Gjest Gjest Skrevet 31. august 2005 #1 Skrevet 31. august 2005 Hei! Er det slik at matojle er sunt eller usunt? Og isåfall hvilken olje er best å bruke. Da tenker jeg både på matlaging og steking. Håper på svar!
Gjest 1111 Skrevet 31. august 2005 #2 Skrevet 31. august 2005 Oi, oi, oi, så mange tråder om matolje for tiden. Jeg har den formeningen om at rapsolje skal være ganske så sunt, men noen mener at den setter mye smak. Selv bruker jeg soya-olje eller solsikke-olje. Om olje er sunt eller ikke? Vel, det kan nok være sunt i små mengder, hvis oljen inneholder mye av det sunne fettet, men du må også huske at fett er kalorier, maaange kalorier. Bare en spiseskje inneholder 100 kalorier, som er tilsvarende en brødskive.
Gjest gjesten Skrevet 31. august 2005 #3 Skrevet 31. august 2005 Ja, matolje er sunt om alternativet er smør eller animalsk fett (fet fisk i unntatt). Matolje er usunt dersom den brukes i store mengder eller som alternativ til noe som er inneholder mindre energi. Det å spise fritystekt mat hele tiden er ikke sunt selvom oljen er av den sunne typen. 100g olje = 900 kcal. Dvs 250g olje dekker energiforbruket (og vel så det) for et døgn. Selv bruker jeg mais- og solsikkeolje.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2005 #4 Skrevet 31. august 2005 Ja, olje inneholder umetta fett og er sunt! Har alltid hørt at både olivenolje og rapsoljer er blant de sunneste. Men, obsobs!, når umetta fett blir varmebehandla (dvs stekt), så blir det omdanna til såkalte transfettsyrer. Disse er ikke sunne! Det sunneste er altså å ikke spise for mye stekt mat, iallefall ikke bruke for mye fett i panna. Seff skal man kunne spise stekt mat, men jeg husker mine foreldre som stressa foreldre slang alt i stekepanna en periode mens jeg bodde hjemme. Dette er ikke å anbefale. Og så er det mange som tror at siden umetta fett er så sunt, så kan man ikke legge på seg av det. Dette er ikke riktig, man blir like feit av umetta olje som smør. Men man får ikke høyt kolesterolnivå av det. Men bare umetta fett er heller ikke bra. Visste dere at man kan få for lavt kolesterolnivå? Da vil man ikke ha nok kolesterol til å transportere fettet i kroppen. Folk som utelukkende lever på fisk opplever dette...
Gjest gjesten Skrevet 1. september 2005 #5 Skrevet 1. september 2005 Det har vært litt snakk om steking og transfett her tidligere. Konklusjonen var at siden trykket er for lavt så kan man ikke lage transfettsyrer i en varm stekepanne. Men det er korrekt at mange oljer mister sine positive egenskaper ved for høy varme (eks kaldpresset olivenolje). http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=130758
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå