AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #1 Del Skrevet 18. april 2021 Synes dette er så vanskelig å forstå. Noen steder står det at man kan hurtiglade med mode 3, andre steder står det at hurtiglading benytter mode 4. Noen steder står det at man kan bruke type 2 kontakt, andre steder står det at man må ha CCS. Noen sier at det er hurtiglading når det er på 22 kW, andre sier at det ikke er hurtiglading med mindre strømmen går direkte til batteriet. Er det noen som har peiling og som kan forklare dette for meg? =/ Anonymkode: da839...6d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #2 Del Skrevet 18. april 2021 Hvor ellers skulle strømmen gått om ikke til batteriet? 22kW er det meste du kan få hjemme. Grensen for hurtiglading går vel omtrent der. Bilene tar det maksimale av strømmen de klarer; begrenset av bilens ladeopplegg og stasjonens kapasitet. Men prinsipielt er vel hurtiglading alt som skjer med sterk strøm på en kommersiell stasjon - altså der du betaler mer enn ren strømpris. Anonymkode: 3f0f5...8a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 18. april 2021 #3 Del Skrevet 18. april 2021 Les om lading på https://elbil.no/lading/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #4 Del Skrevet 18. april 2021 Du får maks 22 kw hjemme. Strømnettet i Norge er ikke utviklet for at man kan ha skikkelig hurtiglader hjemme, men 22 kw er mer enn nok Vår bil lader vel 20-25 mil på 12 t, sånn for referanse. Uten at jeg har dobbeltsjekket i det siste. Sjeldent man trenger raskere enn det. Anonymkode: 005b9...853 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #5 Del Skrevet 18. april 2021 57 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor ellers skulle strømmen gått om ikke til batteriet? 22kW er det meste du kan få hjemme. Grensen for hurtiglading går vel omtrent der. Bilene tar det maksimale av strømmen de klarer; begrenset av bilens ladeopplegg og stasjonens kapasitet. Men prinsipielt er vel hurtiglading alt som skjer med sterk strøm på en kommersiell stasjon - altså der du betaler mer enn ren strømpris. Anonymkode: 3f0f5...8a6 Strømmen går til batteriet uansett, men når man hurtiglader sendes strømmen dit direkte. Laderen man vanligvis bruker hjemme er egentlig ikke en lader men en innretning som overfører strøm til en lader i bilen, som deretter sender strømmen til batteriet. Anonymkode: da839...6d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #6 Del Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Strømmen går til batteriet uansett, men når man hurtiglader sendes strømmen dit direkte. Laderen man vanligvis bruker hjemme er egentlig ikke en lader men en innretning som overfører strøm til en lader i bilen, som deretter sender strømmen til batteriet. Anonymkode: da839...6d8 Merkelig perspektiv. Jeg har skiftet slike ladere selv. Alle elbiler har en enhet for saktelading og en enhet for hurtiglading; tilknyttet de respektive portene. I begge tilfeller går strømmen gjennom denne enheten til batteriet. Det er ingen andre plasser strøm lades. 12V batteriet lades av 400 eller 800V batteriet internt i bilen. Anonymkode: 3f0f5...8a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #7 Del Skrevet 18. april 2021 For AC lading er du begrenset av laderen som er ombord på bilen som gjør om fra AC til DC som batteriet kan lagre. Hvor stor kapasitet denne laderen har varierer fra bil til bil. Dette er gjerne det du benytter hjemme, effekt er typisk 2-22kw med type 2 plugg. DC lading forer bilen med DC fra en gigantisk ekstern lader rett i batteret, dette benyttes i større ladestasjoner med 50kw og oppover, her benyttes CCS pluggen. Anonymkode: 3191d...8d6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #8 Del Skrevet 18. april 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Merkelig perspektiv. Jeg har skiftet slike ladere selv. Alle elbiler har en enhet for saktelading og en enhet for hurtiglading; tilknyttet de respektive portene. I begge tilfeller går strømmen gjennom denne enheten til batteriet. Det er ingen andre plasser strøm lades. 12V batteriet lades av 400 eller 800V batteriet internt i bilen. Anonymkode: 3f0f5...8a6 Det er ikke et perspektiv, det er slik det fungerer. Les innlegget over mitt. Anonymkode: da839...6d8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå