Gå til innhold

Hvorfor har folk pollenallergi?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke. Det må jo være verdens dummeste allergi. 

Hvorfor ble ikke det faset ut i den menneskelige revolusjonen? Eller var ikke dette en vanlig allergi fra gamle gamle dager? Er det noe nytt? Er det for det meste folk her i nord verden som har denne allergien, siden vi oppholder oss så mye inne? Tenker på alle de forskjellige kulturene i verden, som bokstavlig talt bor ute hele tiden

jeg syntes ekstremt synd på alle dere der ute med pollenallergi. 

Anonymkode: ddcb2...b5f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er mer dumt å være allergisk mot støv. 

Anonymkode: 168e9...2a4

• Liker 4
Skrevet

Jeg har støv og pollenallergi.:ler: Lucky me, må ha gjort noe galt i mitt forrige liv...

Neida, er ikke så ille. Tar 1 ceterizine hver dag og det holder det meste av symptomene på plass. Når gress er på det verste så kan jeg kjenne litt kløe i øynene men ellers så går det egentlig greit. Bank i bordet...😇

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor stilker folk dumme spørsmål

Anonymkode: 91bca...1ce

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde pollenallergi hele oppveksten, og det var et rent helvete! For meg var kløende rennende øyne det verste. Vinteren var en eneste stor befrielse. Jeg var så heldig at jeg vokste det av meg over et par år rundt 25.

Det er vel på det rene at antallet allergikere har eksplodert i nyere tid - og mer i urbane strøk. Jeg for min del har litt tro på at vi lever i overkant hygienisk, og således utsettes for lite for mikrober og den slags som kroppen typisk blir mer utsatt for i ikke-urbane strøk. Som å stoppe barn fra å spise jord for eksempel. La dem gjøre det - og med god samvittighet.

• Liker 3
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Allergi skyldes at man blir overfølsom mot stoffer som forekommer naturlig i omgivelsene våre og som i utgangspunktet er ufarlige. Disse stoffene kalles allergener, og de mest vanlige stammer fra husstøvmidd, muggsopp, pelsdyr, næringsmidler, legemidler, metaller og pollenkorn fra gress og trær.

Allergi er en tilstand som skyldes et hyperaktivt immunsystem. Allergiske reaksjoner oppstår som følge av en feiltolkning fra kroppens eget immunsystem. Årsaken til at stadig flere lider av disse plagene, finnes det ingen sikre svar på

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat dette har jeg lurt på også. Ikke spesifikt pollenallergi, men allergi generelt. Allergi har INGEN nytteverdi, så hvorfor evolusjon ikke har "utryddet" dette fra mennesker skjønner jeg ikke helt. 

Anonymkode: 72e2b...d9e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Akkurat dette har jeg lurt på også. Ikke spesifikt pollenallergi, men allergi generelt. Allergi har INGEN nytteverdi, så hvorfor evolusjon ikke har "utryddet" dette fra mennesker skjønner jeg ikke helt. 

Anonymkode: 72e2b...d9e

I den grad det var nevneverdig utbredt "før i tiden" var det vel ikke problematisk nok til å hindre dem fra å få seg en partner og videreføre hele greia til neste generasjon - og her sitter vi :glare: Og det jeg nevnte over gjør det sikkert ikke noe bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo ikke et dumt spørsmål?

En teori er at det har oppstått allergier pga at immunforsvaret "kjeder seg", og angriper ufarlige proteiner. Det betyr at allergier er et litt moderne problem hos oss. Et "bevis" på at immunforsvaret jobbet mer for feks 200 år siden, er jo at man da kom frem til at normal kroppstemperatur var 37'C, men som nå viser seg å være rundt 36'C.  Man gikk oftere med infeksjoner i kroppen, som gjorde at tempen lå litt høyere da. 

Anonymkode: 5325e...7d1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette er jo ikke et dumt spørsmål?

En teori er at det har oppstått allergier pga at immunforsvaret "kjeder seg", og angriper ufarlige proteiner. Det betyr at allergier er et litt moderne problem hos oss. Et "bevis" på at immunforsvaret jobbet mer for feks 200 år siden, er jo at man da kom frem til at normal kroppstemperatur var 37'C, men som nå viser seg å være rundt 36'C.  Man gikk oftere med infeksjoner i kroppen, som gjorde at tempen lå litt høyere da. 

Anonymkode: 5325e...7d1

Oj så spennende! Ts

Anonymkode: ddcb2...b5f

AnonymBruker
Skrevet

Hadde besteforeldre som ikke var allergiske,  men hver sommer fikk de vårsnue/sommersnue. Altså allergi

Anonymkode: 47195...817

AnonymBruker
Skrevet

Allergi er bare kroppen som misforstår at et harmløst protein er farlig og starter opp hele systemet for beskyttelse. Alle allergener er egentlig proteiner og pollenallergikere er allergiske mot proteinet i den planten det gjelder. Det er ikke noen forskjell på pollenallergi eller matallergi sånn sett. 

Anonymkode: c6027...c78

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo stille samme spørsmål om autoimmune sykdommer. Hvorfor kroppen plutselig tror noe er farlig er en feil som skjer, usikkert hvorfor. Vi får håpe evolusjonen tar tak før menneskeheten dør ut. 

Anonymkode: c6027...c78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...