AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #21 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo pga du gikk tilbake til gamle synder. Hadde du fortsatt trenden du hadde når du var slank, hadde du ikke blitt feit igjen. Anonymkode: 97091...a46 Det kalles en livsstilsendring. Der man spiser på en måte man klarer på lang sikt. Om man klarer å gå ned i vekt ved å holde seg til 3 mettende, men sunne måltider om dagen. Eller kutte overspising, eller andre uvaner som sukkeravhengighet. Da vil kroppen tilpasse seg, og det er bærekraftig på sikt. Men ingen klarer periodisk faste, lavkarbo, ekstrem lavkalori, tøffe treningsopplegg, suppedietter, måltidserstattere, og alt slikt, på sikt. Selv om det gir raskere effekt der og da. Anonymkode: d06d2...e26 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #22 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kalles en livsstilsendring. Der man spiser på en måte man klarer på lang sikt. Om man klarer å gå ned i vekt ved å holde seg til 3 mettende, men sunne måltider om dagen. Eller kutte overspising, eller andre uvaner som sukkeravhengighet. Da vil kroppen tilpasse seg, og det er bærekraftig på sikt. Men ingen klarer periodisk faste, lavkarbo, ekstrem lavkalori, tøffe treningsopplegg, suppedietter, måltidserstattere, og alt slikt, på sikt. Selv om det gir raskere effekt der og da. Anonymkode: d06d2...e26 Alle dietter, kurer og slikt er bare tull. Først må en da lære seg kuren. Etter den er slutt skal en på nytt lære et nytt kosthold. Gi blaffen i alt slikt. Start fra dag 1 med å endre kosten mot dit du vil ha den resten av livet. Anonymkode: 97091...a46
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #23 Skrevet 28. april 2021 Fryktelig demotiverende. Så det er ikke noe poeng for meg å prøve å gå ned de 15 kg jeg har lagt på meg under korona da, med andre ord? Anonymkode: ae4f1...e11 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #24 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fryktelig demotiverende. Så det er ikke noe poeng for meg å prøve å gå ned de 15 kg jeg har lagt på meg under korona da, med andre ord? Anonymkode: ae4f1...e11 Selvsagt er det det. Du endret vaner og gikk opp, da snur du det bare tilbake igjen. Anonymkode: 97091...a46 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #25 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): JA Det er akkurat dette. Har holdt meg for god til å svare i selve tråden. Men hele godte-stopp i 30 dager illustrerer hele problematikken. Hva i alle dager tror du skjer om 30 dager da? Når det er fritt frem igjen? Jo, du kommer til å stappe i deg mer enn før, for å ta igjen det tapte. Kanskje ikke umiddelbart, for da tror du at du har knekt koden og fått ned konsumet. Men gi det noen dager, så er du på et verre sted enn før du la restriksjonene på deg. Anonymkode: d06d2...e26 Jeg er ikke overbevist om at du har rett. De fleste jeg vet som har godtestopp, hvit måned etc er normalvektig. Har aldri noen gang hørt noen med betydelig overvekt prøve dette. Det betyr jo heller ikke at de begynner å hive innpå etter. Det kan like gjerne være at de ikke spiser snop etterpå, at de spiser det bare i selskap, eller bare på lørdag. Jeg tror rett og slett at forskjellen ofte mellom normalvektig og overvektig er nettopp det du belyser. Jeg antar du som har slike tanker er overvektig. Det er ikke slik at man skal ta igjen det tapte, man lot jo være å spise det av en grunn. Anonymkode: 68ab6...f3c 3
Momma Skrevet 28. april 2021 #26 Skrevet 28. april 2021 Dersom man kaller slankingen for livsstilsendring, er det visst greit og fornuftig å slanke seg. 4
Gjest Blondie65 Skrevet 28. april 2021 #27 Skrevet 28. april 2021 Problemet med slankekurer er at det er en midlertidig "kvikkfix" - i det øyeblikket kuren er over går en tilbake til gamle vaner. Derfor virker ikke slanking med slike kurer. Da er det livsstilsendring som må til - det vil si at en legger om kostholdet varig og at en legger inn fysisk aktivitet som en kan opprettholde resten av livet. Dette er vanskeligere enn en skulle tro for de aller fleste - det er jo en grunn til at en har valgt den maten man er blitt overvektig på i utgangspunktet og at en ikke trener eller er i fysisk aktivitet. Livsstilsendring virker - men det er krevende. Man må ha kunnskap om hva maten en spiser inneholder og velge mer fornuftig mat i hverdagen resten av livet. Og så skal man finne tid til fysisk aktivitet hver dag hele året resten av livet. Dette har man ikke greid før, nå skal dette være med. Ja man må det, men hvordan? Selv er jeg i gang med livsstilsendring og har i all hovedsak endret porsjonsstørrelser samt at det er mer grønnsaker og mindre kjøtt på tallerkenen. Jeg ser at det har endret min metthetsfølelse og jeg går sakte men sikkert ned i vekt. Jeg var veldig flink i høst med å gå tur - så kom vinteren og jeg manglet motivasjon og vintertreningstøy. Nå er våren her og jeg er i gang igjen med turene mine. Jeg har til og med økt intensitet og lengde på dem. Men jeg er enig i at det er demotiverende med artikler og nyhetsoppslag som har disse klikkåte titlene - artiklene pleier å være mer balansert enn tittelen tilsier. Utfordringen vår er at arbeidet vårt er for stillesittende, med for mange hjelpemidler og vi setter oss i bilen fordi vi har hastverk med å komme fra A til B. Gåturer for meg har blitt lettere å få til fordi jeg gjør butikken til en del av turen - varene lastes i ryggsekken og da får jeg ekstra belastning på deler av turen slik at jeg trener med større effekt. Hadde jeg skullet rekke butikken for deretter å trene hadde det ofte ikke blitt.
Gjest Blondie65 Skrevet 28. april 2021 #28 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er ikke overbevist om at du har rett. De fleste jeg vet som har godtestopp, hvit måned etc er normalvektig. Har aldri noen gang hørt noen med betydelig overvekt prøve dette. Det betyr jo heller ikke at de begynner å hive innpå etter. Det kan like gjerne være at de ikke spiser snop etterpå, at de spiser det bare i selskap, eller bare på lørdag. Jeg tror rett og slett at forskjellen ofte mellom normalvektig og overvektig er nettopp det du belyser. Jeg antar du som har slike tanker er overvektig. Det er ikke slik at man skal ta igjen det tapte, man lot jo være å spise det av en grunn. Anonymkode: 68ab6...f3c Jeg har hatt sjokoladefritt år og jeg var overvektig da jeg hadde det.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #29 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fryktelig demotiverende. Så det er ikke noe poeng for meg å prøve å gå ned de 15 kg jeg har lagt på meg under korona da, med andre ord? Anonymkode: ae4f1...e11 Selvsagt er det et poeng å gå ned. Jeg endret livsstil, og gikk ned 50 kg for 8 år siden, og har klart å holde vekten under kontroll siden, helt uten noen form for operasjoner. Men man må velge å prioritere helsen, samt å spise sunn mat som holder en mett lenge. Ingen klarer å leve på lav-kalori dietter i år etter år. Man må gidde å lage seg skikkelig og mettende mat! Jeg trener moderat også. Dette nye med at trening ikke hjelper på vektreduksjon, mener jeg er tull. Treningen hjelper til med å holde blodsukkeret stabilt, samt på den generelle forbrenningen. Utrolig synd at nrk sprer slik feilinformasjon. Anonymkode: 23036...8d6 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #30 Skrevet 28. april 2021 Synes det er merkelig at alle sier at raske dietter ikke fungerer når britisk forskning sier at det ikke er noe forskjell på de som klarer å holde vekta med posediett enn ved å gå ned sakte. Dokumentaren ligger på NRK nett-tv. Anonymkode: 1f8a0...ab1 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #31 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Fryktelig demotiverende. Så det er ikke noe poeng for meg å prøve å gå ned de 15 kg jeg har lagt på meg under korona da, med andre ord? Anonymkode: ae4f1...e11 "Ikke noen vits i", altså, trives du med 15 kilo ekstra og ser du bra ut i dine øyne? Hvis nei, så er det selvfølgelig vits i å gjøre noe med det. Anonymkode: 1f8a0...ab1 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #32 Skrevet 28. april 2021 Blondie65 skrev (7 minutter siden): Jeg har hatt sjokoladefritt år og jeg var overvektig da jeg hadde det. Så bra. Men når året er over, du har da ikke tenkt å spise det tapte? Jeg antar du gjør det for å bryte en vane, eller nullstille kroppen, lære at man kan ha det greit uten sjokolade Anonymkode: 68ab6...f3c 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #33 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Synes det er merkelig at alle sier at raske dietter ikke fungerer når britisk forskning sier at det ikke er noe forskjell på de som klarer å holde vekta med posediett enn ved å gå ned sakte. Dokumentaren ligger på NRK nett-tv. Anonymkode: 1f8a0...ab1 Ja, det er veldig rart. Kilo tapt er kilo tapt. Det er hva man gjør etter som vil ha betydning for om det var en suksess eller unyttig. Gjør du det samme som gjorde du ble tykk, så blir du tykk igjen. Passer du vekten etterpå så vil det gå bra. Man trenger ikke å spise alt man har savnet i store mengder med en gang dietten er over. Sprer man det ut over tid og gjør noe med posjonsstørrelsen er det rom for å leve normalt. Men man må leve som en normalvektig, ikke en tykk. Klart man må jobbe med innstilling og holdninger til mat. Mange problemer med dette har for mange vart fra barndommen og da er det en jobb å snu. Eks man kan spise en burger hver uke. Men det er forskjell på en stor cheeseburger med bacon og alt av sauser og tilbehør... Og en liten burger uten ost, med en liten chips og brus. Legger man inn en liten tur i tillegg istedenfor å legge seg stappet på sofaen så er det en forskjell. Slike tanker kan man overføre til ser meste. Anonymkode: 68ab6...f3c 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #34 Skrevet 28. april 2021 Dette er jo bare tull. Livsstilendring der man går ned i vekt, er jo nettopp slanking. Jeg slanker meg ofte. Etter jul, før konkurranser, og ellers om jeg har lagt på meg et par kilo. Det funker, jeg har aldri vært over 21 i BMI uten å være gravid. Jeg bare slanker meg før det blir for voldsomt. Og at man ikke kan spise lavkarbo på sikt? Jeg kjenner mange som spiser lavkarbo og har gjort det i åresvis. De begynte med det for å gå ned i vekt, og siden kroppen trivdes med det fortsatte de etter å ha nådd vekten de ønsket. Men hvis målet med slankekuren er å gå ned og så tilbake til samme livsstil som før funker det selvsagt ikke. Men da kan man jo like godt si at det ikke er vits å sy et sår, for hvis man kutter seg igjen vil man jo være like langt. Man må sy såret og prøve å la være å kutte seg igjen. Man må slanke seg og prøve å la være å spise seg opp igjen. De jeg kjenner godt som har vært ordentlig overvektige, og så har gått ned, har alle klart å holde vekten. Dette ved å finne treningsglede og matglede. Men jeg kjenner også enkelte som stadig går ned 10 kilo og så opp igjen, fordi de slanker seg, og så tilbake til sofaen og samme usunne kostholdet som før. (Skiller mellom utrente mennesker som f.eks. er 180 og går ned fra 95 til 85 og opp igjen, og en veltrent person som varierer litt med mengden underhudsfett ved å gå opp og ned 2-4 kilo i løpet av året. Det siste er ikke jojoslanking i mine øyne) Hvis jeg legger på meg et par kilo, så kutter jeg gjerne korn og sukker i en måneds tid. Men da begynner jeg jo ikke å spise korn og sukker hver dag når den måneden er over, men typ kan spise det om jeg får det servert hos andre innimellom, altså et moderat inntak, mest av sosiale årsaker. Anonymkode: 9f59c...c72 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #35 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det er veldig rart. Kilo tapt er kilo tapt. Det er hva man gjør etter som vil ha betydning for om det var en suksess eller unyttig. Gjør du det samme som gjorde du ble tykk, så blir du tykk igjen. Passer du vekten etterpå så vil det gå bra. Man trenger ikke å spise alt man har savnet i store mengder med en gang dietten er over. Sprer man det ut over tid og gjør noe med posjonsstørrelsen er det rom for å leve normalt. Men man må leve som en normalvektig, ikke en tykk. Klart man må jobbe med innstilling og holdninger til mat. Mange problemer med dette har for mange vart fra barndommen og da er det en jobb å snu. Eks man kan spise en burger hver uke. Men det er forskjell på en stor cheeseburger med bacon og alt av sauser og tilbehør... Og en liten burger uten ost, med en liten chips og brus. Legger man inn en liten tur i tillegg istedenfor å legge seg stappet på sofaen så er det en forskjell. Slike tanker kan man overføre til ser meste. Anonymkode: 68ab6...f3c Og så finne ut hva som er mest bærekraftig i lengden for seg selv. Porsjonsbegrensning fungerer ikke for meg, men å kutte antall måltider funker. Og vi to kan spise like mange kalorier sel om jeg spiser dobbelt så store porsjoner, hvis du spiser dobbelt så mange måltider. I eksempelet ditt med en burger, ville jeg valgt en stor burger med ost og bacon, og med salat, men uten brød, chips og brus. Og jeg ville trent hardt før jeg spiste, ikke gått en tur etterpå. Men begge disse alternativene funker, problemet er hvis man spiser den store burgeren, med ost og bacon OG brød, chips og brus, og så legger seg på sofaen i stedet for å hverken trene før eller gå tur etterpå. Anonymkode: 9f59c...c72 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #36 Skrevet 28. april 2021 byråkrati skrev (På 25.4.2021 den 12.29): Men generelt syntes jeg det var rart at dse fronter denne holdnignen så sterkt at mange som ser på man da umiddelbart miste motivasjon og interesse for slanking? Det er ikke en holdning, det er det statistikken viser. De gjør det for å få frem at det er viktigere å holde fokus på å prøve å holde vekta uten å gå mer opp i vekt, ikke nødvendigvis å slanke seg nedover. Livstilsendring og slanking er det samme, og får samme resultat i denne statistikken. Anonymkode: cf100...ecf
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #37 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det er jo pga du gikk tilbake til gamle synder. Hadde du fortsatt trenden du hadde når du var slank, hadde du ikke blitt feit igjen. Anonymkode: 97091...a46 Ja selvfølgelig vet jeg det, jeg levde ikke på diett, men vanlig sunt kosthold. Men sukker er min store synder og der gikk det galt igjen etterhvert, og det er jo fordi det sitter i hodet at man ofte ikke klarer holde seg slank over tid. Anonymkode: a219a...1bb 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #38 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Og så finne ut hva som er mest bærekraftig i lengden for seg selv. Porsjonsbegrensning fungerer ikke for meg, men å kutte antall måltider funker. Og vi to kan spise like mange kalorier sel om jeg spiser dobbelt så store porsjoner, hvis du spiser dobbelt så mange måltider. I eksempelet ditt med en burger, ville jeg valgt en stor burger med ost og bacon, og med salat, men uten brød, chips og brus. Og jeg ville trent hardt før jeg spiste, ikke gått en tur etterpå. Men begge disse alternativene funker, problemet er hvis man spiser den store burgeren, med ost og bacon OG brød, chips og brus, og så legger seg på sofaen i stedet for å hverken trene før eller gå tur etterpå. Anonymkode: 9f59c...c72 Vi er helt enige. Man må finne hva som virker for seg. Det som ikke virker for noen, er å gjøre alt det samme som når man ble tykk. Også er det sikkert er problem for mange å justere ned kaloriinntaket til vekten. Er man svært overvektig kan man spise masse for å opprettholde vekten, som normalvektig må man kanskje holde seg til halvparten. Anonymkode: 68ab6...f3c 2
Kartoffel Skrevet 28. april 2021 #39 Skrevet 28. april 2021 Jeg ble også demotivert av denne debatten men det jeg tenker er følgende: Jeg har gått ned mange kilo flere ganger og lagt på meg alt eller mer like manger ganger. Jeg kjenner også andre som har slanket seg og deretter lagt på seg igjen. Jeg og disse personene har lagt på seg igjen fordi vi etterhvert begynte å overspise igjen og gå tilbake til gamle vaner. Det er en "trøst". Det skjer ikke av seg selv og det er vi som sitter med makten. Kall det slanking for resten av livet eller livsstilsendring, det blir det samme. Så lenge du endrer vaner for resten av livet vil du lykkes. Går du tilbake til gamle vaner vil du ikke lykkes. Det er vanskelig. Noen klare det,mange ikke. Men det går. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #40 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (På 25.4.2021 den 13.02): Så ikle debatten men er enig så å si, har lite tro på «slanking», det bør være mer fokus på livsstilsendring! Det er da man får gode langvarige resultater Anonymkode: ab734...e68 Og hva er forskjellen? Det er jammen ikke lett å holde seg til en «livsstilsendring» heller. De fleste går opp igjen, kal det hva du vil. Anonymkode: 157ef...a56 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå