Gå til innhold

Legging tar timevis

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan effektivisere legging? Er det egentlig mulig? 

Har en gutt på to år. Han har alltid slitt med søvn, men i flere måneder har det nå vært helt ekstremt. To-tre timer er vanlig. Så han sovner rundt ni/halv ti, og da må jeg gjøre den jobben jeg ikke fikk gjort fordi jeg alltid kommer for sent på jobb og må dra tidlig for å levere og hente i barnehagen. Så legger jeg meg. Det hadde vært så godt å få inn bare en time med lesing, tv eller lignende på kvelden, men alt jeg gjør er å sitte ved siden av en spill våken gutt som helst vil gjøre alt annet enn å sove. Og så jobbe.

Han sover en liten lur på dagtid. De gangene jeg prøver å kutte ned, sovner han midt i middagen. Jeg har prøvd å legge både tidlig og sent, men det virker som om han trenger noen timer på å roe ned hodet.

Jeg vet ikke mine arme råd, jeg er så dødssliten. Pappaen er ute av bildet dessverre, jeg skulle sånn ønske at jeg hadde fått barn med en mann som ikke hadde blitt alvorlig psykisk syk da jeg gikk gravid. Det er en stor sorg for meg at jeg er alene om alt. Har noe nettverk, men ikke mange som kan stille opp. 

Noen med tips? Råd? Bare støttende ord? 😅

Anonymkode: e6eae...778

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Føler veldig med deg. Jeg hadde det helt likt med min yngste gutt. Det varte vel i 5-6 måneder tror jeg. Det er nok bare en periode. Ofte kan det være umulig å tilrettelegge for tidlig søvn på kvelden i den alderen. Det å kutte ut dagsoving funker ikke på alle barn. Håper dette er en kort fase for dere ❤️

Anonymkode: d951a...6cc

AnonymBruker
Skrevet

Er så glad jeg ikke har guttebarn de er hyperaktive og slitsomme . Stakkars gutte mødre 

Anonymkode: c67e1...e30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hmm... Hvor lenge prøvde du de nye rutinene? Helsestasjonen vår ba oss ha is i magen og la det gå 14 dager før vi ombestemte oss. Vår lille sluttet med dagsøvn da hun var ett år og ti mnd fordi legging var et sant mareritt. Etter to uker med sliten og sur unge ble hun nesten som ny. Hun gikk fra å sove fra 22-05 til 19-05. (Da sov hun en time på dagtid). Fortsatt oppe tidlig, men med to timer ekstra søvn i døgnet sluttet hun å være gretten hele tiden. Det var godt for hele familien😅. Ikke sikkert det funker for dere, men litt is i magen og se om de nye rutinene trenger litt tid på å virke kan være en idé..

Lykke til❤️

Anonymkode: b5102...dcf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Er så glad jeg ikke har guttebarn de er hyperaktive og slitsomme . Stakkars gutte mødre 

Høh??? Vår verste var jente..

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Høh??? Vår verste var jente..

Vår jente på 2.5 er også slik. Vært sånn siden lillebror på 15 mnd ble født. Er så sliten og lei... vet ikke hva jeg skal gjøre. Vi er heldvis to men han jobber offshore og har jobbet mye overtid de siste årene.

vet desverre ikke hva man skal gjøre, i perioder er det litt bedre men 90%av tiden så tar legging dødslang tid og innen hun sover 21-22 så legger meg meg også er det alltid vasking og noe jobb som må gjøres...  

du er ikke alene det skal du vite selvom det føles slik!

og tenk så heldig du er, du og gutten din har mulighet for å få verdens fineste bånd! Han er heldig som har en mamma som gir så mye for ag han skal ha det bra og være trygg! For det er det du gjør nå du gjør han trygg, han føler seg sett og han vil alltid teste deg og grensene dine fordi han kan!  Du gjør en strålende jobb! Vær snill med deg selv❤️❤️❤️

Anonymkode: 3a144...140

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og nå når jeg trodde hun sovnet lå så rolig lenge setter hun seg opp i senga «maaaammaaaaa dyna mi er en slange!»🙄

Anonymkode: 3a144...140

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

🤣🤣🤣🤣

Anonymkode: 72f59...5bc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal prøve å kutte dagsøvn må du gi det tid, det er vanlig at de sovner på ettermiddagen i en overgangsperiode. Vi merket stor forskjell da vi kuttet dagsøvn med yngste her, her tok også legging laaang tid, sovnet ofte ikke før 21, 21. 30. Nå slukner hun som et lys kl 19, 19.30 og sover hele natten. Totalt sett får hun mer søvn nå. Men trøtt på ettermiddagen var hun ca en måneds tid. 

Anonymkode: b1ca7...56e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjelper det å legge ham I fanget og vugge litt, synge litt og så legge ned nesten sovende? Vi har alltid gjort det med vår gutt, dog alltid til han sover. Han er vant med det da, og roer seg ikke på annen måte. Er kanskje annerledes om barnet ikke er vant med slikt og har blitt 2 år. Ikke at jeg anbefaler å bli vant med slik sovehjelp men, her kan vi liksom bestemme når han skal sove(om vi ser han er trøtt). Han roer seg umiddelbart   så lenge han ikke har blitt overtrøtt. Prøver vi å legge ham den "normale" måten, tar det 3 timer.  Føler med deg, det tar på å aldri få slappe av alene. 

Anonymkode: 2bc41...987

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hmm... Hvor lenge prøvde du de nye rutinene? Helsestasjonen vår ba oss ha is i magen og la det gå 14 dager før vi ombestemte oss. Vår lille sluttet med dagsøvn da hun var ett år og ti mnd fordi legging var et sant mareritt. Etter to uker med sliten og sur unge ble hun nesten som ny. Hun gikk fra å sove fra 22-05 til 19-05. (Da sov hun en time på dagtid). Fortsatt oppe tidlig, men med to timer ekstra søvn i døgnet sluttet hun å være gretten hele tiden. Det var godt for hele familien😅. Ikke sikkert det funker for dere, men litt is i magen og se om de nye rutinene trenger litt tid på å virke kan være en idé..

Lykke til❤️

Samme her. Leggetid har tatt 5-15 min siden vi sluttet med dagsoving rett før 2 år. Sover nå fra 19-08. Som er 3-4 timer lengre enn med dagsoving. Men overgangen var slitsom. Tok en mnd før hun ikke var utslitt på ettermiddagen. Hentet tidlig i bhg og hadde kosestund i sofaen på fanget i 30 min etter vi kom hjem. 

Anonymkode: c5093...29c

AnonymBruker
Skrevet

Med min eldste har det også vært slik. Fram til hun var ca. 2,5 brukte vi ofte hele kvelden på legging. Nå er hun snart 3 og sovner ofte på 10 minutter etter at hun har lagt seg i sengen sin. Men jeg husker at det var utfordrende rundt to år. Det ble en endring hos oss da hun sluttet å sovne til duppen på dagtid, men hun var nok heller ikke klar for å kutte den tidligere selv om leggingen tok en evighet. Lillesøsteren som nå er 1,5 har nesten alltid sovnet raskt, så jeg ser at barn kan være veldig ulike her. 

For vår eldste var det altså i hvert fall noe som ble veldig mye bedre nærmest av seg selv. Jeg håper du også snart opplever det, TS. 

Anonymkode: 036d5...b43

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår var også sånn, det kunne ta inntill 3 timer før hun sovnet uansett hvor sliten hun var. Redningen ble at fastlegen skrev ut melatonin til to frynsete og utslitte foreldre, det ga oss en helt ny hverdag og ei blid lita uthvilt jente på morgenen.

Anonymkode: 2876c...194

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

😂 Legger gutten vår inn i sengen. Prater om dagen og synger en sang, deretter går vi ut og han sovner. 4 år og har vært sånn siden han var 10 måneder. 

Anonymkode: a5510...4fd

• Liker 1
Skrevet

Føler med deg. Vår var også sånn. Reduserte dagsoving. Syns ikke det hjalp noe særlig sånn sett i ettertid. Etter langt om lenge ga det seg. 

Noen ganger satt jeg med pc i fanget og jobbet mens skulle prøve å få barnet til å sove. Barnet var litt større da. Husker ikke alder. Forklarte at måtte jobbe men kunne da sitte der. Men barnet måtte ikke forstyrre og prøve å sove. Det hjalp syns jeg.

Men kan det være et alternativ? 

• Liker 1
Skrevet
Sensi skrev (Akkurat nå):

Føler med deg. Vår var også sånn. Reduserte dagsoving. Syns ikke det hjalp noe særlig sånn sett i ettertid. Etter langt om lenge ga det seg. 

Noen ganger satt jeg med pc i fanget og jobbet mens skulle prøve å få barnet til å sove. Barnet var litt større da. Husker ikke alder. Forklarte at måtte jobbe men kunne da sitte der. Men barnet måtte ikke forstyrre og prøve å sove. Det hjalp ifht at jeg var der med barnet, fikk jobbet. 

Men kan det være et alternativ? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ehm hva? Jeg er guttemamma og sykt glad for det. Han gråter aldri av småting, han er nydelig, han har sovet natten gjennom siden han var 7 mnd, aldri et problem å legge, han er morsom og det er overhode ikke synd på meg. Stakkars deg med et sånt syn vil jeg vel heller si! 

Anonymkode: bfbde...c97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

😂 Legger gutten vår inn i sengen. Prater om dagen og synger en sang, deretter går vi ut og han sovner. 4 år og har vært sånn siden han var 10 måneder. 

Anonymkode: a5510...4fd

Samme her, bare 15 mnd foreløpig men legging er en drøm her. Sover 19-8 og sovet natten gjennom siden 7 mnd 😅 Aldri et problem med han og elsker være guttemamma! 

Anonymkode: bfbde...c97

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde også utfordringer med at leggingen tok lang tid når frøkna var rundt 22 mnd, hun blir 2 år nå i mai. Her hjalp det å kutte ned på dagsoving, ingen soving etter kl. 13, både i barnehagen og hjemme. Det fungerte ganske fint. I tillegg bruker vi lydbok, Kaninen som så gjerne ville sove, da ligger hun og hører på den. Det tar fortsatt som regel 30 minutter, men det har blitt redusert ned dit. I tillegg så legger vi som regel 19.30, 19.00 er for tidlig her rett og slett. 

Som en over her foreslår, kan du jobbe mens du sitter på rommet? Evt kan du sitte rett utenfor? 

Jeg har flere ganger fulgt webinarer, foredrag osv på telefonen når jeg har lagt. Sliter også med å få nok arbeidstimer siden mannen jobber turnus med lange dager og ikke kan hente eller levere de dagene. 

Anonymkode: 73296...825

Skrevet

Eg tok meg ein lur med dei når dei la seg. Snakka dei sa eg mamma sovner, er trøtt, sov no. Kjempefint for oss ivertfall😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...