Gå til innhold

Hvor lenge/når kan valpen bade?

Fremhevede innlegg

Gjest Linny111
Skrevet

Vi har en labradorvalp på seks måneder. Ikke så langt fra her vi bor, er det mulig å leie et hundevennlig innendørs svømmebasseng for hund og eier. Man kan leie det i en time, og vi tenker det kunne vært gøy å prøve. Jeg vet at det er "regler" for hvor lenge valper kan gå tur, men jeg tenker at dette ikke gjelder ved svømming, da det ikke skader leddene? Likevel er det jo ganske slitsomt for hunden. Hvor gammel synes dere hun bør være før vi leier basseng i en time?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svømming er bare bra for valper! Det belaster ikke ledd. La hunden styre når den vil nedi og opp, en time svømming er nok mer enn hva den orker, men å gjøre det på valpene premisser er bare bra. Ha en god sele på så dere evt kan hale ham opp av vannet hvis han begynner å ligge lavt.  Og regn med at kanskje 20 min er nok, da det er masse nye inntrykk. Har han mulighet til å vasse i bassenget også, la ham gjøre det, og la ham leke. 
så gøy at dere har sånt i nærheten!

• Liker 2
Gjest Linny111
Skrevet
6 hours ago, Trolltunga said:

Svømming er bare bra for valper! Det belaster ikke ledd. La hunden styre når den vil nedi og opp, en time svømming er nok mer enn hva den orker, men å gjøre det på valpene premisser er bare bra. Ha en god sele på så dere evt kan hale ham opp av vannet hvis han begynner å ligge lavt.  Og regn med at kanskje 20 min er nok, da det er masse nye inntrykk. Har han mulighet til å vasse i bassenget også, la ham gjøre det, og la ham leke. 
så gøy at dere har sånt i nærheten!

Takk, jeg tror det er påbudt med redningsvest for hund i det bassenget uansett. Jeg tenker også at det er en flott måte å trene på, da hun har utrolig mye energi å få ut, men vi vil ikke belaste leddene hennes nå som hun er så ung. Man må leie bassenget for en time av gangen, og jeg vil ikke at det skal bli for mye, men det går jo an å dra tidlig om vi ser at hunden blir tydelig sliten. Jeg er bare litt redd for å slite henne ut også, for hun gir seg aldri når hun har det gøy. Hun har to energinivåer akkurat nå: 0 og 100.

Skrevet
Linny111 skrev (25 minutter siden):

Takk, jeg tror det er påbudt med redningsvest for hund i det bassenget uansett. Jeg tenker også at det er en flott måte å trene på, da hun har utrolig mye energi å få ut, men vi vil ikke belaste leddene hennes nå som hun er så ung. Man må leie bassenget for en time av gangen, og jeg vil ikke at det skal bli for mye, men det går jo an å dra tidlig om vi ser at hunden blir tydelig sliten. Jeg er bare litt redd for å slite henne ut også, for hun gir seg aldri når hun har det gøy. Hun har to energinivåer akkurat nå: 0 og 100.

Hvis du merker at du feks ikke får kontakt med henne, ta henne ut litt og ro ned. Hvis dere kan være i bassenget øv på kontakt, men la henne utforske selvstendig også. 

Gjest Linny111
Skrevet
16 minutter siden, Trolltunga said:

Hvis du merker at du feks ikke får kontakt med henne, ta henne ut litt og ro ned. Hvis dere kan være i bassenget øv på kontakt, men la henne utforske selvstendig også. 

Takk, ja, vi kan være i bassenget. Har bestilt en time der i juni, for det var fullbooket (sikkert mye å ta igjen etter lockdown). Tror det blir gøy :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...