Gå til innhold

bensinpriser fra helvete!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=107045

Nå syns jeg virkelig det begynner å gå for langt her! Dette går ikke rett og slett. Jeg blir fattig bare av å reise. Jeg går på skole i Hønefoss og øver med to band, et i Drammen og et i Oslo. Hadde det enda vært litt dugelig kolektiv transport hvor man ikke fikk voldtatt lommeboka av konduktører så hadde ikke dette vært så ille. Men siden DET ikke fungerer og er like dyrt så får jeg vel bare rane en bank eller selge kroppen. Helvete faens drit og møkk! :frustrert:

Mens prisene går i været, tjener staten penger som aldri før. Bare i går sopte staten inn 40 millioner kroner i bensinavgifter.

Hva faen!? Staten kan dra og ! Gi meg penga mine tilbake! :kjempesinna::kjempesinna::kjempesinna::kjempesinna::kjempesinna:

Endret av Remyline
Videoannonse
Annonse
Gjest Homer Simpson
Skrevet (endret)
URK!!!! Ja, skal vi stemme frp tro...?

Nei. Med FrP-politkk går avgiftene sikkert ned, men bensinprisene går opp.

Endret av Homer Simpson
Gjest Lilleulv
Skrevet
Nei. Med FrP-politkk går avgiftene sikkert ned, men bensinprisene går opp.

de vil jo sette et tak på 8 kr...

Gjest Homer Simpson
Skrevet
de vil jo sette et tak på 8 kr...

Jeg er litt redd for hva jeg etterhvert vil få for 8 kroner, sånn generelt sett, om FrP styrer.

Skrevet

Jeg betalte 11,50 for blyfri 95 for et par dager siden.

Tror det var ny rekord for meg. Jeg blir kvalm!!!!!!!!!!!

:frustrert:

På tide med mer enn 1 kr i lønnstillegg sånn som prisene øker på forbruksvarer!!

Skal det være nødvendig for meg å bruke en halv formue bare for å reise å besøke bestemora mi da? Jeg bor sentralt på Østlandet. Har mulighet å ta timeexpressen, men det koster jo 90 kr eller hva det har blitt EN VEI!

Tar jeg bilen koster det meg 60 kr i bompenger + bensina! Tar kortere tid, ikke avhengig av å komme meg til og fra buss-stopp, ikke tidsavhengig av NÅR jeg vil reise til og fra.

Nei takk - tar ikke offentlig kommunikasjon mer enn jeg MÅ.

Få ned disse forbanna avgiftene på bensinprisene, er det ikke vår olje da???

*Sukker oppgitt*

Skrevet

Donnie, jeg er med på å rane en bank. Med snuten opptatt med Nokas burde vi klare en lokal liten bank, tror du ikke? Og hvor mye tror du virkelig vi ville fått for kroppene våre? Og ville Hu i Svingen likt det tror du?

;)

Skrevet
Og hvor mye tror du virkelig vi ville fått for kroppene våre? Og ville Hu i Svingen likt det tror du?

;)

Tipper dere kunne fått en del :sjarmor:

Skrevet

Ut i fra hvor mange bilder det hver dag er på veien, så tror jeg det er få som ikke har råd til bensin. Tror bensinprisene våre matcher norsk lønn veldig godt.

Skrevet
Gi meg penga mine tilbake! :kjempesinna:  :kjempesinna:  :kjempesinna:  :kjempesinna:  :kjempesinna:

Betyr det at du har tenkt å levere tilbake utdannelsen din og alt det andre du har fått fra staten, og kommer til å få fra staten?

Man skal tjene mer enn de fleste før man får mindre tilbake fra staten enn det man betaler inn.

Skrevet
Få ned disse forbanna avgiftene på bensinprisene, er det ikke vår olje da???

Prisøkningen er jo ikke bensinavgiftenes skyld. Det er markedsprisen på råvarene som har økt. Hvorfor klager du ikke på at politikerne ikke vil regulere bensinmarkedet i Norge? Hvorfor tar du det for gitt at markedet skal bestemme prisen på bensin? Du som sier det er vår olje, mener jeg? Hvorfor tar du ikke til orde for at vi bestemmer prisen på vår egen olje til oss selv, og ikke markedet?

Skrevet
Ut i fra hvor mange bilder det hver dag er på veien, så tror jeg det er få som ikke har råd til bensin. Tror bensinprisene våre matcher norsk lønn veldig godt.

Tja, mange har jo ikke andre muligheter?

Skrevet

Du er klar over at enkelte av oss bor på steder der det ikke går buss mer enn et par ganger om dagen (og ikke i det hele tatt i helgene)???

Og at enkelte av oss har en mil eller mer til nærmeste sted man får kjøpt melk og brød, og enda lenger til kjøpesentre o.l. som selger andre varer?

Skrevet (endret)

Sett i forhold til hva vi tjener her i landet, så har vi ganske så billig bensin i forhold til mange andre land. Joda, det hadde vært kjekt om det kostet en hundrings mindre å fylle opp tanken, men hadde vi kjørt mer eller mindre av den grunn? Tvilsomt.

Og med tanke på miljøet, så burde man heller sponse kollektivtrafikken og sørge for at det å reise kollektivt blir et reelt alternativ for folk, ikke bare for spesielt intresserte som syntes det er ok å bruke en evighet til/fra jobb.

Løfte om bensinpris-tak på 8 kr er ikke noe som påvirker mitt valg i hverfall.

Endret av Mie
Skrevet

Har stusset litt over det der, besinprisene går opp men states kjøregodtggjørelse har gått ned! Begrunnet med at det har blitt billigere å kjøre!

Skrevet

Den taksten er sikkert regnet ut fra at biler bruker mindre bensin enn før.

Dessuten så er ikke staten skyld i at det er høye bensinpriser for øyeblikket. Vi er heldige sånn sett i Norge at prissjokket ikke er i nærheten så stort som man alle andre i verden må tåle. Ved en tre-dobbling av oljeprisen så øker prisen her med 50%. Skulle man fastsatt avgiftene etter oljeprisen så vil det være et helt vilt tiltak. For det første så vil det motvirke markedskreftene med tanke på tilbud og etterspørrsel. For det andre så er det ikke usannsynlig at oljeprisen vil øke til langt over 100dollar fatet i løpet av ganske få år og da nærmere man seg et punkt hvor staten må subsidiere bensinen for å opprettholde prisen på 8kr.

Det virkelige besynderlige er at folk påstår de ikke har råd til å bruke så mye bensin, mens forbruket nesten er statisk. Ikke kom å påstå at all kjøring er av helt nødvendig karakter. Ja, noen av oss trenger bilen mere enn andre, men det gjelder langt fra alle. I tillegg så skjønner jeg ikke at når man handler på butikken for 300kr og man må kjøre en mil hver vei for å komme dit. Så har man brukt omtrent en liter bensin. Det er da 4kr(8kr vs 12kr per liter bensin) som gjør at folk plutselig har så dårlig råd.

Skrevet
Dessuten så er ikke staten skyld i at det er høye bensinpriser for øyeblikket. Vi er heldige sånn sett i Norge at prissjokket ikke er i nærheten så stort som man alle andre i verden må tåle. Ved en tre-dobbling av oljeprisen så øker prisen her med 50%. Skulle man fastsatt avgiftene etter oljeprisen så vil det være et helt vilt tiltak. For det første så vil det motvirke markedskreftene med tanke på tilbud og etterspørrsel. For det andre så er det ikke usannsynlig at oljeprisen vil øke til langt over 100dollar fatet i løpet av ganske få år og da nærmere man seg et punkt hvor staten må subsidiere bensinen for å opprettholde prisen på 8kr.

Hallo? 70-80% av bensinprisen går direkte i statskassa, bensinstasjonene tjener knappe krona pr. liter de selger, så det der er bare vås!

Skrevet (endret)
Det er ikke bare tull. Med dagens oljepris på femti dollar fatet er bensinprisen i Usa på rund fire kroner literen. Med en oljepris på over hundre dollar fatet vil staten måtte subsidiere en bensinpris som er fast på åtte kroner literen.

Dessuten er det jo ganske interessant at markedsliberalister, som ellers bærer over seg når det er snakk om markedsreguleringer, nå ønsker å regulere markedsprisen med variable avgifter som skal dempe svingningene i markedsprisen.

Det er faktisk ikke avgiftenes feil at bensinen nå koster over ti kroner literen. Det er markedsprisen på råolje som har skylda for det. Hvorfor ønsker ikke Frp å regulere markedsprisen på råolje til norske borgere, når det vitterlig er det de ønsker å gjøre?

Hæ? Hvorfor koster bensinen 4.0 kr i USA samtidig som den koster 11.5 kr i Norge? FORDI NORGE HAR DE MEST SINNSYKE BENSINAVGIFTENE NOENSINNE! Dette har ingenting med markedspris på råolje å gjøre - kun miljøavgifter som går direkte inn i Den Norske Statskasse.

Dessuten: Markedsliberalister (FrP er ikke liberalister, men populister som ikke teller i denne sammenhengen) ønsker ikke å regulere bensinprisene, de vil kutte ned på bensinavgiftene som går rett i statskassa.

Endret av Remyline
Skrevet

Jeg er ihvertfall ikke i tvil om at jeg skal stemme FrP! :) Som jeg alltid har gjort.

Gjest Homer Simpson
Skrevet (endret)
Dessuten: Markedsliberalister (FrP er ikke liberalister, men populister som ikke teller i denne sammenhengen) ønsker ikke å regulere bensinprisene, de vil kutte ned på bensinavgiftene som går rett i statskassa.

Jo, de vil regulere avgiftene slik at når markedsprisen går opp, vil avgiftene gå ned. Og omvendt når markedsprisene går ned, da vil de sette opp avgiftene. Med dette vil bensinprisene bli jevnere. Konsekvensen av dette blir jo veldig ujevne og uforutsigbare inntekter til staten.

Men skal det være populisme, så skal det være det. Det finnes mange nok dumme velgere å hente på det.

Endret av Homer Simpson

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...