Gjest anonym i dag Skrevet 31. august 2005 #1 Skrevet 31. august 2005 I går ringer telefonen og barnets far ringer. Barnet blir glad (skjer omtrent hvert jubelår at faren tar kontakt...) og prater en liten stund. Så kommer bomben: Barnet har fått et søsken Dette visste barnet skulle skje, men fikk streng beskjed av faren om ikke å fortelle det til NOEN fordi "ingen skal vite om det". Faren har også visstnok giftet seg, uten at barnet har blitt informert (eller invitert....) til det. Hva mener dere? Er dette ok oppførsel overfor barnet sitt?
Superlammet Skrevet 31. august 2005 #2 Skrevet 31. august 2005 (endret) Nei det synes jeg ikke! Jeg mener barnet har en rett til å bli informert om slike hendelser da dette helt klart kan ha påvirkning på barnet. Med tiden vil også barnet forstå hva far har gjort, noe som kan bli en påkjenning. Endret 31. august 2005 av Superlammet
Gjest filosofia Skrevet 31. august 2005 #3 Skrevet 31. august 2005 Nei det er ikke ok oppførsel ovenfor barn. Har opplevd NØYAKTIG det samme her... Idiotmannfolk. Desverre er det lite man kan gjøre med sånt. Annet enn å svare så godt man kan på eventuelle spørsmål fra barnet. Og pynte litt på. Som mammaer gjør for å spare en liten kropp skuffelser lengst mulig.
Gjest anonym i dag Skrevet 31. august 2005 #4 Skrevet 31. august 2005 Bare for å presisere: Barnet har visst siden i juni (sist samvær) at h*n skulle få småsøsken, men fikk altså ikke lov å fotelle det.... Jeg har selvsagt ikke noe "med" hva x foretar seg av krumspring, men jeg syns at såvidt viktige endringer burde det informeres om også til meg. Dermed kunne jeg gjort gode miner til slett spill og vært glad sammen med barnet for det som skulle skje.
Superlammet Skrevet 31. august 2005 #5 Skrevet 31. august 2005 Er helt enig med deg "anonym i dag". Og til filosofia: Det er ikke bare menn som begår feil, sånn til opplysning.
Thomasine Skrevet 31. august 2005 #6 Skrevet 31. august 2005 Nei, det burde selvfølgelig ikke skje... Rart at far ikke ønsker mere kontakt eller innvie de eldste barna i sitt nye liv... Men slikt skjer jo stadig vekk. Vet ikke hvor gammelt ditt barn er, men det har sikkert ikke vært morsomt for ham å måtte holde hemligheten for seg selv i så mange måneder - det er et for stort ansvar for barn synes jeg. For ettertiden er det også synd at han ikke fikk være med på en dag som forhåpentligvis var viktig for pappa også... (bryllupet!) Noen fedre (og mødre!! ) er bare slik...
Gjest filosofia Skrevet 31. august 2005 #7 Skrevet 31. august 2005 Er helt enig med deg "anonym i dag". Og til filosofia: Det er ikke bare menn som begår feil, sånn til opplysning. ← Å du store min det visste jeg ikke.
sixx Skrevet 31. august 2005 #8 Skrevet 31. august 2005 Jeg lurer på om den type foreldre vet hvilken lojalitetskonflikt de setter barnet sitt i jeg. :klø: (møkkafolk )
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2005 #9 Skrevet 31. august 2005 Det er drøyt av faren. Dersom ens barn får søsken er jo dette noe det er greit å vite om, dessuten er jo søsken en positiv begivenhet, noe barnet bør få lov til å fortelle om osv. Jeg huser da jeg fikk lillesøster, da hadde jeg jo foredrag for klassen og viste frem bilder og greier!
Gjest gjesta Skrevet 31. august 2005 #10 Skrevet 31. august 2005 Nei, det er overhodet ikke greit. Å få et søsken er en stor stor begivenhet i livet til et barn, og å nekte barnet å dele forventninger, glede og kanskje uro i forbindelse med en slik begivenhet er utrolig korttenkt og egoistisk.
Varja Skrevet 31. august 2005 #11 Skrevet 31. august 2005 (endret) Nei, synes det blir helt feil selvfølgelig! Å få et søsken er jo noe stort for et lite barn og barn må jo få lov til å snakke om det de er opptatt av! Forstår ikke helt hvorfor ingen skulle få vite om det heller. Faren har vel forhåpentligvis ikke tenkt å holde det nye barnet innendørs så ikke noen får se det? Endret 31. august 2005 av Varja
LilleBille Skrevet 1. september 2005 #13 Skrevet 1. september 2005 Nei det er ikke greit - og det er utrolig dårlig gjort overfor et barn at det blir pålagt å tie om en så stor endring som det å få søsken er. Jeg synes jo også det er helt utrolig at en av foreldrene velger å gifte seg uten å fortelle barnet det - selv om det er den som ikke har daglig omsorg. Sånn går ikke an.
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 1. september 2005 #14 Skrevet 1. september 2005 Det var meg som startet tråden. Og det er jo godt å høre at jeg ikke er helt på bærtur når jeg (merkelig nok) blir sjokkert over farens totalt manglende evne til å tenke på barnet. Ungen har det tydeligvis ikke helt bra med det som har skjedd. Han er tufs og har vondter både her og der.... og er veldig mammakosete. Han ble uansett veldig glad og stolt da jeg kjøpte roser til han i går med begrunnelsen at han har blitt storebror. Når det gjelder giftemålet så vet jeg ikke helt hva han føler. Men personlig ville det ikke falt meg inn å ikke ta med ungen på en så viktig begivenhet, uansett hvor stille og rolig det hele foregikk. Som vanlig er det jeg som må hjelpe ungen med å ta konsekvensene av farens idioti Og så er det selvsagt bekymringsfullt at ungen har klart å holde på en slik hemmelighet i flere måneder.....
Gjest Mayamor Skrevet 1. september 2005 #15 Skrevet 1. september 2005 Jeg ville ikke unnlatt å fortelle samboers barn om verken giftemål eller familieforøkning. De igjen forteller hva de selv vil til mor. Jeg hadde også reagert! Mayamor
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2005 #16 Skrevet 2. september 2005 Da jeg ble gravid for få år siden, så fortalte jeg det til storebror da han var her på samvær. Og så ringte jeg til faren hans og fortalte det til han også, mens storebror var på reise hjem igjen. Jeg syntes det var riktig måte å gjøre det på, at faren også fikk vite det og kunne snakke med sønnen vår om det. Mor til to
Gjest Gjesta Skrevet 3. september 2005 #17 Skrevet 3. september 2005 Som vanlig er det jeg som må hjelpe ungen med å ta konsekvensene av farens idioti ← You are not alone............................... Godt gutten har deg
Dødspingvinen Skrevet 3. september 2005 #18 Skrevet 3. september 2005 Syns det er fullstendig idioti. Barn trenger å kunne snakke om store ting som skjer i livet deres, og når far nekter ett barn å snakke om at han/hun skal få småsøsken, eller får en ny stemor er på trynet galt. Dette ville jeg tatt opp med en veldig streng tone med barnefaren.
Ulrikke Skrevet 3. september 2005 #19 Skrevet 3. september 2005 I all verden... Jeg er stemor til tre, og de får ei søster om to mnd - og de har visst det siden før jeg var 12 uker på vei, og har selvfølgelig fått prate i vei så mye de har hatt lyst til alle de møter om det. Ungenes mor fikk vite det av oss samme ettermiddag som vi hadde fortalt det til dem, sånn at hun skulle vite det når de nevnte det - synes det er en selvfølge. Og skulle sambo og jeg ha giftet oss, så ville vi da vel hatt ungene der - med mindre vi reiste bort og gjorde det i smug, og INGEN visste noe... Synes pappa'n høres litt snål ut... Jaja, min personlige mening...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå