Gå til innhold

Er "Hvem"-folk mindre intelligente?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det må være noe i dette, jeg som høyt utdannet med velstående foreldre har aldri hørt noen si dette en gang. Jeg er i universitetsmiljøet og de fleste jeg omgås enten har eller har snart Siv.ing grad.

Så på den måten, om de høyere samfunnslag ikke sier det så er det jo noe i det at de mest intelligente unngår slikt språk.

Anonymkode: a274f...c8b

Men du skriver alt dette, og tror folk skal forstå hva dette er. Dette blir jo bra dette. Det er noe i dette. Sa han som snart var i Sving.. Eller siving var det kanskje. 

Anonymkode: 0d29d...a61

Gjest RehabilitertIncel
Skrevet

Jeg bruker bare hvem med ei venninne som er norsklærer

Fordi jeg veit hun hater det 😂

Skrevet
RehabilitertIncel skrev (2 minutter siden):

Jeg bruker bare hvem med ei venninne som er norsklærer

Fordi jeg veit hun hater det 😂

Stakkars hun 😑🤣

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
norw skrev (2 minutter siden):

Stakkars hun 😑🤣

*henne

(Måtte bare)

Anonymkode: ccb55...bba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, tånegla said:

De som forsvarer det å snakke/skrive slik er mindre opptatt av språk. Mulig de er lynende intelligente på felter som omfavner Paradise Hotel🤔 «språksmarte» er de ikke. 

Jeg synes de som er så opptatt av språk burde ta seg noen stp i lingvistikk. En språkforsker vil aldri mene at noe i et språk er feil. Forskeren vil mene at språk er i naturlig utvikling, som det alltid har vært.  Litt rart at de uten utdannelse mener noe annet. Hvem har rett? En lingvist eller en anonym bruker på kg? 

Det handler ikke om intelligens at språk forandrer seg. Det handler om språk. Det har ingenting med enkeltpersoner å gjøre. Vi lærer språk av andre. Språk er dynamisk.

Hva er uansett lav intellekt eller IQ? Har man en diagnose som psykisk utviklingshemmet, eller har man lav utdannelse? Det finnes helt sikkert både utviklingshemmede og folk med lav utdannelse som bruker både hvem, hun/henne og kj-lyden riktig. Og det finnes helt sikkert høyt utdannede og suksessrike mennesker som bruker disse ordene feil. Med mindre du kan vise til forskning på dette, TS, så står du litt svakt. 

Anonymkode: 4ca3c...809

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

*henne

(Måtte bare)

Var bevisst av meg. Subjekt, objekt 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes de som er så opptatt av språk burde ta seg noen stp i lingvistikk. En språkforsker vil aldri mene at noe i et språk er feil. Forskeren vil mene at språk er i naturlig utvikling, som det alltid har vært.  Litt rart at de uten utdannelse mener noe annet. Hvem har rett? En lingvist eller en anonym bruker på kg? 

Det handler ikke om intelligens at språk forandrer seg. Det handler om språk. Det har ingenting med enkeltpersoner å gjøre. Vi lærer språk av andre. Språk er dynamisk.

Hva er uansett lav intellekt eller IQ? Har man en diagnose som psykisk utviklingshemmet, eller har man lav utdannelse? Det finnes helt sikkert både utviklingshemmede og folk med lav utdannelse som bruker både hvem, hun/henne og kj-lyden riktig. Og det finnes helt sikkert høyt utdannede og suksessrike mennesker som bruker disse ordene feil. Med mindre du kan vise til forskning på dette, TS, så står du litt svakt. 

Helt riktig det du er inne på her tror jeg altså😁

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

*henne

(Måtte bare)

thatsthejoke.jpg.10a676cb875fbe9c49767fa3aeac76e3.jpg

• Liker 1
Skrevet
herzeleid skrev (11 minutter siden):

thatsthejoke.jpg.10a676cb875fbe9c49767fa3aeac76e3.jpg

Morsomt når folk liker feil innlegg da 😄

AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvfølgelig. 

Anonymkode: 0dd91...0f0

AnonymBruker
Skrevet

Hender jeg gjør det for å sette ut folk.  Særlig faren min, morsom knapp å trykke på.  Er litt over gjennomsnittlig intelligent.

Anonymkode: 44af9...9ca

AnonymBruker
Skrevet

kjeden må smøres!? 😅kjeden eller skjeden? kan oppstå problemer her.

Anonymkode: 8b13c...821

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Helt riktig det du er inne på her tror jeg altså😁

Ja, det tror jeg også. Har studert litt lingvistikk og språkhistorie. Tok 60 stp i norsk, også har jeg 60 stp i engelsk. Da snakket vi mye om disse "feilene". Det er heller ikke unikt for norsk at sånt skjer. Veldig interessant og lærerikt å studere! Anbefales for de som er interessert i sånt som dette. 

Skrevet

Jeg tror nok at de som bruker "hvem" istedet for "hvilken" osv. gjør det på pur f... for å fremprovosere et hylekor. :P 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, det tror jeg også. Har studert litt lingvistikk og språkhistorie. Tok 60 stp i norsk, også har jeg 60 stp i engelsk. Da snakket vi mye om disse "feilene". Det er heller ikke unikt for norsk at sånt skjer. Veldig interessant og lærerikt å studere! Anbefales for de som er interessert i sånt som dette. 

Jeg interesserte meg for dette og visste allerede en god del om temaet på norskeksamen på vgs.. En enorm innsats, men jeg fikk likevel en solid 2🤭 Fordi jeg ikke tolket tekstene slik sensor syns det var riktig å tolke tekst. Kremt🙄

AnonymBruker
Skrevet

Etter jeg så 7gradernord begynte jeg å snakke som Melina en kort stund. Likte måten hun snakket på. Folk blir nok påvirket av venner

Anonymkode: fdc67...3c6

Gjest Neocortex
Skrevet

Norsk har aldri vært min sterke side. Så gjør mange feil. Stilene mine var alltid rødere enn tyttebærlynga på høsten. Har allikevel lært meg engelsk, fransk, spansk og tysk. Ikke at det gjør meg til noe geni, men dum er jeg ikke. 

Noen av de største idiotene i mine øyne blir slike som TS. Dømmer folk ut fra enkle innlærte feil/tabber. Du vet jo ikke noe annet om individet, enn akkurat det du leste/hørte. Samme som når jeg begynte å lære meg de andre språkene. Folk flest lo og kom med tips om jeg gjorde noen blundere, men enkelte kunne tro jeg var dum, uten en tanke for hva annet jeg muligens kunne besitte av kunnskap. Eier ikke evne til refleksjon.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er de ikke bare yngre? Språket er jo i forandring hele tiden... Og jada, det irriterer meg også, men prøver å tenke at det er den nye generasjonen som kommer til syne 😂

Anonymkode: 3ef19...6fd

Svigermor på 55 påstår at det er dialekt å si feks "hvem buss"😂 

Anonymkode: 08cd1...437

• Liker 1
Gjest NoDiablo
Skrevet

Kanskje.
Personlig sliter jeg mer med de som surrer mellom tallordet "ett" og artikkelen "et", noe det kan virke som et stort flertall gjør her inne. Men det er kanskje bare meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...