Gå til innhold

Når forsto du at du var bipolar?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 22, og har svingende perioder gjennom hele året. Men jeg går ikke under bipolar mistanken pga at jeg ikke er så langt nede som mange andre er, og ikke så høyt oppe heller. Jeg sliter med å føle meg lost og deprimert, og så går det plutselig over til ekstrem lykke og impulsivitet. Har fått høre fra flere mennesker opp igjennom om at de mener jeg er bipolar, både min mor og enkelte gutter og venninner jeg har snakket med. De mener jeg er ustabil af. Hvordan visste dere at dere var bipolar? Er det grader av dette eller det bare svart på hvitt?

Jeg tror ikke selv jeg er det, for jeg har det ikke så sterkt som folk forklarer. Men når jeg er langt nede så spiser jeg ikke, ligger i senga og gråter i mange uker. Tankemønsteret mitt blir ekstremt mørkt, og verden føles mørk og kald.. Plutselig så snur det og jeg har livssgleden tilbake.

Anonymkode: 20718...c41

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må også nevne at jeg har Angst, OCD og dissosiasjon, men ikke i like sterk grad lenger, da jeg har jobbet med min egen psyke på egenhånd.

AnonymBruker
Skrevet

Forsto det først når jeg fikk diagnosen faktisk, trodde ikke det var dét før det. 

Anonymkode: e42c2...252

AnonymBruker
Skrevet

Ikke før jeg var hos nevropsykolog til utredning. Da var jeg 42 år.

Anonymkode: 7e218...371

AnonymBruker
Skrevet

Men hva er "langt nede"? Jeg har hatt en periode på 10 dager da jeg er nedstemt pga en liten helseutfordring som egentlig ikke hindrer meg i noe som helst men så får jeg de mørke tankene er redd for fremtiden og kan ligge i timesvis i senga og tenke,det svinger veldig så iløpet av en dag kan jeg bli bra igjen. Noen ganger ser jeg tilbake på de mørke periodene og tenker hvorfor jeg hadde det så ille? Det var jo ikke noe å deppe for osv.. 

Anonymkode: 1834e...e3f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men hva er "langt nede"? Jeg har hatt en periode på 10 dager da jeg er nedstemt pga en liten helseutfordring som egentlig ikke hindrer meg i noe som helst men så får jeg de mørke tankene er redd for fremtiden og kan ligge i timesvis i senga og tenke,det svinger veldig så iløpet av en dag kan jeg bli bra igjen. Noen ganger ser jeg tilbake på de mørke periodene og tenker hvorfor jeg hadde det så ille? Det var jo ikke noe å deppe for osv.. 

Anonymkode: 1834e...e3f

Langt nede for meg er en type uforklarlig tomhet. Jeg er ikke engang deprimert og ønsker å ta livet mitt, jeg blir bare tom for følelser.. Vil bare sove meg gjennom dagene, har ingen energi osv.. Men det er ikke noe tanker i hodet mitt, alt er bare trist og tomt. Føler ingen  glede med andre ord. Jeg pleide å tenke på det som om jeg skulle gått i dvale. Min mor har vært mye bekymret for meg gjennom dette, og det var hun som var så sikker på at jeg måtte ha en diagnose som forklarte hvorfor jeg blir sånn. Jeg blir bare tom, har ikke noen bedre forklaring på det. Men i disse periodene så sov jeg gjerne 20t i døgnet, gjerne mer.. i flere uker. Det var ingen forklaring fysisk på hvorfor jeg sov og følte meg sånn, og jeg gikk ikke igjennom noe psykisk heller foruten hvordan jeg alltid har hatt det.

-ts

Skrevet (endret)

F. U. 

Endret av Cleo88
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønte det den dagen jeg fikk diagnosen.

har en psykiater sagt at du ikke er bipolar?

Det finnes medisin som virker stemningsstabiliserende , eks Lamictal 

Anonymkode: a0588...ed7

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var 13 år gammel 

Anonymkode: 084b3...146

Skrevet

Jeg mistenkte emosjonell ustabil pf, men skjønte jeg var bipolar da jeg fikk diagnosen på akuttpsykiatrisk 

Gjest Airman
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.4.2021 den 11.05):

Jeg er 22, og har svingende perioder gjennom hele året. Men jeg går ikke under bipolar mistanken pga at jeg ikke er så langt nede som mange andre er, og ikke så høyt oppe heller. Jeg sliter med å føle meg lost og deprimert, og så går det plutselig over til ekstrem lykke og impulsivitet. Har fått høre fra flere mennesker opp igjennom om at de mener jeg er bipolar, både min mor og enkelte gutter og venninner jeg har snakket med. De mener jeg er ustabil af. Hvordan visste dere at dere var bipolar? Er det grader av dette eller det bare svart på hvitt?

Jeg tror ikke selv jeg er det, for jeg har det ikke så sterkt som folk forklarer. Men når jeg er langt nede så spiser jeg ikke, ligger i senga og gråter i mange uker. Tankemønsteret mitt blir ekstremt mørkt, og verden føles mørk og kald.. Plutselig så snur det og jeg har livssgleden tilbake.

Dystemi? Nede med mer enn 2 uker varighet. Ikke vet jeg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg så et veldig tydelig mønster etter noen år med symptomer. Det ble bekreftet etter utredning.

Anonymkode: b2eb4...27b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...