AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #1 Skrevet 25. april 2021 Evt åssen skiller man mellom dem? Anonymkode: 2f26f...fae
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #2 Skrevet 25. april 2021 De har mange likhetstrekk. Men personer med borderline trekkes mer mot folk og har intense forhold med mange svingninger, mens personer med kompleks ptsd ofte isolerer seg mer. Anonymkode: e73b2...f0d
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #3 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De har mange likhetstrekk. Men personer med borderline trekkes mer mot folk og har intense forhold med mange svingninger, mens personer med kompleks ptsd ofte isolerer seg mer. Anonymkode: e73b2...f0d Er det flere ting som skiller dem? Har også hørt at folk ikke kan skille mellom c-ptsd, borderline og bipolar. Anonymkode: 320cf...7bc
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #4 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det flere ting som skiller dem? Har også hørt at folk ikke kan skille mellom c-ptsd, borderline og bipolar. Anonymkode: 320cf...7bc Bipolar er gjerne humøret endret i lengre perioder, borderline er det i løpet av dagen. Men skulle gjerne visst hva som skilte borderline og c-ptsd. Da jeg føler at jeg faller ikke minst like godt under borderline symptomer. Og vurderer og høre om utredning på det. Er egentlig diagnostisert med c-ptsd. Men jeg føler noe ikke stemmer da 😅 Anonymkode: 2f26f...fae
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #5 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bipolar er gjerne humøret endret i lengre perioder, borderline er det i løpet av dagen. Men skulle gjerne visst hva som skilte borderline og c-ptsd. Da jeg føler at jeg faller ikke minst like godt under borderline symptomer. Og vurderer og høre om utredning på det. Er egentlig diagnostisert med c-ptsd. Men jeg føler noe ikke stemmer da 😅 Anonymkode: 2f26f...fae Det er vanlig at c-ptsd kommer pga traumer og vonde opplevelser, ikke sant? Hva med borderline? Anonymkode: 320cf...7bc
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #6 Skrevet 25. april 2021 Ja man kan ha begge deler. Det er vanskelig å skille mellom de forskjellige, men det viser seg ved utredning ved skjemaer med spm blant annet. Anonymkode: 085c4...6b9
Gjest supernova_87 Skrevet 25. april 2021 #7 Skrevet 25. april 2021 Jeg vil si at kompleks PTSD, borderline personlighetsforstyrrelse og bipolar lidelse er ganske forskjellige lidelser. Den ene er en traumelidelse, den neste en personlighetsforstyrrelse, og den siste en stemningslidelse. Det er mulig å ha alle tre. Dersom du vil finne ut forskjellen anbefaler jeg deg ICD-10 eller DSM-5, heller enn tilfeldig informasjon fra fremmede på nett som har halvparten av sin egen informasjon fra stereotypier eller "jeg kjenner en som ...".
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #8 Skrevet 26. april 2021 Borderline har større svigninger enn kptsd, og ut av hva som helst, kptsd reagerer kun på minner fra traumer. Borderline kan endre humøret uansett hvor de er. Hvis en med kptsd er alene hjemme og det er mennesker som trigger, så føler kptsd seg trygg og rolig alene hjemme. Mens borderline vil kunne føle seg utrygg uansett og begynne å skade seg selv. Anonymkode: 7c439...847 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #9 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Borderline har større svigninger enn kptsd, og ut av hva som helst, kptsd reagerer kun på minner fra traumer. Borderline kan endre humøret uansett hvor de er. Hvis en med kptsd er alene hjemme og det er mennesker som trigger, så føler kptsd seg trygg og rolig alene hjemme. Mens borderline vil kunne føle seg utrygg uansett og begynne å skade seg selv. Anonymkode: 7c439...847 Glemte å si dette også: Borderline er livredd for å bli forlatt, Kptsd er livredd for å bli skadet igjen, oppleve det vonde igjen Anonymkode: 7c439...847 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #10 Skrevet 26. april 2021 Ptsd kan alle få. Uavhengig av gener. Har du opplevd noe traumatisk og ikke fått bearbeidet dette kan du utvikle ptsd. Anonymkode: 8b53b...42b
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #11 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Glemte å si dette også: Borderline er livredd for å bli forlatt, Kptsd er livredd for å bli skadet igjen, oppleve det vonde igjen Anonymkode: 7c439...847 Kan ikke c-ptsd være livredd for å bli forlatt hvis traumene stammer fra barndommen og emosjonelt utilgjengelige foreldre? Anonymkode: 320cf...7bc 1 1
CorvusCorax Skrevet 26. april 2021 #12 Skrevet 26. april 2021 Man kan ha mange forskjellige diagnoser. Det er ikke svart/hvitt. Psyken er nokså kompleks.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #13 Skrevet 26. april 2021 Det er mye overlapp i symptomene mellom kompleks ptsd og borderline. De fleste med borderlinediagnose har også en vanskelig/problematisk oppvekst. Mitt inntrykk er at c-ptsd er en mer populær diagnose enn borderline, men mange fagfolk/klinikere tenker at dette i bunn og grunn er varianter av det samme. Det samme gjelder, men i mindre grad, bipolar type 2 og 3. I ICD-10 snakker man om advarende personlighetsendring etter traumatiske hendelser - som altså er den diagnostiske kategorien man tidligere brukte for c-ptsd. Anonymkode: be66c...8f4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #14 Skrevet 26. april 2021 Vedvarende, ikke advarende. Anonymkode: be66c...8f4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #15 Skrevet 26. april 2021 Selv om man er genetisk disponert for eufp så vil miljøet ha innvirkning på i hvilken grad man utvikler symptmer. Forskere i filmen "Back from the edge" har målt aktiviteten i fryktsenteret i hjernen hos mennesker med eufp og det er i større grad aktivt enn hos mennesker som ikke har denne lidelsen og når man vet at traumer i barndommen påvirker utviklingen av hjernen så kan man like godt kalle en spade for en spade og kalle eufp for en traumelidelse. Man stopper ikke opp og forblir en treåring med en super duper oppvekst. Anonymkode: a2a01...1d2 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #16 Skrevet 26. april 2021 Jeg har begge diagnosene, så det er fult mulig Anonymkode: 8b0d5...da4
Purple_Pixiedust Skrevet 27. april 2021 #17 Skrevet 27. april 2021 (endret) Rainstorm skrev (På 25.4.2021 den 19.43): Jeg vil si at kompleks PTSD, borderline personlighetsforstyrrelse og bipolar lidelse er ganske forskjellige lidelser. Den ene er en traumelidelse, den neste en personlighetsforstyrrelse, og den siste en stemningslidelse. Det er mulig å ha alle tre. Dersom du vil finne ut forskjellen anbefaler jeg deg ICD-10 eller DSM-5, heller enn tilfeldig informasjon fra fremmede på nett som har halvparten av sin egen informasjon fra stereotypier eller "jeg kjenner en som ...". De tre diagnosene er ganske vanskelig å skille. De går litt hånd i hånd. Når man viker unna stereotypier, da det er mange ulike måter å ha alle tre diagnosene på. Jeg oppfyller kriteriene for alle tre diagnosene, men har borderline og en bidiagnose innenfor det bipolare spekteret (bipolar 3) på papiret. Grunnen til at jeg ikke har kompleks PTSD er fordi den er ikke lagt inn i diagnose-systemet med egen kode ennå (og fordi jeg er et "komplekst" tilfelle hvor det er veldig vanskelig å sette fingeren på akkurat hvilke diagnoser jeg har) Selv den ikke har fått egen diagnosekode ennå (kommer vel i ICD-11) så har flere fått diagnosen likevel. Dette kommer fra min behandler som er psykologspesialist og spesialisert på personlighetsforstyrrelser. For øvrig kan alle tre diagnosene trigges/utløses av traumer. Man har ofte en sårbarhet der fra fødsel, også er det oppvekst og miljø som i mange tilfeller utløser det. Selv om det også er mange uten særlige traumer som utvikler borderline og bipolar lidelse. Altså mange som i bipolar, og noen som i borderline. Endret 27. april 2021 av Purple_Pixiedust 1
Gjest supernova_87 Skrevet 27. april 2021 #18 Skrevet 27. april 2021 Purple_Pixiedust skrev (7 timer siden): De tre diagnosene er ganske vanskelig å skille. De går litt hånd i hånd. Når man viker unna stereotypier, da det er mange ulike måter å ha alle tre diagnosene på. Jeg oppfyller kriteriene for alle tre diagnosene, men har borderline og en bidiagnose innenfor det bipolare spekteret (bipolar 3) på papiret. Grunnen til at jeg ikke har kompleks PTSD er fordi den er ikke lagt inn i diagnose-systemet med egen kode ennå (og fordi jeg er et "komplekst" tilfelle hvor det er veldig vanskelig å sette fingeren på akkurat hvilke diagnoser jeg har) Selv den ikke har fått egen diagnosekode ennå (kommer vel i ICD-11) så har flere fått diagnosen likevel. Dette kommer fra min behandler som er psykologspesialist og spesialisert på personlighetsforstyrrelser. For øvrig kan alle tre diagnosene trigges/utløses av traumer. Man har ofte en sårbarhet der fra fødsel, også er det oppvekst og miljø som i mange tilfeller utløser det. Selv om det også er mange uten særlige traumer som utvikler borderline og bipolar lidelse. Altså mange som i bipolar, og noen som i borderline. Som du selv alluderer til så er jo diagnosesystemet et sosialt konstruert system for noe som ikke er så systematisk i virkeligheten. Interaksjonen mellom arv og miljø er så kompleks i seg selv at intet menneske er et klassisk tilfelle. At noe i virkeligheten er vanskelig å skille betyr ikke at diagnosene ikke er forskjellige, de hører til ulike deler av diagnosemanualen. At virkeligheten likevel er vanskelig å "kartlegge" vitner kanskje om at diagnosesystemet er utilstrekkelig. Kan hende det ikke var det du mente, men det er vel ikke slik at et traume/traumer "utløser" en diagnose, som om de ulike diagnosene ligger latent i mennesket. Men heller at noen mennesker har latente sårbarheter som deretter påvirkes av epigenetikk og miljø og slik interagerer de ulike faktorene til å bli et gitt menneske med bestemte problemer (som beskrives med sosialt konstruerte diagnoser for å gjøre behandling lettere/utløse sosiale utjevningstiltak).
Purple_Pixiedust Skrevet 27. april 2021 #19 Skrevet 27. april 2021 Rainstorm skrev (2 minutter siden): Som du selv alluderer til så er jo diagnosesystemet et sosialt konstruert system for noe som ikke er så systematisk i virkeligheten. Interaksjonen mellom arv og miljø er så kompleks i seg selv at intet menneske er et klassisk tilfelle. At noe i virkeligheten er vanskelig å skille betyr ikke at diagnosene ikke er forskjellige, de hører til ulike deler av diagnosemanualen. At virkeligheten likevel er vanskelig å "kartlegge" vitner kanskje om at diagnosesystemet er utilstrekkelig. Kan hende det ikke var det du mente, men det er vel ikke slik at et traume/traumer "utløser" en diagnose, som om de ulike diagnosene ligger latent i mennesket. Men heller at noen mennesker har latente sårbarheter som deretter påvirkes av epigenetikk og miljø og slik interagerer de ulike faktorene til å bli et gitt menneske med bestemte problemer (som beskrives med sosialt konstruerte diagnoser for å gjøre behandling lettere/utløse sosiale utjevningstiltak). Ja, var slik du sa det på en mye bedre måte jeg mente det. 😅 At man kan ha sårbarheter i seg i utgangspunktet. Jeg er jo født med slike sårbarheter, så er det mye ellers også som har gjort at jeg har utviklet de diagnosene jeg har.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå