Gå til innhold

Krav til lovlig utleie av bolig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En venn av meg påstår at for at en bolig skal være lovlig å leie ut, må den oppfylle masse krav. Krav som mange leiligheter, som ser helt greie ut, ikke oppfyller. Størrelse på vinduer, tykkelse av yttervegger, takhøyde, rullestolfremkommelighet osv.

Er det virkelig tilfelle at helt "normale" leiligheter, som selges til flere millioner, og folk bor greit i, er ulovlig å leie ut? Men lovlig å bo i om man eier?

Anonymkode: d0fc3...4e8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om han har rett, betyr det at leilighetene til veldig mange jeg kjenner ikke ville ha vært tillatt å leie ut???

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En venn av meg påstår at for at en bolig skal være lovlig å leie ut, må den oppfylle masse krav.

Din venn tar feil. Det er ingen andre krav til utleieboliger enn andre boliger. Det behøver ikke en gang være en egen bolig, det er lov å leie ut rom eller en del av bolig også.

AnonymBruker
Skrevet

Her blander han krav til forskjellige saker. De fleste av disse er krav til nybygg.

Anonymkode: d9182...897

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dersom det skal bygges nytt/bruksendres, er det kravene i TEK17 som må oppfylles (visse unntak ved bruksendring i egen bolig). Å leie ut en leilighet/et rom som allerede er godkjent som boareal er helt greit. 

Anonymkode: 5b572...468

AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (18 minutter siden):

Din venn tar feil. Det er ingen andre krav til utleieboliger enn andre boliger. Det behøver ikke en gang være en egen bolig, det er lov å leie ut rom eller en del av bolig også.

Det stemmer vel ikke helt. Det er vel krav til radonnivåer for utleie ihvertfall? Men det er ikke ulovlig å bo i boligen man eier selv om det er høyt radonnivå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dersom det skal bygges nytt/bruksendres, er det kravene i TEK17 som må oppfylles (visse unntak ved bruksendring i egen bolig). Å leie ut en leilighet/et rom som allerede er godkjent som boareal er helt greit. 

Anonymkode: 5b572...468

Det var egentlig det jeg trodde. Om det er en blokk med selveierleiligheter, og de er godkjent for å bo i, kan det umulig være ulovlig å leie ut leiligheten sin fordi ytterveggen er for tynn...

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det stemmer vel ikke helt. Det er vel krav til radonnivåer for utleie ihvertfall? Men det er ikke ulovlig å bo i boligen man eier selv om det er høyt radonnivå.

Jo, det stemmer helt. Strålevernforskriften stiller krav til at radonverdier i utleieboliger (og arbeidslokaler) skal kunne dokumenteres. Tiltaksgrensene er lik uavhengig av om man bor der selv eller ikke. Det er ingen kontroll av forskriften, ei heller sanksjoner.

Endret av A-hunter
AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (30 minutter siden):

Jo, det stemmer helt. Strålevernforskriften stiller krav til at radonverdier i utleieboliger (og arbeidslokaler) skal kunne dokumenteres. Tiltaksgrensene er lik uavhengig av om man bor der selv eller ikke. Det er ingen kontroll av forskriften, ei heller sanksjoner.

Ok. Men en veninne av meg hadde et hus med mye radon i kjelleren. Hun sa at hun ikke hadde lov å leie ut da hun måtte flytte pga jobb. Så måtte selge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...