Gå til innhold

Jeg har mus i veggene, kan den komme inn i leiligheten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Frekkulf skrev (27 minutter siden):

Er det åpninger så de kommer seg inn, så formerer de seg og snart hele huset ditt fullt av mus. 
har du ikke hørt uttrykket:

Har du hus, får du mus

Jeg snakker jo om blokk med leiligheter 

Anonymkode: 41ca8...007

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Alterego666 skrev (6 timer siden):

Da må han bestille høytrykkspyling. Du trenger et avløp som fungerer.

Avløpet var tett når jeg flyttet inn, og da er det husvertens jobb å fikse det og ikke mitt ansvar!

Ts

Anonymkode: a7678...f26

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg snakker jo om blokk med leiligheter 

Da er det plass til mange mus. Ohoi. 

AnonymBruker
Skrevet
Frekkulf skrev (1 minutt siden):

Da er det plass til mange mus. Ohoi. 

Du mener at det er vanlig, ja? Ohoi...

Skrevet

Ja det kan de. For mange mange år siden bodde jeg i et hus med 6 leiligheter. Begynte å høre krafsing i ene kjøkkenskapet, samt i en stuevegg. Viste seg det var fullt av rottebol i gulvet under naboleiligheten. Jeg satte en felle inn i kjøkkenskapet mitt og plutselig hørte jeg lyder inni der. I fella lå verdens største og ekleste rotte :spy: Satte opp en ny felle samme sted, men den forsvant :daane:

AnonymBruker
Skrevet
Sola de skrev (2 minutter siden):

Ja det kan de. For mange mange år siden bodde jeg i et hus med 6 leiligheter. Begynte å høre krafsing i ene kjøkkenskapet, samt i en stuevegg. Viste seg det var fullt av rottebol i gulvet under naboleiligheten. Jeg satte en felle inn i kjøkkenskapet mitt og plutselig hørte jeg lyder inni der. I fella lå verdens største og ekleste rotte :spy: Satte opp en ny felle samme sted, men den forsvant :daane:

Det er vanlig for første etasje, ja, men fjerde, femte....? Tviler. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vanlig for første etasje, ja, men fjerde, femte....? Tviler. 

Jeg bodde i andre etasje.

AnonymBruker
Skrevet

For ett år siden var jeg sikker på at jeg hørte dyr inni veggen, vi åpnet veggen både innenfra og utenfra men fant ingenting. Til slutt fant vi et lite hull oppunder takskjegget hvor en fugl hadde bygget et reir. 

Når du hører tassing er det kanskje ikke så sannsynlig, men jeg syntes det var fryktelig vanskelig både å høre hvor lyden kom fra og hva lyden kunne komme av. Ved inspeksjon utenfra så vi det ikke med en gang heller, måtte lete godt for å finne det lille hullet fuglen hadde kommet seg inn. Var litt hjerteskjærende å ta ut redet til den stakkars fuglen, men heldigvis var det ikke rett før hekking, så håper fuglen fant seg nytt rede! 

Du må gi beskjed til huseier ang lyden. Når det gjelder å fikse sluket og å vatre opp kjøleskapet så er dette ting det er enklere å gjøre selv med røråpner/Plumbo og et lite vater. Men skadedyr må huseier engasjeres i. 

Anonymkode: 77681...29a

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Har gitt beskjed om at jeg hører mus i veggen.

Anonymkode: a7678...f26

Skrevet

En gang jeg trodde jeg hadde mus viste det seg å være et vepsebol. De bråker også mye!. Bare nevner det😅

• Liker 1
  • 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Fortsetter på denne tråden:

Når jeg flyttet inn hos første året fanget vi ei svær mus I kjøkkenskapet. Vi tetta igjen hullet med plast og stålull. Det kom aldri mer mus I kjøkkenskapet. Et år etter jeg flytta inn kom det ny huseier og jeg hørte etterhvert at det begynte å springe mus inni veggene, hørte krafsing, gnaging og små pipelyder. Nå kan jeg høre disse lydene forskjellige steder i leiligheten, og når jeg lager mat hører jeg det knaker i veggene der hvor musene beveger seg langs kjøkkenveggen. Men jeg har ikke sett noe ny mus her. Ny huseier sier jeg kan sette ut feller, men ser ikke helt poenget når jeg ikke har sett mus inni leiligheten etter at hullet er tettet. 

Huset er gammelt og under er det visst en avstengt krypkjeller hvor musene kommer inn. Det ser ikke ut til at huseier gidder å gjøre noe for å bli kvitt musene. Er det noe jeg kan gjøre? Eller må jeg bare finne meg i å bo med disse lydene? Det har vart i 4 år nå.

Anonymkode: a8695...3b4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Fortsetter på denne tråden:

Når jeg flyttet inn hos første året fanget vi ei svær mus I kjøkkenskapet. Vi tetta igjen hullet med plast og stålull. Det kom aldri mer mus I kjøkkenskapet. Et år etter jeg flytta inn kom det ny huseier og jeg hørte etterhvert at det begynte å springe mus inni veggene, hørte krafsing, gnaging og små pipelyder. Nå kan jeg høre disse lydene forskjellige steder i leiligheten, og når jeg lager mat hører jeg det knaker i veggene der hvor musene beveger seg langs kjøkkenveggen. Men jeg har ikke sett noe ny mus her. Ny huseier sier jeg kan sette ut feller, men ser ikke helt poenget når jeg ikke har sett mus inni leiligheten etter at hullet er tettet. 

Huset er gammelt og under er det visst en avstengt krypkjeller hvor musene kommer inn. Det ser ikke ut til at huseier gidder å gjøre noe for å bli kvitt musene. Er det noe jeg kan gjøre? Eller må jeg bare finne meg i å bo med disse lydene? Det har vart i 4 år nå.

Du leier altså? Da er det bare å finne seg et nytt sted å bo. Huseier må ta tak i dette, om han ikke orker å gjøre det så må du enten leve med det, eller flytte. 

Musefelle må du evt sette opp utendørs hvor du mistenker musa går inn. Den bor ikke inne i veggen, den går ut flere ganger om dagen for å hente mat. Er uansett greit å gjøre det for nå, så du blir kvitt musa. Dog er det huseier som egentlig skal gjøre det.. 

Anonymkode: 76275...2b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du leier altså? Da er det bare å finne seg et nytt sted å bo. Huseier må ta tak i dette, om han ikke orker å gjøre det så må du enten leve med det, eller flytte. 

Musefelle må du evt sette opp utendørs hvor du mistenker musa går inn. Den bor ikke inne i veggen, den går ut flere ganger om dagen for å hente mat. Er uansett greit å gjøre det for nå, så du blir kvitt musa. Dog er det huseier som egentlig skal gjøre det.. 

Det er et svært hus og jeg aner ikke hvor musefella skal settes. Huseier bruker huset som hytte, så han er borte mesteparten av året. Det bor nok mange mus I krypkjelleren under huset som det ikke er noen inngang til som vi vet om. 

Det er også mye katter som reker rundt huset her, og en gang så jeg en kråke som satt og spiste på en mus på verandarekkverket slik at blod rant nedover.

Ja jeg klarer meg greit med mus I veggene, Men litt redd for at de lager et nytt hull inn her.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er et svært hus og jeg aner ikke hvor musefella skal settes. Huseier bruker huset som hytte, så han er borte mesteparten av året. Det bor nok mange mus I krypkjelleren under huset som det ikke er noen inngang til som vi vet om. 

Det er også mye katter som reker rundt huset her, og en gang så jeg en kråke som satt og spiste på en mus på verandarekkverket slik at blod rant nedover.

Ja jeg klarer meg greit med mus I veggene, Men litt redd for at de lager et nytt hull inn her.

Sett bare feller rundt husveggen da. 

• Liker 1
Skrevet

Svaret er så klart ja. Du må si fra til huseier, og jeg ville i tillegg lagt ut åte i musefeller på stue og kjøkken, samt i rommet der du hører krafsingen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...