Gå til innhold

Er "Hvem"-folk mindre intelligente?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ser støtt og stadig, f.eks på FB, at folk skriver "hvem" der det skulle vært "hvilket" eller "hvilken". Senest i dag. 

"Vi skal legge gulv, usikker på hvem vei?".

Jeg tenker helt seriøst at folk som skriver slikt har lavere IQ enn gjennomsnittet. 

Anonymkode: a80d1...e9e

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er de ikke bare yngre? Språket er jo i forandring hele tiden... Og jada, det irriterer meg også, men prøver å tenke at det er den nye generasjonen som kommer til syne 😂

Anonymkode: 3ef19...6fd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Men det er jo mange mindre intelligente. Har ikke noe med alder å gjøre.

Anonymkode: 53335...d0b

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er de.

Det er de samme som verken hører forskjell på kylling og skylling, eller langt mindre klarer å uttale det selv. 

De vet ikke forskjellen mellom hun og henne,  eller de og dem, heller. 

Endret av Ullvott
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skrivemåten har ingenting å si på intelligens..

Anonymkode: f6740...434

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker det handler mest om sosial kapital, og at du vil finne at dette er mer utbredt blant de i lavere samfunnslag og som ikke trenger å fremstå profesjonell eller velartikulert i hverdagen. Dialekt/lokale forskjeller spiller antagelig også inn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ser støtt og stadig, f.eks på FB, at folk skriver "hvem" der det skulle vært "hvilket" eller "hvilken". Senest i dag. 

Jeg tenker helt seriøst at folk som skriver slikt har lavere IQ enn gjennomsnittet. 

Jeg tenker at man kansje er mindre intelligent når man velger å lage et slikt innlegg.

Anonymkode: 63a2f...fb8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er flere godt utdannete innvandrere og norske barn av innvandrere som tilhører "prateklassen" som ikke skiller mellom skjøtt og kjøtt.

Kanskje faktisk bergensere også🤪

Anonymkode: 53853...44b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man påvirkes hele tiden av folk rundt seg til å endre språket, og folk bruker språket forskjellig. Det er også et tegn på høy intelligens, å inneha en tilpasningsevne og det å søke etter å forstå hvordan andre kommuniserer .

Setningen du presenterer gir altså mening uansett om du bruker hvem eller hvilken, fordi mottaker er god på kontekst. Oppheng i fell ordbruk og skrivefeil derimot, kan vitne om problemer for den som plages av sånt... 

Anonymkode: 0d29d...a61

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

At folk bruker "hun" feil er også hinsides irriterende. Har rettet på mitt barn utallige ganger når han sier "hun" der han burde si "henne".

Minner ham på at han utmerket godt vet forskjell på de engelske ordene "she" og "her", så da må han vel for **** klare det på norsk. 

Anonymkode: 5891c...490

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som forsvarer det å snakke/skrive slik er mindre opptatt av språk. Mulig de er lynende intelligente på felter som omfavner Paradise Hotel🤔 «språksmarte» er de ikke. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullvott skrev (5 timer siden):

Ja, det er de.

Det er de samme som verken hører forskjell på kylling og skylling, eller langt mindre klarer å uttale det selv. 

Eller skjede/kjede 🤣

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Ullvott skrev (5 timer siden):

Ja, det er de.

Det er ikke min erfaring 

Anonymkode: 2ca81...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. 

Tror heller det er mindre intelligente som bruker slike ‘tegn’ som markører på lavere intelligens. Dvs, veldig enkle mønstre. Som tar i bruk ‘hva som helst’ for å peke ut andre som mindre intelligente. En slags desperasjon, slik jeg ser det. 

Man kan liksom ikke arrestere noen for miljøet de er vokst opp i, er ikke alle intelligente som er arrogante. Er passe intelligent å prøve å passe inn. For alt vi vet medfører slike korreksjoner til pes innenfor miljøet og de har valgt å bare go with the flow. 

Anonymkode: 64c64...f21

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du analyserer 1000 av disse og sammenligner med 1000 tilfeldige personer, så vil du nok finne ut at det er en høyere andel mindre begavede mennesker i den første gruppa 😄

Dessverre mange som undervurderes fordi de ikke kan snakke/skrive skikkelig, og jeg har litt fordommer mot disse selv. Vet om et tidligere par der dama er høyst oppegående, mens mannen har dysleksi og kan fremstå som mindre intelligent. Sikkert mange som lurte på hvorfor hun gadd da de fortsatt var sammen, men han er nok ikke så dum som man kan tro om man ikke kjenner ham. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
herzeleid skrev (1 time siden):

Jeg tenker det handler mest om sosial kapital, og at du vil finne at dette er mer utbredt blant de i lavere samfunnslag og som ikke trenger å fremstå profesjonell eller velartikulert i hverdagen. Dialekt/lokale forskjeller spiller antagelig også inn. 

Det må være noe i dette, jeg som høyt utdannet med velstående foreldre har aldri hørt noen si dette en gang. Jeg er i universitetsmiljøet og de fleste jeg omgås enten har eller har snart Siv.ing grad.

Så på den måten, om de høyere samfunnslag ikke sier det så er det jo noe i det at de mest intelligente unngår slikt språk.

Anonymkode: a274f...c8b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

teknosilje skrev (26 minutter siden):

Eller skjede/kjede 🤣

Hadde en tysk gymlærer som hadde problemer med dette 😄 husker fortsatt at han sa noe sånt som "ikke flere enn fem i skjeden" (det var et maks antall i hvert fall) eller noe i den duren. Det er mange år siden og jeg husker det fortsatt 😂

Edit: ja, det var snakk om maks antall personer. 

Endret av norw
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (Akkurat nå):

Hadde en tysk gymlærer som hadde problemer med dette 😄 husker fortsatt at han sa noe sånt som "ikke flere enn fem i skjeden" (det var et maks antall i hvert fall) eller noe i den duren. Det er mange år siden og jeg husker det fortsatt 😂

Hjelpes 👌😆 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...