Gå til innhold

Noen som har erfaring med logoped til barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 195db...4c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker ikke når det ble tatt tak. Det var også venteliste. Skolen var ikke så aktiv i prosessen fordi barnet ikke ble mobbet. Det gikk ikke mange måneder. Men dette kan du ordne selv. Øvelsene var veldig enkle og måtte gjøres hver dag. Jeg er sikker på at du kan finne dette på nettet. 😊 Hadde jeg visst dette hadde vi satt i gang på egenhånd. 

Anonymkode: c329b...1c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen søkte nå logoped for min 4-åring, som lar være å uttale en hel mengde lyder. Vet ikke hvordan det ender og hvor mye det vil hjelp, men er positivt overrasket at barnehagen tok tak i det så tidlig, foreslo det selv for oss. 

Anonymkode: 2a12e...b68

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig sjelden at barn under 4 år henvises til logoped grunnet forsinket språklydsutvikling. Mange 4-åringer forenkler/utelater/erstatter språklyder. Noen har en fonologisk og mer "omfattende" vanske, så en drøft og evt. kartlegging hos logoped er gjerne lurt mtp. videre tiltak😊

Anonymkode: 75f36...968

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke nødvendigvis du skal høre på skolen her helt ukritisk, det kommer an på hvilken kompetanse de besitter. Jeg ville ringt kommunens PPA eller forsøkt å få tak i kommunal logoped for å få en uttalelse fra dem.

Hvordan går det med lesingen til barnet? Er det kun uttalevansker, eller er leseopplæringen strevsom også? R er en vanlig lyd å ikke mestre før i 2. klasse, men L er jeg litt mer usikker på. Har dere dysleksi eller språkvansker i familien? Har dere sjekket barnets hørsel? 

Anonymkode: bbeb1...295

AnonymBruker
Skrevet

*PPT

AnonymBruker
Skrevet

Har knallgod erfaring med veiledning fra logoped. Det krever systematisk øvelse hjemme. 

Men en 7-åring som ikke kan si R er ikke bekymringsverdig. Barnet har god tid på å komme seg. Ikke stress med det! For øvrig kan du selv sjekke logopedtilbudet i kommunen du bor i. Skolen kommer ikke til å ha noe med det å gjøre hvis det er bare en lyd barnet strever med. Dermed kan du kontakte logoped selv.  

Anonymkode: 46f86...eb1

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, jeg fikk med meg linken til opprinnelig innlegg først nå. R-lyden er ikke helt uvanlig at 7-åringen fremdeles strever med. L-lyden etableres ofte tidligere, og man tenker at den bør være "på plass" ved 4-års alder. 

Har du lagt merke til om barnet uttaler L-lyden noen ganger, eller om den konsekvent erstattes med J i alle posisjoner i ord?

Dersom L er helt fraværende mener jeg henvisning er riktig, uansett hva lærer sier. Det kan være fort gjort å "lande" lyden, men logopedhjelp gjør prosessen enklere.

AnonymBruker
Skrevet

R-lyd (da antar jeg at det er  rulle-r du snakker om?) er ikke ansett som forsinket før 8 års alder. L lyden burde jobbes med nå med en gang. 

Anonymkode: db231...389

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En time i uka og mye jobbing hjemme. Jenta her i hus glemmer seg med en gang vi er ferdig med øvingen fordi hun ikke bryr seg og hører ikke at hun sier feil. Så da repeterer vi og lar henne styre selv.

Anonymkode: 37042...233

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min på snart 10 år får fortsatt ikke til R. Han har gått til logoped i flere år, men måtte ha en pause i våres. Nå er han i gang igjen og går i tillegg på R kurs. Han får ikke til vibreringa i tunga for alt i verden 😕

Anonymkode: 5b00f...c67

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg synes ikke nødvendigvis du skal høre på skolen her helt ukritisk, det kommer an på hvilken kompetanse de besitter. Jeg ville ringt kommunens PPA eller forsøkt å få tak i kommunal logoped for å få en uttalelse fra dem.

Hvordan går det med lesingen til barnet? Er det kun uttalevansker, eller er leseopplæringen strevsom også? R er en vanlig lyd å ikke mestre før i 2. klasse, men L er jeg litt mer usikker på. Har dere dysleksi eller språkvansker i familien? Har dere sjekket barnets hørsel? 

Barnet leser helt fint, leste fra fem års alder. Ingen språkvansker utover uttale vanskene. Hørsel sjekket. En av foreldrene hadde problem med R, men andre forelderen snakket rent meget tidlig. Ingen dysleksi i familien. Heller ingen lærevansker i familien (heller tvert i mot, flere med stort læringspotensiale)

Skrevet

Min datter snakket godt veldig tidlig, men kunne fortsatt ikke si "r" når hun begynte i 1. klasse. Da ble det startet med logoped på skolen og det fungerte veldig bra. Etter noen måneder med oppfølging og øvelser, så var ikke det noe problem lenger. Vi ble enige med læreren om å starte opp da for at dette ikke skulle bli et større problem for henne med f. eks. mobbing.

Må også si at hun senere i barneskolen slet med å snakke høyt i klassen når hun skulle presentere noe eller spørre om noe. Hun fikk da også hjelp av logoped sammen med lærer, og det fungerte også kjempebra :) Hun slapp da den siste gangen å gå via henvisning osv. siden hun hadde vært hos logoped i 1. klasse.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Barnehagen søkte nå logoped for min 4-åring, som lar være å uttale en hel mengde lyder. Vet ikke hvordan det ender og hvor mye det vil hjelp, men er positivt overrasket at barnehagen tok tak i det så tidlig, foreslo det selv for oss. 

Samme her, veldig fornøyd 😊

Anonymkode: 3265e...c26

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Beklager, jeg fikk med meg linken til opprinnelig innlegg først nå. R-lyden er ikke helt uvanlig at 7-åringen fremdeles strever med. L-lyden etableres ofte tidligere, og man tenker at den bør være "på plass" ved 4-års alder. 

Har du lagt merke til om barnet uttaler L-lyden noen ganger, eller om den konsekvent erstattes med J i alle posisjoner i ord?

Dersom L er helt fraværende mener jeg henvisning er riktig, uansett hva lærer sier. Det kan være fort gjort å "lande" lyden, men logopedhjelp gjør prosessen enklere.

Barnet har ingen L. Bruker J lyd på både R og L. Barnehagen henviste, men logopeden tok ikke inn barnet fordi de mente man skulle vente til skolestart. Læreren mener det ikke er nødvendig. Tror jeg får ringe selv

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er veldig sjelden at barn under 4 år henvises til logoped grunnet forsinket språklydsutvikling. Mange 4-åringer forenkler/utelater/erstatter språklyder. Noen har en fonologisk og mer "omfattende" vanske, så en drøft og evt. kartlegging hos logoped er gjerne lurt mtp. videre tiltak😊

Barnet er syv

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

R-lyd (da antar jeg at det er  rulle-r du snakker om?) er ikke ansett som forsinket før 8 års alder. L lyden burde jobbes med nå med en gang. 

Anonymkode: db231...389

Rulle R og L ja

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnet har ingen L. Bruker J lyd på både R og L. Barnehagen henviste, men logopeden tok ikke inn barnet fordi de mente man skulle vente til skolestart. Læreren mener det ikke er nødvendig. Tror jeg får ringe selv

Så rart! Her satte de i gang fra 4-års alder, fokus på tidlig intervensjon i stedet for å vente og se. Bedre å få dette på plass før skolestart, tenker jeg.

Anonymkode: 3265e...c26

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da ville jeg ringt selv ja👍🏻.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvis barnet har lydene men bare ikke sier dem vil dere nok ikke få mye hjelp... de hjelper ikke barna om de har lydene dessverre! Jeg har en niese på straks ni, hun får ikke hjelp fordi hun har lydene men bruker dem ikke...

Anonymkode: cc88f...231

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...