AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #1 Skrevet 23. april 2021 Både når du ikke kommer deg opp av sengen, og på lysere dager når du klarer å dusje eller lage deg et måltid? Men spesielt de dagene ting er bekmørkt. Anonymkode: 5a3ef...88a
Marai Skrevet 23. april 2021 #2 Skrevet 23. april 2021 For meg så hjelper det å snakke om ting, gå turer/ trene med musikk på ørene er vel den beste hjelpemidler for meg. Da kobler jeg helt av , og tenker/fokusere på helt noe annet og fot helt annet energi ^^ 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #3 Skrevet 23. april 2021 Man må endre hormonbildet og det som skjer i kroppen som påvirker hjernen. Styrketrening, omega 3, snakke med noen som man stoler på og som vil en vel, gå tur, dagslyslsmpe, wake up light, rutiner, døgnrytme, grønnsaker og bær hver dag. Anonymkode: da089...7b6 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #4 Skrevet 23. april 2021 Å holde på gode rutiner og ha innhold i hverdagen. Stå opp og legge meg til samme tid, gå turer, jobbe, snakke med venner. Anonymkode: aefc1...9a0 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #5 Skrevet 23. april 2021 Rutiner (kjedeligste ordet i verden, jeg vet, men rutiner og struktur..) Musikk er en fin regulering, typ sommermusikk og lette tekster med mye rytme.. Å være god med meg selv, vanskelig i know.. men å avbryte grubling og negative tanker med å rett og slett stå opp og lage meg en kopp te.. sette sammen en "hygge" liste, på min hygge liste står det; *puste *mindfullnes *kose bukse og varme sokker * pledd *te *røkelse og tante lys *bok *nytt sengetøy *varm dusj *fotbad *film *å gå til sengs i rimelig tid *podcast *kaffe *wake up light *power walk *skrive en takknemlighetsliste Osv.. Anonymkode: a9eb5...7f1 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #6 Skrevet 23. april 2021 Ser nå når jeg leste igjennom svaret mitt at auto correct'en tøyste selvsagt noe veldig.. altså i innlegget mitt ovenfor så var det selvsagt tenne lys og ikke tante lys selv om tante lys sikkert og kan være hyggelig.. Anonymkode: a9eb5...7f1 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #7 Skrevet 23. april 2021 antidepressiva + å gå tur. Ikke treningsstudio, er for deprimert og sliter for mye til å klare å være med mange folk. Men det å gå seg en tur, og høre på musikk hjelper for meg. Anonymkode: 85181...869
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #8 Skrevet 23. april 2021 Gå tur, musikk, holde meg unna karbohydrater. Anonymkode: c96da...633
Irja Skrevet 23. april 2021 #9 Skrevet 23. april 2021 Rutiner, komme meg opp om morgenen, dusje og få frisk luft
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #10 Skrevet 23. april 2021 Jeg prioriterer mye alenetid (ikke alltid så lett med mann og en 2 åring), men jeg får det til. Trenger ikke mer enn en time liksom. Da slapper jeg av med en film eller serie. Gjerne noe av den morsomme sorten. Da går jeg litt inn i en boble der hodet mitt er tomt. Jeg har etter alt for lang tid endelig tatt kontakt med legen min for å få hjelp. Det satt veldig langt inne for jeg føler at depresjon er så tabubelagt. 😞 Anonymkode: 92af2...629
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #11 Skrevet 23. april 2021 Snakke med MEGSELV. Fortelle meg selv det jeg hadde fortal til for eksmpl psykolog. Høy noen ganger. Da får jeg det litt ut og har plass i hodet til noe annet. Som å stå opp og gjøre noe. Prøver også å ha et prosjekt. Male veg f eksempel. Så tvinger jeg masel å gå på butikken, velge farge. Kjøpe maling etterhvert. Sånne små steg. Men tvinger meg veldig. Til det blir mindre mørkt. Dritviktig å huske at også det skal gå over. Anonymkode: 6b8dc...82b 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #12 Skrevet 23. april 2021 Jeg skrev en liste over ting jeg pleide å like og så tvang jeg meg til å gjøre noe av det i blant. Etterhvert kom noe av gleden tilbake. Jeg blir typisk mer apatisk og uengasjert i alt mer enn trist når jeg er deprimert. Rutiner er viktig selv om det er utrolig vanskelig.. jeg er glad jeg har jobb for det er for meg en ting jeg MÅ gjøre og det er helt uaktuelt å bli værende i senga (pliktoppfyllelsen trumfer depresjonen). Det hjelper til en viss grad å dusje og kle på seg rene klær selv om det er slitsomt å få til. Viktig å være snill med seg selv og alltid tenke at man er glad og flink for det man fikk til heller enn å tenke på hva man ikke fikk til eller hva man skulle fått til! Tenk over hva du tror du klarer og så gjør bare halvparten var et råd jeg fikk som jeg synes funket. Om jeg tenker jeg klarer å gå en tur på 15 min - gå en tur på 7 minutter og så vær fornøyd med å ha fått til det. Du kan starte en dagbok der du skriver ned en positiv ting hver dag. Forsøk å fokusere på ting utenfor seg. Om det er så lite som å sette seg ved vinduet og følge med på alt som skjer utenfor, istedet for å være i eget hode. Dagslys! Anonymkode: 8cd59...823
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #13 Skrevet 23. april 2021 OG - for meg hjalp medisiner også. Det lettet litt av depresjonståken og gjorde at det ble lettere å få til de tingene jeg listet i forrige post. Anonymkode: 8cd59...823
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #14 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Snakke med MEGSELV. Fortelle meg selv det jeg hadde fortal til for eksmpl psykolog. Høy noen ganger. Da får jeg det litt ut og har plass i hodet til noe annet. Som å stå opp og gjøre noe. Prøver også å ha et prosjekt. Male veg f eksempel. Så tvinger jeg masel å gå på butikken, velge farge. Kjøpe maling etterhvert. Sånne små steg. Men tvinger meg veldig. Til det blir mindre mørkt. Dritviktig å huske at også det skal gå over. Anonymkode: 6b8dc...82b HØYT noen ganger. Fotelle høyt mente jeg asså, hehehe Anonymkode: 6b8dc...82b
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #15 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Snakke med MEGSELV. Fortelle meg selv det jeg hadde fortal til for eksmpl psykolog. Høy noen ganger. Da får jeg det litt ut og har plass i hodet til noe annet. Som å stå opp og gjøre noe. Prøver også å ha et prosjekt. Male veg f eksempel. Så tvinger jeg masel å gå på butikken, velge farge. Kjøpe maling etterhvert. Sånne små steg. Men tvinger meg veldig. Til det blir mindre mørkt. Dritviktig å huske at også det skal gå over. Anonymkode: 6b8dc...82b Samme gjør jeg. Å nei jeg er ikke gal. 😅 Snakker samtaler med meg selv, får luftet tankene mine da. Det gjør så godt etterpå. ( Hører ikke stemmer) Anonymkode: 4a23f...ed7
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #16 Skrevet 23. april 2021 Det hjalp da jeg innså at depresjon er en følelse. (En reel følelse, som er synonymt med trist.. Den kan føles vondere en vanlig tristhet, men ikke farlig, og trenger ikke være mer spesielt enn en tung trist følelse). Og i tillegg innså jeg at det er normalt å ha den følelsen. I noen perioder har man den følelsen mer, og i andre perioder mindre. Noen vil heller si det er en sykdom, og det er sant, men den trenger ikke bare være en sykdom . Den kan også være et symptom på noe, foreksempel så kan man bli deprimert hvis en nær relasjon dør osv. Da åpner det for at man kan jobbe videre med tankene. Videre er den derfor noe som kan gå over. 🙂 Jeg antar at det jeg prøver å si er at jeg følte meg bedre da jeg tok ansvar for følelsene og tankene mine ved å søke kontroll på meg selv og omgivelsene 🙂 Hvis depresjonen i seg selv får lov til å bli noe som man ikke kan gjøre noe med, så har den kommet for å bli. Håper det gir samme mening for deg som for meg. Klem❤️ Anonymkode: 1c5f5...c78
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #17 Skrevet 23. april 2021 Dette er jo ikke riktig. Det er helt ok å være trist når noen dør f. eks. Det er en normal reaksjon. Depresjon er en sykdom, og så mye mer enn en følelse. Du høres ut som en som er "deprimert". Altså ingen skikkelig diagnose, men funnet ut av dette selv. Anonymkode: 1109d...358 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #18 Skrevet 23. april 2021 Når jeg først leste overskriften ville jeg svare at det ALLER viktigste for meg er å klare å komme meg ut og møte mennesker. Gjør jeg ikke det klarer jeg ikke å karre meg opp av gørra, da synker jeg langt ned. Nå har jeg blitt så syk med annen sykdom at jeg er sengeliggende og jeg har blitt apatisk og usosial av det. Og ja, langt nede i gørra nå. Det er tydelig at isolasjonen i seg selv fører en inn i depresjonen. Jeg har tidligere tenkt at isolasjonen er et symptom i seg selv. Leste jo at du skrev når du ikke kommer deg ut av hverken senga eller huset, så da blir vel svaret mitt å pushe seg på det. Mange gode råd over, om små ting som gradvis vil hjelpe en opp av senga og til slutt ut av huset. Anonymkode: e7d9b...667
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå