Gå til innhold

Kan man anmelde styret i borettslaget?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Msnoway skrev (41 minutter siden):

Leser du ikke innleggene i tråden ? Det er ihvertfall 2 som har sitert borettslagsloven, som sier at hvis ikke styret innkaller til generalforsamling så kan tingretten gjøre det. Du sier også at hun/de har vært i kontakt med tingretten, og da skjønner ikke jeg at noe er uklart lengre. Enten må de betale det tingretten skal ha, eller så må de som før sagt, bare ha det så godt. 

Ok, kanskje du er rik og kan betale det som tingretten forlanger, men det har ikke alle mennesker mulighet til, spesielt når det er snakk om noe OBLIGATORISK, altså, årsmøte. 

Anonymkode: a54c6...932

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvor mye skal de kverne på dette før de gjør det de må? Nemlig gå til tingretten, ta kostnadene ved det, og så få ordnet opp.

Ser TS syter over at «folk som eier bestemmer visst ingenting» tidligere i tråden. Jo - men dette er ikke samfunnets jobb å ordne opp i for dem. Å eie innebærer også et ansvar. Ved å kun svare «men det koster penger» når de blir fortalt hva de må gjøre, setter de seg selv i en ræva posisjon. Hva er det de tenker skal skje? At politiet skal oppnevne nytt styre? Borettslaget er et selskap, og i et selskap er det prosesser som må følges og organer som handler på vegne av borettslaget. Politiet etterforsker straffbare forhold - men alt som er ulovlig er ikke straffbart. Og uansett om det skulle være noe mer graverende her, så vil en anmeldelse for det første ta lang tid, for det andre kanskje ikke resultere i noe, og for det tredje: Garantert ikke gi dere noen generalforsamling eller nytt styre. 

Det er typisk norsk og sitte å kverulere på «ja, men» og «NOEN må da ordne dette» - hvor «noen» aldri er en selv. Her må beboerne faktisk slutte å sitte passivt og klage, men reagere. 

Anonymkode: ee673...263

Hvorfor kan ikke tingrett tvinge styret til å få til et møte UTEN å kreve penger fra beboerne? Når tingrett ikke gjør det, viser de bare at styret kan fortsette å drive ulovlig uten konsekvenser. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Kan det være det ikke er gjennomført pga koronarestriksjoner? Kan se for meg at det vanskelig kan gjennomføres med reglene vi har levd med i 1 år, spesielt om det er mange andelshavere. 

Kan jeg spørre hvor i landet dette er? 

Anonymkode: a1f94...41f

Stavanger. Man kan jo ha digitalt møte da. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ok, kanskje du er rik og kan betale det som tingretten forlanger, men det har ikke alle mennesker mulighet til, spesielt når det er snakk om noe OBLIGATORISK, altså, årsmøte. 

Snakk om å innta offerrollen. Pengene det er snakk om her er hva, et par rettsgebyrer til tingretten kanskje, og noen timers advokatbistand (siden tingretten da oppnevner en advokat som skal lede møtet)? Hva snakker vi da? Kanskje 20-30 000? Det er ikke mye penger fordelt på hele borettslaget, og når man eier en bolig må man faktisk være forberedt på at uventede (og uønskede) kostnader kan oppstå. Hva skulle disse beboerne sagt om det plutselig ble akutt behov for å skifte ut en garasjeport som ble ødelagt, eller nødvendig å skifte vinduer i hele bygget? Dette virker jo som folk som tror at å eie i et borettslag betyr at «noen andre» skal fikse alt for dem og ta kostnadene for dem også. Å eie bolig innebærer også et ansvar; selv i et borettslag. Tror du politiet kommer og innkaller til generalforsamling dersom styret i et stort industriselskap ikke gjør det? 

Å påstå at denne muligheten (som virker som den eneste) ikke går pga. kostnadene, blir for dumt. Når dette i tillegg er en kostnad som er påført borettslaget av et styret som ikke gjør det de skal etter loven, antar jeg jo også at det er mulig å kreve erstatning fra styret i etterkant også. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva er kostnaden til tingretten ? Det vet de vel, siden de vet de ikke har råd. Og hvor mange andelseiere er i borettslaget ?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2021 den 19.41):

Ja, søstera mi har ringt dem, men de sa «Vi kan ikke gjøre noe, dere må be om ekstraordinært årsmøte». Ond sirkel. 

At et boligbyggelag (og spesielt ett større) aksepterer at det ikke er avholdt generalforsamling i henhold til loven uten at det får følger for kundeforholdet finner jeg vanskelig for å tro. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Snakk om å innta offerrollen. Pengene det er snakk om her er hva, et par rettsgebyrer til tingretten kanskje, og noen timers advokatbistand (siden tingretten da oppnevner en advokat som skal lede møtet)? Hva snakker vi da? Kanskje 20-30 000? Det er ikke mye penger fordelt på hele borettslaget, og når man eier en bolig må man faktisk være forberedt på at uventede (og uønskede) kostnader kan oppstå. Hva skulle disse beboerne sagt om det plutselig ble akutt behov for å skifte ut en garasjeport som ble ødelagt, eller nødvendig å skifte vinduer i hele bygget? Dette virker jo som folk som tror at å eie i et borettslag betyr at «noen andre» skal fikse alt for dem og ta kostnadene for dem også. Å eie bolig innebærer også et ansvar; selv i et borettslag. Tror du politiet kommer og innkaller til generalforsamling dersom styret i et stort industriselskap ikke gjør det? 

Å påstå at denne muligheten (som virker som den eneste) ikke går pga. kostnadene, blir for dumt. Når dette i tillegg er en kostnad som er påført borettslaget av et styret som ikke gjør det de skal etter loven, antar jeg jo også at det er mulig å kreve erstatning fra styret i etterkant også. 

Det jeg mener at det er STYRET som må betale regningen siden det er de som er årsaken til problemet. 

AnonymBruker
Skrevet
Msnoway skrev (22 minutter siden):

Hva er kostnaden til tingretten ? Det vet de vel, siden de vet de ikke har råd. Og hvor mange andelseiere er i borettslaget ?

Forklar meg hvorfor tingrett ikke kan gjøre det gratis når de vet at styret opptrer ulovlig? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forklar meg hvorfor tingrett ikke kan gjøre det gratis når de vet at styret opptrer ulovlig? 

Du må bare forholde deg til at de ikke gjør det. Du og andelseierne får gå på politikerne og få dem til og endre loven.

Så hva er kostnaden, og hvor mange er de ?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan det være det ikke er gjennomført pga koronarestriksjoner? Kan se for meg at det vanskelig kan gjennomføres med reglene vi har levd med i 1 år, spesielt om det er mange andelshavere. 

TS skrev et sted at borettslaget tilhører et boligbyggerlag.

Boligbyggerlagene stiller digitale plattformer til rådighet til generalforsamling på video, samt digital avstemming. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Msnoway skrev (18 minutter siden):

Du må bare forholde deg til at de ikke gjør det. Du og andelseierne får gå på politikerne og få dem til og endre loven.

Så hva er kostnaden, og hvor mange er de ?

Jeg vet ikke hvor mange de er. Kostnaden er rundt 30 tusen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor mange de er. Kostnaden er rundt 30 tusen. 

Da må de veie opp verdien av nytt styret opp mot denne kostnaden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fordi da hadde det vært alle oss som hadde betalt (via skattepengene). Tingretten har også ansatte som må ha lønn. Ansvaret her ligger hos borettslaget, og det det borettslaget, og ikke beboerne som etter loven skal dekke tingrettens utgifter. Dette synes jeg er helt riktig. Alle i borettslaget har et ansvar for laget. Hvis noe er galt i borettslaget, som det virker å være her, så er det alles ansvar og rydde opp. Og alle må dekke utgiftene som kreves. 

Anonymkode: 2e5fe...03a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Fordi da hadde det vært alle oss som hadde betalt (via skattepengene). Tingretten har også ansatte som må ha lønn. Ansvaret her ligger hos borettslaget, og det det borettslaget, og ikke beboerne som etter loven skal dekke tingrettens utgifter. Dette synes jeg er helt riktig. Alle i borettslaget har et ansvar for laget. Hvis noe er galt i borettslaget, som det virker å være her, så er det alles ansvar og rydde opp. Og alle må dekke utgiftene som kreves. 

Anonymkode: 2e5fe...03a

Riktig. Borettslaget, altså styret, og ikke beboerne. 

AnonymBruker
Skrevet
Msnoway skrev (26 minutter siden):

Da må de veie opp verdien av nytt styret opp mot denne kostnaden. 

Tror ikke at folk bør betale for noe som ikke er deres feil. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ansvaret her ligger hos borettslaget, og det det borettslaget, og ikke beboerne som etter loven skal dekke tingrettens utgifter.

Eeh, det er beboerne som ER borettslaget. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tror ikke at folk bør betale for noe som ikke er deres feil. 

Som andre har sagt i tråden, hvis styret blir kastet så kan man vurdere å gå til sak mot styret for å få erstatning. Men det er ikke bare bare, er nok mye mer jobb og kostnader med det enn de 30.000,- til tingretten. Og man er ikke garantert at man får noe. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er fint mulig å gjennomføre generalforsamling. Enten ved avstand eller digitalt. Vi har gjennomført digital generalforsamling pga. korona og det vil bli digital generalforsamling i år også. Vi er et lite borettslag. Den som vil får til. Hilsen styrelder

Anonymkode: 76bd7...4db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Msnoway skrev (19 minutter siden):

Som andre har sagt i tråden, hvis styret blir kastet så kan man vurdere å gå til sak mot styret for å få erstatning. Men det er ikke bare bare, er nok mye mer jobb og kostnader med det enn de 30.000,- til tingretten. Og man er ikke garantert at man får noe. 

Og siden folk ikke ønsker å betale for noe som ikke er deres feil (som er forståelig), kommer mange sikkert til å flytte 

AnonymBruker
Skrevet

For å si det enkelt. De personene som sitter i styret, spesielt styreleder er personlig ansvarlig for driften av borettslaget. Man vil kunne juridisk gå etter disse personene dersom de misligholder vervet sitt. 

Løsning på hele denne saken dersom det stemmer at det ikke har vært holdt generalforsamling, levert regnskap osv. 

1.Beboere går sammen og ta kontakt med styret skriftlig, presenter påstandene og krever et møte.

2. Se hva møte bringer av informasjon og handle deretter.

3. Ta kontakt med advokat på vegne av borettslaget for å søke råd og bistand dersom det over ikke fører frem.

Hilsen styreleder.

Anonymkode: 76bd7...4db

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...