AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #21 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skrev at jeg kvir meg til den dagen jeg må slakte, det betyr ikke at jeg ikke vil la dem leve ut livene sine. Det skal de, men om de blir syke eller skadet så må den slaktes. Anonymkode: fcb20...d2c Beklager misforståelsen, det er semantikk men som oftest brukes «slakt» om dreping av dyr før sin tid for produksjonsdyr når de ikke produserer nok eller det avles overflødige eller uønskede dyr, mens hunder/katter osv blir «avlivet» for aktiv dødshjelp når de ikke lenger har mulighet til å leve et godt liv pga sykdom/alder. Det er selvfølgelig trist når man mister et dyr man er glad i. Anonymkode: 1a6d0...a3a 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #22 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men hønene får tilført kalsium via fóret og/eller skjellsand osv. Det skal eller bør dem ha. Vi gir dem også ekstra vitaminer som vi tilsetter vannet, noe jeg tror er ekstra viktig i vinterhalvåret og ved portforbud ifbm fugleinfluensa (noe jeg synes er altfor strengt her i landet med tanke på dyrevelferd). Anonymkode: fcb20...d2c Så det er alt for strengt å hindre dyr fra å bli syke? Anonymkode: de5c8...041 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #23 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så det er alt for strengt å hindre dyr fra å bli syke? Anonymkode: de5c8...041 Nei, men hva er oddsen for at hønene skal bli syke? Det virker ihvertfall ikke som om det så mye smitte her jeg bor, men likevel er det portforbud i tilfelle en fugl som tilfeldigvis bærer smitte tilfeldigvis skulle bæsje i min hage og en høne tilfeldigvis skulle spise det... Nå er det vår og hønene hopper opp og ned og vil ut for å beite i solen ikke være innestengt i en hønsegård som sikkert hos mange er for liten. Hos oss burde den vært større og, så vi må bygge på. Andre land opphevet portforbudet for vel en måned siden har jeg lest. Anonymkode: fcb20...d2c
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #24 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Du glemte tramping og drukning blir også gjort. Det er også uetisk med tanke på kroppen til hønene. Egg er mensen til høna. De skal ikke få mensen hver dag. Allikevel legger høner nettopp det, og det tærer ekstremt på kroppen. De lever mye kortere enn ville høner som får egg sjeldnere. Små kalver blir tatt fra sin mor før de i hele tatt kan gå, slengt inn i binger eller drept med en gang. Har sett flere videoer der de blir banket ihjel, trampet på og skutt. Dette skjer selvsagt i Norge også selv om det ikke er det normale. Det normale er å skyte dem i hodet eller fete de opp i 6 måneder før de blir brutalt drept på slakteri. Jentene får ofte vokse opp, tvangsinsiminert mellom 3-10 ganger før de også blir drept. De får aldri bli kjent med barna sine, og jeg, som har vokst opp på gård og kjenner mange med gård, har opplevd flere ganger at kyrne sørger seg til døde over dette. Det er uetisk til 1000. Anonymkode: fd42b...eed Ja, dessverre. Og blir begravd levende har jeg også sett. For å produsere melk kreves det enormt mange unge dyr i frukbar alder og kalver. Det er praktisk talt umulig å gi disse dyrene gode eller lange liv for å dekke menneskers etterspørsel. Anonymkode: 1a6d0...a3a
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #25 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): 70 milliarder dyr spiser mer planter og krever mer åkerjord enn 7 milliarder mennesker. Se FNs klimarapport fra 2019 om hvordan produksjon av dyr som skal spises av mennesker, krever mer ressurser enn produksjon av planter som skal spises av mennesker. Anonymkode: 1a6d0...a3a Disse tallene er regnet utifra at man dyrker soya, korn etc og gir dette til dyr som står inne på bås. 100% beiting gir helt andre tall. For å ta det til norske forhold, hvordan tenker du å fø 5,4 millioner nordmenn på planter i Norge? Det går ikke! Vi har ubrukte ressurser for å produsere mer kjøtt gjennom beitedyr, ikke for å produsere mer planter. Gress er en ressurs i Norge. Vi har ikke klima til å produsere noe særlig planter. Det er derfor nesten alt av soya, nøtter, korn, frukt importeres, og mesteparten av grønnsakene importeres. Kjøtt produserer vi mesteparten av i Norge, og det er heller av økonomiske årsaker man importerer. Det finnes ca 102 millioner km2 potensient beite i verden. Fra regenerative gårder ser vi at man trenger litt mindre enn 1 acre per ku, (102 millioner km2 = 25,3 milliarder acres) så vi kunne altså hatt ca 25 milliarder kuer beitende hvis alt ble brukt til kuer. Disse ville da i tillegg forbedret jordkvaliteten i stedet for å bryte den ned slik en industriell åker gjør. Anonymkode: f4ce4...34f 6
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #26 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Disse tallene er regnet utifra at man dyrker soya, korn etc og gir dette til dyr som står inne på bås. 100% beiting gir helt andre tall. For å ta det til norske forhold, hvordan tenker du å fø 5,4 millioner nordmenn på planter i Norge? Det går ikke! Vi har ubrukte ressurser for å produsere mer kjøtt gjennom beitedyr, ikke for å produsere mer planter. Gress er en ressurs i Norge. Vi har ikke klima til å produsere noe særlig planter. Det er derfor nesten alt av soya, nøtter, korn, frukt importeres, og mesteparten av grønnsakene importeres. Kjøtt produserer vi mesteparten av i Norge, og det er heller av økonomiske årsaker man importerer. Det finnes ca 102 millioner km2 potensient beite i verden. Fra regenerative gårder ser vi at man trenger litt mindre enn 1 acre per ku, (102 millioner km2 = 25,3 milliarder acres) så vi kunne altså hatt ca 25 milliarder kuer beitende hvis alt ble brukt til kuer. Disse ville da i tillegg forbedret jordkvaliteten i stedet for å bryte den ned slik en industriell åker gjør. Anonymkode: f4ce4...34f Beiting for gress krever fremdeles mye areal, og det er bedre for klimaet at det er skog i stedet for beitemark. De fleste beitedyr i Norge står også som oftest inne mesteparten av året og fores av gress og korn som er høstet inn. Igjen viser jeg til IPCC-rapporten, verdens klima vil bli bedre hvis flere slutter eller reduserer å spise dyr og animalske produkter. Anonymkode: 1a6d0...a3a 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #27 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Beiting for gress krever fremdeles mye areal, og det er bedre for klimaet at det er skog i stedet for beitemark. De fleste beitedyr i Norge står også som oftest inne mesteparten av året og fores av gress og korn som er høstet inn. Igjen viser jeg til IPCC-rapporten, verdens klima vil bli bedre hvis flere slutter eller reduserer å spise dyr og animalske produkter. Anonymkode: 1a6d0...a3a Det er dessuten ganske få dyr som gresser ute. Kyr ca.8 uker. Ingen lov sier at okser skal ut. De kan være inne 100% av livet sitt. Får kun se gress, sol og himmel når de går fra fjøset til slaktebilen og slaktebilen til slakteriet. Hos griser er det 1% som får gå ute. Hos høns er det også forbanna få. Hos geiter og sauer er det bedre, men de er også mye inne, spesielt vanlige sauer. Anonymkode: fd42b...eed 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #28 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Beiting for gress krever fremdeles mye areal, og det er bedre for klimaet at det er skog i stedet for beitemark. De fleste beitedyr i Norge står også som oftest inne mesteparten av året og fores av gress og korn som er høstet inn. Igjen viser jeg til IPCC-rapporten, verdens klima vil bli bedre hvis flere slutter eller reduserer å spise dyr og animalske produkter. Anonymkode: 1a6d0...a3a Vi trenger ikke så mange som 25 milliarder kuer. Men så mange kunne vi hatt beite til. Og kuer kan beite blant trær, busker og stein så man trenger ikke å rydde området. Jeg regner med at du er klar over at kun 4% av det arealet man kan bruke som beite seg til åker. Skal man bare la 96% av landbruksområdene ligge brakk? Og sånn mener du at vi skal klare å produsere nok mat? Beitemark kan binde masse karbon det også. Les gjerne om gården White Oak Pastures og hvordan de har nådd maksgrense på organisk masse i matjorda, så nå lages det et tykkere lag matjord. Du svarte ikke på hvordan du har tenkt å fø 5,4 millioner nordmenn med planter fra Norge. Jeg skulle ønske å se et svar på det. Anonymkode: f4ce4...34f 5
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #29 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er dessuten ganske få dyr som gresser ute. Kyr ca.8 uker. Ingen lov sier at okser skal ut. De kan være inne 100% av livet sitt. Får kun se gress, sol og himmel når de går fra fjøset til slaktebilen og slaktebilen til slakteriet. Hos griser er det 1% som får gå ute. Hos høns er det også forbanna få. Hos geiter og sauer er det bedre, men de er også mye inne, spesielt vanlige sauer. Anonymkode: fd42b...eed Dette er dessverre statusen for de fleste kuer. Men ikke for alle kuer. Så velg de som lar dyrene gå ute og beite. Så blir det flere av disse. Her er noen kuer som er ute og lufter seg i -15ºC i vinter. Anonymkode: f4ce4...34f 5
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #30 Skrevet 23. april 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er dessverre statusen for de fleste kuer. Men ikke for alle kuer. Så velg de som lar dyrene gå ute og beite. Så blir det flere av disse. Her er noen kuer som er ute og lufter seg i -15ºC i vinter. Anonymkode: f4ce4...34f Ja, det finnes heldigvis bønder som lar dyra gå ute. Jeg kan skrive under på at kjøttet smaker mye bedre enn det du får på Rema. Anonymkode: 96a2c...1bf 5
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #31 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Dette er dessverre statusen for de fleste kuer. Men ikke for alle kuer. Så velg de som lar dyrene gå ute og beite. Så blir det flere av disse. Her er noen kuer som er ute og lufter seg i -15ºC i vinter. Anonymkode: f4ce4...34f Og hvor tror du melka kommer i fra? Meieri og kjøttindustrien går hånd i hånd. Så inntar man meieriprodukter og kjøper produkter som inneholder melk i en eller annen grad er man med på å oppretteholde den industrielle kjøttindustrien Anonymkode: de5c8...041 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #32 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Dette er dessverre statusen for de fleste kuer. Men ikke for alle kuer. Så velg de som lar dyrene gå ute og beite. Så blir det flere av disse. Her er noen kuer som er ute og lufter seg i -15ºC i vinter. Anonymkode: f4ce4...34f For meg er det helt irrelevant om de får gå ute eller ikke. De fortjener fremdeles ikke å bli drept. Anonymkode: fd42b...eed 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #33 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Og hvor tror du melka kommer i fra? Meieri og kjøttindustrien går hånd i hånd. Så inntar man meieriprodukter og kjøper produkter som inneholder melk i en eller annen grad er man med på å oppretteholde den industrielle kjøttindustrien Anonymkode: de5c8...041 Du vet at man kan kjøpe tankmelk direkte fra bonden? "Tilfeldig salg" er lov. De har ikke lov til å ha organisert salg, men de har lov til å selge litt her og der. Jeg får helt vondt i meg når jeg ser hvor lite oppdatert veganere er når de preker om ditt og datt. Anonymkode: 85330...a08 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #34 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): For meg er det helt irrelevant om de får gå ute eller ikke. De fortjener fremdeles ikke å bli drept. Anonymkode: fd42b...eed Du dreper flere dyr ved å støtte grønnsaker fra industrielt landbruk enn ved å støtte kjøtt fra regenerative gårder. Fortjenere ikke de fuglene, ekornene, kaninene, froskene, musene, slangene osv å leve? Man dreper hele økosystemer ved å støtte åkerdrift. ALT som levde der de anla åkeren blir utryddet, og habitatene fjernet. Beitemark spiller på lag med økosystemer og lar de ville dyrene leve og lar de ville plantene leve (trær, busker, blomster, kratt, forskjellige typer gress osv - i alle fall de fleste... det er et par som er uønsket fordi de er veldig giftige for dyrene). Anonymkode: 85330...a08 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #35 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du dreper flere dyr ved å støtte grønnsaker fra industrielt landbruk enn ved å støtte kjøtt fra regenerative gårder. Fortjenere ikke de fuglene, ekornene, kaninene, froskene, musene, slangene osv å leve? Man dreper hele økosystemer ved å støtte åkerdrift. ALT som levde der de anla åkeren blir utryddet, og habitatene fjernet. Beitemark spiller på lag med økosystemer og lar de ville dyrene leve og lar de ville plantene leve (trær, busker, blomster, kratt, forskjellige typer gress osv - i alle fall de fleste... det er et par som er uønsket fordi de er veldig giftige for dyrene). Anonymkode: 85330...a08 bare kutt ut. Seriøst. Anonymkode: fd42b...eed 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #36 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du vet at man kan kjøpe tankmelk direkte fra bonden? "Tilfeldig salg" er lov. De har ikke lov til å ha organisert salg, men de har lov til å selge litt her og der. Jeg får helt vondt i meg når jeg ser hvor lite oppdatert veganere er når de preker om ditt og datt. Anonymkode: 85330...a08 Vi er klar over det og er mer oppdater enn deg. Men jeg spør igjen. Så du kjøper absolutt ingen produkter som inneholder melk? For det er melk i veldig mye. Anonymkode: de5c8...041
