AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #21 Skrevet 21. april 2021 Smeltemann skrev (2 timer siden): Jeg var stor drikker av sukkerfri brus, holdt på å drakk på meg sukkersyke. Kuttet ut brus, 4 år siden jeg drakk brus sist, blodprøvene mine ble bra med en gang. Legen sa at aspartan var ille til kroppen,det var bedre å drikke brus med sukker. Hvordan kan aspartam gi blodsukkerstigning? Og hvorfor drikker diabetikere lettbrus og lettsaft om det gir de forhøyet BS? Det er ikke mye logikk i det. Anonymkode: 6d8db...d6e 5
Jdz Skrevet 21. april 2021 #22 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Aspertam er kunstig, det sier jo sitt, og siden det finnes utallige ulike meninger/forskning rundt dette som gir helt ulike svar, så tenker jeg heller sunn fornuft. Anonymkode: 30920...a90 Det at Aspartam er kunstig betyr ingen verdens ting for om det er farlig for kroppen eller ikke. Det finnes masse stoffer i naturen som kan ta livet av deg langt mer effektivt enn aspartam. Du har helt rett i at det finnes masse forskning på område, men nesten all seriøse studier som er gjort viser at aspartam, innenfor grensene av hva som er mulig å få i seg, ikke innebærer noen helserisiko. Sunn fornuft bør være basert på vitenskap og ikke synsing og meninger fra tilfeldige folk på internett. 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #23 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Les litt om det. Så ser du det stemmer. Du kan Google litt forskning. Aspertam blir gjort om til tresprit i kroppen. Ja dette er forsket mye på. Styrer unna det som ødelegger nervesystemet til små forsøksdyr. Og maur for eksempel, utryddes lett med aspertam ved å drepe de via angrep på nervesystemet. Anonymkode: 778ab...c52 Kan du legge ved link som viser til at aspartam blir gjort om til metanol? Anonymkode: 6d8db...d6e
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #24 Skrevet 21. april 2021 Jdz skrev (9 minutter siden): Det at Aspartam er kunstig betyr ingen verdens ting for om det er farlig for kroppen eller ikke. Det finnes masse stoffer i naturen som kan ta livet av deg langt mer effektivt enn aspartam. Du har helt rett i at det finnes masse forskning på område, men nesten all seriøse studier som er gjort viser at aspartam, innenfor grensene av hva som er mulig å få i seg, ikke innebærer noen helserisiko. Sunn fornuft bør være basert på vitenskap og ikke synsing og meninger fra tilfeldige folk på internett. Ja selvfølgelig. Drikk masse sukkerfri brus hver dag, fordi forskning sier at aspertam ikke er farlig 🤷♂️ sunn fornuft. Kunstige stoffer har ingenting å si - kunstige stoffer er sikkert kjempe sunt å få i seg. La oss heller ikke se på helheten, for "seriøs" forskning sier faktisk noe helt annet. Anonymkode: 30920...a90
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #25 Skrevet 21. april 2021 Trygt. Helt trygt. Syra er verre. Særlig fosfatsyren som er i cola. Kan ødelegge skjelettet. Men aspartam - no worries! Anonymkode: f7bff...61d
Gjest Smeltemann Skrevet 22. april 2021 #26 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ahh, skjønner. Hos meg går det i en 0.5 liter brus om dagen, burde vel gå greit? Anonymkode: 09a11...28a Ja, vil tro det går bra 🙂
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #27 Skrevet 22. april 2021 Smeltemann skrev (12 timer siden): Siterte kun det medesinmannen sa. Aha. Medisinmann. Ikke lege. Da skjønner jeg... Anonymkode: aa331...32d 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #28 Skrevet 22. april 2021 Uansett bør du unngå det. Vi får i oss så mange stoffer i dag som vi kjenner lite til. I dag bruker jeg så naturlige ting som mulig. Anonymkode: 9689b...4f1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #29 Skrevet 22. april 2021 https://forskning.no/diabetes-mat-og-helse-slanking/kunstig-sotstoff-endret-tarmbakteriene/540423 https://forskning.no/mat-og-helse-hjernen-forebyggende-helse/skremmende-resultater-om-lettbrus-er-faktisk-helt-feil-ifolge-faktasjekkere/332346 https://forskning.no/mat/eu-mener-aspartam-er-trygt-men-ikke-alle-forskere-er-enige/569993 Anonymkode: aa034...fc6
sstinemor Skrevet 22. april 2021 #30 Skrevet 22. april 2021 Sprøytemidlene på frukt og grønt, fôret dyrene vi spiser får i seg og alle de ørten tilsetningsstoffene som finnes i mange av matvarene den gjenommsnittlige nordmann bruker i det daglige er nok mer helseskadelig enn aspartam fra lettbrus. Skal du begynne kutte på lettbrus, burde det være på grunn av økonomi eller skaden kullsyra gjør. Ikke for aspartamens skyld. Om du er redd helseskader fra den, så er det antakeligvis veldig mange andre ting fra kostholdet ditt du også burde kutte ut.
Illuminatum Skrevet 22. april 2021 #31 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): De lærde strides her asså! Anonymkode: 4fd88...2c3 Nei, de lærde strides ikke 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #32 Skrevet 25. april 2021 Kort forklart, Aspartam er ikke farlig. Med tanke på at det er 1000 studier på dette, og INGEN har funnet bivirkninger, så er det vel ganske så safe. Anonymkode: 09a11...28a 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #33 Skrevet 25. april 2021 Smeltemann skrev (På 21.4.2021 den 21.40): Siterte kun det medesinmannen sa. Men han drakk store mengder brus hver dag. Som tilsier at han ikke drakk vann, og kanskje ikke spiste andre ting kroppen trenger. Da skjer det mye rart i kroppen, ikke nødvendigvis pga aspartam, men dårlig kosthold generelt..... Vann er dessuten livsviktig. Om man ikke klarer anbefalt mengde om dagen, burde man i det minste forsøke et glass og kun bruke dette som tørstedrikk. Personlig drikker jeg vann først, før jeg bælmer i meg brus eller noe annet. Så tar jeg et glass brus etter et glass vann. Plutselig ble glasset med brus mindre fristende.... Anonymkode: 68e29...905 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #34 Skrevet 25. april 2021 Smeltemann skrev (På 21.4.2021 den 20.54): Jeg var stor drikker av sukkerfri brus, holdt på å drakk på meg sukkersyke. Kuttet ut brus, 4 år siden jeg drakk brus sist, blodprøvene mine ble bra med en gang. Legen sa at aspartan var ille til kroppen,det var bedre å drikke brus med sukker. Herregud, bedre med sukker enn aspartam. Denne legen må være inkompetent. VET du hva aspartam består av? Anonymkode: ee865...734
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #35 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Herregud, bedre med sukker enn aspartam. Denne legen må være inkompetent. VET du hva aspartam består av? Anonymkode: ee865...734 Aspartam er bare fremstilt sukker. Det består altså bare av av ufordøyelig sukker. Det som kanskje er skummelt med brus generelt (ikke bare lettbrus) er benzosyrer som kan reagere med andre stoffer, man frykter kreftfremkallende stoffer. Men igjen så er det mengden man bruker som har noe å si. Drikker du et glass i ny og ne er risikoen veldig liten. Det er ikke meningen man skal drikke flere liter brus om dagen, det er meningen man skal drikke vann. Anonymkode: 68e29...905
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #36 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Aspartam er bare fremstilt sukker. Det består altså bare av av ufordøyelig sukker. Det som kanskje er skummelt med brus generelt (ikke bare lettbrus) er benzosyrer som kan reagere med andre stoffer, man frykter kreftfremkallende stoffer. Men igjen så er det mengden man bruker som har noe å si. Drikker du et glass i ny og ne er risikoen veldig liten. Det er ikke meningen man skal drikke flere liter brus om dagen, det er meningen man skal drikke vann. Anonymkode: 68e29...905 Aspartam er ikke sukker. Det er kunstig sukker, altså ikke karbohydrat og består av aminosyrer. Anonymkode: ee865...734 1
Gjest Smeltemann Skrevet 25. april 2021 #37 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Herregud, bedre med sukker enn aspartam. Denne legen må være inkompetent. VET du hva aspartam består av? Anonymkode: ee865...734 Dessuten er den sukkerfrie brusen døden for Nyrene.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #38 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Aspartam er bare fremstilt sukker. Det består altså bare av av ufordøyelig sukker. Det som kanskje er skummelt med brus generelt (ikke bare lettbrus) er benzosyrer som kan reagere med andre stoffer, man frykter kreftfremkallende stoffer. Men igjen så er det mengden man bruker som har noe å si. Drikker du et glass i ny og ne er risikoen veldig liten. Det er ikke meningen man skal drikke flere liter brus om dagen, det er meningen man skal drikke vann. Anonymkode: 68e29...905 Jeg drikker 1 0.5 liter boks brus uten sukker, kanskje 3-4 ganger i uka. Det er vel veldig lite? Anonymkode: 09a11...28a
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #39 Skrevet 25. april 2021 Smeltemann skrev (14 minutter siden): Dessuten er den sukkerfrie brusen døden for Nyrene. Kan du backe opp denne påstanden med noen kilder? Anonymkode: 09a11...28a
Gjest Smeltemann Skrevet 25. april 2021 #40 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Kan du backe opp denne påstanden med noen kilder? Anonymkode: 09a11...28a https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.kk.no/livstil/dette-gjor-lettbrus-med-kroppen-din/68129486&ved=2ahUKEwirr9G62pnwAhWhCRAIHdwLCJ4QFjAHegQIBBAC&usg=AOvVaw2mfrjBYdXgrEt2vi48bJbV&cshid=1619364561276
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå