AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #1 Skrevet 25. april 2021 Hei! Jeg kjøpte nettop dette vakre trebordet, der lakken dessverre sprekker opp og har en gulfarge/glans som ikke vil ta seg bra ut i det rommet det skal stå. Bordet skal stå i et lyst rom med lysegrå vegger og lys eikeparkett. Noen som har erfaring/ tanker rundt hvordan jeg kan gjøre det skikkelig fint? Jeg vil gå for en matt finish, og en mørkere/lysere farge enn det bordet har idag. Trenger litt innspill på hva jeg må kjøpe inn, bla. hvilken etterbehandling som vil bli fin i rommet det skal stå? I tillegg hadde det vært greit å vite hvilken tresort bordet er laget av? Hehe Hilsen en u erfaren som gjerne vil gi dette flotte bordet en ny vår! Anonymkode: 0930c...dd5
kikkana Skrevet 25. april 2021 #2 Skrevet 25. april 2021 Tja er ikke en ekspert men har restaurert mye ting laget av treverk også bord. Er den lakkert, må all lakk helt bort eller i allefall på synlige overflater. Men er du sikker på at den er lakkert? Kan være olje også. Hva som skjer etter å ha fjernet lakk eller hva en som verket er smurt inn med. Kommer an på hvor nøye du vil være eller hvor mye hakk/ flekker det er på bordet. Dype hakk og slikt kan fikses ved å kjøpe inn rep voks, som du får kjøpt i sett. Slik at du kan mikse dette til rett farge. Vanskelig å få helt nøyaktig men mulig å få ganske bra til. Hvis overflaten har mange små hakk og riper, må en frem med sandpapir. For best resultat gjør man dette for hand ved å pusse den veien kornet går men det er kjedelig og tar veldig lang tid. Jeg for min del, anbefaler eksentersliper. For sliping sandpapir korn 80 helst. Og ikke hopp fra 80 til 160, en bør gå 80-100-120 etc. Å gå fra korn 80 til 240 vil gi synlige mønster, da 240 ikke klarer å pusse ned "gresset" dit 80 nådde (vil i såfall ta uhorvelig med tid). Skal du pusse med maskin er det viktig å bytte papiret så snart det har begynt å klumpe seg, for å unngå rifter og mønster i bordet da også. Jeg ser ikke noe poeng med å bruke for fint sandpapir på treverk og noe høyere en korn 240 synes jeg bare er tull. Og dessuten vil ikke olje klare å trenge godt nok inn i treverket ved for fint korn og 120 er ofte godt nok. Men på et bord ville jeg kanskje gå enda litt høyere, til 180 f eks. Problemet med gamle bord er riller. Kan være arbeidsomt å fjerne lakk og slikt der, men finnes måter. Får kjøpt klosser til sandpapir, som er designet til fjerning i riller, diverse filer og sandapir til skrutrekker. Evt kjemisk fjerning eller varmluftpistol. Hva du vil bruke til slutt er det vel egentlig bare du som vet. Olje med fargepigmenter er til god hjelp dersom du vii ha en matt resultat og endre til mørkere eller lysere. Her er det smak og behag. Jeg liker mye glans og litt mørk tone på gamle møbler. Er en ikke så nøye og bare skal ha det enklest mulig. Er det bare å fjerne lakken og male med matt hvit. Da merkes ikke skavankene noe særlig.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #3 Skrevet 26. april 2021 Jeg pleier å bruke møbelrens og stålull, deretter olje, og hardvoksolje helt til slutt når jeg ikke skal fargepigmentere noe. Dersom jeg vil gjøre noe med fargen, bruker jeg pigmentert hardvoksolje før et siste strøk fargeløs. Du får hardvoksolje i både lysere og mørkere varianter. Personlig synes jeg ikke noe om å endre treets naturlige pigment når det gjelder slike gamle møbler, og faktisk blir det ofte mindre gulnet uansett med hardvoksolje (det er gjerne gammel lakk som gir gulskjær), men hver sin smak😊 Anonymkode: ab499...32a
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #4 Skrevet 26. april 2021 kikkana skrev (13 timer siden): Tja er ikke en ekspert men har restaurert mye ting laget av treverk også bord. Er den lakkert, må all lakk helt bort eller i allefall på synlige overflater. Men er du sikker på at den er lakkert? Kan være olje også. Hva som skjer etter å ha fjernet lakk eller hva en som verket er smurt inn med. Kommer an på hvor nøye du vil være eller hvor mye hakk/ flekker det er på bordet. Dype hakk og slikt kan fikses ved å kjøpe inn rep voks, som du får kjøpt i sett. Slik at du kan mikse dette til rett farge. Vanskelig å få helt nøyaktig men mulig å få ganske bra til. Hvis overflaten har mange små hakk og riper, må en frem med sandpapir. For best resultat gjør man dette for hand ved å pusse den veien kornet går men det er kjedelig og tar veldig lang tid. Jeg for min del, anbefaler eksentersliper. For sliping sandpapir korn 80 helst. Og ikke hopp fra 80 til 160, en bør gå 80-100-120 etc. Å gå fra korn 80 til 240 vil gi synlige mønster, da 240 ikke klarer å pusse ned "gresset" dit 80 nådde (vil i såfall ta uhorvelig med tid). Skal du pusse med maskin er det viktig å bytte papiret så snart det har begynt å klumpe seg, for å unngå rifter og mønster i bordet da også. Jeg ser ikke noe poeng med å bruke for fint sandpapir på treverk og noe høyere en korn 240 synes jeg bare er tull. Og dessuten vil ikke olje klare å trenge godt nok inn i treverket ved for fint korn og 120 er ofte godt nok. Men på et bord ville jeg kanskje gå enda litt høyere, til 180 f eks. Problemet med gamle bord er riller. Kan være arbeidsomt å fjerne lakk og slikt der, men finnes måter. Får kjøpt klosser til sandpapir, som er designet til fjerning i riller, diverse filer og sandapir til skrutrekker. Evt kjemisk fjerning eller varmluftpistol. Hva du vil bruke til slutt er det vel egentlig bare du som vet. Olje med fargepigmenter er til god hjelp dersom du vii ha en matt resultat og endre til mørkere eller lysere. Her er det smak og behag. Jeg liker mye glans og litt mørk tone på gamle møbler. Er en ikke så nøye og bare skal ha det enklest mulig. Er det bare å fjerne lakken og male med matt hvit. Da merkes ikke skavankene noe særlig. Tusen hjertelig for mange nyttige tips! Tror du det vil holde å kjøpe møbelrens og stålull for å klare å fjerne lakken som ligger mellom rillene? eller er det her du tenker at jeg bør gå inn med kloss og sandpapir, skrutrekker m/sandpapir? Usikker på om det er lakkert da jeg har lite peiling, men vil tro det ut ifra hvordan det sprekker opp på dette bildet? Anonymkode: 0930c...dd5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #5 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg pleier å bruke møbelrens og stålull, deretter olje, og hardvoksolje helt til slutt når jeg ikke skal fargepigmentere noe. Dersom jeg vil gjøre noe med fargen, bruker jeg pigmentert hardvoksolje før et siste strøk fargeløs. Du får hardvoksolje i både lysere og mørkere varianter. Personlig synes jeg ikke noe om å endre treets naturlige pigment når det gjelder slike gamle møbler, og faktisk blir det ofte mindre gulnet uansett med hardvoksolje (det er gjerne gammel lakk som gir gulskjær), men hver sin smak😊 Anonymkode: ab499...32a Takk for tips:) Tror du møbelrens og stålull vil være nok for å klare å fjerne lakken mellom rillene? Dersom jeg bestemmer meg for å pigmentere bordet (om jeg har forstått deg riktig) så tar du 1 lag pigmentert hardvoksolje etterfulgt av et strøk fargeløs hardvoksolje? Har du noen formening om hvilket treverk det er? Så det er litt enklere å si hvilken farge bordet vil være under lakken? Anonymkode: 0930c...dd5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #6 Skrevet 26. april 2021 Kontakt en profesjonell så er du garantert et godt resultat. Anonymkode: b0782...9c4 1
kikkana Skrevet 26. april 2021 #7 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tusen hjertelig for mange nyttige tips! Tror du det vil holde å kjøpe møbelrens og stålull for å klare å fjerne lakken som ligger mellom rillene? eller er det her du tenker at jeg bør gå inn med kloss og sandpapir, skrutrekker m/sandpapir? Usikker på om det er lakkert da jeg har lite peiling, men vil tro det ut ifra hvordan det sprekker opp på dette bildet? Anonymkode: 0930c...dd5 Oi, ser det ble mye rot i teksten min, gikk litt fort i svingene. Skal være dype hakk før jeg hadde turt å slipe noe mye på bordet her altså og jeg trodde bare bildene var som eksempel, så da pratet jeg bare svada her i sist. Dette bordet er ganske gammelt da eller? Er det eldre en siden krigen, kan det godt være behandlet eller bonet med skjellakk og evt påført oljelakk ovenpå. Jeg har egentlig ingen anelse her men skjellakk som var nogså vanlig før skal i seg selv ikke gulne over tid. Tror jeg ville ha forsøkt med etanol først, hvis det løses opp er det nok skjellakk. Hvis ikke, da er det nok bare å forsøke med lakk tynner eller stripper/ malingsfjerner. Stålull vil da fungere i rillene ja men det kan også den røffe siden på disse billige småsvampene en får kjøpt. Men ville spurt noen som driver med restaurering av gamle møbler før jeg hadde turt å slipe hakk eller tetta dem med noe, hvis bordet er veldig gammelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå