Gå til innhold

Valp som tygger på ledninger

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er stressende nok å ha valp, men dette er det som stresser meg mest.

Heldigvis kan hun sove alene nå, i stua. Vi har dessverre en veldig åpen løsning i stua/kjøkkenet/ganga, og ingen dører. Så valpen har mye plass å boltre seg på. Hun er forresten 11 uker nå. 

Jeg er livredd for at hun skal få støt.

Det jeg gjør:

Tar ut alle strømbærende ledninger hver kveld, men dette er jo ikke særlig praktisk (har ikke internett hele kvelden/natta) og har prøvd å dekke ledningene med teip, men det synes hun bare er gøy å tygge på. Har også sprayet med eddik, og det virker i kanskje 20 minutter, så er visst ikke den lukta så fæl lenger. Har prøvd kompostgjerder over, men de er så lette, hun velter dem eller kommer seg forbi. Hun har masse tyggeleker tilgjengelig.

Har noen råd?

Anonymkode: fe73f...552

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Finne et annet sted å ha henne er løsningen da. På soverommet med dere feks 

Anonymkode: 92ed1...18c

• Liker 1
Skrevet

Innskrenk området valpen går på. Den trenger ikke gå rundt på nqtten. Da skal den ha ro og hvile. Området kan bli større, jo eldre og tryggere valpen blir. Tyggeleker skal uansett ikke ligge tilgjengelig med mindre dere er tilstede og kan overvåke, grunnet kvelningsfare. Hvis ikke det er et alternativ å ha valpen trygt inne på rommet ditt om natten, hva med å legge valpen i et stort bur utenfor soverommetditt? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ville også ha delt av rommet eller funnet et mindre rom uten ledninger tilgjengelig. Om hun skulle tygge på en ledning som ikke var koblet til så vil hun likevel kunne lære at dette var gøy, så om hun senere finner en ledning som står i et støpsel kan veien være kort for å tygge...

Barnegrinder er kjempegreie til å dele av rom med😊 En valp trenger ikke mange kvm på natta. Kanskje 2-3?

Anonymkode: e5a0d...0f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ville også ha delt av rommet eller funnet et mindre rom uten ledninger tilgjengelig. Om hun skulle tygge på en ledning som ikke var koblet til så vil hun likevel kunne lære at dette var gøy, så om hun senere finner en ledning som står i et støpsel kan veien være kort for å tygge...

Barnegrinder er kjempegreie til å dele av rom med😊 En valp trenger ikke mange kvm på natta. Kanskje 2-3?

Anonymkode: e5a0d...0f6

Lett å si, ikke like enkelt å gjennomføre..😅 Hvis du hadde hørt valpen min nå hadde du fått migrene.. Kjøpte grind i dag og la alt til rette for at hun skulle trives i ganga, som ikke er så liten. Tepper, leke, vann, godbiter, og hun piper og bjeffer ustanselig...

AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (11 timer siden):

Innskrenk området valpen går på. Den trenger ikke gå rundt på nqtten. Da skal den ha ro og hvile. Området kan bli større, jo eldre og tryggere valpen blir. Tyggeleker skal uansett ikke ligge tilgjengelig med mindre dere er tilstede og kan overvåke, grunnet kvelningsfare. Hvis ikke det er et alternativ å ha valpen trygt inne på rommet ditt om natten, hva med å legge valpen i et stort bur utenfor soverommetditt? 

Lett å si, ikke like enkelt å gjennomføre..😅 Hvis du hadde hørt valpen min nå hadde du fått migrene.. Kjøpte grind i dag og la alt til rette for at hun skulle trives i ganga, som ikke er så liten. Tepper, leke, vann, godbiter, og hun piper og bjeffer ustanselig...

Bur får hun om mulig enda mer panikk i...

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bur får hun om mulig enda mer panikk i...

Piping og bjeffing er det bare å ignorere. Og dersom valpen får panikk i bur, er det på tide å starte burtreningen. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Bruk tid i gangen sammen med henne. Om hun begynner å stresse tren på samme måte her som man trener alene hjemme metoden. La henne være der alene i sekunder, minutter så timer. Med en så ung valp er trygghet det som må stå i fokus. Gi henne måltidene sine der, tren med henne, masse godbiter så dette blir en fin plass for henne

Endret av Minime94
AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (4 minutter siden):

Piping og bjeffing er det bare å ignorere. Og dersom valpen får panikk i bur, er det på tide å starte burtreningen. 

Ja da, vi har trent burtrening i to uker nå, litt hver dag. I begynnelsen ble hun panisk, men nå kan jeg lukke henne inne (umulig før) i kanskje tjue minutter, så det kommer seg, men det går veldig seint.

Jeg ignorerer piping og bjeffing, men du skjønner sikkert at jeg ikke kan ignorere det en hel natt. Har også naboer tett på som jeg må ta hensyn til. Hun er meget høylytt.

AnonymBruker
Skrevet
Minime94 skrev (5 minutter siden):

Bruk tid i gangen sammen med henne. Om hun begynner å stresse tren på samme måte her som man trener alene hjemme metoden. La henne være der alene i sekunder, minutter så timer. Med en så ung valp er trygghet det som må stå i fokus. Gi henne måltidene sine der, tren med henne, masse godbiter så dette blir en fin plass for henne

Det som er tingen er at dette allerede er en fin plass for henne, som hun har gode assosiasjoner til. Vi har trent der før, hun legger seg ofte i ganga for å slappe av. Men nå kom altså denne grinda og delte leiligheten i to så hun ikke kan se meg, så det er altså seperasjonsangsten, ikke stedet, som er problemet. Redd dette vil ta tid 😐

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja da, vi har trent burtrening i to uker nå, litt hver dag. I begynnelsen ble hun panisk, men nå kan jeg lukke henne inne (umulig før) i kanskje tjue minutter, så det kommer seg, men det går veldig seint.

Jeg ignorerer piping og bjeffing, men du skjønner sikkert at jeg ikke kan ignorere det en hel natt. Har også naboer tett på som jeg må ta hensyn til. Hun er meget høylytt.

Nei, jeg forstår virkelig ikke at du ikke klarer å ignorere en hel natt. (Med mindre det er en så liten valp at den må ut et par ganger hver natt) Valp og sikkerhet kommer alltid før hensyn til egen og andres nattesøvn.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det som er tingen er at dette allerede er en fin plass for henne, som hun har gode assosiasjoner til. Vi har trent der før, hun legger seg ofte i ganga for å slappe av. Men nå kom altså denne grinda og delte leiligheten i to så hun ikke kan se meg, så det er altså seperasjonsangsten, ikke stedet, som er problemet. Redd dette vil ta tid 😐

Da er det nok denne hjemme alene treningen du må begynne på når hun er på denne plassen så ja, det kan nok ta litt tid

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mat henne I buret. Bland leverpostei eller peanøttsmør med tørrfôret og dytt litt I en kong for eksempel og gi henne i buret. Jeg ga mat i buret fra dag 1, og nå løper valpen til buret når jeg sier at det er tid for mat.

Da jeg begynte å skulle lære henne å sove (på dagtid) i buret, så passet jeg på at hun var sliten fra tur og mental hodebry, så satte jeg henne i buret og lukket døren. Satte meg til så hun kunne se meg, men med ryggen til. Det ble mye lyd og klaging, som jeg ignorerte, men så sovnet hun til slutt. Når hun hadde sovnet, så åpnet jeg døren.

Det tok bare 2-3 dager før hun ble vant til å bli rolig og sove i buret.

Noen ganger må valper bli ignorert. Har de fått fysisk og mental aktivitet, blitt matet og vannet, så er det ikke slemt å ignorere de til de sovner 🙂

Anonymkode: 6d1ca...bd5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...