Gå til innhold

Kan man anmelde styret i borettslaget?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Joda. Bare rart at dette ikke gjøres noe med. 2 år uten generalforsamling er helt klin kokos crazy. Da er det merkverdig at dette ikke blir gjort noe med. Det kan umulig stemme.

Anonymkode: 76bd7...4db

Jo. Det ER crazy. Og derfor burde vel tingretten reagere på det uansett om de får betalt eller ikke. 
p.s. Hvis du ikke tror på det jeg forteller, hva er poenget med å kommentere? 

Anonymkode: a54c6...932

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

1. Riktig. To år på rad. Hvilke år ? For GF for 2020 trenger ikke være avhold før 30/6-21. Når ble forrige GF avholdt?

2. Nei. 

3. Ganske lite 

4. Ja, betalt av styret. Så det er en "interessert" part, ikke nøytralt. Foretningsfører betales ikke av styret, men av borettslaget i sin helhet, og de skal være der for dere alle, både beboere og styret. Er de under BOB? 

5. Mange Hva er "mange" i et "ganske lite lag" Snakker min minst 10 % av andelseierne så skal de kunne kreve GF

6. Selvfølgelig. De får massevis av unnskyldninger. Hvilke unnskyldninger? Hva er svaret når de blir konfrontert med kravet i Borettslagsloven? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Victim blaming. 

Hvordan kan søstera mi tvinge andre naboer til å betale, fortell meg. Skal hun betale alt selv?  

Hun får uansett ingen faktura privat. Den kommer til borettslaget og skal dekkes av felleskostnadene. Om det så er bare 4 andeler, så vil jeg tro at det er penger til å dekke 30 000 kr

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Meld deg/dere inn i huseiernes landsforbund og be om juridisk bistand der i fra. 

Anonymkode: c0ec5...857

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Meld deg/dere inn i huseiernes landsforbund og be om juridisk bistand der i fra. 

Hvis de er underlagt en forretningsfører ( Ikke regnskapsfører) så skal de få all hjelp de trenger der. Jeg tor ikke dette er tatt med forretningsføreren, for da ville de nok blir tvunget til å avholde GF. 

Eller så har de avholdt GF, men at det ikke er informert slik at beboerne har oppfattet det. Ergo ikke godkjent GF. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo. Det ER crazy. Og derfor burde vel tingretten reagere på det uansett om de får betalt eller ikke. 

Det er ikke meg du siterer, men borettslaget er nødt til å betale Tingretten for denne tjenesten. Eller løse problemet uten Tingrettens hjelp.

Anonymkode: c872b...7a9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det sendt inn regnskap til regnskapsregisteret for 2019 ? Det kan du enkelt sjekke på brreg.no. Og det koster ingenting å laste ned regnskapet som viser hvem som har bekreftet at regnskapet er fastsatt av kompetent organ (generalforsamlingen)

• Liker 1
Skrevet
jabx skrev (8 minutter siden):

Her burde da styret holdes personlig ansvarlig så det slipper å gå ut over alle andre beboere?

Gjør alle medlemmer av styret til gjeldsslaver for resten av livet for å betjene borettslagets lån.

Jeg ble nysgjerrig og fant følgende artikkel om saken:

https://www.aftenposten.no/norge/i/M308o/boretts-slaget

Vanskelig å vite hva man skal tenke. Hvis det forrige styret virkelig har svindlet til seg penger fra borettslaget, hvorfor er de ikke holdt ansvarlig? Er det virkelig bare å kjøre på og stappe masse penger i egen lomme hvis man sitter i styret i et borettslag?

Det virker også som at OBOS bevisst har beriket seg på dette selv og utnyttet situasjonen på det groveste. Hvorfor slipper OBOS unna med slikt tro?

OBOS har jo vært i vinden i det siste også. Mye rart der, ser det ut til. Kanskje like greit å holde seg unna OBOS generelt, da det i større og større grad fremstår som noe korrupt svineri.

AnonymBruker
Skrevet
Msnoway skrev (16 minutter siden):

Er det sendt inn regnskap til regnskapsregisteret for 2019 ? Det kan du enkelt sjekke på brreg.no. Og det koster ingenting å laste ned regnskapet som viser hvem som har bekreftet at regnskapet er fastsatt av kompetent organ (generalforsamlingen)

Sikkert, men å sende inn regnskapet er ikke nok. Styret er pålagt å organisere møte hvert år. 

AnonymBruker
Skrevet

Huseiernes har blitt diskutert her på kg og mange skriver at ansatte der er studenter som ikke har peil. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sikkert, men å sende inn regnskapet er ikke nok. Styret er pålagt å organisere møte hvert år. 

Ja, jeg vet det. Men er jo greit å vite hvem som har bekreftet på at regnskapet er fastsatt av kompetent organ. Det er  viktig informasjon hvis noen av beboerne plutselig skulle finne på og gjøre noe med saken. 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

For å si det enkelt. De personene som sitter i styret, spesielt styreleder er personlig ansvarlig for driften av borettslaget. Man vil kunne juridisk gå etter disse personene dersom de misligholder vervet sitt. 

Løsning på hele denne saken dersom det stemmer at det ikke har vært holdt generalforsamling, levert regnskap osv. 

1.Beboere går sammen og ta kontakt med styret skriftlig, presenter påstandene og krever et møte.

2. Se hva møte bringer av informasjon og handle deretter.

3. Ta kontakt med advokat på vegne av borettslaget for å søke råd og bistand dersom det over ikke fører frem.

Hilsen styreleder.

Anonymkode: 76bd7...4db

... i det skriftlige kravet om ny generalforsamling stilles det KRAV om at generalforsamling gjennomføres innen X dato, ellers vil saken bli oversendt tingretten for gjennomføring og kostnadene for dette vil bli tillagt styret ved at f.eks. styrehonorar for det sittende styret strykes slik at kostnaden dekkes. Man kan jo også be om å få tilsendt protokoller for de to siste årenes generalforsamlinger.

Altså: nå har jeg lest side opp og ned med tråder her inne om tafatte styrer og borettslagsmedlemmer eller seksjonseiere som tafatt står og roper mot himmelen når det faktisk finnes lover og regler som kan hjelpe dem. Politianmeldelse og "løp til avisen" ser ut til å være eneste folk har lyst til. Selv om jeg er enig i at både rettsgebyrer og advokater er fryktelig dyrt, så må man faktisk bruke gyldige kanaler for å få orden.

Jeg hadde selv ALDRI funnet meg i at jeg ikke fikk innkalling til et ordinært årsmøte en gang pr år.

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

1. Riktig. To år på rad. 

2. Nei. 

3. Ganske lite 

4. Ja, betalt av styret. Så det er en "interessert" part, ikke nøytralt. 

5. Mange

6. Selvfølgelig. De får massevis av unnskyldninger. 

Hva mener du med "betalt av styret"? Dekkes ikke forretningsførsel av felleskostnadene deres?

AnonymBruker
Skrevet
jabx skrev (12 timer siden):

Jeg ble nysgjerrig og fant følgende artikkel om saken:

https://www.aftenposten.no/norge/i/M308o/boretts-slaget

Vanskelig å vite hva man skal tenke. Hvis det forrige styret virkelig har svindlet til seg penger fra borettslaget, hvorfor er de ikke holdt ansvarlig? Er det virkelig bare å kjøre på og stappe masse penger i egen lomme hvis man sitter i styret i et borettslag?

Det virker også som at OBOS bevisst har beriket seg på dette selv og utnyttet situasjonen på det groveste. Hvorfor slipper OBOS unna med slikt tro?

OBOS har jo vært i vinden i det siste også. Mye rart der, ser det ut til. Kanskje like greit å holde seg unna OBOS generelt, da det i større og større grad fremstår som noe korrupt svineri.

Jeg har lenket til saken tidligere, fordi jeg hadde en slektning som bodde i nærheten da det skjedde. Nå bor jeg selv på Høybråten, og går ofte tur med hunden i området.

Det er veldig mange forvirrende elementer i den saken. Etter at konflikten oppsto valgte beboerne et nytt styre, og det kan virke som om styreleder nummer 2 ble en slags syndebukk. Hun fikk en skikkelig uriaspost. Men saken var litt vanskelig å forstå, det var mange beskyldninger frem og tilbake. Tror ikke at noen enkeltperson ble holdt ansvarlig, og at beboerne måtte dele kostnadene. 

Når jeg er i området i dag er det fortsatt veldig stor forskjell på de to borettslagene jeg har nevnt. Nedre Haugen har sliten og uensartet fasade, der maling og murpuss flasser av. Uteområdene er slitne, og gjerdene skjeve. Øvre Haugen har pene (nye?) glassbalkonger, fine uteområder og er godt holdt. Det er helt absurd å se at to helt like borettslag, som er bygget av samme arkitekter i samme tidsperiode har utviklet seg så forskjellig.

Så det ser ut som om Nedre Haugen fortsatt har et slags økonomisk etterslep. Men jeg antar at det sitter et nytt styre der i dag, og ære være dem. De gjør sannsynligvis en kjempejobb med å få orden på borettslaget igjen. Men de må nok ha et visst tidsperspektiv før de er helt i gjenge igjen.

Anonymkode: c872b...7a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (12 timer siden):

... i det skriftlige kravet om ny generalforsamling stilles det KRAV om at generalforsamling gjennomføres innen X dato, ellers vil saken bli oversendt tingretten for gjennomføring og kostnadene for dette vil bli tillagt styret ved at f.eks. styrehonorar for det sittende styret strykes slik at kostnaden dekkes. Man kan jo også be om å få tilsendt protokoller for de to siste årenes generalforsamlinger.

Altså: nå har jeg lest side opp og ned med tråder her inne om tafatte styrer og borettslagsmedlemmer eller seksjonseiere som tafatt står og roper mot himmelen når det faktisk finnes lover og regler som kan hjelpe dem. Politianmeldelse og "løp til avisen" ser ut til å være eneste folk har lyst til. Selv om jeg er enig i at både rettsgebyrer og advokater er fryktelig dyrt, så må man faktisk bruke gyldige kanaler for å få orden.

Jeg hadde selv ALDRI funnet meg i at jeg ikke fikk innkalling til et ordinært årsmøte en gang pr år.

Det du ville gjort er....Å få styret til å betale kostnadene for tingretten? 

Gjest Blondie65
Skrevet

Det du ville gjort er....Å få styret til å betale kostnadene for tingretten? 

Det jeg ville gjort er å gjøre det klart at det SKAL gjennomføres årsmøte/generalforsamling. Enten gjør styret det frivillig, innenfor gitt tidsfrist, ellers vil saken bli oversendt tingretten og kostnadene borettslaget har med dette vil det sittende styret bli holdt ansvarlig for. 

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (7 timer siden):

Det jeg ville gjort er å gjøre det klart at det SKAL gjennomføres årsmøte/generalforsamling. Enten gjør styret det frivillig, innenfor gitt tidsfrist, ellers vil saken bli oversendt tingretten og kostnadene borettslaget har med dette vil det sittende styret bli holdt ansvarlig for. 

På hvilken måte? Du vet at styret bare kan ignorere regningen? 

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

På hvilken måte? Du vet at styret bare kan ignorere regningen? 

Nå er vi inne på terminologi igjen. Så jeg skal være ultra tydelig:

Det enkelte styremedlem vil bli gjort ansvarlig for kostnaden. Det vil si at det nye styret, innsatt av årsmøtet, vil be forretningsføreren sende en faktura til hver av de tidligere styremedlemmene. Denne kan innkreves via innkasso, namsmann, tvangssalg. Tydeligere nå?

Det er dette som ligger i "personlig ansvarlig".

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (10 timer siden):

Nå er vi inne på terminologi igjen. Så jeg skal være ultra tydelig:

Det enkelte styremedlem vil bli gjort ansvarlig for kostnaden. Det vil si at det nye styret, innsatt av årsmøtet, vil be forretningsføreren sende en faktura til hver av de tidligere styremedlemmene. Denne kan innkreves via innkasso, namsmann, tvangssalg. Tydeligere nå?

Det er dette som ligger i "personlig ansvarlig".

Wow, det visste jeg ikke. Hjertelig! ❤

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...