbytte. Barnesykdommene til Tesla er forbi og eierne er fornøyde. Men jeg ville ikke kjøpt noen bil, uavhengig av merke, om verkstedet er 10 timer unna Anonymkode: dc329...8ac Jeg bruker mye mer strøm på vinteren enn sommeren. Ca dobbelt så mye de kaldeste dagene. Anonymkode: 05ce3...f11
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #14 Skrevet 28. april 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Her kan du selv lese om det du ikke tror på! Og denne artikkelen er ikke gammel! Og denne Det finnes flere artikler om dette om du bare gidder å lete litt. Og dette er artikler fra i år. Anonymkode: 645ec...398 Du må jo lese din egen NRK sak som du linker til. Der står det de som kjører lite får problmer med 12 volt batteriet, ikke de som kjører langt. Konklusjonen da må jo være at de som kjører fra Oslo og til hytta på fjellet ikke vil ha problmer med sitt 12 volt batteri for de kjører jo langt. Anonymkode: 2700a...d6f 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #15 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Tesla tar kun andre tesla som innbytte, men en bruktbilforhandler som selger tesla vil kanskje ta bilen din i innbytte Anonymkode: dc329...8ac Det stemmer ikke vi kjøpte ny modell S i januar og tesla tok vår Kia i innbytte. Mulig de har noen avtaler der igjen, men vi leverte nå bil og nøkler til Tesla-forhandleren. Anonymkode: 5adc9...4dc
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #16 Skrevet 28. april 2021 Har kjørt elbil i 7 år nå, blant annet Tesla, og går aldri over til bensin eller diesel igjen. Elbil har app hbir du settet på varnen før du kjører, så starte i masse minusgrader er aldri noe problem. Rekkevidden går litt ned når det er vinter, men også her hjelper det masse å forhåndsvarme. Men jeg hadde aldri kjøpt elbil uten å kunne lade på andre steder enn offentlige ladere. Det koster ekstra, ganske mye faktisk og du blir da avhengig av ledig kapasitet. En annen ting er at hyppig hurtiglading slitet veldig på batteriet og bør kun gjøres ved behov. Har du Tesla Supercharger i nærheten så er jo det gratis/rimligere, men også den slitet på batteriey ved for ofte bruk. Da vil du etterhvert få nedsatt ladehastighet, det er noe tesla gjør for å skåne battetiet. Hjemmelading bør være hovedladingen Ellers et servicen grei. Ser den har tapt seg en del den tiden vi har kjørt Tesla og antall bilet har skutt i været. Må huske at Tesla er enda en ny bil på markedet, så ting skjer. Men også viktig å huske at det er de som er misdfornøyd som skriker høyest. Anonymkode: 61f4c...15f 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #17 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er ikke lenge siden jeg hørte fra de som jobber i transportbransjen, at det kjøres lassevis med batteripakker, nettopp til Tesla. Dette er da til et av Teslaverkstedene på østlandet, som det denne kjørte til. Så det kan være lurt å ha et merkeverksted i nærheten når man anskaffer seg en slik bil. Barnesykdommer borte hos Tesla? Nei den tror jeg ikke på! Og det er som det sies over her, det er dyrt å lade. Kostnad pr.km er lik bensin/diesel. Og skal den på verksted er det neppe gratis der heller. Kulde og batteri, er en dårlig kombo. Hører fra de som bor slik at de kan følge med på trafikken til og fra fjellet der det er mange fra Oslo og omegn, bergingsbilene går i skytteltrafikk med elbiler som ikke vil gå i gang i kulda. En på planet og en på brille bak. Da er det mest sannsynlig 12volt kretsen som er problemet. De har et 12V batteri, som tappes for strøm på lik linje med bensin/diesel når det er kaldt, og det tappes også når man ikke kjører langt nok da det ikke lades under lading av hoved batteriet. Anonymkode: 645ec...398 Du har virkelig ikke peiling, og baserer alt du sier på ting du har blitt fortalt 😂 Dette må ta priswn for et av innleggene på KG med mest feil. Nei, det kostet ikke det sammen pr km med Tesla som med bensin/diesel, det er laaaangt unna. (Vi bytta fra diesel til Tesla). Hvis du går inn for å lade offentlig på kun de dyreste ladestasjonene kan du nok komme dit, men med fornuftig lading som de aller aller fleste gjør er besparelsen stor. Nei det er heller ingen problemer med 12volts battetiet i kulda. Bilen starter som en klokke hver gang uansett grader. Ja det kan komme feil på batteriet, men du finner ingen biler som de aldri er feil på. Du antar at bilene som blir hentet på fjellet er pga battetiet 😂 kan love deg at de fleste der har andre grunner, aller mest brukerfeil ved at de ikke har kunnet lade som planlagt og gått strømtom. For man må tenke litt anderledes når en kjører el, og som med alt annet hender det man må prøve og feile litt mems en lærer. Anonymkode: 61f4c...15f 2
Gjest ABM Skrevet 28. april 2021 #18 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du har virkelig ikke peiling, og baserer alt du sier på ting du har blitt fortalt 😂 Dette må ta priswn for et av innleggene på KG med mest feil. Nei, det kostet ikke det sammen pr km med Tesla som med bensin/diesel, det er laaaangt unna. (Vi bytta fra diesel til Tesla). Hvis du går inn for å lade offentlig på kun de dyreste ladestasjonene kan du nok komme dit, men med fornuftig lading som de aller aller fleste gjør er besparelsen stor. Nei det er heller ingen problemer med 12volts battetiet i kulda. Bilen starter som en klokke hver gang uansett grader. Ja det kan komme feil på batteriet, men du finner ingen biler som de aldri er feil på. Du antar at bilene som blir hentet på fjellet er pga battetiet 😂 kan love deg at de fleste der har andre grunner, aller mest brukerfeil ved at de ikke har kunnet lade som planlagt og gått strømtom. For man må tenke litt anderledes når en kjører el, og som med alt annet hender det man må prøve og feile litt mems en lærer. Anonymkode: 61f4c...15f Du har rett, har hatt Tesla i over 5 år og skal aldri ha annet bilmerke. Jeg tror det er folk på nettet som får betalt for å disse Tesla..iallefall stemmer ikke mye av det jeg leser med det jeg opplever.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #19 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det stemmer ikke vi kjøpte ny modell S i januar og tesla tok vår Kia i innbytte. Mulig de har noen avtaler der igjen, men vi leverte nå bil og nøkler til Tesla-forhandleren. Anonymkode: 5adc9...4dc Så bra om de har begynt med dette 🙂 (eller at jeg ikke har fått det med meg). Anonymkode: dc329...8ac
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #20 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg bruker mye mer strøm på vinteren enn sommeren. Ca dobbelt så mye de kaldeste dagene. Anonymkode: 05ce3...f11 Ja, jeg og. Men det er med småturer. Så fort jeg kjører noen mil, faller forbruket med til tilnærmet normale tall. Så fort batteriet blir varmt er det som å kjøre på en varm vårdag. Anonymkode: dc329...8ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå