AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #1 Skrevet 24. april 2021 Her: https://relis.no/sporsmal_og_svar/3-11745 står det at "Da innvirkning på kjøreevnen er mest fremtredende ved oppstart og eventuell doseøkning, skal det observeres for trafikkfarlige bivirkninger i minst to uker før kjøring kan gjenopptas etter oppstart og doseøkning (2)." ...Dette leser jeg som at "i to uker etter oppstart av Ritalin, kan man ikke kjøre bil". Jeg fikk nylig ADHD-diagnosen, og skal prøve Ritalin snart. Jeg har en fysisk krevende jobb der jeg ikke trenger å bruke Ritalin, fordi jobben er krevende på en måte som stimulerer meg akkurat slik jeg trenger. Følgelig ønsker jeg ikke å ta Ritalin dagene jeg er på jobb. Men, jeg er også student, og nettopp studiene er noe av grunnen til at jeg gikk i gang med utredningen - skole har vært vanskelig for meg grunnet ADHD-symptomatikk, og jeg ønsker å bruke Ritalin siden dette vil øke konsentrasjonen slik at jeg kan komme meg gjennom pensum. Jeg har undersøkt på nett, og mange oppgir å bruke Ritalin slik, ettersom det tross alt er et vanedannende stimulant. Å gjøre seg avhengig av lovlig amfetamin frister svært lite, spesielt når jeg ikke engang har behov for Ritalin når jeg jobber fysisk. Hvordan skal jeg komme meg på jobb når jeg ikke tar Ritalin hver dag, men kanskje et par ganger i uken? Har jeg lov til å kjøre bil da? Beklager hvis det er noe vesentlig jeg har misforstått eller overser her, men lovverket virker i overkant strengt, og det føles litt som om jeg må velge mellom å være student og å jobbe. Tar jeg feil? Anonymkode: bf755...c66
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #2 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Her: https://relis.no/sporsmal_og_svar/3-11745 står det at "Da innvirkning på kjøreevnen er mest fremtredende ved oppstart og eventuell doseøkning, skal det observeres for trafikkfarlige bivirkninger i minst to uker før kjøring kan gjenopptas etter oppstart og doseøkning (2)." ...Dette leser jeg som at "i to uker etter oppstart av Ritalin, kan man ikke kjøre bil". Jeg fikk nylig ADHD-diagnosen, og skal prøve Ritalin snart. Jeg har en fysisk krevende jobb der jeg ikke trenger å bruke Ritalin, fordi jobben er krevende på en måte som stimulerer meg akkurat slik jeg trenger. Følgelig ønsker jeg ikke å ta Ritalin dagene jeg er på jobb. Men, jeg er også student, og nettopp studiene er noe av grunnen til at jeg gikk i gang med utredningen - skole har vært vanskelig for meg grunnet ADHD-symptomatikk, og jeg ønsker å bruke Ritalin siden dette vil øke konsentrasjonen slik at jeg kan komme meg gjennom pensum. Jeg har undersøkt på nett, og mange oppgir å bruke Ritalin slik, ettersom det tross alt er et vanedannende stimulant. Å gjøre seg avhengig av lovlig amfetamin frister svært lite, spesielt når jeg ikke engang har behov for Ritalin når jeg jobber fysisk. Hvordan skal jeg komme meg på jobb når jeg ikke tar Ritalin hver dag, men kanskje et par ganger i uken? Har jeg lov til å kjøre bil da? Beklager hvis det er noe vesentlig jeg har misforstått eller overser her, men lovverket virker i overkant strengt, og det føles litt som om jeg må velge mellom å være student og å jobbe. Tar jeg feil? Anonymkode: bf755...c66 Sorry,men har du adhd så kan du ikke bruke Ritalin på den måten du beskriver. Og du klarer å finne en løsning på bilkjøring de første 24 dagene Anonymkode: a1284...024 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #3 Skrevet 24. april 2021 For det første har Ritalin bivirkninger. For det andre, så er det ikke en «ved behov» medisin, men en man skal ta jevnlig. Dette fordi bivirkningene som regel roer seg etter en tid. Tar du den ikke som legen mener, så får du den ikke. Anonymkode: 683d0...8e7 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #4 Skrevet 24. april 2021 Jeg fikk kjøre helt fra start forresten. Man begynner med små doser og øker sakte. Men du skal ikke kjøre hvis du føler deg trøtt eller svimmel av den. Anonymkode: 683d0...8e7 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #5 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Sorry,men har du adhd så kan du ikke bruke Ritalin på den måten du beskriver. Og du klarer å finne en løsning på bilkjøring de første 24 dagene Anonymkode: a1284...024 Mente 14 dagene Anonymkode: a1284...024
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #6 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Mente 14 dagene Anonymkode: a1284...024 Åh, jeg digger når fremmede på internett mener at jeg bare finner en løsning, helt uten å vite noe som helst om min situasjon. Ditt utsagn befinner seg pent i samme kategori som "dét har du vel råd til" og "kan du ikke bare...". Grunnen til at jeg kjører bil på jobb, er at dersom jeg skulle tatt kollektivtransport ville jeg først måttet ta en buss i ti minutter (30 kr), deretter tog i 30 minutter (110 kr), og deretter enda en buss - i et annet fylke i 15 min (35) kr... Hver vei! 175 x 2 daglig, altså. Jeg ville trengt tre forskjellige tog/buss-kort, siden det er tre forskjellige selskaper som driver disse transportmidlene. Disse kortene ville kostet rundt 2200 i måneden til sammen. Jeg kunne kanskje klart dette i et par uker, bare fordi jeg ville beholde jobben - men jeg begynner på jobb klokka halv sju. Selv om jeg tar den tidligste bussen og det tidligste toget, er jeg fremdeles 45 minutter forsinket på jobb. Til sammenligning betaler jeg for øvrig rundt åtte-ni hundre i bensin i måneden, og bruker 35 minutter hver vei til jobb på motorveien. Bilen er nedbetalt, så det kommer bare en forsikring i tillegg. ...Og jeg er student med deltidsjobb. Så nei, jeg "klarer ikke å finne en løsning", ikke alle kan ha hjemmekontor eller få noen til å kjøre dem. Det er greit å ha kunnskap om medisiner, jeg protesterer ikke der. Men vennligst ikke anta hva folk får til. Der har du ikke kunnskap. Anonymkode: bf755...c66 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #7 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): For det første har Ritalin bivirkninger. For det andre, så er det ikke en «ved behov» medisin, men en man skal ta jevnlig. Dette fordi bivirkningene som regel roer seg etter en tid. Tar du den ikke som legen mener, så får du den ikke. Anonymkode: 683d0...8e7 Jeg synes det er fryktelig skummelt å skulle ta noe sånt jevnlig. Det er så rart, dette skillet mellom amfetamin og Ritalin, som egentlig ikke finnes. Man snakker om alle skadene rusavhengige pådrar seg, og alle er enige om at amfetaminavhengighet ikke er bra... Men Ritalin er det liksom helt greit å ta hver dag? Jeg sier ikke at det ikke er forskjell på medisinering og rusavhengighet, altså. Og den aller største forskjellen på en amfetaminavhengig og en med ADHD som medisineres, er jo at amfetamin kommer i veien for den avhengiges evne til å ta vare på seg selv, mens Ritalinen forbedrer denne evnen hos den med ADHD. Jeg forstår dette. ...Men for hjernen er det jo fremdeles en avhengighet, en vedvarende, endret tilstand med kunstig tilførsel av dopaminstimuli. Jeg forstår at jeg trenger det, men jeg skulle ønske det ikke var enten/eller, at jeg kunne se an dagen og føle meg fram litt. Anonymkode: bf755...c66
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #8 Skrevet 24. april 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg forstår at jeg trenger det, men jeg skulle ønske det ikke var enten/eller, at jeg kunne se an dagen og føle meg fram litt. Det bør du ta med legen, men etter hva jeg har forstått er ikke ritalin noe du kan ta ved behov, men noe du går på fast. Anonymkode: c8daf...c2a
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #9 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg synes det er fryktelig skummelt å skulle ta noe sånt jevnlig. Det er så rart, dette skillet mellom amfetamin og Ritalin, som egentlig ikke finnes. Man snakker om alle skadene rusavhengige pådrar seg, og alle er enige om at amfetaminavhengighet ikke er bra... Men Ritalin er det liksom helt greit å ta hver dag? Jeg sier ikke at det ikke er forskjell på medisinering og rusavhengighet, altså. Og den aller største forskjellen på en amfetaminavhengig og en med ADHD som medisineres, er jo at amfetamin kommer i veien for den avhengiges evne til å ta vare på seg selv, mens Ritalinen forbedrer denne evnen hos den med ADHD. Jeg forstår dette. ...Men for hjernen er det jo fremdeles en avhengighet, en vedvarende, endret tilstand med kunstig tilførsel av dopaminstimuli. Jeg forstår at jeg trenger det, men jeg skulle ønske det ikke var enten/eller, at jeg kunne se an dagen og føle meg fram litt. Anonymkode: bf755...c66 Det funker ikke som dop på en med adhd. Hverken i forhold til måten den virker på eller i forhold til avhengighet. En med adhd som har gått på dette i årevis, kan helt greit slutte på dagen uten å få abstinenser. Vi kan få en helsikes smell i bakken psykisk fordi tankekjør og rastløshet osv kommer tilbake. Men det er noe helt annet. Det er ikke en avhengighet. Jeg merker ingenting om jeg hopper over en dag. Men etter to kommer tankekjøret tilbake. Anonymkode: 683d0...8e7
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #10 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg fikk kjøre helt fra start forresten. Man begynner med små doser og øker sakte. Men du skal ikke kjøre hvis du føler deg trøtt eller svimmel av den. Anonymkode: 683d0...8e7 Okei, så du fikk en legeerklæring på at dette var lov? Er dette noe du har med i bilen i tilfelle kontroll? Selvsagt ville jeg ikke kjørt dersom jeg merket at kjøreevnen min ikke holdt mål. Jeg er bare redd jeg skal bli stoppet i kontroll og teste positivt på amfetamin, og at det er under 14 dager siden oppstart og så får jeg bot eller noe - eller at jeg skal få refs fordi Ritalinkonsentrasjonen i blodet ikke er "jevn" nok. Anonymkode: bf755...c66
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #11 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det bør du ta med legen, men etter hva jeg har forstått er ikke ritalin noe du kan ta ved behov, men noe du går på fast. Anonymkode: c8daf...c2a Ritalin er fast ja. Fordi man skal følges opp med opptrapping og bivirkninger. Og siden den kan gi både økt puls, hjertebank og arytmi, så skal man følges opp tett i starten og under opptrapping. Ikke ta i ny og ne og satse på det går greit. Anonymkode: 683d0...8e7
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #12 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Okei, så du fikk en legeerklæring på at dette var lov? Er dette noe du har med i bilen i tilfelle kontroll? Selvsagt ville jeg ikke kjørt dersom jeg merket at kjøreevnen min ikke holdt mål. Jeg er bare redd jeg skal bli stoppet i kontroll og teste positivt på amfetamin, og at det er under 14 dager siden oppstart og så får jeg bot eller noe - eller at jeg skal få refs fordi Ritalinkonsentrasjonen i blodet ikke er "jevn" nok. Anonymkode: bf755...c66 Stopper du, så holder det med at du viser resepten eller pakningen med lappen fra apoteket på. Anonymkode: 683d0...8e7
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #13 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det funker ikke som dop på en med adhd. Hverken i forhold til måten den virker på eller i forhold til avhengighet. En med adhd som har gått på dette i årevis, kan helt greit slutte på dagen uten å få abstinenser. Vi kan få en helsikes smell i bakken psykisk fordi tankekjør og rastløshet osv kommer tilbake. Men det er noe helt annet. Det er ikke en avhengighet. Jeg merker ingenting om jeg hopper over en dag. Men etter to kommer tankekjøret tilbake. Anonymkode: 683d0...8e7 Hmm! Dette er interessant. Jeg har hatt inntrykk av at man basically får abstinenser dersom man har gått på dem lenge og ikke tar dem. Vil du si tankekjøret er verre enn det pleide å være før medisinering? Føler for å nevne at alle mennesker opplever økt fokus og konsentrasjon på små doser stimuli, men for en normaltfungerende person vil ikke forskjellen fra vanlig være så stor, fordi de allerede klarer å konsentrere seg. Noen med ADHD vil oppleve å gå fra dårlig konsentrasjon til normalt god konsetrasjon, hvilket oppleves som en kjempeforskjell. Ville bare skyte inn dette fordi jeg har hørt myter om at ADHD-hjernen er "motsatt" og at de blir rolige av stimuli, men klin kokos av bedøvende/sovemedisin. Mye rare greier - vi er jo fremdeles mennesker, ikke vesner fra det ytre rom. Vi får bare for lite dopamin av å gjøre hverdagslige ting. Anonymkode: bf755...c66
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #14 Skrevet 24. april 2021 1) Ritalin skal brukes fast, og nei, du kan ikke kjøre bil i "opptrapping". 2) Ritalin er ikke "amfetamin", men metylfenidat. De har likheter, men det er ikke amfetamin. Metamina er amfetamin. Ta det fast og som du har fått beskjed om av lege. Anonymkode: ef991...2c9 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #15 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hmm! Dette er interessant. Jeg har hatt inntrykk av at man basically får abstinenser dersom man har gått på dem lenge og ikke tar dem. Vil du si tankekjøret er verre enn det pleide å være før medisinering? Føler for å nevne at alle mennesker opplever økt fokus og konsentrasjon på små doser stimuli, men for en normaltfungerende person vil ikke forskjellen fra vanlig være så stor, fordi de allerede klarer å konsentrere seg. Noen med ADHD vil oppleve å gå fra dårlig konsentrasjon til normalt god konsetrasjon, hvilket oppleves som en kjempeforskjell. Ville bare skyte inn dette fordi jeg har hørt myter om at ADHD-hjernen er "motsatt" og at de blir rolige av stimuli, men klin kokos av bedøvende/sovemedisin. Mye rare greier - vi er jo fremdeles mennesker, ikke vesner fra det ytre rom. Vi får bare for lite dopamin av å gjøre hverdagslige ting. Anonymkode: bf755...c66 Jeg begynte på dem fordi tankekjøret var så ille at jeg ble suicidal. Så ille er det ikke når det kommer tilbake etter en pause på et par dager. Mulig det hadde blitt det hvis jeg gikk lengre enn en dag eller to uten. Mange tar medisin i ukedagene, men ikke helgene feks. Så ingen regel på at man får abstinenser nei. aldri hørt om folk med adhd som blir koko av sovemedisin. Faktisk er det mange med adhd som trenger sovemedisin fordi de sliter med søvn. Men der en med adhd blir roligere, mer samlet og konsentrert av medisinene, vil en normal person bli gira. Nå er det små doser man starter på, men de fleste blir ikke stående på så små doser. Mange er oppe i 40-60 mg på Ritalin og andre lignende medisiner. Mens startdosen som regel er 10-20. Anonymkode: 683d0...8e7
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #16 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det funker ikke som dop på en med adhd. Hverken i forhold til måten den virker på eller i forhold til avhengighet. En med adhd som har gått på dette i årevis, kan helt greit slutte på dagen uten å få abstinenser. Vi kan få en helsikes smell i bakken psykisk fordi tankekjør og rastløshet osv kommer tilbake. Men det er noe helt annet. Det er ikke en avhengighet. Jeg merker ingenting om jeg hopper over en dag. Men etter to kommer tankekjøret tilbake. Anonymkode: 683d0...8e7 Joda, det fungerer på samme måte, men "effekt" er ikke helt lik. Dette med abstinenser skiller seg ikke fra folk uten ADHD, og jo; du er nok mer avhengig enn du tror. Det er ingen stor forskjell mellom folk med ADHD og "vanlige" slik sett. Det fungerer ikke nødvendigvis som "dop" for en uten ADHD heller i terapeutiske doser; man blir bare mer konsentrert og vil f.eks. lettere klare å fokusere på å lese til eksamen. Anonymkode: ef991...2c9
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #17 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Åh, jeg digger når fremmede på internett mener at jeg bare finner en løsning, helt uten å vite noe som helst om min situasjon. Ditt utsagn befinner seg pent i samme kategori som "dét har du vel råd til" og "kan du ikke bare...". Grunnen til at jeg kjører bil på jobb, er at dersom jeg skulle tatt kollektivtransport ville jeg først måttet ta en buss i ti minutter (30 kr), deretter tog i 30 minutter (110 kr), og deretter enda en buss - i et annet fylke i 15 min (35) kr... Hver vei! 175 x 2 daglig, altså. Jeg ville trengt tre forskjellige tog/buss-kort, siden det er tre forskjellige selskaper som driver disse transportmidlene. Disse kortene ville kostet rundt 2200 i måneden til sammen. Jeg kunne kanskje klart dette i et par uker, bare fordi jeg ville beholde jobben - men jeg begynner på jobb klokka halv sju. Selv om jeg tar den tidligste bussen og det tidligste toget, er jeg fremdeles 45 minutter forsinket på jobb. Til sammenligning betaler jeg for øvrig rundt åtte-ni hundre i bensin i måneden, og bruker 35 minutter hver vei til jobb på motorveien. Bilen er nedbetalt, så det kommer bare en forsikring i tillegg. ...Og jeg er student med deltidsjobb. Så nei, jeg "klarer ikke å finne en løsning", ikke alle kan ha hjemmekontor eller få noen til å kjøre dem. Det er greit å ha kunnskap om medisiner, jeg protesterer ikke der. Men vennligst ikke anta hva folk får til. Der har du ikke kunnskap. Anonymkode: bf755...c66 Wow just wow. Mye undertrykt sinne,eller hva ? Anonymkode: a1284...024 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #18 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Wow just wow. Mye undertrykt sinne,eller hva ? Anonymkode: a1284...024 Det kan tenkes, etter årevis med folk som har antatt altfor mye. Anonymkode: bf755...c66
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #19 Skrevet 24. april 2021 Hei, jeg er ikke ts, men vil tilføye en erfaring og stille noen spørsmål selv. Jeg føler ikke helt at det folk skriver her stemmer. At folk med ADHD blir rolige, slutt på tankekjør osv. Jeg fikk ADD for 1 år siden og er voksen kvinne, slutten av 20-årene. Jeg fikk den ikke som tenåring fordi mamma har alltid vært slik konspirasjonsteoretiker og meditasjon,akupuntur og alt kvakksalveri var bedre enn legemedisin. Jeg har fullført skolen, men jeg måtte sitte med lekser fra jeg kom fra skolen, hele kvelden og til og med nettene noen ganger. Aldri følte jeg meg uthvilt. Likevel middemådige karkaterer. Har nå skoleskrekk, men tenker å få tatt noen studier igjen likevel. Jeg valgte å få diagnosen fordi jeg tenkte at medisiner kanskje kunne hjelpe meg, jeg har tross alt aldri prøvd det før. Jeg startet på Ritalin 20 mg og merket 15 min etter jeg tok den at den virket. Begynte og rydde, alt ble strøkent. Jeg har alltid vært frustrert over hvor liten evne jeg har hatt til å være ryddig. Uansett hva jeg har prøvd, alle år, har det blitt rotete. Skjønte ikke hvorfor jeg hadde kleesskap i det hele tatt, for alt havnet alltid på gulvet. Dette problemet forsvant etter Ritalin. Døgnrytmen falat på plass også. Klarte å sovne i stedet for at jeg lå våken til 4 hver jævla morgen og var stein om morgenen. Stod opp, møtte dagen med optimisme. Dessverre så kom den gamle meg tilbake og dosen ble økt. Så ble jeg apatisk. Alt inni meg ble vasket vekk. Eneste jeg gjorde var å beholde hygienen. Ble totalt stillesittende, ingen bekymringer, ingen motivasjon, ingen interesser, ingen matlyst. Jeg var fornøyd med å sitte inn på mitt 14 kvm2 rom. Dosen ble økt igjen og igjen, men det samme skjedde. I stedet for å være rolig var jeg bare irritabel og nervøs. Jeg ble satt på Aduvanz 30mg. Merket kjempe forskjell. Denne virket jevnt hele dagen. Jeg holdt meg på denne dosen lenger også, 3 mnd før jeg økte til 50. Kom opp til 70 til slutt og så trappet vi ned så jeg skulle ta pause. Fordi i stedet for å bli rolig så fikk jeg mer angst. Matlyst som var totalt borte. Plutselig var jeg bedre uten medisin. Savnet ikke å ta dem. Jeg stod opp første dagen uten, savnet det "kikket" man får 1 time etter inntak, men gikk ut og gikk meg en tur. Så løp jeg. Fikk opp pulsen, inn og trente til youtube filmer. Etterpå tøying og yoga. Angsten forsvant. Spiste godt. Dette gikk bra i 3 uker. Jeg savnet ikke å ta dem. Jeg følte jeg fikk tilbake kontakten med meg selv. Men den fysiske aktiviteten begynte å ta av. Opp til 35.000 hver dag, jeg fikk skade på føttene i form av blemmer og skade på neglene og noen forbanna vonde knær. Hjernetåken kom tilbake, jeg var mer nedstemt. Jeg tok ei pille, 50mg. Hele dagen satt jeg stille men var likevel lykkelig. Tiden gikk så fort! Kjente litt angst når det gikk mot kvelden. Dagen gikk skremmende fort tross for å ikke ha gjort noen ting. Nå tar jeg 30mg 2 ganger om dagen fordi jeg fikk så angst hver jævla dag kl 14. Denne er redusert, men kan være tilstede. I tillegg fikk jeg ticks, noen som er kjedelig selv om det er nærmeste som hører på det. Ikke så gøy å si "fitte" ut av det blå. Jeg sliter med matlysten igjen, så jeg må hive i meg kjempe frokost før den rekker å virke. Jeg blir veldig fokusert på detaljer, mer nøyaktig. Vil bare si at det virker som jeg må ta medisinen en stund, for så å slutte for å faktisk bli bedre. Når jeg starter å ta den etter pauser så funker den kjempe bra. Da har jeg ikke den forbanna angsten. Når jeg har brukt det jevnlig så kommer bivirkningene. Da har jeg det plutselig bedre den dagen jeg "skulker". Hva betyr egentlig dette? Anonymkode: b98ba...d64
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #20 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hei, jeg er ikke ts, men vil tilføye en erfaring og stille noen spørsmål selv. Jeg føler ikke helt at det folk skriver her stemmer. At folk med ADHD blir rolige, slutt på tankekjør osv. Jeg fikk ADD for 1 år siden og er voksen kvinne, slutten av 20-årene. Jeg fikk den ikke som tenåring fordi mamma har alltid vært slik konspirasjonsteoretiker og meditasjon,akupuntur og alt kvakksalveri var bedre enn legemedisin. Jeg har fullført skolen, men jeg måtte sitte med lekser fra jeg kom fra skolen, hele kvelden og til og med nettene noen ganger. Aldri følte jeg meg uthvilt. Likevel middemådige karkaterer. Har nå skoleskrekk, men tenker å få tatt noen studier igjen likevel. Jeg valgte å få diagnosen fordi jeg tenkte at medisiner kanskje kunne hjelpe meg, jeg har tross alt aldri prøvd det før. Jeg startet på Ritalin 20 mg og merket 15 min etter jeg tok den at den virket. Begynte og rydde, alt ble strøkent. Jeg har alltid vært frustrert over hvor liten evne jeg har hatt til å være ryddig. Uansett hva jeg har prøvd, alle år, har det blitt rotete. Skjønte ikke hvorfor jeg hadde kleesskap i det hele tatt, for alt havnet alltid på gulvet. Dette problemet forsvant etter Ritalin. Døgnrytmen falat på plass også. Klarte å sovne i stedet for at jeg lå våken til 4 hver jævla morgen og var stein om morgenen. Stod opp, møtte dagen med optimisme. Dessverre så kom den gamle meg tilbake og dosen ble økt. Så ble jeg apatisk. Alt inni meg ble vasket vekk. Eneste jeg gjorde var å beholde hygienen. Ble totalt stillesittende, ingen bekymringer, ingen motivasjon, ingen interesser, ingen matlyst. Jeg var fornøyd med å sitte inn på mitt 14 kvm2 rom. Dosen ble økt igjen og igjen, men det samme skjedde. I stedet for å være rolig var jeg bare irritabel og nervøs. Jeg ble satt på Aduvanz 30mg. Merket kjempe forskjell. Denne virket jevnt hele dagen. Jeg holdt meg på denne dosen lenger også, 3 mnd før jeg økte til 50. Kom opp til 70 til slutt og så trappet vi ned så jeg skulle ta pause. Fordi i stedet for å bli rolig så fikk jeg mer angst. Matlyst som var totalt borte. Plutselig var jeg bedre uten medisin. Savnet ikke å ta dem. Jeg stod opp første dagen uten, savnet det "kikket" man får 1 time etter inntak, men gikk ut og gikk meg en tur. Så løp jeg. Fikk opp pulsen, inn og trente til youtube filmer. Etterpå tøying og yoga. Angsten forsvant. Spiste godt. Dette gikk bra i 3 uker. Jeg savnet ikke å ta dem. Jeg følte jeg fikk tilbake kontakten med meg selv. Men den fysiske aktiviteten begynte å ta av. Opp til 35.000 hver dag, jeg fikk skade på føttene i form av blemmer og skade på neglene og noen forbanna vonde knær. Hjernetåken kom tilbake, jeg var mer nedstemt. Jeg tok ei pille, 50mg. Hele dagen satt jeg stille men var likevel lykkelig. Tiden gikk så fort! Kjente litt angst når det gikk mot kvelden. Dagen gikk skremmende fort tross for å ikke ha gjort noen ting. Nå tar jeg 30mg 2 ganger om dagen fordi jeg fikk så angst hver jævla dag kl 14. Denne er redusert, men kan være tilstede. I tillegg fikk jeg ticks, noen som er kjedelig selv om det er nærmeste som hører på det. Ikke så gøy å si "fitte" ut av det blå. Jeg sliter med matlysten igjen, så jeg må hive i meg kjempe frokost før den rekker å virke. Jeg blir veldig fokusert på detaljer, mer nøyaktig. Vil bare si at det virker som jeg må ta medisinen en stund, for så å slutte for å faktisk bli bedre. Når jeg starter å ta den etter pauser så funker den kjempe bra. Da har jeg ikke den forbanna angsten. Når jeg har brukt det jevnlig så kommer bivirkningene. Da har jeg det plutselig bedre den dagen jeg "skulker". Hva betyr egentlig dette? Anonymkode: b98ba...d64 Jeg er TS - og selv om jeg på ingen måte har helsefaglig bakgrunn (du MÅ snakke med en kyndig om dette) tenker jeg at a) Kanskje du ikke har ADHD? Aspergersymptomatikk kan ligne mye på ADHD, så mye at flere forveksler disse. Spesielt hos kvinner. Samtidig forekommer de ofte samtidig. Dessuten, spesielt C-PTSD kan ape symptomer både på ADHD og Asperger, så mye at det er vanskelig å skille traumer fra nevrodivergens (fellesbetegnelsen på blant annet ADHD og Asperger). Har du opplevd mye vanskelig som barn eller over lang tid i voksen alder? Kan være lurt å undersøke dette. b) Hos noen med ADHD (i alle fall ifølge nettet) er ikke medisinering heldig. Dette bør diskuteres med psykiater og lege, selvsagt - men hos noen er det helt andre ting som fungerer. Kosthold, for eksempel. Selv har jeg hatt nytte av å fokusere på å få i meg mer proteiner enn noe annet (kutter ut ris/pasta, spiser heller mer fisk, kylling og kikerter, har kutta ut brød, bruker sesammel som jevning i sauser, osv.) - dette har gitt meg mer ro. Slik som deg trener jeg også lett hver dag - strekking, dans, alt uroen min leder meg mot. Å la uroen diktere treningen har faktisk vært en game-changer. Før fiklet jeg med ting og ble flau og brydd, eller klarte ikke stå i ro og følte at alle så på meg - nå driter jeg bare i det, og danser litt der jeg står, vrir på meg, setter på musikk og lar kroppen herje fritt. Anbefales om du ikke har prøvd! Det høres ikke noe gøy ut å ha det slik du har det. Om jeg får slik effekt av Ritalin, kommer ikke jeg til å røre dem mer, jeg heller. Anonymkode: bf755...c66
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå