Veggpryden Skrevet 19. april 2021 #1 Del Skrevet 19. april 2021 Hei, helt sikkert subjektivt og avhengig av behov/om man har familie/fritidseiendommer osv, men er det noe særlig vits i dag å eie egen bil i større byer som Oslo eller Bergen? Er det mer effektivt når man kommer i en viss radius ut fra bykjernen? Man kommer seg vel ganske raskt rundt kollektivt et gått stykke ut fra både Oslo og Bergen vil jeg tro. Kan tenke meg det muligens kan være litt tungvint å komme seg ut i naturen for eksempel i Oslo utenom de mest populære turmålene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #2 Del Skrevet 19. april 2021 I Bergen klarer du deg for det meste fint uten bil; med sykkel eller bybanen går det greit. Men bor du slik at du er avhengig av buss er du egentlig føkked, for bussrutene er helt uforståelig lagt opp og ganske kaotiske. Kommer en stor endring i disse dager. Den største utfordringen er vel når du skal handle stort, eller i "big box", for da må du stort sett til Åsane. Og så har jo Bergensområdet mye fin natur å by på, da er det fortsatt naturlig med bil som transportmiddel. Men man kan klare seg greit kollektivt, med litt planlegging. Det mange har gjort er jo å skaffe seg en billig elbil. Lave løpende kostnader, enkelt å komme seg rundt byen med. Dét og en sykkel er vel bergenspakken grei. Anonymkode: a335e...e53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 21. april 2021 #3 Del Skrevet 21. april 2021 Kommer helt an på livssituasjon det da. Om man er 25, barnløs og nyutdannet er det strengt tatt ikke nødvendig med bil om foreldrene bor på Smedstuen og du selv på Grünerløkka. Har man småbarn og familien bor et annet sted i landet kan bil være praktisk. Men man trenger ikke nødvendigvis eie bil for å besøke besteforeldre 4 ganger i året, da kan man leie bil for en helg eller uke ved behov. Bil er dyrt. Det koster 6000kr i året for gateparkering, eller rundt 1400/mnd for leie av parkeringsplass. Og så kommer en og annen parkeringsbot, og kanskje en borttauing som følge av gatearbeid eller gatevask. Og parkeringsskader, riper og bulker som følge av gateparkering. Om man bor i og rundt Oslo ser jeg liten vits med bil om man ikke har behov for å kjøre ut av byen. Tbane, trikk og buss går de fleste steder. Kombinerer man med en elsparkesykkel kan man komme omtrent hvorsomhelst raskere enn med bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #4 Del Skrevet 26. april 2021 Ingen grunn til å ha bil i Oslo i hvert fall, hvis jeg skal noe sted så går jeg eller tar fly. Anonymkode: 510c2...1a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #5 Del Skrevet 26. april 2021 Jeg bor nord i Oslo, og selv om jeg sikkert kunne klart meg uten bil blir det for upraktisk med tanke på fritidsaktiviteter. Jeg har (normalt sett - utenom korona) faste aktiviteter hver uke, og det medfører frakt av en del tungt utstyr, og kollektivtilbudet er heller ikke spesielt godt utbygd på tvers i Groruddalen, slik at det tar for lang tid når aktiviteten er ferdig sent på kveld (i tillegg til at det føles utrygt å ferdes i mørke og stille gater). Jeg reiser også ofte hjem til bygda, og der er det ikke kollektivtilbud i det hele tatt, så da er jeg også avhengig av bil. Anonymkode: dc811...e2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #6 Del Skrevet 26. april 2021 Enslig uten barn, bor midt i Oslo, har ikke bil og trenger det heller ikke. Av og til tenker jeg det hadde vært gøy med bil bare for å ha litt mer frihet til å typ frese ut til Alna og handle masse, eller på harryhandel, sånne ting som er mer praktisk med bil. Men den hadde for det meste stått parkert og vært et pengesluk, jeg går til "alt", hadde ikke begynt å kjøre til jobb eller noe. Man kommer seg jo enkelt ut i naturen med kollektivt, men om du vil gå tur der ingen skulle tru at nokon kunne bu så er det greit med bil, ja. Mange Osloborgere har bil for å komme seg på hytta. Men bruker den gjerne lite i hverdagen, jeg jobber i Oslo sentrum og jeg tror ikke mange av kollegene mine kjører til jobb, selv om mange har en bil. Anonymkode: f7392...68c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villfisker Skrevet 26. april 2021 #7 Del Skrevet 26. april 2021 Det får være opp til hver enkelt. Man kjenner sin egen hverdag og sine behov best. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #8 Del Skrevet 26. april 2021 Jeg opplever det som nødvendig, selv om jeg bor i sentrum. Storhandler. Bare på en vanlig ukeshandel til to er det så mye at jeg må kjøre handlevognen til bilen. Har hage og uteplass, så en tur til Plantasjen er nødvendig 2-3 ganger i året. Har en jobb der det ikke er en direkte bussrute, og må også ofte ut på kundebesøk, så ville krevd utrolig mye av min fritid om jeg ikke hadde bil. Og nå når jeg er eldre er det også stadig flere som har flyttet ut av byen, det hadde vært veldig tungvint med besøk om jeg ikke hadde bil. Men om jeg bare skal ha noen småting på butikker i sentrum, eller ut til lunsj/middag, da får selvfølgelig bilen stå. Anonymkode: 19874...177 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #9 Del Skrevet 26. april 2021 Har valgt flytte ut av oslo pga pris, men var/er avhengig av bil for å komme til/fra jobb. Jobber ca 2km utenfor oslo-grensa. Tar 25 min gå til nærmeste kollektivstopp. Anonymkode: 6a3d3...77e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #10 Del Skrevet 26. april 2021 Bodde og jobbet femten år i Oslo før jeg kjøpte bil. De få gangene jeg skulle frakte noe tungt eller av annen grunn ville kjøre litt brukte jeg https://www.rent-a-wreck.no/ og https://nabobil.no/ og taxi. Dette var jo dyrt, men på langt nær hva det ville kostet å ha egen bil. Nå kan man også visst leie små el-biler av VY (tidl NSB), men det har jeg ikke prøvd ennå. Kom langt med sykkel, kollektiv og beina i Oslo. Anonymkode: 74a1b...126 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #11 Del Skrevet 26. april 2021 Vennepar som bor i Oslo sentrum med et barn. De bor vel 4-5 km fra jobb med barnehagen ca 100 meter fra leiligheten. De kvittet seg med bilen mens hun var gravid. Tenkte at det var ren idioti, men de har ikke klaget en gang. Bruker nabobil når de må ha bil og det koster langt mindre enn å eie. Det var en liten tilvenning, men når man kommer inn i det er det null problem. De bruker føttene / trikken / elsparkesykkel til daglige gjøremål. Er litt misunnelig på de for å slippe bil, det hadde vært deilig å slippe. Anonymkode: 1e751...3db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #12 Del Skrevet 29. april 2021 Nå nevner alle Oslo, men kan si at i Kristiansand er det praktisk med bil. Du klarer deg uten, så lenge du bor ved en av de aktive bussrutene, men det er absolutt ikke like bra kollektivtrafikk som i Oslo. Anonymkode: 1fcba...131 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #13 Del Skrevet 29. april 2021 Med forbehold om at jeg bor i Stockholm, ikke Oslo eller Bergen: så lenge du ikke bor slik til at du behøver bil til daglig for å komme deg til/fra jobb, vil jeg si du klarer deg fint uten å eie egen bil i en storby. Det er såpass dyrt å eie bil (og i tillegg betale for parkering, osv.) at du har råd til mange leiebiltimer (eller taxiturer!) før det nærmer seg kostnadene ved å eie. Vi har barnehage og matbutikk i gangavstand, og tar kollektiv eller sykler til jobben (før korona sendte oss på hjemmekontor). De gangene det er snakk om storhandel eller tur til Plantasjen eller i det hele tatt reise et sted det er mer praktisk med bil, fins det flust med bildelingstjenester i nærheten, inkludert de som leier ut på timesbasis. Anonymkode: 42444...ca5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå