Gå til innhold

Hva er galt med katten min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katten min er ikke syk eller noe, men han er ikke normal i hodet. 😅 Vet at katter kan ha syndromer og slikt som oss. Har nettopp lest og sett video om downs syndrom hos katt, men dette har han ikke.

Katten er uten "språk". Selv om han har bodd med andre katter hele livet, så kan han ikke "snakke" katt. Han bruker lite kroppsspråk, og har så sær oppførsel at mange har trodd at han er døv. (Noe han ikke er, ingenting galt med hørselen). Han beveger ikke på ørene feks når det kommer en brå lyd. (Men han beveger på dem om jeg feks tar han på nesen) Han kan ikke frese, murre, mjaue eller male. Veldig glad i å bare å sitte å stirre. Samtidig er han fryktelig kreativ når det kommer til å få tak i mat. Så han er ikke helt tilbakestående. 

Og så vræler han (kan ikke kalles mjau på noe som helst måte). Hinsides høyt. Han går opp i etasjen over, og vræler. Det er såpass ille at folk får sjokk når de hører det. For uansett hvordan jeg beskriver det, så er det verre 😅 Ingen skjønner hvorfor han gjør det. Ifølge dyrlegen er det eneste som feiler han fysisk at han er litt tykk. Han er også "voldelig". Altså, han er ikke en forsiktig kattepus. Hvis han vil noe, feks ha mat, og matperson sover. Så tar han tak i håret til vedkommende og river. Da med full makt, ikke noe søt napping. Funker ikke det, så demonterer han rommet. River ned bilder/velter planter og vaser. Det er snakk om tunge ting.

Så hva kan dette være? Han er frisk og elsker å leke. Har ikke vært utsatt for rabies eller noe. Han har vært slik siden han var liten. (Han ser heller ikke dårlig, det som er galt er nok mentalt)

Anonymkode: 0be3b...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katter snakker ikke seg imellom, de snakker til oss mennesker dersom de snakker. Jeg har to stk, den ene er rimelig taus mens den andre skravler til oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (2 minutter siden):

Katter snakker ikke seg imellom, de snakker til oss mennesker dersom de snakker. Jeg har to stk, den ene er rimelig taus mens den andre skravler til oss.

Jo, det gjør de. Språk er ikke bare verbalt. Til oss er de mer verbale ja, men ikke til hverandre. 

Anonymkode: 0be3b...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, det gjør de. Språk er ikke bare verbalt. Til oss er de mer verbale ja, men ikke til hverandre. 

Anonymkode: 0be3b...ca3

Men nå snakket jeg kun om det verbale. Selvfølgelig har de kroppsspråk seg imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Han beveger ikke på ørene feks når det kommer en brå lyd.

Men reagerer katten på lyder?

Hvordan vet du at kattens hørsel er i orden?

Hva har dyrlegen sagt om kattens oppførsel?

Anonymkode: 3e655...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Katter bruker vel mest kroppsspråk.  Jeg er veldig glad i katter, og har alltid hatt en pus eller to. Mangler dessverre nå.

Herlige, fantastiske dyr 🐈🐈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Katten min er ikke syk eller noe, men han er ikke normal i hodet. 😅 Vet at katter kan ha syndromer og slikt som oss. Har nettopp lest og sett video om downs syndrom hos katt, men dette har han ikke.

Katten er uten "språk". Selv om han har bodd med andre katter hele livet, så kan han ikke "snakke" katt. Han bruker lite kroppsspråk, og har så sær oppførsel at mange har trodd at han er døv. (Noe han ikke er, ingenting galt med hørselen). Han beveger ikke på ørene feks når det kommer en brå lyd. (Men han beveger på dem om jeg feks tar han på nesen) Han kan ikke frese, murre, mjaue eller male. Veldig glad i å bare å sitte å stirre. Samtidig er han fryktelig kreativ når det kommer til å få tak i mat. Så han er ikke helt tilbakestående. 

Og så vræler han (kan ikke kalles mjau på noe som helst måte). Hinsides høyt. Han går opp i etasjen over, og vræler. Det er såpass ille at folk får sjokk når de hører det. For uansett hvordan jeg beskriver det, så er det verre 😅 Ingen skjønner hvorfor han gjør det. Ifølge dyrlegen er det eneste som feiler han fysisk at han er litt tykk. Han er også "voldelig". Altså, han er ikke en forsiktig kattepus. Hvis han vil noe, feks ha mat, og matperson sover. Så tar han tak i håret til vedkommende og river. Da med full makt, ikke noe søt napping. Funker ikke det, så demonterer han rommet. River ned bilder/velter planter og vaser. Det er snakk om tunge ting.

Så hva kan dette være? Han er frisk og elsker å leke. Har ikke vært utsatt for rabies eller noe. Han har vært slik siden han var liten. (Han ser heller ikke dårlig, det som er galt er nok mentalt)

Anonymkode: 0be3b...ca3

Jeg er ikke forundret over at den er overvektig 🐱 Katten er tydeligvis sjefen 😹

Cats_Vienna_sausage_Funny_Refrigerator_5

 

Anonymkode: 3e655...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men reagerer katten på lyder?

Hvordan vet du at kattens hørsel er i orden?

Hva har dyrlegen sagt om kattens oppførsel?

Anonymkode: 3e655...7a7

Ja, spesielt om det er lyden fra mat som åpnes. 

Sa vel at han var "en rar skrue, men sunn og frisk".

 

Hvemsomhelst skrev (9 timer siden):

Katter bruker vel mest kroppsspråk.  Jeg er veldig glad i katter, og har alltid hatt en pus eller to. Mangler dessverre nå.

Herlige, fantastiske dyr 🐈🐈 

Det er nettopp dette han ikke gjør (veldig lite av det). Han bare stirrer. 

 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er ikke forundret over at den er overvektig 🐱 Katten er tydeligvis sjefen 😹

Cats_Vienna_sausage_Funny_Refrigerator_5

 

Anonymkode: 3e655...7a7

😂 Han liker ikke menneskemat da. Kun kattemat. Kan åpner bokser (feks isbokser, ikke hermetikkbokser. Det blir heldigvis for avansert) dører, skuffer og skap uten problemer. Han synes faktisk det er gøy. 

Anonymkode: 0be3b...ca3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde han søsken? Det kan høres litt ut som han har hatt begrenset sosialisering når han var liten?

Anonymkode: e5ba1...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Må det være noe galt med han da? Kan ikke dyr bare få lov til å ha ulike personligheter uten at dyrleger, kg-kvinner og fandens oldemor skal blandes inn?😅

Anonymkode: cfdbc...fa7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle katter har sin personlighet, det er ikke dermed sagt at det er noe galt med katten om den f.eks ikke sier mjau. 

Anonymkode: e7975...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle katter har sin personlighet, det er ikke dermed sagt at det er noe galt med katten om den f.eks ikke sier mjau. 

Anonymkode: e7975...f8f

Det er ikke mangelen på "mjau" som er problemet. Det er fraværet av hele kattespråket. (altså alt av kroppsspråk) Det er ikke forskjell på tigging, frykt, lek, kos osv. Han har alltid det samme uttrykket; bare stirring med ørene pekende rett frem. Han er 10 år, og vi har 2 andre katter å sammenligne med. Det er ganske merkbart da.

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 Må det være noe galt med han da? Kan ikke dyr bare få lov til å ha ulike personligheter uten at dyrleger, kg-kvinner og fandens oldemor skal blandes inn?😅

Anonymkode: cfdbc...fa7

😂 Barna i huset bruker navnet hans som skjellsord. "Ikke vær helt Frank da". Katten er ikke helt rett i toppen.

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde han søsken? Det kan høres litt ut som han har hatt begrenset sosialisering når han var liten?

Anonymkode: e5ba1...d79

Han hadde 1 søsken. Mistenker at det kan ha vært noe slik. Han var ikke helt tam når vi fikk han. Og hadde en litt rar oppførsel som vi tenkte han ville vokse av seg. Den gang ei.

Anonymkode: 0be3b...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

 Han hadde 1 søsken. Mistenker at det kan ha vært noe slik. Han var ikke helt tam når vi fikk han. Og hadde en litt rar oppførsel som vi tenkte han ville vokse av seg. Den gang ei.

Anonymkode: 0be3b...ca3

Så muligens begrenset sosialisering fra både søsken og mennesker da? Det er vanskelig å ta igjen sosialiseringen senere om det ikke blir lært de første ukene av livet.. 

Anonymkode: e5ba1...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...