Gå til innhold

Dugnad, utleier eller leietakers ansvar?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Er det utleier eller leietakers "ansvar" å delta på dugnader i sameiet? 

I vårt sameie er det dårlig oppslutning om dugnadene. De fleste eier boligene de bor i, men en del enheter er utleid. Det er jo de som bor der som bruker fellesarealene, og som har størst utbytte i hverdagen av at fellesarealene er ryddet og flidd, men det er jo egentlig utleierne som har størst økonomisk interesse i at eiendommen blir tatt vare på.

Kan vi (som bor i egeneide enheter og som alltid deltar på dugnader) på en eller annen måte motivere beboere som leier til også å delta?

Anonymkode: 88c0b...410

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er leietaker sitt ansvar å være med slik at de kan redusere kostnadene dine.

Anonymkode: b2671...81d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er leietaker sitt ansvar å være med slik at de kan redusere kostnadene dine.

Anonymkode: b2671...81d

Kostnadene mine? Jeg er ikke utleier, så de eneste kostnadene mine som blir påvirket er tiden jeg legger ned i dugnaden.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke deltatt på dugnad med mindre jeg brukte fellesarealen å det gjør jeg ikke som leietaker. 

Anonymkode: 6e968...31f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dugnad er ingen ansvar. Det er like frivillig som å delta i korps. 

Men i den grad man skal snakke om "ansvar" må man ta utgangspunkt i det generelle. Leietaker har ansvar for det innvendige. Utleier/boligsameie har ansvar for det ytre. 

Dugnad gjelder det ytre, så derfor faller det på utleier. I tillegg vil et fint ytre rom komme utleier til gode. Når leietaker flytter er det utleier som tjener på at det ytre rom er opparbeidet i jakten på ny leietaker.

Anonymkode: 7c09a...50f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg leide deltok jeg på dugnad. Jeg brukte bakgården like mye som de andre og jeg nøt godt av goder som hage, benker, utegrill etc. som felkesskapet driftet. Og da var det naturlig at jeg deltok på lik linje med de andre😊

Anonymkode: 8451a...d37

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det er utleiers ansvar. Dersom de ikke kan stille selv bør det sendes en i deres sted. Vi bor på sørlandet og utleier har flyttet til Oslo. Sykt irriterende når da ingen stiller derfra. Mer jobb på oss andre. Er ikke det største sameiet...

Anonymkode: d5861...280

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg - sameier og tidligere leietaker - har alltid deltatt på dugnad (når det passer, det hender jo at det ikke passer selvsagt). Hvorfor? Fordi jeg mener at jeg har et ansvar for at det er fint rundt meg og fordi jeg liker å bli kjent med naboene.

Men det har aldri vært 100 % oppslutning om dugnader, noe sted jeg har bodd. Det er også veldig ofte de samme som deltar igjen, og igjen, og de samme som ikke deltar. Hva kan man gjøre med det?

Følgende tiltak har vi hatt suksess med:

* Delta på dugnad, grillfest etterpå. NB! Hvis dårlig vær - pizza etterpå - i all offentlighet slik at de som ikke var med på dugnaden ser det.

* Lei lukket container til dugnaden. Etter at dugnaden er ferdig har de som har deltatt første rett til å fylle container med sitt skrot, dagen etter kan resten av blokken få tilgang. Lukket og låst container sørger for at dette overholdes.

Utover det så må det være slik at det er frivillig - mange ønsker ikke å delta. Det er lite man kan gjøre med det.

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (3 minutter siden):

Jeg - sameier og tidligere leietaker - har alltid deltatt på dugnad (når det passer, det hender jo at det ikke passer selvsagt). Hvorfor? Fordi jeg mener at jeg har et ansvar for at det er fint rundt meg og fordi jeg liker å bli kjent med naboene.

Men det har aldri vært 100 % oppslutning om dugnader, noe sted jeg har bodd. Det er også veldig ofte de samme som deltar igjen, og igjen, og de samme som ikke deltar. Hva kan man gjøre med det?

Følgende tiltak har vi hatt suksess med:

* Delta på dugnad, grillfest etterpå. NB! Hvis dårlig vær - pizza etterpå - i all offentlighet slik at de som ikke var med på dugnaden ser det.

* Lei lukket container til dugnaden. Etter at dugnaden er ferdig har de som har deltatt første rett til å fylle container med sitt skrot, dagen etter kan resten av blokken få tilgang. Lukket og låst container sørger for at dette overholdes.

Utover det så må det være slik at det er frivillig - mange ønsker ikke å delta. Det er lite man kan gjøre med det.

TS her.

Det er litt sånn jeg tenker også. Jeg forventer ikke at alle skal delta hver gang, og det er også greit at noen få aldri deltar, men når det blir de samme fem stk som deltar på dugnad i et sameie med 40 beboere kjennes det litt ugreit. Noe kan selvsagt settes bort, som trappevask og større malejobber, men det er jo i beboers interesse at gresset klippes, hekken trimmes og at fellesarealene ryddes for skrot (som det faktisk er beboerne selv som setter igjen når de flytter).

Dugnad med grill-/pizzafest er en god idé. Vi pleier å servere drikke og bakevarer til dugnaden, men kanskje er det lurt med en "etterfest" heller.

Jeg tror mer på å motivere til felles hygge og muligheten til å hjelpe hverandre og fellesskapet enn å "straffe" ved å f.eks. peke på de som ikke deltar. Noen føler ikke de har styrke eller ork til å bære skrot eller klippe hekken, men jeg tenker at det er greit, det hadde vært koselig (og nyttig) om de hadde deltatt likevel, for eksempel med å servere drikke, holde orden på oppgavene som skal gjøres og hvem som gjør dem osv.

Men hvordan kommer vi dit?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kostnadene mine? Jeg er ikke utleier, så de eneste kostnadene mine som blir påvirket er tiden jeg legger ned i dugnaden.

Nei, kostnadene dine er blant annet den del av husleia som går til fellesutgifter. Må de leie inn gartnere eller andre for å rydde og stelle blir felleskostnadene høyere, og da tar nok ikke utleier regningen skal du se. 

Anonymkode: 3374c...2b3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er utleiers ansvar. Dersom de ikke kan stille selv bør det sendes en i deres sted. Vi bor på sørlandet og utleier har flyttet til Oslo. Sykt irriterende når da ingen stiller derfra. Mer jobb på oss andre. Er ikke det største sameiet...

Anonymkode: d5861...280

Men hvorfor stiller ikke dere på dugnad? Dere bor jo der og nyter godt av at det er ok i fellesarealene. 
Da jeg leide stilte jeg opp. Selvfølgelig bidrar man der man bor😊

Anonymkode: 8451a...d37

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS her.

Det er litt sånn jeg tenker også. Jeg forventer ikke at alle skal delta hver gang, og det er også greit at noen få aldri deltar, men når det blir de samme fem stk som deltar på dugnad i et sameie med 40 beboere kjennes det litt ugreit. Noe kan selvsagt settes bort, som trappevask og større malejobber, men det er jo i beboers interesse at gresset klippes, hekken trimmes og at fellesarealene ryddes for skrot (som det faktisk er beboerne selv som setter igjen når de flytter).

Dugnad med grill-/pizzafest er en god idé. Vi pleier å servere drikke og bakevarer til dugnaden, men kanskje er det lurt med en "etterfest" heller.

Jeg tror mer på å motivere til felles hygge og muligheten til å hjelpe hverandre og fellesskapet enn å "straffe" ved å f.eks. peke på de som ikke deltar. Noen føler ikke de har styrke eller ork til å bære skrot eller klippe hekken, men jeg tenker at det er greit, det hadde vært koselig (og nyttig) om de hadde deltatt likevel, for eksempel med å servere drikke, holde orden på oppgavene som skal gjøres og hvem som gjør dem osv.

Men hvordan kommer vi dit?

Hos oss har vi satt bort generelt vedlikehold av uteområder til innleid gartner. Det samme gjelder brøyting og strøing.

Dette er etter ønske fra beboerne, og det har vært klart uttrykt på årsmøtet. De har flyttet fra enebolig til leilighet fordi de ikke ønsker denne typen arbeid. Det respekterer vi.

Men så er det sånt småplukk. Vi er et nytt sameie med nye boliger. Vi har et uteområde som trenger litt beplanting, f.eks. Noe må monteres, en benk må males, osv. Til disse dugnadene har det dukket opp en fast gjeng med spredte islag av forskjellige personer. 

Noen som ikke har krefter til å arbeide på dugnad bidro med vafler til dugnaden. Jeg tenker jo at en kan annonsere akkurat dette:

"På lørdag kl 12 skal vi koste uteplassene og rydde i hagen. Vi holder på i noen timer. Hvis du ikke har krefter til å bære skrot, kan du delta ved å servere drikke/vafler/osv. Kontakt styreleder/dugnadssjef Ole Nevenyttig for organisering av dette."

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, kostnadene dine er blant annet den del av husleia som går til fellesutgifter. Må de leie inn gartnere eller andre for å rydde og stelle blir felleskostnadene høyere, og da tar nok ikke utleier regningen skal du se. 

Anonymkode: 3374c...2b3

Jeg bryr meg ikke om hvordan utleiere og leietakere fordeler kostnadene, jeg er blant sameierne som bor i sameiet, og som deltar på dugnad. Kostnadene mine går opp om vi må leie inn arbeidskraft ja, men det er egentlig ikke aktuelt, vi kommer ikke til å leie inn arbeidskraft for å rydde i kjelleren. Det er bare litt kjedelig at det blir mye mer arbeid på noen få.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (1 minutt siden):

Hos oss har vi satt bort generelt vedlikehold av uteområder til innleid gartner. Det samme gjelder brøyting og strøing.

Dette er etter ønske fra beboerne, og det har vært klart uttrykt på årsmøtet. De har flyttet fra enebolig til leilighet fordi de ikke ønsker denne typen arbeid. Det respekterer vi.

Men så er det sånt småplukk. Vi er et nytt sameie med nye boliger. Vi har et uteområde som trenger litt beplanting, f.eks. Noe må monteres, en benk må males, osv. Til disse dugnadene har det dukket opp en fast gjeng med spredte islag av forskjellige personer. 

Noen som ikke har krefter til å arbeide på dugnad bidro med vafler til dugnaden. Jeg tenker jo at en kan annonsere akkurat dette:

"På lørdag kl 12 skal vi koste uteplassene og rydde i hagen. Vi holder på i noen timer. Hvis du ikke har krefter til å bære skrot, kan du delta ved å servere drikke/vafler/osv. Kontakt styreleder/dugnadssjef Ole Nevenyttig for organisering av dette."

Det var en god idé, å gjøre det tydelig på forhånd at vi ikke forventer at alle skal bidra med muskelkraft. Den skal jeg ta med meg. Jeg tror faktisk noen kvier seg for å delta fordi de ikke føler de har noe å bidra med.

Men, jeg tror også en del ikke er med fordi de ikke føler på ansvaret eller ikke kjenner eierskap til eiendommen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg leide sto det i kontrakten at jeg skulle være med på dugnad. Det var 4 dugnader hvert år. Vi betalte inn en fast sum i januar, og i desember fikk de som var med på dugnader tilbakebetalt 1/4 av summen for hver dugnad de hadde vært med på. Og de fleste deltok faktisk. Den blinde beboeren kokte kaffe, og dama i rullestol førte lister over hvem som var til stede.

Anonymkode: 2313c...f7e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hadde ikke deltatt på dugnad med mindre jeg brukte fellesarealen å det gjør jeg ikke som leietaker. 

Anonymkode: 6e968...31f

Har du tilgang til å bruke dem, hvis du hadde villet?

AnonymBruker
Skrevet

Utleiers ansvar. 

Anonymkode: d1fdb...4da

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Når det gjelder rydding av kjeller har jeg en interessant erfaring:

Der jeg bodde før hadde vi en gigantisk kjeller med mange hjørner. Der hadde det aldri vært ryddet og det så ikke ut. Så vi hadde en dugnad der vi kostet ute og ryddet inne og hadde leid container til det. Da det ble ryddig sørget vi for å rydde etter hvert etterpå. Det vil si at det ble PÅPEKT med en gang det dukket opp et møbel eller annet som noen hadde "glemt" å ta med seg. Ved å ta dette med det samme det oppstod, ble det respekt for kjelleren. Og da skjedde også det som burde skje i slike sammenhenger: La oss si at Kari i nr 4 skal male soverommet og har bruk for et sted å sette sengen i en uke. Da SPØR Kari om hvor denne kan settes og får veiledning i hvordan den skal merkes slik at alle vet at denne har lov å stå der og kan påpeke det når den ikke er flyttet tilbake igjen.

Vi hadde ikke problemer med skrot igjen etter dette (bortsett fra et tilfelle, men da snakker vi om en antisosial idiot uten boevne som vi bare var glad for å rydde ut etter og bli kvitt).

Man må gidde holdningsskapende arbeid - da får man skikk på fellesområdene.

Endret av Blondie65
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg leide ut leiligheten min, forventet jeg ikke at leietakere skulle delta på dugnad. Jeg visste at de hovedsakelig brukte leiligheten og balkongen, og ikke bakgården der mesteparten av arbeidet utføres. Informasjon rundt dugnad kommer via appen vår og på mail, direkte til meg. Det var også jeg som betalte felleskostnadene, naturligvis.

Vi har også pleid å ha noe sosialt + mat etter dugnad, samt en innleid container til skrot, som Blondie65 nevner. 

Nå har det vært mye greier i styret vårt, med noen fullstendig inkompetente styreledere/medlemmer, som har klusset til mye, så jeg har ikke særskilt behov for å sosialisere med dem. Men luking og planting, rydding/vasking av trapp osv. er jeg selvsagt med på fordi alle er tjent med et attraktivt sameie.

Anonymkode: 30186...c4c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da jeg leide sto det i kontrakten at jeg skulle være med på dugnad. Det var 4 dugnader hvert år. Vi betalte inn en fast sum i januar, og i desember fikk de som var med på dugnader tilbakebetalt 1/4 av summen for hver dugnad de hadde vært med på. Og de fleste deltok faktisk. Den blinde beboeren kokte kaffe, og dama i rullestol førte lister over hvem som var til stede.

Anonymkode: 2313c...f7e

Vi hadde en slags betalingsløsning tidligere (antall timer dugnad og så fikk man en liten reduksjon i fellesutgiftene én gang i året), men det er ikke lov lenger. Dugnad skal være basert på frivillighet, ikke knyttes til betaling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...