Gå til innhold

Dere som har eget spann for matavfall


lemoncake

Anbefalte innlegg

Finnes det store bioavfall sekker til private som passer til hele spannet? 

I vår kommune så har vi spann for matavfall, restavfall, plast og papir. I blant hender det at bio-posen med avfall som vi skal kaste i spannen ryker eller godt hull i. Enten fordi vi har fylt for mye tungt matavfall eller noe har stykket hull i posen. Prøver jo å unngå dette, men uhell skjer jo. Kjempekjedelig for da blir jo det så mye skitt nedi spannet som igjen må rengjøres og klores. Hadde jo vært helt genialt med en stor sekk i spannet som vi hev oppi små bioposer med matavfall og så knyttet igjen den store når det er bosstømming. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lemoncake skrev (Akkurat nå):

Finnes det store bioavfall sekker til private som passer til hele spannet? 

I vår kommune så har vi spann for matavfall, restavfall, plast og papir. I blant hender det at bio-posen med avfall som vi skal kaste i spannen ryker eller godt hull i. Enten fordi vi har fylt for mye tungt matavfall eller noe har stykket hull i posen. Prøver jo å unngå dette, men uhell skjer jo. Kjempekjedelig for da blir jo det så mye skitt nedi spannet som igjen må rengjøres og klores. Hadde jo vært helt genialt med en stor sekk i spannet som vi hev oppi små bioposer med matavfall og så knyttet igjen den store når det er bosstømming. 

de matsøppelposrne vi får fra kommunen er store og ganske solide. Bruker din kommune fortsatt de brune posene som er tynne og skjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

de matsøppelposrne vi får fra kommunen er store og ganske solide. Bruker din kommune fortsatt de brune posene som er tynne og skjøre?

Posene er grønne. Stort sett fungerer de greit, men i blant skjer det likevel uhell eller at vi rett og slett har fylt for mye oppi. Prøver å skjerpe oss på det da. 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk jeg fant store sekker på nett. Har googlet før, men sikkert ikke sett godt nok. Nå fant jeg noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lemoncake skrev (4 minutter siden):

Posene er grønne. Stort sett fungerer de greit, men i blant skjer det likevel uhell eller at vi rett og slett har fylt for mye oppi. Prøver å skjerpe oss på det da. 🤪

blir ganske fulle våre poser og. Har gått greit til nå. men vi kadter før det blir hsug oppå bøtta da. vi tømmer matsøpla hver dag

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi også noen grønne og skjøre poser til matavfall.

Jeg bruker to poser i dunken under kjøkkenbenken for å redusere problemet med hull og ekstra griseri. Miljømessig langt bedre å bruke en ekstra pose enn å nesten alltid måtte bruke vann og vaskemidler for å rengjøre, synes jeg. Anbefales!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her bruker jeg vanlige handleposer fra Rema i søppelbøtten for matavfall. Her har vi ikke egne poser for matavfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri

Jeg bruker både to eller tre poser utenpå hverandre. Får så frykelig mange ruller med poser, så jeg rekker ikke å bruke de opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posene vi får er skjøre og går fort i oppløsning. Jeg pleide å bruke dobbel pose for å minimere lekkasje/søl i den store dunken. Nå må vi kjøpe posene, uten at kvaliteten er blitt bedre, så det er litt surt å måtte bruke dobbelt. Jeg har noen ark avispapir i bunnen av dunken for å samle opp litt. Jeg pleier å rengjøre dunken med å la den stå med litt eddikvann en stund, så fylle på med en bøtte varmt vann, skake det rundt og helle ut. Vet ikke om eddiken har så mye for seg, men har ikke lyst å bruke klor e.l.

Anonymkode: 591dd...5a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føsleguri skrev (1 time siden):

Jeg bruker både to eller tre poser utenpå hverandre. Får så frykelig mange ruller med poser, så jeg rekker ikke å bruke de opp.

Her er det slik at vi får ny rull med poser ved å knyte en tom pose på spannet. Det er måten vi gir beskjed til bosstømmerne på. Skal prøve å bruke to poser heretter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommermor skrev (1 time siden):

Her bruker jeg vanlige handleposer fra Rema i søppelbøtten for matavfall. Her har vi ikke egne poser for matavfall.

Vanlig pose? Men hvis dere har eget spann for matavfall som hentes, så skal en vel bruke poser for kompost? Ellers blir det mye ekstra arbeid for dem som må fjerne all plasten... Her får vi utlevert en rull med kompostposer ved behov, men kanskje noen kommuner krever at forbrukerne selv kjøper dette? Selges i butikken mener jeg å ha sett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lemoncake skrev (2 minutter siden):

Vanlig pose? Men hvis dere har eget spann for matavfall som hentes, så skal en vel bruke poser for kompost? Ellers blir det mye ekstra arbeid for dem som må fjerne all plasten... Her får vi utlevert en rull med kompostposer ved behov, men kanskje noen kommuner krever at forbrukerne selv kjøper dette? Selges i butikken mener jeg å ha sett. 

Vi får de gratis på butikk, kommunehuset og gjenvinningsstasjon, i tillegg til hos søppeltømmerne. Trodde det var sånn overalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Canute skrev (1 time siden):

Her har vi også noen grønne og skjøre poser til matavfall.

Jeg bruker to poser i dunken under kjøkkenbenken for å redusere problemet med hull og ekstra griseri. Miljømessig langt bedre å bruke en ekstra pose enn å nesten alltid måtte bruke vann og vaskemidler for å rengjøre, synes jeg. Anbefales!

Jeg tenkte selv at det må være bedre å bruke ekstra poser, men så for meg en pose som passet hele det store spannet slik at det holdt seg rent. Enten en som byttes ut ved hver tømming eller at den kunne bare bli hengende og kastes i blant. Men en ekstra pose inne funker like bra. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saph skrev (1 time siden):

Vi får de gratis på butikk, kommunehuset og gjenvinningsstasjon, i tillegg til hos søppeltømmerne. Trodde det var sånn overalt. 

For noen år siden fikk vi utlevert et par ganger i året. Så gikk vi over til ordningen med å hente gratis på butikker osv, slik som dere. Men, så fant de ut at det gikk ekstra mye poser på denne ordninga, blant annet fordi næringslivskunder hentet gratis der, og vips ble det kjøpeposer.

Anonymkode: 591dd...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

For noen år siden fikk vi utlevert et par ganger i året. Så gikk vi over til ordningen med å hente gratis på butikker osv, slik som dere. Men, så fant de ut at det gikk ekstra mye poser på denne ordninga, blant annet fordi næringslivskunder hentet gratis der, og vips ble det kjøpeposer.

Anonymkode: 591dd...5a7

Alltid er det noen som skal ødelegge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

For noen år siden fikk vi utlevert et par ganger i året. Så gikk vi over til ordningen med å hente gratis på butikker osv, slik som dere. Men, så fant de ut at det gikk ekstra mye poser på denne ordninga, blant annet fordi næringslivskunder hentet gratis der, og vips ble det kjøpeposer.

Anonymkode: 591dd...5a7

Da var vel ordningen som dere hadde for noen år siden bedre. Ordningen her funker bra også ved at en gir beskjed om at en trenger påfyll med poser ved å knyte en tom pose på spannet. Da legger de fra seg en rull oppå spannet. 

Anonymkode: ee079...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en liten en som passer perfekt til posen, men det kom med huset vi nylig kjøpte. Lurer på hvor den er fra, for det er noe jeg savnet i tidligere hus.

Anonymkode: 5c02c...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri
lemoncake skrev (3 timer siden):

Her er det slik at vi får ny rull med poser ved å knyte en tom pose på spannet. Det er måten vi gir beskjed til bosstømmerne på. Skal prøve å bruke to poser heretter. 

Bor i blokk og tror det er vaktmesteren som får tak i nye ruller. Sikkert noen som bruker opp sine fortere enn meg, men alle får flere samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg studerte, bodde jeg i en kommune som hadde egen matavfallsbøtte og vi fikk også utdelt poser av kommunen.
Her i kommunen jeg bor, er det dessverre ikke noe organisert gjenvinning/kompostering av organisk avfall og det er noe jeg savner. Men man kan jo selvfølgelig gjøre det selv i hagen sin om man har mulighet til det.

Anonymkode: 3e909...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...