AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #1 Skrevet 23. april 2021 Noen som har samme problem som meg? Hver gang jeg står opp tidlig så slår magen min seg vrang.. Jeg kan gå på toalettet alt ifra 7-8 ganger den dagen å gjøre nummer 2, og jeg føler meg aldri tømt.. Jeg bruker nesten hele dagen ved å sitte på do, med mindre jeg tar imodium, så de dagene jeg står opp tidlig er jeg avhengig av imodium. Hvis jeg står opp kl 12 for eksempel så har jeg ikke samme problemet i det hele tatt, da går jeg på do ca 3-4 ganger til dagen og føler meg tømt etterpå. Men Jeg skjønner ikke hva det kan være for noe? Er veldig irriterende de dagene jeg står opp tidlig, for da vet jeg hva som skjer utover dagen. Har ikke snakket med legen om akkurat dette, men han har tatt avføringsprøver som var normale, har ikke cøliaki, laktoseintoleranse eller noe av det. Sliter ellers mye med luft i magen. Disse dagene da jeg står opp tidlig har jeg også merket at avføringen flyter i toalettskålen og ser "fettete" ut" i tillegg lukter det mye værre enn vanlig, og jeg er oppblåst uansett hvor mange ganger jeg går på do. Jeg syns dette er så merkelig, og hvordan skal det gå hvis jeg får meg en 8-4 jobb? Da må jeg jo ta imodium hver eneste dag, tror ikke det er så bra i lengden heller. Det har vært så forferdelig av og til at jeg har tenkt på utlagt tarm, men tviler på jeg får det godkjent via legen, jeg vet jo ikke hvordan jeg skal ta det opp med legen en gang for hele greia er bare rar men det går veldig utover livskvaliteten min. Anonymkode: 828db...1b3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #2 Skrevet 23. april 2021 Kan det være lite søvn? Utmattelse eller stress? Anonymkode: 64ee4...d9a
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #4 Skrevet 23. april 2021 litt spesielt å tenke på utlagt tarm før du i det heletatt er utredet da Anonymkode: ef45d...ec2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #5 Skrevet 23. april 2021 Det kan være stress, lite/dårlig søvn, psykisk helse, kosthold eller fysisk sykdom. Jeg tok tak i både kostholdet og psyken, og sliter ikke med det lengre. Men det første man bør gjøre er å undersøke om det kan være fysisk sykdom. Anonymkode: 32c66...04a
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #6 Skrevet 24. april 2021 13 hours ago, AnonymBruker said: Kan det være lite søvn? Utmattelse eller stress? Anonymkode: 64ee4...d9a Problemet startet i 2014, og før det slet jeg med både lite søvn, utmattelse og stress, så jeg vet rett og slett ikke. Ts Anonymkode: 828db...1b3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #7 Skrevet 24. april 2021 13 hours ago, Paper Clip said: Kanskje du har ibs.? Jeg har prøvd lav foodmat dietten, vet ikke om det er ibs men den dietten funket i hvert fall ikke på meg Ts Anonymkode: 828db...1b3
Trolltunge Skrevet 24. april 2021 #8 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har prøvd lav foodmat dietten, vet ikke om det er ibs men den dietten funket i hvert fall ikke på meg Ts Anonymkode: 828db...1b3 IBS er egentlig bare en paraplydiagnose, som sier at noe ikke fungerer som det skal i mage og tarm, men andre kjente diagnoser er utelukket. Derfor har vi som har IBS ulike utfordringer, og også behov for ulike løsninger. For min del har det hjulpet å følge Berit Nordstrands retningslinjer, men det hjelper ikke nødvendigvis for deg. Du må rett og slett forsøke ulike dietter, til du finner det som løser dine problemer. Anbefaler boken Sjarmen med tarmen, for å få bedre grunnforståelse for tarmen og fordøyelsessystemet. Lettlest og informativ bok. Ingen diett, men gir godt grunnlag for å forstå hvor viktig fordøyelsessystemet er for mye. Det gjør at motivasjonen for å teste ut hva som hjelper deg blir bedre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå