Gå til innhold

Debatten: ikke vits å slanke seg

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Albbas skrev (4 minutter siden):

Men dette er jo slanking! 

Alle dere som påstår at å endret livsstil er et motsetning til slanking, det er jo ikke det. 

Forskerne snakker om statistikk som viser at folk som går betydelig ned i vekt nesten aldri greier å opprettholde den nye vekta. 

Det gjelder OGSÅ de som gikk inn for å endre livsstil. De er ikke skjermet. Slanking er ikke ensbetydende med kortvarig diett, slanking er ALL vektnedgang som følge av bevisste grep. 

Endrer du livsstil og går ned i vekt har du slanket deg. Og statistisk sett er det sånn 95% sannsynlighet for at du går opp igjen. 

Det er nemlig veldig enkelt å stolt si at man har endret livsstil, men har du holdt på i fire måneder eller to år så vet du jo strengt tatt ikke det. Kom tilbake om 10 år. Har du fortsatt den nye livsstilen? Flott, du har greid å endre den! Men en stor andel av de andre som endret livsstilen sin vil ha gått tilbake til gamle vaner, selv om de i 2021 skrøt på KG over hvordan de endret livsstil. 

Og det er fordi det er VANSKELIG å endre livsstil. Det er kjempekrevende for et menneske å holde på nye vaner, når kroppen kanskje har 20 års erfaring med å spise hva man vil. Man kan være motivert i 1 år, 2 år, men plutselig skjer det noe som setter en ut av balanse, og hjernen er ekspert på å ty til gamle mønstre. Og vips er du i samme pott som 95% av de andre som trodde de endra livsstil. 

Det gjør det jo ikke umulig å endre livsstil, men hvis dere tror at forskerne bare snakker om smale dietter når de snakker om hva som ikke funker, så har dere misforstått. De snakker om vektnedgang, punktum. Og grunnen er som sagt at livsstilsendring faktisk er så utrolig vanskelig. Ikke i praksis, men hjernen din vil på et eller annet tidspunkt motarbeide deg. 

Ja, dette er helt riktig! Og derfor trenger vi større støtteapparat når det gjelder oppfølging, og en bredere fremstilling til livstilsendring utover aktivitet og kosthold. Men, umulig er det absolutt ikke. 

Endret av Jaymie
AnonymBruker
Skrevet

Går man ned i vekt så er det jo slanking uansett hvilken metode man har brukt, om det er en diett bestående av Drikke såkalte diettshakee,  eller ved Å gjøre mer varige endringer i kosthold og aktivitet. 
så poenget disse ekspertene maser om må jo da være at kortvarige intense dietter «ikke er vits» fordi man etter en slik diett må tilbake til et mer normalt liv, mens om man derimot gjør andre varige endringer innenfor et normalt kosthold så er det større sjanse for å lykkes. Såkalt livsstilsendring. Men begge deler er jo slanking, Det er metodene de Snakker om. så de må rydde opp i begrepene. 

Anonymkode: f8b20...f7c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, hlidskjalf said:

Og da spiser du ikke mer kalorier enn du forbruker. Det spiller ingen rolle hva slags matvarer det er. Kalorioverskudd gir vektoppgang, underskudd gir vektnedgang. Det er ikke mer mystisk enn det. Ingen gener i verden vil få noen til å skape energi ut av ingenting. Universets lover gjelder for alle.

Men det er jo tydelig at noen forbrenner fortere og lettere enn andre? 

Anonymkode: 4e05e...e3a

Gjest Albbas
Skrevet
16 minutter siden, Jaymie said:

Ja, dette er helt riktig! Og derfor trenger vi større støtteapparat når det gjelder oppfølging, og en bredere fremstilling til livstilsendring utover aktivitet og kosthold. Men, umulig er det absolutt ikke. 

Jeg tror heller ikke det er umulig, men jeg tror at det for mange vil være nesten urealistisk vanskelig å oppnå normalvekt. Jeg tror derfor det er veldig viktig å også fokusere på godt nok. 15% vektnedgang er fantastisk det også, og har du alvorlig fedme er det kanskje mer realistisk å gå ned en BMI-kategori enn flere. Det er mer gunstig det, enn å være normalvektig ett halvår og så gå opp alt og mer til når livet går på trynet igjen. 

Jeg syns også det er uheldig at det fremstilles som "umulig" når bare 5% (tallet varierer vel en del) klarer det. 5% er jo litt da! Skal de som kan være blant de 5% la være fordi det er "umulig"? Og mislykkes man første gang eller andre gang eller til og med tredje gang er det godt mulig man får det til fjerde gangen. Det omtales litt her:

https://time.com/4793832/the-weight-loss-trap/

Derfor synd at budskapet i den offentlige debatten er at man må gi opp. Eller spise sunt men for guds skyld ikke gå ned i vekt for det er så vanskelig. Som om det er så lett å spise sunt alltid, hvis du har fedme? 

Nei æsj, hele diskusjonen plager meg mer enn den burde. Disse forskerne burde snakke sammen og komme med uttalelser som faktisk henger sammen. 

Gjest Vintermorgen
Skrevet

Ryddet for personangrep og svar til dette.

Vintermorgen, mod

Skrevet
Albbas skrev (10 minutter siden):

Jeg tror heller ikke det er umulig, men jeg tror at det for mange vil være nesten urealistisk vanskelig å oppnå normalvekt. Jeg tror derfor det er veldig viktig å også fokusere på godt nok. 15% vektnedgang er fantastisk det også, og har du alvorlig fedme er det kanskje mer realistisk å gå ned en BMI-kategori enn flere. Det er mer gunstig det, enn å være normalvektig ett halvår og så gå opp alt og mer til når livet går på trynet igjen. 

Jeg syns også det er uheldig at det fremstilles som "umulig" når bare 5% (tallet varierer vel en del) klarer det. 5% er jo litt da! Skal de som kan være blant de 5% la være fordi det er "umulig"? Og mislykkes man første gang eller andre gang eller til og med tredje gang er det godt mulig man får det til fjerde gangen. Det omtales litt her:

https://time.com/4793832/the-weight-loss-trap/

Derfor synd at budskapet i den offentlige debatten er at man må gi opp. Eller spise sunt men for guds skyld ikke gå ned i vekt for det er så vanskelig. Som om det er så lett å spise sunt alltid, hvis du har fedme? 

Nei æsj, hele diskusjonen plager meg mer enn den burde. Disse forskerne burde snakke sammen og komme med uttalelser som faktisk henger sammen. 

Ja jeg er helt enig. Det sies at en vektreduksjon på 10% er helsefremmende så alle må ikke ned i normalvekt, men for de som ønsker det så er det mulig. Jeg leste en studie en gang som sa at gjennomsnittet for å holde vekta over lang tid var på livsstilsendring nummer 7, så det tar tid, feiling og mye jobb. Det er det ingen tvil om. Fokuset burde ligge på å endre en vane om gangen, ikke bare opprettholde vekt eller gå ned i vekt. Med livsstilsendringer så vil folk gå ned, men uten å virkelig forandre uvaner og bytte de ut til sunnere vaner så vil man gå opp igjen. Å endre vaner tar lang tid og mange tar på seg for mange samtidig i ønsket om raskere resultater. Det er nok derfor vi må feile så mange ganger før vi lykkes fordi man må lære underveis. Og som du viser til så har jevnlig fysisk aktivitet og lite skjermtid vært ekstremt viktig for å holde vekten i lang tid og det er det altfor lite fokus på. 

Kliniske ernæringsfysiologer er flinke til å formidle og støtte slike langvarige livsstilsendringer, men de får så lite oppmerksomhet i media fordi det er ikke spennende eller raskt nok, og det støtter heller ikke bodypositivity samfunnet. Det er en nyansert og kjedelig metode ingen vil fremme dessverre. 

Jeg har dessverre også latt meg irritere av nrk sin cherry picking av både studier og eksperter, men jeg hater sånne unyanserte fremstillinger fordi folk sluker bastante meninger uten en eneste kritisk tanke. 

• Liker 3
Gjest byråkrati
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det er jo tydelig at noen forbrenner fortere og lettere enn andre? 

Det kan være, men da snakker vi nok mer om 1-7 kg forskjell, ikke 30kg forskjell. At en person legger lettere på seg en annen, betyr bare at han må spise 1 skive eller 2 mindre om dagen enn den andre. Når det gjelder overvekt og fedme er forskjell i mengde mat man spiser mye større enn det. En som veier 30kg mer en annen spiser ikke "litt" mer, han spiser betydelig mye mer. Hver dag. 

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, byråkrati said:

Det kan være, men da snakker vi nok mer om 1-7 kg forskjell, ikke 30kg forskjell. At en person legger lettere på seg en annen, betyr bare at han må spise 1 skive eller 2 mindre om dagen enn den andre. Når det gjelder overvekt og fedme er forskjell i mengde mat man spiser mye større enn det. En som veier 30kg mer en annen spiser ikke "litt" mer, han spiser betydelig mye mer. Hver dag. 

Joda, men det er jo her det er viktig å nå ut med informasjon at å slanke seg og holde seg på en lav vekt er nærmeste umulig, og at det er viktigere å forhindre at vekta går opp. Hvis den som har litt lavere forbrenning og er 5 kg overvektig spiser en skive mindre eller går en ekstra tur, så går ikke personen opp på det nivået at man plutselig er 30-50kg overvektig. 

AnonymBruker
Skrevet

Gidder ikke lese hele tråden, men regner med det er en del påstander om fatshaming? Man kan ikke nevne ordet "overvekt" her inne uten å bli beskyldt for å drive fatshaming. Hvis man så mye som antyder at noe av overvekten/ fedmen er selvforskyldt og at folk har ansvar for egen kropp uansett forutsetning,- ja da blir man sannsynligvis rapportert for sjikanering...🙄

Anonymkode: d403f...16c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så vanvittig mange som føler seg angrepet i denne tråden. 

Jeg bare slang et av flere eksempler på et normalisert forhold til. Erstatt 3 sunne måltider med 5 da... om det plager deg. Og sleng på et kakestykke her og der, og et glass vin i helgen. 

Kurer, dietter, fasting, lavkarbo+++ er ikke et normalisert og bærekraftig forhold til mat. Like lite som å sulte seg halve dagen for så å gå på en solid sprekk på kvelden, spise til man er kvalm og uggen til middag, godtestopp for å begynne på igjen, er det. 

Anonymkode: d06d2...e26

Jeg føler meg ikke angrepet. Jeg er ikke overvektig og går ikke på noen «diett».

begge scenarioene du kommer med har like liten suksess for de som sliter med overvekt. Det er ikke noe enklere for dem å endre livsstil enn å gå på en slankekur. 

Anonymkode: 157ef...a56

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Albbas skrev (2 timer siden):

Alle dere som påstår at å endret livsstil er et motsetning til slanking, det er jo ikke det. 

Forskerne snakker om statistikk som viser at folk som går betydelig ned i vekt nesten aldri greier å opprettholde den nye vekta. 

Det gjelder OGSÅ de som gikk inn for å endre livsstil. De er ikke skjermet. Slanking er ikke ensbetydende med kortvarig diett, slanking er ALL vektnedgang som følge av bevisste grep. 

Endrer du livsstil og går ned i vekt har du slanket deg. Og statistisk sett er det sånn 95% sannsynlighet for at du går opp igjen. 

Det er nemlig veldig enkelt å stolt si at man har endret livsstil, men har du holdt på i fire måneder eller to år så vet du jo strengt tatt ikke det. Kom tilbake om 10 år. Har du fortsatt den nye livsstilen? Flott, du har greid å endre den! Men en stor andel av de andre som endret livsstilen sin vil ha gått tilbake til gamle vaner, selv om de i 2021 skrøt på KG over hvordan de endret livsstil. 

Og det er fordi det er VANSKELIG å endre livsstil. Det er kjempekrevende for et menneske å holde på nye vaner, når kroppen kanskje har 20 års erfaring med å spise hva man vil. Man kan være motivert i 1 år, 2 år, men plutselig skjer det noe som setter en ut av balanse, og hjernen er ekspert på å ty til gamle mønstre. Og vips er du i samme pott som 95% av de andre som trodde de endra livsstil. 

Det gjør det jo ikke umulig å endre livsstil, men hvis dere tror at forskerne bare snakker om smale dietter når de snakker om hva som ikke funker, så har dere misforstått. De snakker om vektnedgang, punktum. Og grunnen er som sagt at livsstilsendring faktisk er så utrolig vanskelig. Ikke i praksis, men hjernen din vil på et eller annet tidspunkt motarbeide deg. 

Nettopp!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg føler meg ikke angrepet. Jeg er ikke overvektig og går ikke på noen «diett».

begge scenarioene du kommer med har like liten suksess for de som sliter med overvekt. Det er ikke noe enklere for dem å endre livsstil enn å gå på en slankekur. 

Min påstand er bare at det ene har langvarig effekt. Mens det andre fører til den klassiske "10 ned, 15 opp"

Skrevet
Albbas skrev (4 timer siden):

Gikk ned 30 kg for fem år siden og har ikke lagt på meg siden. Fordi jeg endret hele rutinen og hele livvstilen. Føler ikke jeg er på diett lenger. Fordi dette  er livet mitt nå. Et sunt liv

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBrukern skrev (1 time siden):

Gikk ned 30 kg for fem år siden og har ikke lagt på meg siden. Fordi jeg endret hele rutinen og hele livvstilen. Føler ikke jeg er på diett lenger. Fordi dette  er livet mitt nå. Et sunt liv

Dette er nøkkelen. Gratulerer med at du har fått det til! Jeg tror egentlig ikke det er så vanskelig som alle vil ha det til. Et sunt og balansert kosthold blir også en vane dersom man gir det nok tid. Etter 5 år så er det nok unaturlig for deg å gå tilbake til det kostholdet du hadde som overvektig, som du sier, det sunne livet er ditt liv nå.

Vi trenger flere sånne historier. Ikke den stadige statistikken om at 80-90% får det ikke til. Hvem måler de, forresten? De har jo ikke spurt alle som har lykkes sånn som deg, så hvor kommer disse tallene fra? 

Anonymkode: 2be57...263

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
byråkrati skrev (5 timer siden):

Ikke nødvendigvis nei

Anonymkode: 5e99a...21a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dette er nøkkelen. Gratulerer med at du har fått det til! Jeg tror egentlig ikke det er så vanskelig som alle vil ha det til. Et sunt og balansert kosthold blir også en vane dersom man gir det nok tid. Etter 5 år så er det nok unaturlig for deg å gå tilbake til det kostholdet du hadde som overvektig, som du sier, det sunne livet er ditt liv nå.

Vi trenger flere sånne historier. Ikke den stadige statistikken om at 80-90% får det ikke til. Hvem måler de, forresten? De har jo ikke spurt alle som har lykkes sånn som deg, så hvor kommer disse tallene fra? 

Statistikkene er nok fra observasjonsstudier på over mange år. Det er vanskelig å si om det speiler samfunnet helt nøyaktig, men det gir en pekepinn om at det er vanskelig. Konklusjoner er derimot ikke at det er umulig. Andre studier viser at etter 5 år så er slankeoperasjoner mer suksessfulle enn «bare» livsstilsendring, men det betyr jo ikke at livsstilsendring er dømt til å feile for alle. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min påstand er bare at det ene har langvarig effekt. Mens det andre fører til den klassiske "10 ned, 15 opp"

Og min påstand er at begge gjør det. Det er ikke noe mindre sannsynlighet for at man legger på seg igjen om man kaller det en «livsstilsendring». 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBrukern skrev (2 timer siden):

Gratulerer! Det mener jeg virkelig, men statistisk sett et du unntaket. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det som gjør meg nysgjerrig er: hvorfor er det sånn? Hva virker? Det er åpenbart at dagens råd ikke virker. Og det er ikke fordi folk ikke er motiverte, folk bruker mye tid og penger på å gå ned i vekt.

Tror ikke forskerne vil folk skal gi opp, men at en skal prøve å finne ut hva som fungerer. Rådene om ikke å gå opp i vekt er jo gitt ut fra observasjoner.

Anonymkode: 5c703...ca8

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det som gjør meg nysgjerrig er: hvorfor er det sånn? Hva virker? Det er åpenbart at dagens råd ikke virker. Og det er ikke fordi folk ikke er motiverte, folk bruker mye tid og penger på å gå ned i vekt.

Tror ikke forskerne vil folk skal gi opp, men at en skal prøve å finne ut hva som fungerer. Rådene om ikke å gå opp i vekt er jo gitt ut fra observasjoner.

Anonymkode: 5c703...ca8

Ja, jeg lurer på hvorfor slike spørsmål ikke fikk noe plass i debatten. Det er dette vi trenger å snakke om, ikke om det er helt umulig eller ikke. Vi trenger flere nyanser og vi trenger at noen snakker om det uten å drepe all motivasjon for å prøve. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...