Gjest byråkrati Skrevet 25. april 2021 #1 Skrevet 25. april 2021 Så debatten på nrk, ble overrasket over at de hadde 3 personer som var mer eller mindre enige, og de frontet at slanking ikke er vits i. Burde de ikke hatt noen som i det minste kunne argumentert litt imot den holdningen? Det ble også sagt at "de fleste" går opp igjen i vekt, men det ble ikke sagt noe om hvordan den studien ble gjort eller hvor mange "de fleste er". Strengt tatt er 55% "de fleste", men det er fortsatt 45% som ville klart slanke seg. Det kan jo også være at dersom de ikke slanket seg så hadde de vært 10kg tyngre, istedetfor å komme tilbake til den samme vekten som de hadde før. Men generelt syntes jeg det var rart at dse fronter denne holdnignen så sterkt at mange som ser på man da umiddelbart miste motivasjon og interesse for slanking? Og i det hele tatt å spise sunnere og mer bærekraftig om man vil slanke seg eller ei
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #2 Skrevet 25. april 2021 Når jeg slanket meg mener jeg at jeg leste det var 80-90% sjanse for å gå opp igjen til utgangspunktet eller mer hvis man gikk ned mer enn 10-20 % av kroppsvekten. Klarte man å holde seg slank i 3 år etterpå var sannsynligheten mindre. Her sitter jeg 9 år etter, like feit, holdt meg slank i 4 år 🙄. Anonymkode: a219a...1bb 12
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #3 Skrevet 25. april 2021 Så ikle debatten men er enig så å si, har lite tro på «slanking», det bør være mer fokus på livsstilsendring! Det er da man får gode langvarige resultater Anonymkode: ab734...e68 12
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #4 Skrevet 26. april 2021 Ser at det fokuseres mye på å være glad i seg selv, men man er IKKE mye glad i seg selv om man behandler kroppen som ei søppelbøtte. Anonymkode: 34204...b57 11
Isambard Skrevet 26. april 2021 #5 Skrevet 26. april 2021 Jeg er skeptisk til forskning som sier at ingen ting nytter. Overvekt var mye mindre vanlig for 30 år siden selv om man hadde mer enn nok mat. Når befolkningen kan bli tjukkere kan den også bli tynnere. 8
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #6 Skrevet 26. april 2021 Isambard skrev (2 minutter siden): Jeg er skeptisk til forskning som sier at ingen ting nytter. Overvekt var mye mindre vanlig for 30 år siden selv om man hadde mer enn nok mat. Når befolkningen kan bli tjukkere kan den også bli tynnere. Ja, men ikke ved "slanking". Anonymkode: c5ef7...cd5 5
Isambard Skrevet 26. april 2021 #7 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, men ikke ved "slanking". Anonymkode: c5ef7...cd5 Kanskje ikke, men jeg har i alle fall et kontinuerlig fokus på å trene og spise moderat. Må slanke vekk et par kg etter jul og påske. Ellers ville jeg vært overvektig. Hvis man først ha latt vekten stige til 120kg har man nok statistikken mot seg (ikke for å være respektløs). Det er kanskje de forskerne ser på? Jeg vet bare ikke om det er overførbart til alle. Jeg mistenker at de som er normalvektige ofte lykkes med sine små slankekurer. 8
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #8 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, men ikke ved "slanking". Anonymkode: c5ef7...cd5 Ja, det er vel det som er poenget - at strategiene og rådene som har blitt brukt de siste par tiårene ikke funker, hjelper ingen eller svært få, og noen ganger gjør mer skade. Anonymkode: e3618...633 2
Gjest Neocortex Skrevet 26. april 2021 #9 Skrevet 26. april 2021 Det må livsstilendring til. Gjennom mine år har jeg kjørt litt forskjellig treningstiler, over lang tid. Utrolig hvordan kroppen endret seg. Fra 68 kg syklist, til 90 kg styrkeløfter, til ca 73 kg løper. Ingen overdreven trening, men konsistent. Nå ligger jeg på 85 kg med hovedfokus på styrke med egenvekt og litt løping. Jeg hadde et år der jeg falt inn i en depresjon, og endte opp helt i ro, med økt appetitt. Var på mitt bløteste noensinne. Lite muskeløs og 95 kg. Det er 8 år siden. Mye tall, men ville bare dele min egen erfaring. Kostholdet mitt har vært ganske konstant. Og grunnen til at jeg kom meg tilbake fra de 95 er at det var så langt fra min opprinnelige livsstil. Når jeg var tilbake rant det overflødige av. Livsstilendring er tingen, ikke "slanking".
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #10 Skrevet 26. april 2021 Skuffende fokus. Hva gjør det med de som faktisk er i gang med å slanke seg på grunn av helsen å høre dette bli fortalt igjen og igjen: "Det er 80% sjanse for at du mislykkes, så da kan du like gjerne bare gi opp" Da vil alt bare føles håpløst. Savnet en motvekt i denne debatten. Anonymkode: 2be57...263 8
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #11 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Skuffende fokus. Hva gjør det med de som faktisk er i gang med å slanke seg på grunn av helsen å høre dette bli fortalt igjen og igjen: "Det er 80% sjanse for at du mislykkes, så da kan du like gjerne bare gi opp" Da vil alt bare føles håpløst. Savnet en motvekt i denne debatten. Anonymkode: 2be57...263 Enig. Samtidig så er det jo dette statistikken viser, dessverre. Slanking, som i diett/hestekur over en gitt periode, funker nok for noenlunde normalvektige som vil kvitte seg med 4-5 kilo. For kraftig/sykelig overvektige, derimot, som gjerne ofte er metabolsk syke i tillegg, er det fullstendig dødfødt. Her er det varige livsstilsendringer som må til. Når man leser diskusjonstrådene her på forumet for folk som slanker seg, ser man at nesten alle av dem har noen form for spiseforstyrrelse. De lider av overspising, de har omtrent samme forhold til sukker som det alkoholikere har til alkohol, de spiser for å trøste seg, osv. Da er det ikke diett med Skyr, knekkebrød, Pepsi Max og magerost som skal til. (Hvem klarer uansett å holde ut på en så nitrist diett?) Kudos for dem som faktisk gjør det. Men det hjelper dem jo ikke i lengden, dessverre. Man bør vel heller ta problemet ved roten? HVA er det som gjør at man overspiser? HVORFOR er en sjokolade i skapet det samme som vodka i barskapet er for en alkoholiker? HVORDAN kan man håndtere problemer uten å ty til mat? Og ikke minst: Heller snu fokuset vekk fra hva som er "slankende", og heller tenke på hva kroppen har godt av. Å være snill mot kroppen sin er å fore den med fisk, egg, ost, grønnsaker, nøtter, kjøtt, bær, osv. Smågodt og 200 grams sjokoladeplater er å direkte sabotere for den. (Men litt en sjelden gang er selvfølgelig ikke noe problem, det klarer den å håndtere.) Jeg har alltid vært slank fordi jeg har et normalt forhold til mat. Jeg spiser når jeg er sulten, og jeg stopper når jeg er mett. De få gangene i butikken i løpet av et år at jeg blir fristet til å kjøpe en liten pastilleske eller en minisjokolade, sier hodet mitt til meg at det er bedre å la være. Så da gjør jeg det i 90% av tilfellene. Jeg vil være snill mot kroppen min, så dermed prioriterer jeg sjømat, rent kjøtt, egg, ost, grønnsaker, bær og nøtter. Og jeg koser meg virkelig med måltidene. Anonymkode: dad70...769 9
AnonymBrukern Skrevet 26. april 2021 #12 Skrevet 26. april 2021 Synes de la hele greia frem helt feil. Når mab er veldig overvektig må man ikke på diett. Det fungerer ikke. Man må endre hele livvstilen. Synes det var merkelig at ingen sa noe om det. Synes det også er veldig feil og farlig å få det til å virke som at man like godt kan droppe å slanke seg for man går bare opp igjen. Kun snakk om mat også, ingenting om fysisk aktivitet og trening 3
javafx Skrevet 26. april 2021 #13 Skrevet 26. april 2021 Har ikke sett programmet, men hvis du ser statistisk på det så har de helt rett. Nå tror jeg de blander det å faktisk slanke seg, med de mange konseptene av slanking vi har i dag. Det er jo bare å se på typiske deltagere på vektklubber ol. De er jo like feite år etter år, mens de følger "slanke"-opplegg fra gruppe sine. Opplegg som ofte bare lærer folk å få i seg å få i seg like mange kalorier gjennom litt mer kalorifattig mat. Måltidene blir ikke erstattet med de sunne alternativene, de blir heller tilført resten av kosten. Slanking som trend fungerer ikke, det ser vi jo tydelig. Det som heller ikke fungerer er å leve som normalt. Lever du normalt bygger du deg sakt men sikkert opp fettreserver. Du må leve aktivt og ha et bevisst forhold til mat, livet gjennom. 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #14 Skrevet 27. april 2021 Men altså; «å legge om livsstilen» ved å spise mindre en man forbrenner etc. for å gå ned i vekt er jo strengt talt slanking. Det burde kommet tydelig frem at det som ble diskutert var et definisjonsspørsmål. Nå sitter mange å tror at det ikke hjelper å redusere inntaket for å gå ned i vekt. Akkurat som at kroppen vet om du kaller det slanking eller livsstilsendring 😂 Anonymkode: b53bf...e39 14
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #15 Skrevet 28. april 2021 Neocortex skrev (På 26.4.2021 den 18.19): Det må livsstilendring til. Gjennom mine år har jeg kjørt litt forskjellig treningstiler, over lang tid. Utrolig hvordan kroppen endret seg. Fra 68 kg syklist, til 90 kg styrkeløfter, til ca 73 kg løper. Ingen overdreven trening, men konsistent. Nå ligger jeg på 85 kg med hovedfokus på styrke med egenvekt og litt løping. Jeg hadde et år der jeg falt inn i en depresjon, og endte opp helt i ro, med økt appetitt. Var på mitt bløteste noensinne. Lite muskeløs og 95 kg. Det er 8 år siden. Mye tall, men ville bare dele min egen erfaring. Kostholdet mitt har vært ganske konstant. Og grunnen til at jeg kom meg tilbake fra de 95 er at det var så langt fra min opprinnelige livsstil. Når jeg var tilbake rant det overflødige av. Livsstilendring er tingen, ikke "slanking". Det er jo slanking? Livsstilsendring med riktigere mat og mer aktivitet som gjør kroppen slankere,,? Skjønner ikke forskjellen. Anonymkode: f8b20...f7c 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #16 Skrevet 28. april 2021 Hvorfor sier de at slanking ikke fungerer? Det gjør det jo åpenbart. Men det er måten man slanker seg på som evt ikke fungerer i lengden. Blir veldig forvirrende begrepsbruk. Anonymkode: f8b20...f7c 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #17 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (På 25.4.2021 den 13.02): Så ikle debatten men er enig så å si, har lite tro på «slanking», det bør være mer fokus på livsstilsendring! Det er da man får gode langvarige resultater Anonymkode: ab734...e68 JA Det er akkurat dette. Har holdt meg for god til å svare i selve tråden. Men hele godte-stopp i 30 dager illustrerer hele problematikken. Hva i alle dager tror du skjer om 30 dager da? Når det er fritt frem igjen? Jo, du kommer til å stappe i deg mer enn før, for å ta igjen det tapte. Kanskje ikke umiddelbart, for da tror du at du har knekt koden og fått ned konsumet. Men gi det noen dager, så er du på et verre sted enn før du la restriksjonene på deg. Anonymkode: d06d2...e26 3
hlidskjalf Skrevet 28. april 2021 #18 Skrevet 28. april 2021 Selvfølgelig fungerer slanking. NRK, statskanalen sprer igjen feilinformasjon, noe som er både umoralsk og urovekkende. Prøver NRK å få befolkningen ytterligere opp i vekt? Er dette NRK sitt bidrag for å redusere befolkningsveksten? Slanking er det samme som å innta færre kalorier enn kroppen forbruker. En tykk person på 100 kg++ trenger mer energi/kcal enn en tynn person på 60 kg. Dette sier vel egentlig seg selv, men må forklares gang på gang da enkelte "forskere" ikke ser ut til å forstå det konseptet. Så dersom du er 100 kg og skal ned til 70 kg kan du ligge i et kaloriunderskudd. Forbrenner du 2300 kcal om dagen i vanlig hvile kan du derfor enten spise det samme og trene litt (gå en tur) eller spise 2200 kcal om dagen og gå ned i vekt. Grunnen til at vektnedgangen stopper opp på, la oss si 90 kg er selvfølgelig fordi kroppen nå har mindre masse og forbruker mindre energi enn den gjorde på 100 kg. Altså må kaloriinntaket nedjusteres til 2100 for fortsatt vektnedgang og slik må de fortsette til de når ønsket vekt. grunnen til at de går opp igjen er mer psykisk. Har du først latt deg selv bli alt for tykk har du sannsynligvis et usunt forhold til mat fra før, altså en spiseforstyrrelse. Det er vanskelig å vende seg av med en avhengighet du har hatt i mange år. Man kan klare det en stund, men til slutt vil de fleste gå tilbake til det gamle mønsteret. Kaloritett mat med mye sukker og fett er ekstremt avhengighetsskapende, sikkert mer enn mange narkotiske stoffer. Og det er selvfølgelig naturlig da å skaffe mat opp igjennom mesteparten av vår historie (millioner av år) har vært en konstant kamp om liv og død. Nå får vi all slags kaloritett mat nærmest kastet etter oss hvor enn vi går. Det blir som å ha heroin tilgjengelig på ethvert gatehjørne for en sprøytenarkoman. 6
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #19 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (På 25.4.2021 den 12.33): Når jeg slanket meg mener jeg at jeg leste det var 80-90% sjanse for å gå opp igjen til utgangspunktet eller mer hvis man gikk ned mer enn 10-20 % av kroppsvekten. Klarte man å holde seg slank i 3 år etterpå var sannsynligheten mindre. Her sitter jeg 9 år etter, like feit, holdt meg slank i 4 år 🙄. Anonymkode: a219a...1bb Det er jo pga du gikk tilbake til gamle synder. Hadde du fortsatt trenden du hadde når du var slank, hadde du ikke blitt feit igjen. Anonymkode: 97091...a46 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #20 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (På 26.4.2021 den 19.57): Skuffende fokus. Hva gjør det med de som faktisk er i gang med å slanke seg på grunn av helsen å høre dette bli fortalt igjen og igjen: "Det er 80% sjanse for at du mislykkes, så da kan du like gjerne bare gi opp" Da vil alt bare føles håpløst. Savnet en motvekt i denne debatten. Anonymkode: 2be57...263 For min del er dette omvendt. Jeg elsker dårlige odds. Det er der motivasjonen kommer. Lettvint er kjedelig. Anonymkode: 97091...a46 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå