AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #1 Skrevet 25. april 2021 Jeg har en balkong med mye innsyn fra naboer og forbipasserende, og vil skjerme med plantekasser siden det ikke er mulig å skru opp sånne skjermer eller lignende. Tenker noe helårsgrønt som blir 1-1,5 meter høyt og som helst kan plantes litt tett for å skjerme mest mulig. Kassene er ca 80 cm lang, 30 cm høy og 30 cm bred. Er det noe som kan passe til dette formålet? 😊 Anonymkode: 3ff58...bd6
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #2 Skrevet 25. april 2021 Tror høyde og bredde på 30 cm er for lite til at noe vil trives. Bambus, kanskje? Har aldri hatt bambus, men ser et utested i nærheten bruker det til avskjerming. Anonymkode: b4000...80b 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #3 Skrevet 25. april 2021 Var det jeg fryktet ja 😔 Bambus var et godt tips, vet de selger det på hagesenteret her. Kan det fungere med noe som klatrer? Trenger feks klatrehortensia mye jord? Eller noe lignende? Anonymkode: 3ff58...bd6
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 26. april 2021 #5 Skrevet 26. april 2021 Tenker bambus. Men plantekassene dine er litt grunne. Bytt dem ut med noen store krukker eller bygg på plantekassene dine. Kan vi få se bilde av plantekassene?
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #6 Skrevet 26. april 2021 Dersom klatreplanter går tenkte jeg å feste et enkelt espalier bak kassene. https://www.netthandelen.no/product/utemiljo/potter-pynt/3200831/blomsterkrukker-3-deler Det er disse kassene. Grunnen til at jeg gikk for de var at det er så utrolig dyrt med slike kasser, og jeg trenger en del kasser for å skjerme godt nok.. Anonymkode: 3ff58...bd6
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #7 Skrevet 26. april 2021 Jeg har hatt bambus i potte en gang, den trivdes ikke. Nå finnes det sikkert 1000 forskjellige bambus sorter så mulig du finner noe om du spør de som jobber på hagesenteret. Rhododendron tåler vanvittig mye så jeg tenker det er et alternativ. Av klatreplanter har du eføy som er sterk og vintergrønn, men ikke la den komme i nærheten av kledning e.l da den setter røtter der og. Anonymkode: 2ae42...de7
catman Skrevet 26. april 2021 #8 Skrevet 26. april 2021 Jeg har humle i potter. Vokser ikke altfor tett de første årene, men den kommer stadig på nytt og blir fin og grønn og velluktende siden. Lar den klatre på armeringsjern som selges på Biltema, som du også kan henge anbet pynt og nips i om du liker det. Vinplanter er ellers et alternativ også, de vokser veldig tett og gir deg druer. Disse har jeg ikke i kasse, men de vokser i grunn jord, kun 20cm ned til fjellet. Dekker hele garasjeveggen etter tre sesonger.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #9 Skrevet 26. april 2021 Jeg foreslår noe falskt. Det er vel det eneste som er høyt nok og kan trives i disse kassene. Husk at du mister sol og utsyn, og er du inne er jo gardiner fint når det er lyst inne og mørkt ute. I dagslys er det ingen som ser inn om de ikke klistrer nesa i ruten.... Anonymkode: 25752...60d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå