AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #1 Skrevet 19. april 2021 Hvor stor avstand må det være mellom to eneboliger i forhold til brannvern? Min mor har bolig i ett boligfelt. På tomten ved siden av hennes hus har de nå begynt og føre opp ett nytt bygg. Jeg har kommentert at det står veldig nært hennes hus. Det er 2 meter mellom. Hun har skrevet under på det hun trodde var nabovarsel, men det viser seg at hun skrev under på tillatelse for at naboen kunne bynne så nærme. Naboen opplyste ikke om dette. Min mor er gammel og ser dårlig så ikke så lett og vite for henne. Anonymkode: 151e0...b12 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #2 Skrevet 19. april 2021 Vil ikke brannvern hindre de å bygge så tett? Det er vel lover og regler mot sånt. Jeg ville prøvd å google litt rundt brannvern og avstand. Og så ringt kommunen og brannvesenet. https://dibk.no/regelverk/tek/3/11/iii/11-6/#:~:text=Avstanden mellom et byggverk som,mindre enn 8%2C0 m. Anonymkode: 3b665...b20 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #3 Skrevet 19. april 2021 4 meter til tomtegrense her i kommunen ihvertfall Anonymkode: 6b61a...0c9 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #4 Skrevet 19. april 2021 Er det nærmere enn åtte meter (normalt fire meter fra tomtegrense for hver enhet) må det gjøres tiltak i forhold til brannkrav (REI60). Anonymkode: 4adda...71f 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #5 Skrevet 19. april 2021 4 meter fra tomtegrense. Ta en adv på saken. Anonymkode: a8a2d...a3a
A-hunter Skrevet 19. april 2021 #6 Skrevet 19. april 2021 (endret) 4 meter fra grensa = 8 meter mellom bygg som hovedregel. Unntak for mindre bygg som ikke brukes til bolig. Brannkrav er ufravikelig, så det må løses med brannsikre konstruksjoner der avstanden blir mindre. Det er problematisk at din mor signerer på ting hun ikke forstår innholdet av... Endret 19. april 2021 av A-hunter 12
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #7 Skrevet 19. april 2021 Tenkte også på brannvern. Det kommer kanskje an på hva slags nybygg det er. Hvor stort det er. Om det er en ny bolig eller garasje. Eller feks bare et lite redskapsskjul eller liten lekehytte for barn. Anonymkode: 3b665...b20
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #8 Skrevet 19. april 2021 Med regel om fire meter fra tomtegrensa, må din mor også være nærmere enn hun har lov til dersom det er to meter mellom husene? Anonymkode: 91d09...fbe 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #9 Skrevet 19. april 2021 Etter den gamle forskriften så står det for tett. Der er det oppgitt 8 meters avstand. Jeg skjønner ikke at det er lov. I såfall så må det brukes ikkebrennbart materiale. Jeg ville snakket med bygningsetaten i kommunen. Anonymkode: e4e77...b81
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #10 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Tenkte også på brannvern. Det kommer kanskje an på hva slags nybygg det er. Hvor stort det er. Om det er en ny bolig eller garasje. Eller feks bare et lite redskapsskjul eller liten lekehytte for barn. Anonymkode: 3b665...b20 Vet ikke om det holder. Var en sak i et byggefelt i nabolaget der to garasjer stod for tett. Det endte med at ene naboen rev garasjen sin og bygde ny. Ble stående på samme sted, men han murte opp ny garasje og brukte trevirke på husgavlene. Der ble det kledd med brannhemmende plater på innsiden. Anonymkode: e4e77...b81
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #11 Skrevet 19. april 2021 25 minutter siden, A-hunter said: 4 meter fra grensa = 8 meter mellom bygg som hovedregel. Unntak for mindre bygg som ikke brukes til bolig. Brannkrav er ufravikelig, så det må løses med brannsikre konstruksjoner der avstanden blir mindre. Det er problematisk at din mor signerer på ting hun ikke forstår innholdet av... Det er ikke ufravikelig. Men burde være. Her i byen er det nybygg med under 2 meter mellom. Brannvesenet var sikker på at dry var forsterket vegg, men det går som ett bygg og har vanlig vegg mellom. Vandrere bombe mao. Anonymkode: a9935...0af
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #12 Skrevet 19. april 2021 Her må din mor lære at hun må få andre til å lese gjennom ting før hun skriver under på dem. Hun er voksen, såpass må man forvente av de. Kanskje en advokat kan hjelpe dere, men så lenge hun er voksen, uten hjerneskade eller lignende, så må man nesten forvente at voksne mennesker ikke skriver under på ting bare fordi noen spør Anonymkode: a7b33...3f5 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #13 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hun har skrevet under på det hun trodde var nabovarsel, men det viser seg at hun skrev under på tillatelse for at naboen kunne bynne så nærme. Naboen opplyste ikke om dette. Anonymkode: 151e0...b12 Det er jo det nabovarsel er. Anonymkode: 4d666...5ea
Synne-Marie Skrevet 19. april 2021 #14 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er jo det nabovarsel er. Anonymkode: 4d666...5ea Nei, nabovarsel er bare for å varsle om at man har planlagt å søke om et tiltak. Man signerer for å bekrefte at man har mottatt det. Mange tror at signaturen betyr at man er enig i tiltaket (og at man dermed kan trenere, ved å ikke signere), men det stemmer altså ikke. For noen typer tiltak må imidlertid naboen bekrefte med sin signatur at tillatelse er gitt (for eksempel å bygge nærmere grensen enn 4 m). 1
A-hunter Skrevet 19. april 2021 #15 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er ikke ufravikelig. Jo, brannkravene er ufravikelige. Men det er selvsagt flere måter enn bare avstand mellom bygge å løse dem på. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #16 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvor stor avstand må det være mellom to eneboliger i forhold til brannvern? Min mor har bolig i ett boligfelt. På tomten ved siden av hennes hus har de nå begynt og føre opp ett nytt bygg. Jeg har kommentert at det står veldig nært hennes hus. Det er 2 meter mellom. Hun har skrevet under på det hun trodde var nabovarsel, men det viser seg at hun skrev under på tillatelse for at naboen kunne bynne så nærme. Naboen opplyste ikke om dette. Min mor er gammel og ser dårlig så ikke så lett og vite for henne. Anonymkode: 151e0...b12 Dette er ikke lov mtp brannsikkerhet. Dere har en god sak Anonymkode: 5a572...969
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #17 Skrevet 19. april 2021 Synne-Marie skrev (3 timer siden): Nei, nabovarsel er bare for å varsle om at man har planlagt å søke om et tiltak. Man signerer for å bekrefte at man har mottatt det. Mange tror at signaturen betyr at man er enig i tiltaket (og at man dermed kan trenere, ved å ikke signere), men det stemmer altså ikke. For noen typer tiltak må imidlertid naboen bekrefte med sin signatur at tillatelse er gitt (for eksempel å bygge nærmere grensen enn 4 m). Akkurat dette jeg skulle til å skrive. Er sistnevnte signert så har man ingen sak. Nekter man å signere denne, kan ikke naboen bygge. Anonymkode: d512d...e83
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #18 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvor stor avstand må det være mellom to eneboliger i forhold til brannvern? Min mor har bolig i ett boligfelt. På tomten ved siden av hennes hus har de nå begynt og føre opp ett nytt bygg. Jeg har kommentert at det står veldig nært hennes hus. Det er 2 meter mellom. Hun har skrevet under på det hun trodde var nabovarsel, men det viser seg at hun skrev under på tillatelse for at naboen kunne bynne så nærme. Naboen opplyste ikke om dette. Min mor er gammel og ser dårlig så ikke så lett og vite for henne. Anonymkode: 151e0...b12 "sukk"🙄 Gamle folk MÅ på et hjem i rimelig tid, slik at ting som dette ikke skjer. Man lar ikke små barn underskrive dokumenter, så da kan man heller ikke la gamle folk gjøre det. Anonymkode: 86044...5d3 1
Gjest Smeltemann Skrevet 19. april 2021 #19 Skrevet 19. april 2021 Her har ikke din gamle mor fulgt med i timen. Har de først begynt å bygge så blir det etter størst sannsynlighet stående.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #20 Skrevet 19. april 2021 Bor ikke også din mor for nærme grensen da, hvis det bare er to meter imellom? Og så er det jo ikke moren din som har avgjort om de får bygge eller ikke. Det skal jo avgjøres i andre instanser. Anonymkode: 9b46c...887 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå