Gå til innhold

Hvor lenge var dere hjemme med valpen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal få valp, og jeg har to uker ferie igjen, disse skal jeg bruke sammen med valpen, og i tillegg om det trengst en uke ulønnet ferie. Etter de tre ukene skal jeg har hjemmekontor et par uker slik at jeg kan lufte valpen jevnlig. Jeg vil begynne å øve på hjemme alene trening bare et par tre dager etter at valpen kommer i hus. Hva tenker dere? Er det for kort tid sammen med valpen? 

Anonymkode: fd0e1...d0c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes det høres greit ut, blir jo 5 uker til sammen. Hvor lenge skal valpen være alene når du begynner på jobb igjen utenfor hjemmet?

Jeg tar ut 5 uker ferie med valpen og når jeg så begynner på jobb går jeg hjemom et par ganger om dagen i starten.

Skal ha en valpegrind med leker, soveområde og muligens et dohjørne med valpepads dersom jeg er usikker på om h*n vil klare å holde seg i 2-3 timer. 

Anonymkode: 094c2...d04

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg syntes det høres greit ut, blir jo 5 uker til sammen. Hvor lenge skal valpen være alene når du begynner på jobb igjen utenfor hjemmet?

Jeg tar ut 5 uker ferie med valpen og når jeg så begynner på jobb går jeg hjemom et par ganger om dagen i starten.

Skal ha en valpegrind med leker, soveområde og muligens et dohjørne med valpepads dersom jeg er usikker på om h*n vil klare å holde seg i 2-3 timer. 

Siden jobben min befinner deg en time unna, og jeg har ikke bil, vil det bli 8 timer alene for valpen. Samboer har bil i jobben, men han er usikker på om han får tid til å reise hjemom å lufte i løpet av dagen. En i familien jobber bare 5 minutter unna der vi bor, så jeg tenker å evt høre med henne om hun kan stikke innom i lunsjen og lufte, med det blir jo bare en gang om dagen. Så da må valpen kunne holde seg i 4 timer. Blir så usikker på om den klarer det...

TS

Skrevet

Vi tok ut åtte eller ni uker ferie på skift da vi fikk valp. Det spørs jo også veldig på valpen hvor lenge de kan være alene. Vår valp ble veldig trygg veldig raskt og hadde ingen problemer med å være alene. Husk at store raser gjerne har større blære og kan holde seg lengre enn små hunder. Men en god huskeregel er vel at etter hunden har fylt tre måneder kan den være alene like mange timer som den er måneder. Tre måneder: tre timer. Fire måneder: fire timer, og så videre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes 5 uker høres alt for lite ut... 🙈

Valpen må være trygg, og den må klare å holde seg i mange timer. For noen valper tar det to måneder, for noen seks... Det vet man ikke før man har trent en stund. Så å gamble på at den kan være alene etter 5 uker ville ikke jeg gjort. 

Alternativer kan være å ha den med på jobb, ha den med i bilen, eller få en "dagmamma" for en periode. 

Anonymkode: c3871...2ae

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Har du mulighet til å ha med valpen på jobb? Jeg var hjemme med valpen 1 dag før han ble med på kontoret. Han begynte å være hjemme alene fulle dager da han var 9 måneder. Jeg tok det gradvis og hadde venner og hundelufter lufte ham midt på dagen og være sammen med han noen timer. Da ble det to økter han måtte være hjemme alene, og fikk trening. Etterhvert var han 2-3 dager hjemme alene med lufting midt på dagen og de andre dagene med på kontoret. Jeg har tidligere hatt hund med separasjonsangst så jeg var veldig opptatt av å ta det sakte.

Anonymkode: 3b2be...b02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber hjemmefra (ikke på grunn av korona) og tror ikke jeg hadde turt å la valpen vår være alene i 8 timer da hun var 13 uker. Hun var svært knyttet til oss og måtte ofte ut på do. Nå er hun seks måneder gammel og har begynt å være alene i maks tre timer om vi skal noe, men åtte timer høres lenge ut.

Det vanskelige for deg er jo at du ikke får dratt hjem om det ikke går bra. Hva gjør du om valpen ikke klarer seg så greit alene? Har du mulighet til å ta mer fri?

Anonymkode: e30fa...bef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt hjemmekontor helt siden det ble anbefalt, men skal gradvis komme tilbake på kontoret utpå høsten. Jeg vil spørre på jobben om jeg kan fortsette med hjemmekontor, det er vel bedre om jeg kan jobbe hjemme enn om jeg tar meg ulønnet fri. Håper bare arbeidsgiver tenker det samme. 

ellers er dagmamma eller hundebarnehage alternativer, men jeg vil jo gjerne være så mye sammen med valpen som jeg bare kan. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk valp i juni da skolen stengte for sommeren, og valpen fikk da to måneder med oss før skolen startet igjen. Synes det fungerte veldig fint.

Anonymkode: 4d8b1...cc5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Siden jobben min befinner deg en time unna, og jeg har ikke bil, vil det bli 8 timer alene for valpen. Samboer har bil i jobben, men han er usikker på om han får tid til å reise hjemom å lufte i løpet av dagen. En i familien jobber bare 5 minutter unna der vi bor, så jeg tenker å evt høre med henne om hun kan stikke innom i lunsjen og lufte, med det blir jo bare en gang om dagen. Så da må valpen kunne holde seg i 4 timer. Blir så usikker på om den klarer det...

TS

Synes det høres lite ut.. Valpen er 8 uker når du henter den, og når den er blitt 13 uker skal den være alene i 8 timer? Jeg har en valp på 9 uker nå, har ikke begynt med alenetrening enda. Nå er fokuset og få ho så trygg som mulig, merker at det fortsatt er mye som er skummelt, og tenker at ho må bli 100 % trygg i leiligheten før vi begynner å trene på å være alene. Her hadde det vært helt uaktuelt å gå fra ho etter 13 uker ihvertfall. 

Anonymkode: 7d06c...63a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde to mnd fri i forbindelse med sommerferien og min var ikke trygg nok til å være alene i flere timer etter det. Tok nærmere seks måneder før han kunne holde seg uten å måtte på do og P være alene uten å skrike og ødelegge. Og så var det helt perfekt i en stund før vi måtte starte helt på nytt igjen da han kom i puberteten. 

Anonymkode: 8c10c...4fe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

TS

Er egentlig ganske frekt å forvente folk skal bruke av lunsjen sin til å lufte hunden din

Anonymkode: 2ee29...10c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er egentlig ganske frekt å forvente folk skal bruke av lunsjen sin til å lufte hunden din

Hvor står det at hun forventer det? Er da vel ikke frekt å spørre folk om hjelp, med mindre man presser dem tll å si ja...

Anonymkode: 9e48e...337

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

God idé å spørre om hjelp fra familiemedlem😊 Kanskje du har en pensjonert eller hjemmeværende nabo også som du stoler på?

En ting som kan være lurt når en valp må være alene over tid er å ordne med en plass den har lov til å gå på do når den absolutt ikke klarer å holde seg lenger. Om du feks bruker grind kan du ha valpepads i enden borte fra vann- og soveområdet. Ser at noen legger kunstig gress over padsene så valpen skal oppleve området som rimelig likt der de pleie å tisse. Bytt alle lekene hver 3.dag og bruk kong eller liknende med fôr eller godbiter.

Det ordner seg nok🤗

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår virkelig ikke folk som skaffer seg hund og som samtidig er i full jobb. Først skal valpen ikke være interaktiv ca 8 timer på natten. Deretter skal den være alene hjemme i 8 timer. Dvs 16 timer uten hovedpersonen i livet sitt. Det er EGOISTISK å skaffe seg hund. Enda mer EGOISTISK er det å skaffe seg hund og samtidig bare "ta den fram" når eier føler for det!

Anonymkode: 970d7...44b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg forstår virkelig ikke folk som skaffer seg hund og som samtidig er i full jobb. Først skal valpen ikke være interaktiv ca 8 timer på natten. Deretter skal den være alene hjemme i 8 timer. Dvs 16 timer uten hovedpersonen i livet sitt. Det er EGOISTISK å skaffe seg hund. Enda mer EGOISTISK er det å skaffe seg hund og samtidig bare "ta den fram" når eier føler for det!

Anonymkode: 970d7...44b

Så det du sier er at ingen i full jobb skal kunne ha hund. For noe piss! 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

image.thumb.jpeg.7d9ad19c780d4671c64be19a79cc57a0.jpeg

En valp sover 18-20 timer i døgnet.

Helt uproblematisk å ha hund i full jobb såfremt man er sammen med hunden sin ellers. Mange sover også sammen med hunden sin.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da jeg fikk valp hadde jeg minst 10 venner og bekjente i ulik grad som nærmest sloss om å få passe hunden, selv om vi ikke trengte det. Det er sjelden et problem at folk synes det er et offer å bruke lønsjpausen sin på å henge med en nydelig valp, tvert imot.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg fikk valp gikk jeg på jobb dagen etter. Jeg hadde aldri brukt ferie og ulønna permisjon pga en valp! Valpen var hjemme i 8 timer, hver dag. Han tisset inne en gang, men da fikk den kraftig beskjed så han gjorde det ikke flere ganger  

Anonymkode: b0d67...32d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Da jeg fikk valp gikk jeg på jobb dagen etter. Jeg hadde aldri brukt ferie og ulønna permisjon pga en valp! Valpen var hjemme i 8 timer, hver dag. Han tisset inne en gang, men da fikk den kraftig beskjed så han gjorde det ikke flere ganger  

Anonymkode: b0d67...32d

Herregud, stakkars valp 😯😢

Anonymkode: f0735...5bc

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...