Gjest Gjest Skrevet 1. september 2005 #1 Skrevet 1. september 2005 Har lest at 70% av alle jobber som er ledige i Norge ikke blir utlyst, men direkte går via kontakter. Dette er billigere for bedriften, da de sparer annonsekroner og vet hva slags ansatte de får. Selv sliter jeg med å få meg jobb jeg trives med. Har ikke det kontaktnettverket jeg kanskje "burde" hatt. Er ikke en nettverksbyggende person, synes for å være ærlig det er litt slitsomt med slike nettverksbyggende folk. Har hatt venner som ikke ville tilbringe tid med meg mer, siden de i stedet måtte være sammen med sine nye og "viktige" venner med tanke på relasjonsbygging. Så lurte på hvordan dere fikk nåværende (eller tidligere) jobb, og ev hva slags kontakter som ga dere denne stillingen?
Gjest Gjesta Skrevet 1. september 2005 #2 Skrevet 1. september 2005 Jeg fikk jobben min via kontakter - dvs at ei venninne av meg som visste at jeg var arbeidssøkende tipsa arbeidsgiveren sin om meg da de trengte en vikar der. Og jeg fikk vikariatet - og det har nå blitt til en fast stilling siden de skulle utvide staben der! Føler meg utrolig heldig - og SÅ tilfeldig som det var da! Vet du, plutselig en dag skjer det med deg også, trådstarter. Fortell folk du kjenner at du er interessert i en jobb - en vakker dag dukker det kanskje opp en mulighet!
Rioja Skrevet 1. september 2005 #4 Skrevet 1. september 2005 Min nåværende sjef, var også min sjef i en tidligere jobb jeg hadde. Da han startet egen bedrift fikk jeg tilbud om å starte der. Jeg takket ja, stillingen ble aldri utlyst... Har vært her i snart 4 år og styrer min egen hverdag :-) Ellers har jeg fått jobb gjennom vikarbyrå, først vikar, så tilbud om fast ansettelse. Og masse feriejobbing gjennom familie og bekjente da jeg studerte. Det er nok greit å ha relasjoner, men ikke for enhver pris. Hvis folk velger venner ut i fra hva de kan oppnå på vennskapet, blir ikke det vennskap slik jeg definerer det. Da ville jeg ha funnet andre venner!!!
Gjest allium Skrevet 1. september 2005 #6 Skrevet 1. september 2005 Har nettopp fått jobbtilbud via kontakter.
Binke Skrevet 1. september 2005 #7 Skrevet 1. september 2005 Har ikke fast jobb, men er i et ganske langvarig vikariat, så svarer likevel. Jobben fikk jeg ved at jeg sendte en generell søknad med CV til den aktuelle bedriften. Heldigvis hadde de bruk for en som meg på akkurat det tidspunktet! Enig med deg i det at det er dumt når folk dropper gamle venner for å pleie nye kontakter, som kanskje kun er ment som brikker i deres egen karriereplan.
lillesky Skrevet 1. september 2005 #8 Skrevet 1. september 2005 Leverte søknad direkte til sjefen. Og ringte dem flere ganger for å høre om de trengte folk. Og når de fikk en ledig stilling, ringte de til meg! Fikk først vikariat, så fast jobb.
Linn3c Skrevet 1. september 2005 #9 Skrevet 1. september 2005 Eg burde absolutt hatt eit større nettverk enn eg har, men er gjerne ikkje utadvendt nok til å skaffa meg det. Difor sit eg i "feil" jobb...
Gjest tøffelise Skrevet 1. september 2005 #10 Skrevet 1. september 2005 Min forrige jobb fikk jeg gjennom kontaker, en venninne jobbet der, jeg var nyutdannet og da de trengte noen på korttidsengasjement fikk jeg muligheten. Min nåværende jobb fikk jeg gjennom å søke på utlyst stilling, og tenk at jeg er så heldig at jeg fikk akkurat den jobben jeg drømte om da jeg var student!
Gjest Mireya i.i Skrevet 1. september 2005 #11 Skrevet 1. september 2005 Søkte på en utlyst stilling og fikk jobben.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 1. september 2005 #12 Skrevet 1. september 2005 Jeg ble kontaktet med spørsmål om jeg ville ha stillingen av folk jeg hadde samarbeidet med tidligere. Stillingen var i utgangangspunktet et vikariat, men er nå fast. Den ble aldri utlyst, og strengt tatt har jeg heller ikke søkt.
Arwen Skrevet 1. september 2005 #13 Skrevet 1. september 2005 Kontakter, jobbet for samme firmaet, men i en annen butikk. Det dukket opp et vikariat jeg ville ha og jeg fikk det - nå er jeg fast ansatt.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2005 #14 Skrevet 1. september 2005 Har fått alle mine jobber gjennom hardt arbeid: ingen kontakter, ingen vikarbyråer, ingenting: bare meg, mine ressurser og kreativitet (og initaitiv). Stilt opp i intervjuer, tatt knekkene og hatt motet opp hele tiden - forutsetter tro på seg selv. Å vite sin egen markedsverdi bestemmer alt. Vil de ikke ha deg, så vil ikke du ha dem.
Grooo Skrevet 1. september 2005 #15 Skrevet 1. september 2005 Søkte på en utlyst stilling og fikk jobben. ← Samme her. Slik har det vært med alle jobbene mine, har hatt en del deltidsjobber/vikariater tidligere.
Gjest Embla s Skrevet 1. september 2005 #16 Skrevet 1. september 2005 Jobben jeg har nå, søkte jeg på bakgrunn av annonse.
Cr@sh Skrevet 2. september 2005 #17 Skrevet 2. september 2005 Fikk vikariaet jeg går i nå etter utlysning.
Gjest Tabby Skrevet 2. september 2005 #18 Skrevet 2. september 2005 Min forrige jobb fikk jeg gjennom bekjente av mannen min, min nåværende jobb ble utlyst.
Edie Skrevet 2. september 2005 #19 Skrevet 2. september 2005 Jobben jeg har nå fikk jeg hverken gjennom kontakter eller en utlysning. Jeg ringte direkte til regionssjefen, og sa meg interessert i en jobb. Og det fikk jeg.. (kunne til og med velge mellom flere..) Og nå har jeg akkurat blitt tilbudt ny jobb gjennom kontakter.
LilleBille Skrevet 2. september 2005 #20 Skrevet 2. september 2005 Jeg har stort sett alltid blitt tilbudt jobber jeg - gjennom kjente/folk jeg har jobbet sammen med - også den jeg har nå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå