Gå til innhold

ADHD utredning

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en datter som jeg lurer på om har ADHD. Vi er allerede i BUP, men de vil ikke ta noen utredning da de mener det kan være for mange andre faktorer som spiller inn og vil utelukke disse først. Problemet er at vi står på stedet hvil og ingenting blir utelukket og ingen tester eller utredninger tas.

Er det noen her med erfaring eller tips om private som utfører utredning for ADHD hos ungdom?

Anonymkode: 7c720...184

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Søk opp privat nevropsykolog. Fastlege kan henvise. 

Anonymkode: bd464...cf1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for tips!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var veldig merkelig. Mitt barn på 8 år er under utredning for både aspergers og ADHD, selv om hovedmistanken er aspergers så utreder BUP begge deler samtidig. Men jeg vet at de er veldig presset på kapasitet. Så mulig det er der det ligger? Håper det ordner seg :) 

Anonymkode: e00ee...3c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Har en datter som jeg lurer på om har ADHD. Vi er allerede i BUP, men de vil ikke ta noen utredning da de mener det kan være for mange andre faktorer som spiller inn og vil utelukke disse først. Problemet er at vi står på stedet hvil og ingenting blir utelukket og ingen tester eller utredninger tas.

Er det noen her med erfaring eller tips om private som utfører utredning for ADHD hos ungdom?

Det kan hende det ikke er så dumt å utelukke andre ting først? Ikke hast med det. Det kan føre til feildiagnostisering noe som skjedde meg. Og det er ikke bare bare å slette diagnosen, mye mer jobb enn man skulle tro. 

Men om dere står på deres side, så kontakt fastlegen. 

Anonymkode: 1081e...a76

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det var veldig merkelig. Mitt barn på 8 år er under utredning for både aspergers og ADHD, selv om hovedmistanken er aspergers så utreder BUP begge deler samtidig. Men jeg vet at de er veldig presset på kapasitet. Så mulig det er der det ligger? Håper det ordner seg :) 

Dette er en ungdom. Så kanskje de ikkje prioriteres på samme måten... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan hende det ikke er så dumt å utelukke andre ting først? Ikke hast med det. Det kan føre til feildiagnostisering noe som skjedde meg. Og det er ikke bare bare å slette diagnosen, mye mer jobb enn man skulle tro. 

Men om dere står på deres side, så kontakt fastlegen. 

Anonymkode: 1081e...a76

Oi det er jo interessant!

Problemet her er at vi er på tredje året og det har fremdeles ikke skjedd noe annet enn en evnetest. Hun oppfyller alle symptomene som er typisk for jenter med adhd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Pris og hvordan utreder de det?

Anonymkode: f87fa...c01

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dette er en ungdom. Så kanskje de ikkje prioriteres på samme måten... 

Veldig leit hvis det er sånn at ungdom nedprioriteres :(

Jeg har inntrykk at de som ikke er like hardt rammet som de som sliter mest, ofte havner bakerst i køen på grunn av kapasiteten. Vet ikke om det er tilfelle her, og man bør uansett få den hjelpen man trenger. Jenter har jo ofte litt mildere synlige symptomer på adhd enn gutter, men er ganske ille hvis de havner lengre bak i køen av den grunn. Håper dere snart får mer hjelp enten hos BUP eller andre steder. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trenger hun noen diagnose? Hva kan hun vinne på det? Og er gevinsten verdt stigmatiseringen? Vil diagnosen stenge dører karrieremessig, f.eks. i forsvaret?  Jeg kjenner en psykolog som har erfaring med ADHD-medisinerte (ritalin) barn, og jfr hans testing så presterer de dårligere med medisin enn uten.

Det man kan oppnå med diagnose er å få ekstra ressurser til skolen eller noe sånt.

AnonymBruker
Skrevet
I Grosny skrev (12 minutter siden):

Trenger hun noen diagnose? Hva kan hun vinne på det? Og er gevinsten verdt stigmatiseringen? Vil diagnosen stenge dører karrieremessig, f.eks. i forsvaret?  Jeg kjenner en psykolog som har erfaring med ADHD-medisinerte (ritalin) barn, og jfr hans testing så presterer de dårligere med medisin enn uten.

Det man kan oppnå med diagnose er å få ekstra ressurser til skolen eller noe sånt.

Diagnose/diagnoser er helt nødvendig for mange de som MÅ ha spesiell tilrettelegging på skolen. Nå kan jeg ikke snakke for TS, men mitt barn har behov for ekstra ressurser på skolen og det får han ikke uten en diagnose. I vårt tilfelle ønsker vi også å informere andre foreldre og medelever når den tiden kommer. Rett og slett for å unngå spekulasjoner. Når alle (både medelever og foreldre) skjønner at barnet har store vansker og ikke fungerer som det skal er det etter min mening bedre å være åpen om hvorfor det er sånn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
I Grosny skrev (27 minutter siden):

Ja det gjør hun. Hun har falt helt ut av skolen og ingen vet hvorfor eller hva de skal gjøre for å hjelpe henne.

Vi trenger ikke adhd diagnose, men vi trenger å finne ut hva som skaper disse utfordringene hun har både faglig og nå i senere tid knyttet til adferd. Hun har det tungt og ønsker hjelp, men har begynt å miste troen på at noen kan hjelpe henne.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja det gjør hun. Hun har falt helt ut av skolen og ingen vet hvorfor eller hva de skal gjøre for å hjelpe henne.

Vi trenger ikke adhd diagnose, men vi trenger å finne ut hva som skaper disse utfordringene hun har både faglig og nå i senere tid knyttet til adferd. Hun har det tungt og ønsker hjelp, men har begynt å miste troen på at noen kan hjelpe henne.

Jeg kan dessverre ikke si så mye. Mangler kompetanse selv, men jeg ønsker dere iallfall god framgang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er den jenta som ikke ble sett. Bærer ingen nag bare for å få sagt det.

Men jeg sklei mellom to stoler på skolen. For utad så trodde folk flest at jeg mestret alt. Og da jeg begynte på ungdomsskolen så trodde alle jeg bare var skolelei.

Men jeg slet veldig. Klarte ikke å følge med i timene, satt å fiklet med andre ting, skrablet/tegnet mye i skrivebøkene, satt å kikket ut vinduet, var fjern i det ene øyeblikket, ellers så kunne jeg være veldig snakkesalig (kanskje litt ekstremt).

Da jeg virkelig gikk inn for å bli bedre på skolen så sleit jeg veldig med å holde fokus og konsentrasjonen oppe. Kunne sitte å lese og lese og glemte rett etterpå hva jeg hadde lest. Fikk stor sett dårlig karakter, ble veldig nedfor. Sleit med Lav selvfølelse og mestringsfølelse. 

Jeg var heldigvis heldig og har alltid vært i jobb. Liker å være i jobb der det skjer noe, ellers så kjeder jeg meg. Har jobbet meg litt opp. Jobber i dag i en bransje der jeg må bruke hode hele tiden. Jeg stuper som regel på sofaen rett etter jobb pga utmattelse.

Jeg gjør også mye feil, mye slurve feil. Tilslutt gikk jeg privat og kom til med engang. Jeg fikk utredning ganske kjapt med at det var mye som var ganske tydelig at jeg hadde adhd (ADD). 
Begynte på medisin asap, går nå på et annet merke enn Ritalin og merker stor forandring i forhold til konsentrasjon og utholdenhet. 
Jeg har også fokus på sunt kosthold og mye trening som også er bra for oss som har adhd (hjelper mot kroppslig uro).

Gikk en periode på ketogent kosthold før jeg begynte på medisin. Syns det hjalp også i forhold til konsentrasjon og utholdenhet. Vil starte opp igjen snart på lavkarbo, men psykriater frarådet meg av å spise lavkarbo mens jeg går på medisin 

Håper datteren din får hjelpen hun trenger. Flere jenter og kvinner blir ikke fanget opp fordi vi ikke er lik gutta i måten å være på.

Anonymkode: 64515...c23

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei, kom tilfeldig borti dette enmet, så laget en bruker mtp at jeg bokstavelig talt nettopp har gått igjennom dette selv. Har slitt i mange år, droppet ut at vgs 3 ganger, vanskelig skolegang og en rekke andre symptomer. Har vært i både BUP og VOP i mange år. Noen måneder tilbake leste jeg symptomene på ADD, syntes det beskrev meg veldig godt. Oppsøkte utreding hos VOP flere ganger, men ble avvist fordi "det ikke var noe indikasjon på ADHD/ADD". Så tidlig som nå i desember så hadde jeg en vikarlege som skrev en fantastisk legeerkling til NAV. Veilederen min på NAV er og helt fantastisk. Forklarte saken til henne, ikke lenge etter kontakter hun og forteller meg om en nevropsykologisk utredning som kan gjøres på en dag eller to. Var massevis av tester på den utredningen og etter ble det så snakket hun med mine foreldre for å få en bakgrunn i barndommen min. Noen uker går og jeg blir fortalt at hun satt diagnosen ADD (f90.8)

Bor i en liten by, og det er lite av psykatere her. Så sendte jeg inn rapporten jeg fikk til VOP da. De kommer med mye av det samme da, at de ikke fant noen tegn på ADHD osv. De har jo gjort en fordelig dårlig jobb. Men de skulle sende saken til psykiater på VOP, så vil den personen vurdere om å prøve medisinering eller ikke. Irriterer meg noe fryktelig.

Er vanskelig å skille angst og depresjons symptomer og ADHD, og det er dette VOP presesteret, at det bare er angst i mitt tilfelle.

Men man finner hjelp utenfor BUP og VOP, unødvendig at det skal være sånn. Håper dere finner ut et svar. Lykke til!

Anonymkode: d5a5f...ee6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...