Gå til innhold

sunn/usunn mat hjelp!

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg lurer veldig på mange ting ang. kostholdet. har beg. å spise ofte og mer enn tidligere under slanking men blir ikke klok på hva som er rett og galt... Ser at flere lurer på det samme imens noen har peiling.

Kunne vi stilt spørsmål og hjulpet hverandre??

Nå går det i ulike grovbrød med litt brelett skinke, egg, makrell i tomat...

Er det feil med hvitost avogtil?

Bør jeg kutte ut smøret helt?

er lett majones veldig usunt?

er bananer fy fy?

Er mørk sjokolade MYE sunnere enn lys?

Er det ok med frukt og grønt til kveldsmat?

er ganske forvirret ja å hører ulike ting overalt... Håper noen har peiling :klem:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle har litt forskjellig å si :ler:

Men. Ost er ikke noe bra pålegg. Innimellom går det ann, men velg helst lavere enn 15% fett.

Kutte ut smøret helt? Jeg klarer ikke det ihvertfall. Litt må jeg ha, alternativt når det er kokt skinke kan du bruke buko sine smøreoster under som smør. 6% fett tror jeg det er og med gressløk feks.

Banan. Der er det mange meninger. Jeg har spist utrolig mye banan dette året og gått ned masse i vekt. En banan har ca 100 kcal og det er omtrent dobbelt så mye som eple/pære. Men for meg så metter en banan som mellommåltid bedre enn to epler/pærer f.eks så jeg holder meg til banan.

Dessuten, banan er frukt og frukt er sunt :)

Lettmajones kan det være greit å begrense bruken av. Majoneser inneholder mye bra fett, men med brelett i tillegg blir det fort mye.

Mørk sjokolade kontra lys: Kalorimessig INGEN forksjell. Men spiser du mørk sjokolade (86%) feks så vil du fortere så nok sjokolade. Dessuten inneholder den mørke mer kakao og da mer antioksidanter.

Frukt og grønt til kvelden er ok. Driver du kroppsbygging og sånn så holder de seg unna frukt på kvelden og tar seg heller en salat og et kyllinglår.

MEn med alt så er det gjeldene, spise ofte og lite hver gang. Og innta mindre kalorier enn du bruker.

For å få en oversikt på kalorier og sånn er et medlemsskap på somebody verdt det. Beste sånt sted jeghar testet for de har det beste utvalget i matvarer.

Og for å føre litt logg, se hva andre driver med og sånn så er www.slankere.com et trivelig sted, eller www.slankenett.no

Skrevet

tusen takk for svar.

Prøver å styre unna ost å majones men litt innimellom må til.

Hva ellers er godt på skiva?? spiser en del kyllingpålegg..

hvilket smør er lurest å bruke da?

Skrevet

-Velg det aller groveste brødet du kan finne. Bak gjerne selv. Fedons brød er et godt alternativ.

-Bytt gjerne ut brødskivene til lunch med en salat, og morgenbrødskivene med havregrøt innimellom.

-Hold deg til mest mulig rene matvarer. Halvfabrikata og ferdigmat inneholder ofte masse usunt fett og salt.

-Du kan godt unne deg litt lett hvit ost av og til. Velg en mager Norvegia/Synnøve finden, eller enda bedre: Lett Sans hvitost.

-Hvis du MÅ ha smør så velg en fettredusert type. Tipset med buko ost (evnt.lett smøreost) er kjempebra. Buko ost er forresten en god erstatning for Philadelphia/philadelphia light.

-På brødet: Du finner mange typer magert kjøttpålegg etc på butikken. Les på innholdsfortegnelsen. Et kjøttpålegg med kaloriinnhold på 100-150 er flott. Utvalget av magre smøreoster er også stort. Syltetøy er fullt av sukker, men de veldig sukkerreduserte er ok. Finnes noe som heter Heistad syltetøy, som er sukkerfritt, men personlig synes jeg det smaker fælt. ;) Lær deg å lese innholdsfortegnelser, da kan du gå på oppdagelsesferdi i matvarebutikken og finne masse sunne ting.

-Få i deg nok proteiner. Tunfisk i salaten, laks til middag, rent kjøtt, kesam/cottage cheese i desserter, som mellommål etc. Erstatt kjøttdeigen med karbonadedeig.

-Sunt betyr ikke alltid slankende. Nøtter er f.eks ganske sunt, men ekstremt energirikt, og må nytes i moderate mengder.

Skrevet
tusen takk for svar.

Prøver å styre unna ost å majones men litt innimellom må til.

Hva ellers er godt på skiva?? spiser en del kyllingpålegg..

hvilket smør er lurest å bruke da?

Nja. MÅ det virkelig det?

Skrevet

Tror jeg har funnet ut at soft mini og vita hjertegod lett har størst andel av det sunneste fettet, men syns brelett er best og bruker det. Ingen storspiser av smør da.

Egg er godt på skiva. Skinke og sennep (da slipper du smør), roastbeef, røkt makrell (best på knekkebrød syns jeg), spekeskinke,

Ellers alle reine produkter i grunn er best. Men innimellom er det lov med andre ting også da, når det er helg feks. ;)

Skrevet (endret)

Er det feil med hvitost avogtil?

Du kan spise hvitost en gang i blandt. Hvitost er rik på kalsium og om du f.eks ikke drikker melk er det fint å spise litt ost. Velg magre varianter i steden for de helfete.

Bør jeg kutte ut smøret helt?

Nei det trenger du ikke, men bruk et tynt lag. Helst Soft mini eller soft oliven som er rike på flerumettede og enumettede fettsyrer.

er lett majones veldig usunt?

Nei, litt majones er ikke veldig usunt. Imotsettning til det mange tror er majones fattig på mettet(farlig) fett og rikt på sundt fett.

er bananer fy fy?

Bananer er helt greit. Det er forholdsvis mye kcal i dem, men de er sunne for det. Et sunt mellommåltid.

Er mørk sjokolade MYE sunnere enn lys?

Sjokolade er sjokolade!

Er det ok med frukt og grønt til kveldsmat?

Ja det er kjempe bra med frukt og grønt til kveldsmat. Om du lager dipp med youghurt naturell og dipp-pulver er dette sammen med grønnsaker en sund og god snack.

Husk å spise minimum 4 måltider hver dag og kos deg med maten.

NB! Det er godt for både kropp og sjel å skeie ut litt en gang i blandt! :klem:

Endret av ~umulia~
Skrevet
Husk å spise minimum 4 måltider hver dag og kos deg med maten.

NB! Det er godt for både kropp og sjel å skeie ut litt en gang i blandt! :klem:

Det kan jeg skrive under på at det er!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...