Gå til innhold

Hvem av oss har rett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og sambo har 3 katter sammen og den ene av oss vil ha kattene inne om natta for å unngå at de blir påkjørt eller skadd på andre måter, mens den andre mener at sjansen for det er liten og at det er trygt å ha de ute på nettene. Så hvem av oss har rett? :klo:

Anonymkode: b1026...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kattene kan være ute når dem vil mener jeg 

Anonymkode: f2d3c...282

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter har like stor mulighet for å bli skadde hele døgnet igjennom. Katta jeg hadde var ute når hun selv ville.

Katter er nattdyr og liker å jakte da.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som mener kattene kan være ute på natta.

Anonymkode: 2e719...f41

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvordan dere bor. Kattene kan bli påkjørt eller skadet uansett tid på døgnet. Våre katter får være ute om natta når været og temperaturen tillater det. 
 

Anonymkode: f6133...dce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kommer helt an på hvordan dere bor. Kattene kan bli påkjørt eller skadet uansett tid på døgnet. Våre katter får være ute om natta når været og temperaturen tillater det. 
 

Anonymkode: f6133...dce

Vi bor ganske sentralt i en mellomstor by, naturlig nok lite trafikk på natta.. Kattene selv viser tydelige tegn på å ville være ute om natta..

Anonymkode: b1026...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola

Katter trives best med og være ute på natten og jakte, spesielt i den årstiden vi går inn i nå. Som katteeier vil vi alltid være litt bekymret, men er den en reel større fare for at de blir skadet om natten ? Katten min var ute hver dag i sitt 19 årige spreke liv, og døde på dagtid da han prøvde og banke opp en rev som kom inn i Hagen vår 🤦‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de husker refleks går det bra 

Anonymkode: 58b5e...463

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (5 minutter siden):

Katter trives best med og være ute på natten og jakte, spesielt i den årstiden vi går inn i nå. Som katteeier vil vi alltid være litt bekymret, men er den en reel større fare for at de blir skadet om natten ? Katten min var ute hver dag i sitt 19 årige spreke liv, og døde på dagtid da han prøvde og banke opp en rev som kom inn i Hagen vår 🤦‍♀️

Leste en sak på nrk nylig, der en katt hadde blitt skutt på med luftgevær en gang i løpet av natten..

Anonymkode: b1026...4dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg og sambo har 3 katter sammen og den ene av oss vil ha kattene inne om natta for å unngå at de blir påkjørt eller skadd på andre måter, mens den andre mener at sjansen for det er liten og at det er trygt å ha de ute på nettene. Så hvem av oss har rett? :klo:

Anonymkode: b1026...4dd

Dere kan fikse sånn katteluke slik at katten kan gå inn og ut selv når den ønsker.

Anonymkode: 389ca...c3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tid på døgnet har ingenting å si for risikoen for at kattene skal bli påkjørt av en bil - eller kanskje det er faktisk er større risiko på dagtid, da det er mer trafikk da. 

Ville dyr i vel derimot større mulighet for på kveld og natt. 

Men uansett, den som mener at kattene kan være ute om natta har rett, selv om jeg forstår behovet for sjelefred ved å ha dem inne før man legger seg... 

Hva med katteluke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kattene vi har nå er innekatter med tilgang til luftegård 24/7. Men de vi hadde før var ute/innekatter og de var inne om nettene. Dette var vi strenge på. Vi skulle ha de luskende rundt om nettene, da skulle de være trygge inne. 

Anonymkode: dce29...ed8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica skrev (18 minutter siden):

Tid på døgnet har ingenting å si for risikoen for at kattene skal bli påkjørt av en bil - eller kanskje det er faktisk er større risiko på dagtid, da det er mer trafikk da. 

Ville dyr i vel derimot større mulighet for på kveld og natt. 

Men uansett, den som mener at kattene kan være ute om natta har rett, selv om jeg forstår behovet for sjelefred ved å ha dem inne før man legger seg... 

Hva med katteluke?

Vi leier, så katteluke er dessverre ikke noe alternativ

Anonymkode: b1026...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare katten ute etter 22-23, også slipper vi henne inn igjen før vi legger oss. Vi bor i ei nabolag med butikk rett ved, så er myye mer trafikk på dagtid en kveld, så føler det er tryggest. Hun begynner å mase å gå ut på samme tidspunkt hver kveld så hun trives godt med det også. Litt skumlere med rev på kvelden selvfølgelig, men føler bilene er verre akkurat hær. Å ha henne inne blir bare slemt.

Anonymkode: 529e0...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syns det skal være opp til kattene. Vil de ut, slipp de ut. Vil de være inne, la dem være inne. Man skal ikke stenge en katt inne, som er vant til å være ute alene. Vi har katteluke, kattene styrer det selv. Vi bor i et rolig nabolag, med får biler ute på nattestid. 

Anonymkode: 21a51...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi leier, så katteluke er dessverre ikke noe alternativ

Anonymkode: b1026...4dd

Ok. Da lar du kattene velge om de vil være inne eller ute. De mjauer vel ved døra?

Anonymkode: 21a51...ac4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske få biler som kjører rundt om natten sammenlignet med om dagen, så går ut i fra at det er større sjanse for at katten blir påkjørt om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye vill gjetting. 
 

1. Katter er IKKE nattdyr. De er crepuscular(engelsk) som betyr at de er mest aktive om morgen og kveld. De fleste katter vil faktisk sove om natten. De sover jo ganske mye, så å være ute hele natten uten å ha mulighet for å gå inn å sove er ikke ideelt.

 

2. Påkjørsel er farligere om natten selv om det er mindre biler nettopp på grunn av at man ofte kjører fortere om natten, og sikten er mye dårligere. 
 

3. Rev, ørn og andre rovdyr er mer aktive om natten. 
 

4. Større sannsynlighet for at katten blir mishandlet av mennesker(luftgevær eks)

 

5. Hvis noe skulle skje med katten din vil du enten ikke høre at han vil inn da du sover eller ikke registrere at katten din er for lenge vekke. 
 

Det finnes flere argumenter men vil anbefale deg og google litt, det vil jeg egentlig anbefalt uansett og meld deg inn i kattens atferd og helse på facebook. Kvinneguiden er ikke stedet om du søker riktig informasjon ang katten da du ikke aner hvem som skriver det, om det er en bonde på 97 eller en katteatferdspesialist med 20 års fagkunnskap. 

Anonymkode: da7ba...09d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...