AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #1 Skrevet 25. april 2021 Hei! Jeg går tur i et område med hundene mine nesten daglig. Der går vi forbi en gård, hvor jeg alltid hører en hund som bjeffer. Til og med på kvelden i 10-11 tiden hører jeg den. Så da har jeg lurt på om den aldri får være inne. Da gikk jeg bort til gården, og i 3 svære avlange gårdsbygg var det masse burhøns. Veggene er bare netting på endene, så slik så jeg gjennom. Og lenger borte var hunden ute i en garde. Jeg så ikke noe hundehus, bare en garde med grus, men kan jo hende det var bak hjørnet. Hunden er rottweiler. Det høres ikke ut som "vakt bjeffing", men mer ut som bjeffing for oppmerksomhet og som et rop for hjelp. Det kan hende at jeg overtenker dette, men jeg har ekstremt mye fordommer mot de som faktisk kan leve av å ha et dyrehold som dette (burhøns bla.). Jeg kjenner jeg ønsker å melde til dyrebeskyttelsen. Hadde jeg bare hørt bjeffingen på dagen, hadde jeg ikke reagert sånn, så lenge han fikk vær inne med familien på kvelden. Det er ikke ofte jeg går på kvelden, men når jeg har gjort det har han vært der og bjeffet hver gang, så det ser jo ikke sånn ut. Jeg har selv overtatt en hund som bodde på gård i en garde hvor han ikke fikk komme ut. Ingen stimuli eller kontakt med verken mennesker eller dyr. Men da kontaktet jeg eieren selv, og presset han i 6 mnd på å få la meg overta hunden. Vil melding til dyrebeskyttelsen utgjøre noe? De tar han vel ikke vekk hvis han har mat, vann og ly? Anonymkode: 228d0...335 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #2 Skrevet 25. april 2021 Man kontakter ikke dyrebeskyttelsen, men Mattilsynet. Jeg har gjort det selv når jeg så dyr som ikke hadde det bra. Du finner skjema på siden deres, og du kan velge å melde med navn eller anonymt. Anonymkode: fdf0c...d46 7
Taluno Skrevet 25. april 2021 #3 Skrevet 25. april 2021 Dyrebeskyttelsen har absolutt null myndighet, så det hjelper svært sjeldent kontakte dem for dyr som har eier. De kan ikke gjøre noe mer enn hva du som privatperson kan gjøre. Hvis du skal melde i fra til noen om bekymringsfullt dyrehold, så er det Mattilsynet som er riktig instans. De kan vurdere om dyret får nødvendige behov dekket utover mat/drikke, og de kan også gi pålegg til dyreeier om utbedringer av dyreholdet. 5
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #4 Skrevet 25. april 2021 Mattilsynet 22 40 00 00 er hvem du ringer til. Anonymkode: 97e20...55e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå