Gå til innhold

SPIRAL + SAMLEIE ?


Merciicarus

Anbefalte innlegg

Gått på p-piller i noen år nå, men dessverre så er jeg veldig dårlig til å ta pillene i god tid, eller så har jeg lett for å glemme å ta dem. I lengden vil også spiral være billigere i lengden i motsetning til p-piller. Derfor vurderer jeg en ny type prevensjon, nemlig kobberspiral eller en form for spiral.

MEN jeg har en bekymring når det kommer til dette... Vil min samboer kunne kjenne spiralen under sex?

Derfor jeg er usikker på om jeg skal utføre det i det hele tatt, for det er nemlig ikke billig... Koster ca 1200kr for selve spiralen, så om det det vil være vondt under samleie for meg eller partneren, så tenker jeg ikke det er verdt det. 

Ladies, jeg trenger deres erfaringer! 😍 Finnes kanskje noen flere ulemper med spiral som jeg ikke kjenner til? Let me know!

- Kvinne 22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I noen tilfeller KAN mannen kjenne trådene hvis han kommer dypt nok, men disse kan klippes kortere. I det aller fleste tilfellene kjenner ikke mannen noen ting 

Anonymkode: 10a7d...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I noen tilfeller KAN mannen kjenne trådene hvis han kommer dypt nok, men disse kan klippes kortere. I det aller fleste tilfellene kjenner ikke mannen noen ting 

Anonymkode: 10a7d...0d2

Men om han har støtet bort i en spiral tidligere - kan han utvikle angst, og være redd for å støte i den igjen - selv om det ikke skjer, fordi det gjorde så vondt den gangen han opplevde det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I noen tilfeller KAN mannen kjenne trådene hvis han kommer dypt nok, men disse kan klippes kortere. I det aller fleste tilfellene kjenner ikke mannen noen ting 

Anonymkode: 10a7d...0d2

Kan jeg få ubehag under samleie på grunn av spiral? Selv om spiralen klippes kortere ? 

-ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiralen er inne i livmoren, og den kjenner ingen av dere. 

Mannen kan kjenne tråden, i noen tilfeller (spiral har en tråd, i likhet med tamponger). Noen anbefaler å beholde tråden lang. Den blir myk etter en stund i kroppen, og mannen merker inne noe til den. Dersom den klippes, pass på at den er så kort at den ikke stikker ut av livmoren. Det er små stive stubber som kan være ubehagelig for mannen. 

Legen/gynekologen kan fint hente spiralen ut selv om tråden er klippet bort. 

Anonymkode: 057ae...c68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stukket meg på tråden som er festet til spiralen flere ganger, det føles bare litt ubehagelig. Tråden er jo der bare for å lettere få tak i den... og den er som regel laget av vanlig nylontråd, så det blir ingen blødninger av den...

Noen ganger stikker jeg meg, andre ganger ikke... Kjenner jeg den er det jo bare å tilpasse seg dybden, hun kjenner jo ingen forskjell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mann kjente trådene, og et par ganger i begynnelsen syntes han det var ubehagelig. Etter en stund ble de mykere, og selv om han noen ganger kan merke dem, synes han ikke det gjør noe. Spiralen er i livmora, så den kjenner ingen av dere. Du kan også kjenne trådene om du stikker inn en finger, men det avhenger litt av syklus hvor langt nede livmora ligger. For oss var det absolutt verdt det. Jeg tålte ikke minipiller, men hormonspiral var supert!

Anonymkode: a0a99...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobberspiral fører ofte til kraftige blødninger, tåler du hormonspiral ville jeg ha tatt den. Er du heldig forsvinner mensen med den.

Anonymkode: a481b...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kobberspiral i 5 år (tok den ut i fjor for å prøve å bli gravid) og verken jeg eller mannen kjente noe til denne disse årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt kobberspiral i noen år nå. Hverken jeg eller mannen har kjent noe til trådene under sex. Jeg kan kjenne dem med fingrene, hvis jeg graver oppi der. 
 

Anonymkode: c520b...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CorvusCorax skrev (1 time siden):

Men om han har støtet bort i en spiral tidligere - kan han utvikle angst, og være redd for å støte i den igjen - selv om det ikke skjer, fordi det gjorde så vondt den gangen han opplevde det. 

Da jeg fikk spiral så prøvde vi veldig forsiktig, han skled veldig sakte i meg, kjente trådene og trakk seg ut. Jeg fikk klippet de ned og neste gang kjente han ingenting. 

ELSKER kobberspiralen min, har hatt den 6 mnd og mensen har roet seg til 3-4 dager med blødning så nesten ingenting.

Anonymkode: c53e3...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da jeg fikk spiral så prøvde vi veldig forsiktig, han skled veldig sakte i meg, kjente trådene og trakk seg ut. Jeg fikk klippet de ned og neste gang kjente han ingenting. 

ELSKER kobberspiralen min, har hatt den 6 mnd og mensen har roet seg til 3-4 dager med blødning så nesten ingenting.

Anonymkode: c53e3...666

Jeg har ikke erfaring selv, men har to kompiser som har "klaget" over det. Men det er jo ikke en regel - det er nok noe noen opplever, og andre ikke - eller som du, justerer på tråden - slik at det ikke er et problem lenger. 

Lengden på vagina og penis kan jo variere. Så det er nok forskjell fra person til person. 

Godt å høre dere er fornøyd nå. Det er det viktigste. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde kobberspiral i 1 mnd.

Det gjorde satans vondt å sette den inn og det gjorde satans vondt å ta den ut.

Og ja, jeg kjente at den var inni meg. Det stakk litt inni magen sporadisk og orgasmen gjorde vondt! Aldri mer spiral 🤢

Anonymkode: 1e147...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer har spiral. Jeg kjenner trådene av og til, men det et bare litt ubehag, ikke smertefullt. Tror det skal noe til for å utvikle angst....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri puttet noe slikt inn i min vagina, unngå også all hormonprevansjon.

Bruk kondom, evt steriliser deg også.

Lær deg analsex, så har du flere gleder.

😍

Anonymkode: 3aad6...274

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her igjen!

I dag tok jeg spiralen. Lege anbefalte at tråden heller var lang, slik at ikke tuppene treffer penis ved samleie. 
Selve innsettingen av spiralen var uventet vond! Var utrolig smertefullt, og i ettertid klarer jeg verken å gå ordentlig eller sitte rett. Det er gått 2 timer siden jeg satt den inn, og det gjør fortsatt veldig vondt. 
Fikk informert at det ville være ubehagelig, men ikke at det ville være smertefullt. Er dette normalt?

Ps, jeg har ikke vært gravid tidligere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merciicarus skrev (4 minutter siden):

TS her igjen!

I dag tok jeg spiralen. Lege anbefalte at tråden heller var lang, slik at ikke tuppene treffer penis ved samleie. 
Selve innsettingen av spiralen var uventet vond! Var utrolig smertefullt, og i ettertid klarer jeg verken å gå ordentlig eller sitte rett. Det er gått 2 timer siden jeg satt den inn, og det gjør fortsatt veldig vondt. 
Fikk informert at det ville være ubehagelig, men ikke at det ville være smertefullt. Er dette normalt?

Ps, jeg har ikke vært gravid tidligere!

Ja dessverre de første par timene er skikkelig vonde,  hele den første dagen er litt ekkel. Jeg hadde vondt dag 1 og litt 2 så litt 3 osv, så kom det litt i bølger og nå etter flere måneder kjenner jeg ingenting. Glemmer at den er der og må sjekke i blant...

Anonymkode: c53e3...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første spiral jeg fikk satt inn kjente jeg nesten ikke ble satt inn og hadde ingen smerter etterpå. Nå andre gang, var innsettingen ubehagelig og jeg var kvalm og hadde vondt i noen dager etterpå. 

Legen klippet trådene lange, nettopp for at de ikke skal stikke partner. Men er de for lange, måtte jeg bare komme tilbake for å få dem klippet. 

Anonymkode: 1fe99...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merciicarus skrev (På 22.4.2021 den 12.39):

Finnes kanskje noen flere ulemper med spiral som jeg ikke kjenner til?

Det er jo helt UTROLIG å sette spiral opp mot p-piller.... Det finnes ingen grunn til å IKKE hoppe over.  Ulemper - Kan være ekstremt ubehagelig for noen å sette inn (evt. å ha), blø mer, mer "mensensmerter", kanskje også mer vondt ved orgasme rundt mensen, men forsatt 1000x bedre enn piller...  Du må jo snakke med partneren din. Sterilisering for menn er ikke så gÆli det heller.  Kondomer funker utmerket, selv om det ikke er like "digg" (for begge parter), men enkelt og greit, i det minste...   Tråder kan stikke i begynnelsen, men det går over, og mm. han har en gigapenis, så går det nok greit. P-piller er noe alle damer burede slutte på UMIDDELBART, mm. man har en ekstremt god grunn til å gå på dem :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...