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #37 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men jeg spør igjen. Så du kjøper absolutt ingen produkter som inneholder melk? For det er melk i veldig mye. Anonymkode: de5c8...041 Nei, jeg gjør ikke det. Hvis jeg spiser melkeprodukter, så er det fra tankmelk. Jeg har laget egen yoghurt av det med yoghurtbakterier, og jeg har laget ost av det med animalsk løype. Jeg steker hovedsaklig maten i talg fra disse beitende kuene. Anonymkode: 85330...a08
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #38 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du dreper flere dyr ved å støtte grønnsaker fra industrielt landbruk enn ved å støtte kjøtt fra regenerative gårder. Fortjenere ikke de fuglene, ekornene, kaninene, froskene, musene, slangene osv å leve? Man dreper hele økosystemer ved å støtte åkerdrift. ALT som levde der de anla åkeren blir utryddet, og habitatene fjernet. Beitemark spiller på lag med økosystemer og lar de ville dyrene leve og lar de ville plantene leve (trær, busker, blomster, kratt, forskjellige typer gress osv - i alle fall de fleste... det er et par som er uønsket fordi de er veldig giftige for dyrene). Anonymkode: 85330...a08 Jeg skulle likt å se én eneste seriøs studie som viser at flere dyr dør ved å kjøpe grønnsaker fra industrielt landbruk enn disse regenerative gårdene. Når man uansett snakker om alternativer til industrielt landbruk er det helt åpenbart at regeneratiivt jordbruk fint kan foregå uten at sluttresultatet er å drive kommersiell virksomhet ved å drepe disse dyra. Anonymkode: e6841...214
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #39 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skulle likt å se én eneste seriøs studie som viser at flere dyr dør ved å kjøpe grønnsaker fra industrielt landbruk enn disse regenerative gårdene. Når man uansett snakker om alternativer til industrielt landbruk er det helt åpenbart at regeneratiivt jordbruk fint kan foregå uten at sluttresultatet er å drive kommersiell virksomhet ved å drepe disse dyra. Anonymkode: e6841...214 Det finnes litt tall om dette fra Australia hvor 2/3 av alle kuene beiter hele livet. De sammenlignet med korn. Man dreper minist 25 ganger flere dyr ved å spise korn enn ved å spise biffkjøtt. Sitat Published figures suggest that, in Australia, producing wheat and other grains results in: at least 25 times more sentient animals being killed per kilogram of useable protein more environmental damage, and a great deal more animal cruelty than does farming red meat. Sitat To produce protein from grazing beef, cattle are killed. One death delivers (on average, across Australia’s grazing lands) a carcass of about 288 kilograms. This is approximately 68% boneless meat which, at 23% protein equals 45kg of protein per animal killed. This means 2.2 animals killed for each 100kg of useable animal protein produced. Sitat Producing protein from wheat means ploughing pasture land and planting it with seed. Anyone who has sat on a ploughing tractor knows the predatory birds that follow you all day are not there because they have nothing better to do. Ploughing and harvesting kill small mammals, snakes, lizards and other animals in vast numbers. In addition, millions of mice are poisoned in grain storage facilities every year. However, the largest and best-researched loss of sentient life is the poisoning of mice during plagues. Each area of grain production in Australia has a mouse plague on average every four years, with 500-1000 mice per hectare. Poisoning kills at least 80% of the mice. At least 100 mice are killed per hectare per year (500/4 × 0.8) to grow grain. Average yields are about 1.4 tonnes of wheat/hectare; 13% of the wheat is useable protein. Therefore, at least 55 sentient animals die to produce 100kg of useable plant protein: 25 times more than for the same amount of rangelands beef. https://theconversation.com/ordering-the-vegetarian-meal-theres-more-animal-blood-on-your-hands-4659 Angående regenerativt jordbruk uten beitedyr... Du er klar over at kun ca 3% av Norges areal egner seg til åker? Anonymkode: 85330...a08 6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #40 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, jeg gjør ikke det. Hvis jeg spiser melkeprodukter, så er det fra tankmelk. Jeg har laget egen yoghurt av det med yoghurtbakterier, og jeg har laget ost av det med animalsk løype. Jeg steker hovedsaklig maten i talg fra disse beitende kuene. Anonymkode: 85330...a08 Så ingen ferdig produkter,ingen sauser,ingen dressinger/sauser,ikke noe sjokolade,spiser aldri ute osv osv. Anonymkode: de5c8...041
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå