Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere vet hva fettcellene våre gjør, ikke sant?? 

De forsvinner ikke. De er kodet av kroppen til å nå sitt max-punkt for å kunne samle energi til dårlige tider. Dette ligger kodet i vår biologi. Ergo, når man slanker seg ( diett er å slanke seg, spise sunt over tid er livsstil) så går man på diett, går ned noen kilo eller flere og så stopper man på dietten. Ergo går tilbake til gammel vane. Og da vil fettcellene suge til seg ALT. Mest sannsynlig har personen da også mistet endel muskler, som forbrenner fett. Ergo har man mindre forbrenning. Ergo går man ENDA mer opp i vekt. 

Livsstilsendring er det som må til. Å slanke seg er bare tull. De har helt rett. Kroppen ØNSKER å bli på sitt største. Det er den lever for. Samle energi. 

Anonymkode: 42b9e...be8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBrukern skrev (På 26.4.2021 den 20.52):

Synes de la hele greia frem helt feil. Når mab er veldig overvektig må man ikke på diett. Det fungerer ikke. Man må endre hele livvstilen. Synes det var merkelig at ingen sa noe om det. Synes det også er veldig feil og farlig å få det til å virke som at man like godt kan droppe å slanke seg for man går bare opp igjen. Kun snakk om mat også, ingenting om fysisk aktivitet og trening

Men hvor mange greier det? Er det mer gjennomførbart? Det er jo skitvanskelig å endre livsstilen sin😬 

Anonymkode: 157ef...a56

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo slanking? Livsstilsendring med riktigere mat og mer aktivitet som gjør kroppen slankere,,? Skjønner ikke forskjellen.

Anonymkode: f8b20...f7c

Dette!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvor mange greier det? Er det mer gjennomførbart? Det er jo skitvanskelig å endre livsstilen sin😬 

Jeg var den som skrev før deg om fettcellene.. jeg veier altfor mye og skal ha nå slankeoperasjon, fordi d er såpass skadelig. Vi må gå 10 uker på kurs faktisk for å lære dette skikkelig. Ikke engang da er det alle som klarer. Så ja, det er grise vanskelig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere vet hva fettcellene våre gjør, ikke sant?? 

De forsvinner ikke. De er kodet av kroppen til å nå sitt max-punkt for å kunne samle energi til dårlige tider. Dette ligger kodet i vår biologi. Ergo, når man slanker seg ( diett er å slanke seg, spise sunt over tid er livsstil) så går man på diett, går ned noen kilo eller flere og så stopper man på dietten. Ergo går tilbake til gammel vane. Og da vil fettcellene suge til seg ALT. Mest sannsynlig har personen da også mistet endel muskler, som forbrenner fett. Ergo har man mindre forbrenning. Ergo går man ENDA mer opp i vekt. 

Livsstilsendring er det som må til. Å slanke seg er bare tull. De har helt rett. Kroppen ØNSKER å bli på sitt største. Det er den lever for. Samle energi. 

For det første, man trenger ikke å gå tilbake til gamle vaner. Det er det du som styrer. Som ved røykeslutt kan man trenge flere forsøk, men om man ikke tar opp igjen gamle vaner går det bra.

Muskler brenner fett ja, men det er liten forskjell om man mister litt muskelmasse. Vi snakker et knekkebrød eller noe slikt.

Anonymkode: 68ab6...f3c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kalles en livsstilsendring. Der man spiser på en måte man klarer på lang sikt. Om man klarer å gå ned i vekt ved å holde seg til 3 mettende, men sunne måltider om dagen. Eller kutte overspising, eller andre uvaner som sukkeravhengighet. Da vil kroppen tilpasse seg, og det er bærekraftig på sikt. 

Men ingen klarer periodisk faste, lavkarbo, ekstrem lavkalori, tøffe treningsopplegg, suppedietter, måltidserstattere, og alt slikt, på sikt. Selv om det gir raskere effekt der og da. 

Anonymkode: d06d2...e26

Og hva er forskjell på dette og «slanking»? Det er jo nettopp det du beskriver her som folk prøver å gjøre når de slanker seg, og det er jammen ikke lett å få til over lengre tid. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For det første, man trenger ikke å gå tilbake til gamle vaner. Det er det du som styrer. Som ved røykeslutt kan man trenge flere forsøk, men om man ikke tar opp igjen gamle vaner går det bra.

Muskler brenner fett ja, men det er liten forskjell om man mister litt muskelmasse. Vi snakker et knekkebrød eller noe slikt.

Anonymkode: 68ab6...f3cdwt 

Det er DETTE de snakket om på debatten. Dersom du ikke går tilbake til gamle vaner , men klarer holde dette resten av tiden så har du jo endret livsstil. Ikke slanket deg på diett. Man går ikke på diett resten av livet. Doh.

Og dette med muskler.. du har tydeligvis ikke peiling ? 

Er du klar over at 48 kalorier ( et eple ) for mye hver dag ift forbrenningen din... Så er det ca 10 kilo på 10 år? 48 kalorier er ikke mye! 

AnonymBruker
Skrevet

Og hva er forskjell på dette og «slanking»? Det er jo nettopp det du beskriver her som folk prøver å gjøre når de slanker seg, og det er jammen ikke lett å få til over lengre tid. 

Jo, det er slik normalvektige lever. De spiser balansert i forhold til hva kroppen trenger. 

Hvorfor klarer ikke overvektige å spise i balanse? Om det ikke ligger naturlig, eller man må snu vaner så må man bare fortsette. Tidligere overvektige trenger ikke biologisk mer man enn normalvektige.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å slanke seg er å gå ned i vekt. Livsstilsendring er å holde vekten nede. Det er begrepsforskjellen. En livsstilsendring er ikke enkelt nei, og det krever mye å klare å holde fokuset når hode og kropp skriker etter usunn mat og drikke.

Anonymkode: 27d00...e90

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, det er slik normalvektige lever. De spiser balansert i forhold til hva kroppen trenger. 

Hvorfor klarer ikke overvektige å spise i balanse? Om det ikke ligger naturlig, eller man må snu vaner så må man bare fortsette. Tidligere overvektige trenger ikke biologisk mer man enn normalvektige.

Ja, selvsagt, men de har ikke måttet endre livsstilen sin, de har levd slik hele tiden. Det er ENDRINGEN som er vanskelig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er DETTE de snakket om på debatten. Dersom du ikke går tilbake til gamle vaner , men klarer holde dette resten av tiden så har du jo endret livsstil. Ikke slanket deg på diett. Man går ikke på diett resten av livet. Doh.

Og dette med muskler.. du har tydeligvis ikke peiling ? 

Er du klar over at 48 kalorier ( et eple ) for mye hver dag ift forbrenningen din... Så er det ca 10 kilo på 10 år? 48 kalorier er ikke mye! 

48 kalorier er lite. Det er en Twist. Du trenger bare å spise en Twist mindre enn du har lyst på. 

Tror du virkelig at om du har mistet litt muskelmasse så er de tapt for alltid? De som slanker seg rett vil gå ned i fettprosent og opp i muskelmasse. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å slanke seg er å gå ned i vekt. Livsstilsendring er å holde vekten nede. Det er begrepsforskjellen. En livsstilsendring er ikke enkelt nei, og det krever mye å klare å holde fokuset når hode og kropp skriker etter usunn mat og drikke.

Nei, det er det ikke. Lvsstilsendring for en overvektig person innebærer å gå ned i vekt. At man lykkes mer med varig vektnedgang ved å kalle det livsstilsendring kontra slanking har jeg ikke tro på. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det er det ikke. Lvsstilsendring for en overvektig person innebærer å gå ned i vekt. At man lykkes mer med varig vektnedgang ved å kalle det livsstilsendring kontra slanking har jeg ikke tro på. 

Ja, det innebærer å gå ned i vekt. Det er slankingen. Jobben begynner når man skal holde vekten stabilt nede - og det er livsstilsendringen.

Å slutte å spise burger og drikke øl i en måned for å slanke seg fem kilo er enkelt. Det vanskelige er å ikke starte igjen når måneden er over. Rart det skal være så vanskelig å se forskjellen på de to tingene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er og har alltid vært normalvektig og jeg har ikke sunt kosthold. Røyker ikke og drikker lite, bruker ingen rusmidler og spiser ikke kjøtt, men utover det er jeg ikke sunn - jeg spiser masse godteri, chips, kjeks, pizza, fries osv og jeg trener aldri, utover å gå litt tur. Jeg er allikevel slank og har aldri hatt hull i tenner eller sykdommer knyttet til livsstil, i følge alle verdier en lege kan måle er jeg sunn og frisk.

Jeg tror absolutt genetikk spiller en veldig stor rolle på hvor stor man er. Har venninner jeg har kjent hele livet som alltid har levd sunnere enn meg, men allikevel er overvektige og har alltid vært det. 

Anonymkode: 4e05e...e3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange som ikke forstår at slanke ofte gjør en innsats for å holde seg slik.

Fått mange kommentarer på at jeg kan da bare spise ditt og datt jeg som er så slank- jeg er jo såpass normalvektig nettopp fordi jeg ikke dytter i meg alt jeg har lyst på. En Livstil for å ikke bli tjukk.

Anonymkode: a9fc2...ddf

• Liker 4
Gjest byråkrati
Skrevet

Jeg er slank, men jeg spiser ikke balansert. Forskjellen er at når jeg spiser fries, sjokolade, hamburger osv, så spiser jeg mindre enn noen som er sykt overvektig. Jeg kan spise en burger med fries, en overvektig kan spise to eller tre. Eller jeg spiser 1 måltid til den dagen, mens den overvektige spiser 2 eller 3 til, evt spiser tre ganger så mye neste dag siden han spiste lite den ene dagen. Spiser jeg en sjokolade er det middagen min, og jeg spiser et måltid til senere på dagen. 

Jeg tror å telle kalorier en periode ville gitt de fleste en aha-opplevelse. Det er summen av alt man putter i seg som har noe å si. Å drikke øl innimellom, å spise junk food vil ikke gjøre deg overvektig med mindre du spiser for mye av det. Og det er mye lettere å spise for mye av kaloririk junk food, enn av grønnsaker og den slags. 

Min erfaring er også at dess oftere jeg spiser feite dressinger, junk food, fritert olje osv, dess mer har jeg lyst på det og dess større tendens til å spise mer enn jeg ellers ville gjort. Om jeg spiser linser og grønnsaker en uke, så "trenger" jeg mindre porsjon hamburgerdressing når jeg bruker det på lørdagsburgeren for at det skal være godt. For meg gir enkelte typer fettprodukter meg mer cravings og lyst på enda mer kaloririk mat. Så jeg kan ikke ha dem i huset hele tiden. Spiser de ikke hver helg heller. 

Og ja, for meg krever det en viss innsats å holde meg slank, for jeg har tendenser til å overspise på kaloririk mat. Jeg kjøper det ikke og har det ikke i huset til hverdags. De periodene jeg har kjøpt lunsj ute til hverdags, velger jeg ikke burgere og den sånt, jeg kjøper noe med grønnsaker og salat + proteiner. Når man holder seg til den type mat ove lengre perioder, så endrer det litt smak for god mat hos meg, ihvertfall. Grønnsaker smaker mer og det er lettere være tilfreds med krydret mat uten ketchup og dressing.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er og har alltid vært normalvektig og jeg har ikke sunt kosthold. Røyker ikke og drikker lite, bruker ingen rusmidler og spiser ikke kjøtt, men utover det er jeg ikke sunn - jeg spiser masse godteri, chips, kjeks, pizza, fries osv og jeg trener aldri, utover å gå litt tur. Jeg er allikevel slank og har aldri hatt hull i tenner eller sykdommer knyttet til livsstil, i følge alle verdier en lege kan måle er jeg sunn og frisk.

Jeg tror absolutt genetikk spiller en veldig stor rolle på hvor stor man er. Har venninner jeg har kjent hele livet som alltid har levd sunnere enn meg, men allikevel er overvektige og har alltid vært det. 

Litt, men i praksis er forskjellen liten. (På vekt altså, på tenner er genetikk veldig viktig.) Jeg er sikker på at hvis du og venninnene dine logger absolutt alt dere spiser og drikker i 30 dager, vil dere se at du har færre kalorier inn (evt flere ut) enn de overvektige venninnene dine.

Realiteten er at all forskning viser at tjukke mennesker underrapporterer hvor mye de spiser, mens tynne mennesker overrapporterer. Jeg trodde jeg hadde høy forbrenning, fordi jeg spiser så mye, helt rim jeg logget absolutt alt jeg spiste (og trente) i en måned. Da viste det seg at kaloriene lå på ganske nøyaktig det man skulle tro ut i fra vekt og høyde. Men jeg husker bedre de gangene jeg overspiser, enn de gangene jeg glemmer å spise etc. Min overvektige venninne derimot, glemte flere ganger å logge noe av det hun spiste (ta seg et par druer uten å tenke over det, glemme seg og ta en twist fra bordet på personalrommet), og likevel viste loggen hennes at hun spiste mer enn meg på en måned, selv om vi begge alltid har hatt inntrykket av at jeg spiser mye og hun lite. 

Det er heller ikke sånn at sunt = lite kalorier. Man kan spise seg feit på sunn mat, og holde seg slank på usunn mat. En jeg kjenner lever på japp, cola zero og sjokoladeis. Hun er tynn/slank (lavnormal BMI), fordi de totale kaloriene per dag ikke er mer enn hun forbrenner, men sunt er det jo ikke. Ikke er hun syk heller. Dårlig livsstil øker sjansen for livsstilsykdommer, men det garanterer dem jo ikke. Det er mange som har røykt hele livet og likevel blir 90 år uten å ha fått problemer med lungene. Men de som røyker har likevel i snitt mer problemer med lungene, enn de som ikke røyker

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Viljestyrke 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: 9f59c...c72

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
byråkrati skrev (3 minutter siden):

Jeg er slank, men jeg spiser ikke balansert. Forskjellen er at når jeg spiser fries, sjokolade, hamburger osv, så spiser jeg mindre enn noen som er sykt overvektig. Jeg kan spise en burger med fries, en overvektig kan spise to eller tre. Eller jeg spiser 1 måltid til den dagen, mens den overvektige spiser 2 eller 3 til, evt spiser tre ganger så mye neste dag siden han spiste lite den ene dagen. Spiser jeg en sjokolade er det middagen min, og jeg spiser et måltid til senere på dagen. 

Jeg tror å telle kalorier en periode ville gitt de fleste en aha-opplevelse. Det er summen av alt man putter i seg som har noe å si. Å drikke øl innimellom, å spise junk food vil ikke gjøre deg overvektig med mindre du spiser for mye av det. Og det er mye lettere å spise for mye av kaloririk junk food, enn av grønnsaker og den slags. 

Min erfaring er også at dess oftere jeg spiser feite dressinger, junk food, fritert olje osv, dess mer har jeg lyst på det og dess større tendens til å spise mer enn jeg ellers ville gjort. Om jeg spiser linser og grønnsaker en uke, så "trenger" jeg mindre porsjon hamburgerdressing når jeg bruker det på lørdagsburgeren for at det skal være godt. For meg gir enkelte typer fettprodukter meg mer cravings og lyst på enda mer kaloririk mat. Så jeg kan ikke ha dem i huset hele tiden. Spiser de ikke hver helg heller. 

Og ja, for meg krever det en viss innsats å holde meg slank, for jeg har tendenser til å overspise på kaloririk mat. Jeg kjøper det ikke og har det ikke i huset til hverdags. De periodene jeg har kjøpt lunsj ute til hverdags, velger jeg ikke burgere og den sånt, jeg kjøper noe med grønnsaker og salat + proteiner. Når man holder seg til den type mat ove lengre perioder, så endrer det litt smak for god mat hos meg, ihvertfall. Grønnsaker smaker mer og det er lettere være tilfreds med krydret mat uten ketchup og dressing.

Dette! Jo mindre sukker og korn jeg spiser, jo mindre cravings.

Anonymkode: 9f59c...c72

• Liker 1
Skrevet

Nå er jo ikke debattanter ansvarlig for annet enn sin egen mening. 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Litt, men i praksis er forskjellen liten. (På vekt altså, på tenner er genetikk veldig viktig.) Jeg er sikker på at hvis du og venninnene dine logger absolutt alt dere spiser og drikker i 30 dager, vil dere se at du har færre kalorier inn (evt flere ut) enn de overvektige venninnene dine.

Tja, det blir jo synsing. Det er for meg ingen tvil om at venninnene mine beveger seg og trener veldig mye mer enn meg, og i tillegg har de alltid vært opptatt av å spise sunt og tenke på kalorier.

Jeg tror ikke at jeg er slank fordi jeg er flink eller har bedre viljestyrke, jeg tror jeg bare er heldig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...