Gå til innhold

bensinpriser fra helvete!


Donnie Darko

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Som de fleste vet så er ikke eksos direkte sunt for miljøet. Avgiftene i Norge skal også ha den funksjon at de reduserer bilbruk.

Når det er sagt så kan man diskutere norsk avgiftsnivå på bensin.

Det som er faktum er at prisØKNINGEN per i dag kommer som en følge av at prisen på råvaren stiger på verdensmarkedet.

Denne prisen vil fortsette å stige - ettersom det for første gang er større etterspørsel etter olje enn det er tilbud. Så vi kan egentlig bare venne oss til at det vil bli dyrere og dyrere å kjøre bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de fleste vet så er ikke eksos direkte sunt for miljøet. Avgiftene i Norge skal også ha den funksjon at de reduserer bilbruk.

Når det er sagt så kan man diskutere norsk avgiftsnivå på bensin.

Det som er faktum er at prisØKNINGEN per i dag kommer som en følge av at prisen på råvaren stiger på verdensmarkedet.

Denne prisen vil fortsette å stige - ettersom det for første gang er større etterspørsel etter olje enn det er tilbud. Så vi kan egentlig bare venne oss til at det vil bli dyrere og dyrere å kjøre bil.

mange kjører jo bil fordi det er nødvendig da, bl.a til og fra jobb, vanskelig å få redusert da.

hvis man skal få folk til å kjøre mindre bil, må man få bedre og billigere kollektivtilbud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kunne man fått bedre kollektivtilbud i Norge.

Men spørsmålet er om ikke folk først får sette fra seg bilen og bruke det. Eller er det slik at skattepengene våre skal brukes til å bygge opp et tilbud som eventuelt blir stående ubrukt?

Dette vil løse seg selv når det blir stadig dyrere å kjøre bil. Flere vil bruke kollektivt og vi vil få et bedre tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
Som de fleste vet så er ikke eksos direkte sunt for miljøet. Avgiftene i Norge skal også ha den funksjon at de reduserer bilbruk.

Men, som flere her har påpekt, dette virker ikke. Bilbruken er nokså konstant, uansett pris. For de som har nok penger har ikke prisen noe å si, de kjører like mye som før. For oss fattige betyr økte priser at vi blir enda fattigere, siden vi allerede bare kjører det vi må, og vi kan ikke senke bensisforbruket ytterligere.

Den eneste måten å øke bruken av kollektivtrafikk er å senke prisene. Som flere av eksemplene her viser så har ikke flertallet råd til å sponse bussen. Og det burde også være statens oppgave, ikke privatpersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det jo katastrofen i USA som er skyld i den voldsomme økningen, og ikke avgiftene.

ja men avgiftene utgjør fortsat over 50 prosent av bensinprisen, hadde kanskje vært en ide å kutte litt i avgiftene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Homer Simpson
ja men avgiftene utgjør fortsat over 50 prosent av bensinprisen, hadde kanskje vært en ide å kutte litt i avgiftene

75 % er vel et mer riktig tall ;). (Det var enten 70 eller 75% tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, som flere her har påpekt, dette virker ikke. Bilbruken er nokså konstant, uansett pris. For de som har nok penger har ikke prisen noe å si, de kjører like mye som før. For oss fattige betyr økte priser at vi blir enda fattigere, siden vi allerede bare kjører det vi må, og vi kan ikke senke bensisforbruket ytterligere.

Den eneste måten å øke bruken av kollektivtrafikk er å senke prisene. Som flere av eksemplene her viser så har ikke flertallet råd til å sponse bussen. Og det burde også være statens oppgave, ikke privatpersoner.

I hvilken grad avgiftene virker kommer an på nivået.

At det fungerer er åpenbart - avgiftene på nye biler + avgiftene på bensin er årsaken til at vi per i dag ikke er på samme nivå som USA når det gjelder bruk av bil/fourensing. Når det gjelder kollektivtrafikk er jeg enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, som flere her har påpekt, dette virker ikke. Bilbruken er nokså konstant, uansett pris. For de som har nok penger har ikke prisen noe å si, de kjører like mye som før. For oss fattige betyr økte priser at vi blir enda fattigere, siden vi allerede bare kjører det vi må, og vi kan ikke senke bensisforbruket ytterligere.

Den eneste måten å øke bruken av kollektivtrafikk er å senke prisene. Som flere av eksemplene her viser så har ikke flertallet råd til å sponse bussen. Og det burde også være statens oppgave, ikke privatpersoner.

Dette er jeg enig i, spesielt siste avsnitt. Fakta er at få av oss velger en miljøvennlig, men dyr og kronglete reisemåte så lenge vi har et alternativ som ikke er "merkbart" dyrere (og bekvemmelighet osv ved privatbilbruk regnes nok også inn).

Når det gjelder bensinpriser hører jeg selv og samboer til den delen av befolkningen som bør merke det - vi har lav inntekt og er "avhengige" av bil (buss og apostelens hester ville medført flere timer ekstra pr uke i forbindelse med jobbtransport og handling, og vi ville nok ikke spart mye penger, all den tid månedskort inn til nærmeste sannsynlige arbeidsplass og handelssted koster 1200 kr måneden). Men vi kan ærlig talt ikke si det merkes særlig på økonomien at prisen går opp noen kroner pr liter. Tross alt - en norsk inntekt, hvor lav den enn er, gir lønnstakeren "frihet" til å kjøpe masse luksusartikler (selv kjøper vi masse film, datautstyr o.l. To digitalkamera og et dyrt stereoanlegg har kommet i hus siste år. Lengre feriereiser har vi ikke hatt, men har reist en del innenlands. Vi er slett ikke fattige med samlet inntekt på ca 400 000. Brutto...).

De som merker bensinprisøkningen mest er nok firmaer hvor bilen er et nødvendig tramsportmiddel, ikke de som pendler en mil hver dag. Eventuelt vil vi merke indirekte følger ettersom langtransport med bil kan gjøre ulike varer dyrere.

Avgiftene på bensin kommer oss (forhåpentligvis) til gode ved at de brukes til å drive velferdsstaten. Dette er riktignok et tema man kan diskutere til man blir blå, man kan lure på hva pengene brukes til osv.

Selv mener jeg at høyere oljepriser er uunngåelige i nær og fjern framtid ettersom oljeressursene faktisk ikke er evigvarende. Mye tyder på at vi er nær ved å nå toppen på produksjonskurven samtidig som forbruket er større enn noensinne. Etter dette tilsier enkel markedsøkonomi at tilbudet vil bli mindre enn etterspørselen. Vi i Norge er tross alt heldige som kommer til å tjene penger på oljeknappheten, så å syte over litt dyr bensin synes jeg vitner om manglende perspektiv.

USAs latterlig lave bensinpriser er jeg gjerne med på å diskutere - de har i hvert fall resultert i at landet må importere halvparten av oljen de forbruker, at de har verdens største energiforbruk pr innbygger, at de bruker militærmakt for å sikre seg kontroll over framtidige oljeressurser og selvsagt at de er ekstra sårbare ved kriser. Dersom prisene skal holdes lave i framtida MÅ det gå på beksotning av andre ting. Landet er vel ellers ikke kjent for å har et godt velferdstilbud. Det er heller ikke staten, men privateide oljeselskaper, som putter utbyttet i egen lomme. USAs bilprodusenter og oljeselskaper har tradisjonelt hatt en svært sterk posisjon - for eksempel har de gjennom lobbyvirksomhet og oppkjøp og nedlegging/utprising av kollektivselskaper sørget for at man de fleste steder, også i byene, er totalt avhengig av bil. Det finnes rett og slett ikke noe alternativ, fordi utviklingen har vært styrt. Selvsagt tjener disse styrende kreftene på at "alle" er avhengig av bensin selv om prisen for oss kan virke lav. Noe annet ville vært merkelig sett med markedsliberalistiske øyne.

Og ellers er jeg veldig enig i at kollektivtransporten i Norge må bygges ut og sponses av staten - gjerne for avgiftspengene. Selv bor jeg i en kommune i umiddelbar nærhet til en av våre største byer, og mønsteret her peker i retning av at follk BOR her og ARBEIDER i byen. Langt de fleste kjører bil, rushtidsbussene er aldri fulle. Som nevnt er månedskort ganske dyrt - og ulønnsomt ved feks lavtlønnet deltidsarbeid. Dessuten bor folk såpass spredt her at det kan være langt å gå til bussen, som bare stopper ved kommunesenteret. Hadde bussen kostet halvparten, samt kjørt en runde for å plukke opp folk, er jeg sikker på at flere ville tjent på å la bilen stå. Det virker også feil på meg, som ønsker å spare penger ved å velge bort bilen, faktisk IKKE sparer på dette, i tillegg til at min aksjonsradius begrenses både med tanke på tidsbruk, få avganger og dårligere framkommelighet.

Beklager langt innlegg, håper noen leser deler av det, i hvert fall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Hvorfor koster bensinen 4.0 kr i USA samtidig som den koster 11.5 kr i Norge? FORDI NORGE HAR DE MEST SINNSYKE BENSINAVGIFTENE NOENSINNE! Dette har ingenting med markedspris på råolje å gjøre - kun miljøavgifter som går direkte inn i Den Norske Statskasse.

NEMLIG!!!!

:kvalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de vil jo sette et tak på 8 kr...

Du - hallo - det FrP sier og det de faktisk vil være i stand til å gjøre, er to veldig forskjellige ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...