Gjest erle Skrevet 31. august 2005 #1 Skrevet 31. august 2005 var på skobutikk i går og skulle kjøpe meg nye støveletter. hadde med min sønn på snart 2 år. Han tusler stille rundt og traller og synger. Butikken er liten, så jeg ser ham hele tiden. Plutselig kommer han i skade for å rive ned et speil. han holder fast, så det blir ikke knust. Butikkdamen går derimot helt av hengslene og gir meg i klare ordelag beskjed om å passe på sønnen min. det går jo ikke an å la ham herje vilt rundt i butikken, det finnes grenser osv osv. jeg ble helt matt. satte fra meg støvlettene til 1200 kr jeg hadde tenkt og kjøpe og gikk derfra. skal ikke handle i den butikken, nei! Etter meg ut kommer en annen kunde som hadde sett seansen. Hun var helt bestyrta over måten jeg var blitt behandlet på og hadde også bestemt seg for ikke å handle i den butikken. Hva syns dere? har dere opplevd noe lignende? Angrer meg gul og blå på at jeg ikke fikk sagt hva jeg mente, men var så sjokkert at jeg ikke fikk fram et ord.
Superlammet Skrevet 31. august 2005 #2 Skrevet 31. august 2005 Synes helt klart at butikkdamen overreagerte. MEN! Etter å ha jobbet 8 år i serviceyrket må jeg si meg drittlei av foreldre som ikke passer på ungene sine. Jeg peker ikke på ditt tilfelle spesielt, for som sagt, jeg syntes hun overreagerte. Jeg ser hver bidige dag foreldre som lar ungene "herje villt" i butikker og har dermed også full forståelse at for noen så blir det nok. Men jeg har også forståelse for at det ikke er like lett for en mor å få høre om sitt barns feil, har selv prøvd å sagt ifra når en tass holdt på å rive i et blad mens mor stod ved siden av, med nesetippen dypt i sitt eget. Jeg fikk huden full fordi jeg "brydde meg". Det jeg lurer litt på da, du behøver ikke svare, er hvordan sønnen din "plutselig kom i skade for å rive ned et speil".
Gjest Gjesta Skrevet 31. august 2005 #3 Skrevet 31. august 2005 Jeg er nok enig med Superlammet her. Jeg jobbet i en gavebutikk for mange år siden, og blir fremdeles irritert når jeg tenker på episoder der barn har fått gått/løpt rundt i butikken. Har opplevd at foreldre drar på smilebåndet når småbarn løftet på dyre varer, eller klatret på utstillinger. Jeg har også opplevd at en mor sa at det var butikkens egen feil at barnet hennes rev ned og knuste en vare (barnet klatret opp i en hylle og rev ned en krystallvase) Selvsagt passer de fleste på barna sine, men oftere enn man tror, så kommer det foreldre inn og lar barna løpe rundt. Når det er sagt, så skulle nok butikkdamen heller ha tatt seg sammen og gitt beskjed på en rolig og saklig måte.
Gjest filosofia Skrevet 31. august 2005 #4 Skrevet 31. august 2005 Hmmm, jeg kan tenke meg at man da hadde blitt temmelig forbannet, og truet butikken med både ene og andre, fordi de slenger rundt seg med ting som kan falle ned og skade folk...!!!! En toåring er faen så kjapp i vendinga at selv den beste mamma på jorda kan oppleve sånne ting, både i butikk og ellers i verden. Det må man ha forståelse for uten å beskylde for alt mulig. Dum butikkhurpe. *konstatere*
Superlammet Skrevet 31. august 2005 #5 Skrevet 31. august 2005 Hmmm, jeg kan tenke meg at man da hadde blitt temmelig forbannet, og truet butikken med både ene og andre, fordi de slenger rundt seg med ting som kan falle ned og skade folk...!!!! En toåring er faen så kjapp i vendinga at selv den beste mamma på jorda kan oppleve sånne ting, både i butikk og ellers i verden. Det må man ha forståelse for uten å beskylde for alt mulig. Dum butikkhurpe. *konstatere* ← Det er helt klart at du kun er ute etter å provosere, men jeg vil bare rett på en ting: En toåring har ingenting med å løpe alene i en butikk. Hvis foreldrene ikke klarer å holde styr på ungen sin burde hun ikke gå i butikken med ungen, ganske enkelt. Det er foreldrenes ansvar å passe på barna, ikke de butikkansvarlige. Til og med du skjønner nok dette.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2005 #6 Skrevet 31. august 2005 Å ha unger med i butikker kan gi hetetokter som langt overstiger de i overgangsalderen vil jeg anta. Jeg har hatt med mine unger i butikker siden de var små, stort sett når det var noe jeg måtte ha. Har aldri hatt ork til å "gå og kikke" i butikker av ren lyst, verken med eller uten unger. Nå er jeg en "streng" mor som har prøvd å terpe inn i podene mine at de ikke trenger å ta på ting for å se på ting i butikkene, og stort sett har dette gått greit. Selvfølgelig er det foreldrenes ansvar at barna oppfører seg ordentlig uansett hvor de er, men samtidig må det være lov for barn å utfolde seg også. I enkelte skobutikker står det små speil nede på gulvet for at vi skokjøpende kvinner og menn skal kunne se hvordan vi tar oss ut i skoene/støvlene. Og det skal ikke mye aktivitet fra en to-åring før disse speilene velter. Det har faktisk jeg, en voksen dame, greid å gjøre også, da jeg rygget bakover uten å se meg for. Det må være lov til å ta med seg ungene sine ut i verden, de fleste passer på sine barn men alle kan allikevel oppleve uheldige situasjoner. Hvis mor beklager overfor butikkpersonalet det som skjedde så mener jeg at personalet kan vente til de kommer på bakrommet med å få utløp for sin forbannelse. Samtidig skal det være lov for butikkpersonalet å be foreldre om å passe på barnet sitt på en høflig måte. Vi foreldre er forskjellig når det gjelder å tåle kritikk av våre yndige små, jeg mener at jeg må kunne tåle at mine barn blir irettesatt eller at jeg blir irettesatt på mine barns vegne så lenge jeg selv gjør det overfor andre foreldre og deres barn.
Gjest erle Skrevet 31. august 2005 #7 Skrevet 31. august 2005 gutten min ble passet på! han gikk rundt beina mine hele tiden, eller satt ved siden av og bygde lego- Jeg er ikke en sånn mamma som lar barna styre på som de vil! Det speilet han kom borti var festet med 4 små klips. den andre kunden var som sagt helt på min side. hun hadde sett alt og ville nok ikke forlatt butikken og kommet etter meg om hun ikke syntes at dette var uhørt.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2005 #8 Skrevet 31. august 2005 Det er godt mulig butikkdamen hadde en litt dårlig dag, men det kan også hende hun forutså at barnet ditt kom til å rive ned speilet og irriterte seg over at du ikke så det. Om det var et speil på veggen så skal det vel litt til å rive det ned også? Jeg har også hatt lignende opplevelser, men sagt til meg selv hver gang at det er bare å svelge "stoltheten". Har jeg med sønnen min inn i en butikk så er det også mitt ansvar å følge såpass med at han ikke river ned noe. Jeg syns butikkdamen overreagerte, men det er godt mulig hun rett og slett er lei av foreldre som ikke passer på barna i det hele tatt. (Sier ikke at du ikke gjorde det) Hun har nok hatt sin del av svirrete barn i butikken.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2005 #9 Skrevet 31. august 2005 var på skobutikk i går og skulle kjøpe meg nye støveletter. hadde med min sønn på snart 2 år. Han tusler stille rundt og traller og synger. Butikken er liten, så jeg ser ham hele tiden. Plutselig kommer han i skade for å rive ned et speil. han holder fast, så det blir ikke knust. Butikkdamen går derimot helt av hengslene og gir meg i klare ordelag beskjed om å passe på sønnen min. det går jo ikke an å la ham herje vilt rundt i butikken, det finnes grenser osv osv. jeg ble helt matt. satte fra meg støvlettene til 1200 kr jeg hadde tenkt og kjøpe og gikk derfra. skal ikke handle i den butikken, nei! Etter meg ut kommer en annen kunde som hadde sett seansen. Hun var helt bestyrta over måten jeg var blitt behandlet på og hadde også bestemt seg for ikke å handle i den butikken. Hva syns dere? har dere opplevd noe lignende? Angrer meg gul og blå på at jeg ikke fikk sagt hva jeg mente, men var så sjokkert at jeg ikke fikk fram et ord. ← En toåring alene i butikken? selv om du har øye på han og han er rolig? En 2 åring er ufrutsigbar. Gå i butikken alene. Dra ned og erstett speilet. Slik viser du ansvar. Klart dama flippet ut,du var nok ikke den eneste den dagen..............
Gjest filosofia Skrevet 31. august 2005 #10 Skrevet 31. august 2005 Jeg er overhodet ikke ute etter å provosere!!! Jeg står for det jeg sier, og jeg synes det er mange her i verden med forbanna lite forståelse for stress og småbarn.
Gjest gotthard Skrevet 31. august 2005 #11 Skrevet 31. august 2005 sko til kr 1200?????wow sist jeg kjøpte sko var i fjor sommer, på rabathuset, jeg ga 100 for jogesko. synes barn i butikk skal få bevege seg men foreldrene må se etter de og ta ansvar for de.
Gjest Piper Skrevet 31. august 2005 #12 Skrevet 31. august 2005 En toåring alene i butikken? selv om du har øye på han og han er rolig? En 2 åring er ufrutsigbar. Gå i butikken alene. Dra ned og erstett speilet. Slik viser du ansvar. Klart dama flippet ut,du var nok ikke den eneste den dagen.............. ← Skal hun erstatte et speil som ikek ble knust? Eh, hvorfor det?
Superlammet Skrevet 31. august 2005 #13 Skrevet 31. august 2005 gutten min ble passet på! han gikk rundt beina mine hele tiden, eller satt ved siden av og bygde lego- Jeg er ikke en sånn mamma som lar barna styre på som de vil! Det speilet han kom borti var festet med 4 små klips. den andre kunden var som sagt helt på min side. hun hadde sett alt og ville nok ikke forlatt butikken og kommet etter meg om hun ikke syntes at dette var uhørt. ← For det første (ja jeg kommer til å pirke litt nå) sa du at han tuslet rundt for seg selv (og trallet og sang). For det andre, hvis et speil er festet med 4 klips skal det fortsatt litt til før en 2 åring klarer å dra det ned. Og til sist, uansett hvordan du vrir og vender på det er barnet DITT ansvar. Uansett.
Varja Skrevet 31. august 2005 #14 Skrevet 31. august 2005 Klart man ikke skal la barna "herje" rundt i butikker på egenhånd! Men virker ikke som det var dette som skjedde i dette tilfellet. Uansett så synes jeg ikke det er særlig konstruktivt eller riktig å kjefte på andre, hverken på voksne eller barn. Ville nok heller ikke handlet i den butikken igjen nei!
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2005 #15 Skrevet 31. august 2005 Man skal da kunne handle i butikker selv om man har barn. Jøss! for noen pirkete folk!! Uhell kan skje om man så følger med dem hele tiden. Kjapt av 2 åringen å holde fast speilet da:-)
:-) anna Skrevet 31. august 2005 #16 Skrevet 31. august 2005 Synes folk er vel bombastiske her. Jobber man i et serviceyrke skjeller man ikke ut kunder. Spesielt ikke for noe som er gjort av et barn, og som ikke fikk andre konsekvenser enn at ekspeditrisen måtte feste speilet igjen med fire klips. Jeg synes faktisk du skal ta en telefon til butikken og be om å få snakke med sjefen. Mange av oss foreldre må faktisk ha med oss barna våre i butikker av og til, og vi prøver å venne dem til det slik at de etterhvert skal vite hvordan de skal oppføre seg i en butikk. Men en toåring er dessverre ikke ferdig programmert.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2005 #17 Skrevet 31. august 2005 Litt uprofft av buttikdama, spør du meg! Uhell kan skje den beste... Og butikken er jo åpen for alle! Jeg opplevde det motsatte en gang: jeg måket ned ei røys med sko-esker med barnevognen og massevis av sko datt utav eskene. Jeg begynnte høflig og rydde opp i alle skoene, ekspeditrisen tok det hele med godt humør og sa hun kunne rydde opp. Hun trøstet meg med at jeg ikke var den første som hadde hatt sånne uhell i butikken og beklaget faktisk den rotete butikken.. Synes faktisk mange butikker burde vært litt mer tilrettelagt for vogner, barn, blinde og svaksynte
Superlammet Skrevet 1. september 2005 #18 Skrevet 1. september 2005 Som sagt, butikkdamen overreagerte, hun kunne tatt det på en mye bedre måte. Jeg mener heller ikke at småbarnsforeldre ikke skal ha med barna i butikken. Det jeg mener er at man lar ikke små barn løpe fritt i en butikk. Det er mye som kan veltes og rase over barnet slik at det blir skadet. ...og som ikke fikk andre konsekvenser enn at ekspeditrisen måtte feste speilet igjen med fire klips. Det kunne fått mye større og alvorligere konsekvenser dersom barnet hadde blitt skadet. I enkelte tilfeller kan også butikken bli holdt ansvarlig, selv om det til syvende og sist er foreldrene som må holde styr på sine egne barn. En butikk er ingen barnepark! De fleste store sentere har det. Klarer man ikke å holde styr på ungen sin foreslår jeg at ungen blir plassert her.
Gjest Gjestelisa Skrevet 1. september 2005 #19 Skrevet 1. september 2005 En butikk er ingen barnepark! De fleste store sentere har det. Klarer man ikke å holde styr på ungen sin foreslår jeg at ungen blir plassert her. ← Bare for å kverulere: noen av oss bor minst en halvtimes flytur unna nærmeste store kjøpesenter - her har vi bare sånne små pusle-sentere hvor man selv må passe barna Men selvsagt skal man ha ungene under kontroll når man tar dem med ut i verden, det skulle bare mangle. Meeen, så kan det jo også skje hendelige uhell iblant, unger har ikke så god konsentrasjon og kan lett glemme at de har fått beskjed om å stå rolig mens mamma tar på seg skoene, så det var lite serviceinnstilt av ekspeditøren å eksplodere sånn. Man kan vinne mange kunder på å være blid og litt fleksibel.
Gjest *kosejoker* Skrevet 1. september 2005 #20 Skrevet 1. september 2005 Synes folk er vel bombastiske her. Jobber man i et serviceyrke skjeller man ikke ut kunder. Spesielt ikke for noe som er gjort av et barn, og som ikke fikk andre konsekvenser enn at ekspeditrisen måtte feste speilet igjen med fire klips. Jeg synes faktisk du skal ta en telefon til butikken og be om å få snakke med sjefen. Jeg har også jobbet i butikk, og når man sier at man jobber i et serviceyrke er det nettopp det man skal yte. En liten unge presterte å miste hele isen sin på mitt nyvaskede butikkgolv , men hva kan man egentlig si? Var jo bare å finne frem vaskekluten og smile et noe anstrengt smil. Enig med trådstarter om at butikkdamen overreagerte, spesielt i og med at speilet ikke ble knust! (Sko til 1200 kr? OOh, de var sikkert lekre!! )
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå