Gå til innhold

171 cm høy og 105 kg

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så - jeg er blitt for feit, og trenger å ta grep. 

Noen av dere som har har gjort det samme, eller har erfaring med varig vektnedgang - hva bør jeg gjøre?

Jeg er motivert til å starte asap. Jeg spiser ikke så usunn kost, men jeg spiser for mye. Overvekt ligger lett latent på farssiden min. 

Jeg har ingen kroppslige plager etc. Er sterk i kroppen. 

Sånn umiddelbart tenkte jeg å kutte det meste av sukkervarer og snoperier, samt gå i oppoverbakke på tredemølla en time hver kveld. Vil det funke?

Anonymkode: 2740a...73b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du mann eller kvinne?

Anonymkode: b086a...bb0

AnonymBruker
Skrevet

Høres bra ut. Hvis du spiser/drikker en del av det. Om det ikke er problemet vil det ikke gjøre en forskjell :) om måltider er for store kan de kanskje endres litt? Ta bort noe av de fetende og mer av grønnsaker f.eks

Anonymkode: 661d4...515

AnonymBruker
Skrevet

Trening er mye lettere enn å endre på kosthold. Begynn smått og når du begynner å kjenne at du har lyst å trene mer eller at du kjenner effekten så kan du øke mengden. Ikke øk fordi du føler du børr. Motivasjon er alltid midlertidig. Ikke brenn opp det du har

Anonymkode: 1a5af...90e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke å kutte ut alt jeg er glad i, som brød, pasta og poteter, det er totalt uaktuelt. Jeg begynte å trene 3 til 4 ganger i uka. Jeg blir mer bevisst over maten jeg spiser siden jeg trener :) jeg har aldri veid meg, men jeg har blitt MYE MYE mindre. Klær som tidligere ikke passet, passer nå, og flere er for store! 

Anonymkode: a0ac2...885

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne, 34 år. 

Ja, det bør jeg gjøre. Jeg liker IKKE light-produkter, annet enn ekstra lettmelk. 

Det er kanskje problematisk. Jeg liker ekte smør, majones, osv.

Skrevet

Anbefaler deg å kuttet så mye sukker du kan , drikk heller vann eller annet som ikke inneholder  turer . Også ville jeg anbefalt deg å gå turer. Sørg at det er nest oppover  bakker . Du ettervert se noe forskjell.  Vær tålmodig:)

AnonymBruker
Skrevet

Ville også kuttet ned på majones , rømme og smør. Dette er veldig kaloririke ting. 

Anonymkode: b94b6...337

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Trening er mye lettere enn å endre på kosthold. Begynn smått og når du begynner å kjenne at du har lyst å trene mer eller at du kjenner effekten så kan du øke mengden. Ikke øk fordi du føler du børr. Motivasjon er alltid midlertidig. Ikke brenn opp det du har

Helt uenig. Én time på tredemølla hver kveld for en som er bælfeit er å be om å mislykkes. Det kommer TS aldri til å klare. Det er kosthold som er nøkkelen om man vil gå ned i vekt. Kutt overspisingen.

(Jeg er like høy som TS og veier 60 kg)

Anonymkode: f1212...faf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt uenig. Én time på tredemølla hver kveld for en som er bælfeit er å be om å mislykkes. Det kommer TS aldri til å klare. Det er kosthold som er nøkkelen om man vil gå ned i vekt. Kutt overspisingen.

Helt riktig kosthold er det viktigste for vektnedgang. 

Anonymkode: b94b6...337

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøved å telle kalorier? Hjelper mye å redusere mengden av feit mat som majones og smør. 

Anonymkode: 83fb4...deb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har erfaring med varig vekttap selv, selv om min startvekt var lavere. Gikk ned ca 15kg. Tror det kan være mange veier til mål, så det handler om å finne en måte du kan redusere kaloriinntaket på som du kan leve med i lengden. Strengt lavkarbo f.eks. kan bli litt for upraktisk for mange på sikt. 
Men å erstatte raffinerte karbohydrater som ris, pasta, bakverk etc, med grove/fullkorn ekvivalenter, er et greit sted å begynne. Og gjerne redusere på inntak karbohydrater totalt, tynnere brødskiver evt knekkebrød, og mer pålegg og grønt på. Litt mindre potet og mer grønnsaker. Unngå de feteste sausene. Drømmelett fra Q-meieriene er veldig godt om du er glad i rømme. 

Prosjonskontroll er nok en nøkkel, og det kan være et kunststykke. Min erfaring er at jeg spiser mye mer av enkelte middager jeg elsker, gjerne litt i comfort food kategorien, f.eks. lasagne. Da kan det gå litt opp i opp om jeg har brukt karbonadedeig i stedet for kjøttdeig, grove pastaplater osv. Jeg spiser aldri så masse om jeg har laks, poteter og brokkoli til middag, selv om det også er godt. Blir mett «mentalt» også da. 

Kjempefint om du klarer å være aktiv samtidig, men omlegging av kost/porsjoner er sannsynligvis det du vil merke størst effekt av. Lykke til! 

Anonymkode: ddc73...3c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei, hei, hei.

En time på tredemølla er ikke noe problem for meg, jeg har gjort denne type vektnedgang før. Da gikk det i roing og incline på tredemølla. 

Den gang gikk jeg ned fra 100 til 75 kg. Jeg er sterk i kroppen, og har ingen hemmende plager. Går på tur til fjells og det som er. I mellomtiden har jeg fått et barn, og av en eller annen grunn (spiser for mye), har jeg gått opp igjen.

Nå er jeg ute etter andres meninger om hva som vil gi meg beste og kjappeste vektnedgang og beste kostholdsendringer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har erfaring med varig vekttap selv, selv om min startvekt var lavere. Gikk ned ca 15kg. Tror det kan være mange veier til mål, så det handler om å finne en måte du kan redusere kaloriinntaket på som du kan leve med i lengden. Strengt lavkarbo f.eks. kan bli litt for upraktisk for mange på sikt. 
Men å erstatte raffinerte karbohydrater som ris, pasta, bakverk etc, med grove/fullkorn ekvivalenter, er et greit sted å begynne. Og gjerne redusere på inntak karbohydrater totalt, tynnere brødskiver evt knekkebrød, og mer pålegg og grønt på. Litt mindre potet og mer grønnsaker. Unngå de feteste sausene. Drømmelett fra Q-meieriene er veldig godt om du er glad i rømme. 

Prosjonskontroll er nok en nøkkel, og det kan være et kunststykke. Min erfaring er at jeg spiser mye mer av enkelte middager jeg elsker, gjerne litt i comfort food kategorien, f.eks. lasagne. Da kan det gå litt opp i opp om jeg har brukt karbonadedeig i stedet for kjøttdeig, grove pastaplater osv. Jeg spiser aldri så masse om jeg har laks, poteter og brokkoli til middag, selv om det også er godt. Blir mett «mentalt» også da. 

Kjempefint om du klarer å være aktiv samtidig, men omlegging av kost/porsjoner er sannsynligvis det du vil merke størst effekt av. Lykke til! 

Anonymkode: ddc73...3c0

Tusen takk for gode tips, på vennlig vis!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du prøved å telle kalorier? Hjelper mye å redusere mengden av feit mat som majones og smør. 

Anonymkode: 83fb4...deb

Aldri, men bør kanskje vurdere denne tellingen!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man må finne andre alternativer. 30 min på sti er noe helt annet. Gir mye mere følelse av mestring. Og frisk luft klarner tanker mye bedre enn inne på tredemølle. Men det man vil oppleve er at trening smitter på en selv. Det er lettere for meg selv å trene gjevnt, men dietter sprekker med en gang

AnonymBruker
Skrevet

Nr. 1: Aldri si til deg selv at fedmen ligger latent i genene. Tenk at du har forutsetningene for å klare det. Det å legge av seg er ikke vanskeligere fordi du har tykke foreldre. Det er kunnskap om kost og mosjon, samt viljestyrken og gjennomføringevnen det står på. 

Mitt beste empiriske råd er å aldri spise seg helt mett. Alltid hold litt igjen. Flytt deg fra maten før du er helt mett. 
Til hvert måltid, så fyller du opp litt av magen med grønnsaker, så kan du fylle på med det mer energitette.
Mosjon eller trening hver dag.  Sørg for minst 10 000 skritt hver dag.

Anonymkode: 91199...9f7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bælfeit, faktisk. Jeg ser ikke meg selv som bælfeit, selv om vekta er høy. Jeg ser kanskje ikke ut som om jeg veier 105 kg når jeg kikker i speilet. Føler meg sterk.

Men - tallenes tale er klokkeklar, og jeg må ta grep dør det bikker over.

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg tenker at om jeg går på tredemølle med incline en time hver kveld, samt justerer kostholdet, må da dette kunne gi meg en bra start?! Jeg trener lite til ingenting sammenlignet med før. Så jeg har mye å hente på små grep, tror jeg.

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Og jeg tenker at om jeg går på tredemølle med incline en time hver kveld, samt justerer kostholdet, må da dette kunne gi meg en bra start?! Jeg trener lite til ingenting sammenlignet med før. Så jeg har mye å hente på små grep, tror jeg.

Så lenge du forbrenner energi mer enn du inntar. God ide å starte med det opplegget du beskriver, så kan du jo justere strategien løpende. Finn en balanse som er bærekraftig, så du ikke gir opp

Anonymkode: 91199...9f7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...