AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #1 Skrevet 18. april 2021 Jeg har fyllinger på fortennene mine fordi de er svake, har de blitt fylt opp med kompositt. Noen ganger tenker jeg at tenk hvis bakteriene trenger seg gjennom fyllingen og til slutt sprer seg til blodet og kan føre til død eller verre; infeksjoner som fører til at man må fjerne frisk vev. Har Googlet mye og sett ekstreme tilfeller der deler av ansikt må opereres. Jeg bestilte time hos tannlegen og spesialist, tannlegen sa at det skjer veldig sjeldent og at det ikke er noen infeksjoner eller lignende, at det er rent i min munn og jeg kan slappe av og ikke tenke noe som helst på det. Spesialist mente det samme. Men jeg kan ikke slappe av, det var 4 mnd siden jeg var der, hva om det har skjedd noe utvikling? Veldig redd og jeg sliter generelt med helseangst så dette begynner å tære på kreftene. Jeg har ellers god munnhygiene. Anonymkode: e02da...18e
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #2 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): jeg sliter generelt med helseangst så dette begynner å tære på kreftene Får du hjelp av psykolog? Anonymkode: 927c1...cbc 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #3 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Får du hjelp av psykolog? Anonymkode: 927c1...cbc Nei, dessverre. Redd det er bortkasta tid. Anonymkode: e02da...18e
Gjest supernova_87 Skrevet 18. april 2021 #4 Skrevet 18. april 2021 Du beskriver jo problemet ditt selv: du har helseangst og må oppsøke hjelp for det, ikke søke bekreftelser i 4 mnd på at du ikke kan dø. Uansett hvor mange som sier du ikke kan dø vil du fortsette å frykte det. Løsningen er å få bukt med helsekosten, omfavne frykten for å dø og leve med den usikkerheten. Det kan hende du kan dø av det. Det er det beste svaret noen her kan gi deg.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #5 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, dessverre. Redd det er bortkasta tid. Anonymkode: e02da...18e Mange har fått hjelp ved å snakke med psykolog og/eller ved å bruke denne boken: https://www.nb.no/items/f9b1aee1fd2c521c5ee615dcafdceb93?page=0&searchText=livet er et usikkert prosjekt https://www.nettavisen.no/livsstil/i-26-ar-har-ingvard-wilhelmsen-behandlet-hypokondere-noen-ender-opp-med-a-bruke-livet-sitt-pa-a-ikke-do/s/12-95-3423960948 https://www.psykopp.no/post/wilhelmsens-metode https://psykologisk.no/2014/04/livet-er-et-usikkert-prosjekt/ Anonymkode: 927c1...cbc 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #6 Skrevet 18. april 2021 Rainstorm skrev (4 minutter siden): Du beskriver jo problemet ditt selv: du har helseangst og må oppsøke hjelp for det, ikke søke bekreftelser i 4 mnd på at du ikke kan dø. Uansett hvor mange som sier du ikke kan dø vil du fortsette å frykte det. Løsningen er å få bukt med helsekosten, omfavne frykten for å dø og leve med den usikkerheten. Det kan hende du kan dø av det. Det er det beste svaret noen her kan gi deg. Så du sier jeg kan dø av det?! Anonymkode: e02da...18e
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #7 Skrevet 18. april 2021 Her kan du lese om at det er mulig å få god hjelp trådstarter: "Sissel (53) spiste suppe i 26 år fordi hun var redd for å dø. Så møtte hun Ingvard (70)" Ingvard Wilhelmsen har møtt og hjulpet utallige pasienter https://www.tv2.no/a/10960151/ Anonymkode: 927c1...cbc 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #8 Skrevet 18. april 2021 Det du bekymrer deg over kommer fra helseangsten din, og ingenting annet. Situasjonen du ser for deg er ekstremt usannsynlig. Det finnes utrolig mange ting som er høyst usannsynlig her i verden. Det er bare fantasien som setter grenser. Fantasien kan du heller styre i positiv retning. Vi må alle leve med en viss form for usikkerhet. En psykolog vil forsøke å hjelpe deg med å få tankene på riktig vei akkurat der. Anonymkode: e3900...df7 5
Gjest supernova_87 Skrevet 18. april 2021 #9 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så du sier jeg kan dø av det?! Anonymkode: e02da...18e Ja, det sier jeg. Fordi det er det beste noen kan si til deg. Mest sannsynlig vil det få angsten din til å øke å høre det. Poenget er at mest sannsynlig vil du heller dø av noe helt annet som du aldri har tenkt på. Helseangst er fullstendig irrasjonelt, og fester seg til usannsynlige, tilfeldige ting. Det finnes en mulighet for at jeg kan få tannkjøttbetennelse, få sepsis og dø. Og det samme gjelder deg. Fryktelig usannsynlig, men mulig. Dersom helseangsten din opptar mer enn 1 time om dagen anbefaler jeg på det sterkeste å oppsøke profesjonell hjelp eller lese en bok om det. Hjelpen er veldig enkel, men kan tidvis være vanskelig å implementere i eget liv.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #10 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Her kan du lese om at det er mulig å få god hjelp trådstarter: "Sissel (53) spiste suppe i 26 år fordi hun var redd for å dø. Så møtte hun Ingvard (70)" Ingvard Wilhelmsen har møtt og hjulpet utallige pasienter https://www.tv2.no/a/10960151/ Anonymkode: 927c1...cbc Ja, han har også kalt «hypokonder» mannen som hadde kreft... Anonymkode: 96f02...910
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #11 Skrevet 18. april 2021 Rainstorm skrev (3 minutter siden): Ja, det sier jeg. Fordi det er det beste noen kan si til deg. Mest sannsynlig vil det få angsten din til å øke å høre det. Poenget er at mest sannsynlig vil du heller dø av noe helt annet som du aldri har tenkt på. Helseangst er fullstendig irrasjonelt, og fester seg til usannsynlige, tilfeldige ting. Det finnes en mulighet for at jeg kan få tannkjøttbetennelse, få sepsis og dø. Og det samme gjelder deg. Fryktelig usannsynlig, men mulig. Dersom helseangsten din opptar mer enn 1 time om dagen anbefaler jeg på det sterkeste å oppsøke profesjonell hjelp eller lese en bok om det. Hjelpen er veldig enkel, men kan tidvis være vanskelig å implementere i eget liv. Har du vært gjennom en slik behandling? Anonymkode: 96f02...910
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #12 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, han har også kalt «hypokonder» mannen som hadde kreft... Anonymkode: 96f02...910 ? Hva tenkte du på? Anonymkode: 927c1...cbc
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #13 Skrevet 18. april 2021 Alle kommer til å dø en dag. Man kan dø av alt. Hver dag, hele året. Skal du bruke hver dag du lever på å gruble over om du kommer til å dø snart, uten grunn? Du kan ta kontakt med din tannlege for en vurdering. Du kan ta kontakt med psykolog for din helseangst. Du vet jo at du har problemer med dette. Ta tak i det nå, så du slipper å gå rundt å tenke på døden din hver dag du lever. Anonymkode: 4bf16...1ac 3
Gjest supernova_87 Skrevet 18. april 2021 #14 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, han har også kalt «hypokonder» mannen som hadde kreft... Anonymkode: 96f02...910 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du vært gjennom en slik behandling? Anonymkode: 96f02...910 Hva er poenget ditt? Man KAN ha en dødelig sykdom også så derfor skal man IKKE oppsøke hjelp for den psykiske lidelsen det er bekreftet at man har, som ødelegger livet en har? Man kan fint ha helseangst og være dødelig syk på samme tid. Og det som er fint med å få hjelp til helseangsten er at man dermed lærer å leve mens man enda kan. Det er mye bedre å formulere posisjonen/meningen sin enn å komme med halvknadde spørsmål som skal insinuere noe om andres posisjon.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #15 Skrevet 18. april 2021 Rainstorm skrev (2 minutter siden): Hva er poenget ditt? Man KAN ha en dødelig sykdom også så derfor skal man IKKE oppsøke hjelp for den psykiske lidelsen det er bekreftet at man har, som ødelegger livet en har? Man kan fint ha helseangst og være dødelig syk på samme tid. Og det som er fint med å få hjelp til helseangsten er at man dermed lærer å leve mens man enda kan. Det er mye bedre å formulere posisjonen/meningen sin enn å komme med halvknadde spørsmål som skal insinuere noe om andres posisjon. Jeg mener at når man er bekymret og tror at man er syk, bør legen være forsiktig med å si «Nei, du er ikke syk, du innbiller deg dette, du er hypokonder». Hva skjer hvis man faktisk ER syk, men tror på «slapp av, alt er bra» og går glipp av dyrebare tiden? Anonymkode: 96f02...910
Gjest supernova_87 Skrevet 18. april 2021 #16 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg mener at når man er bekymret og tror at man er syk, bør legen være forsiktig med å si «Nei, du er ikke syk, du innbiller deg dette, du er hypokonder». Hva skjer hvis man faktisk ER syk, men tror på «slapp av, alt er bra» og går glipp av dyrebare tiden? Anonymkode: 96f02...910 Å være hypokonder er å være syk. Dersom man vet det bør man nettopp som du sier bruke den dyrebare tiden på å få hjelp så man ikke går glipp av livet sitt mens man lever det. Noen med helseangst kan ha lettere for å se etter sykdommer de ikke har (man fester seg gjerne på noen) og andre glemmer man å sjekke. Alle som har reelle bekymringer skal bli tatt seriøst hos legen, dessverre er det vanskelig for noen med helseangst å vite hva som er reelt. Dermed er det dobbeltviktig å få hjelp med dette.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #17 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg mener at når man er bekymret og tror at man er syk, bør legen være forsiktig med å si «Nei, du er ikke syk, du innbiller deg dette, du er hypokonder». Hva skjer hvis man faktisk ER syk, men tror på «slapp av, alt er bra» og går glipp av dyrebare tiden? Anonymkode: 96f02...910 Leger tar som regel pasienters (fysiske og psykiske) symptomer på alvor og utreder pasientene og/eller henviser til spesialisk som utreder. Greia med helseangst/hypokondri, er at pasienten ikke slår seg til ro hverken med 1, 2 eller 10 eller 100 utredninger der legen/spesialisten sier fra om at de ikke har funnet noen fysisk sykdom som pasienten har angst for å ha. Pasienten greier ikke å stole på legen/spesialisten. Anonymkode: 927c1...cbc 2
Hr. Aktiv Skrevet 18. april 2021 #18 Skrevet 18. april 2021 Alt er dødelig i dag. Venter du lenge nok er selv det dødelig.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #19 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Leger tar som regel pasienters (fysiske og psykiske) symptomer på alvor og utreder pasientene og/eller henviser til spesialisk som utreder. Greia med helseangst/hypokondri, er at pasienten ikke slår seg til ro hverken med 1, 2 eller 10 eller 100 utredninger der legen/spesialisten sier fra om at de ikke har funnet noen fysisk sykdom som pasienten har angst for å ha. Pasienten greier ikke å stole på legen/spesialisten. Anonymkode: 927c1...cbc Sier ingenting på at folk ikke klarer å slå seg til ro med legenes vurderinger i dag. Pasienter bli hengt på psykiske lidelser dem ikke har fordi dem ikke kan forklare hva som feiler dem, samtidig som det finnes altfor mange diagnoser i dag som ikke har biomarkør. Og verre blir det når flesteparten av fastlegene og spesialistene ikke har kunnskap nok om sjeldne diagnoser, altså det går fort 5-10 år å få riktig diagnose, hvor diagnosen nærmest blir satt som en tilfeldighet. Det er en grunn til at "sjeldne diagnoser" forblir sjeldne med høyere estimerte "mørketall". Alle disse som inngår i "mørketall" og som ikke klarer å slå seg til ro med legens/spesialistens vurderinger er jo ikke hypokondere. Dem hadde jo faktisk rett, og legene feil. Anonymkode: 4bf16...1ac 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #20 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sier ingenting på at folk ikke klarer å slå seg til ro med legenes vurderinger i dag. Pasienter bli hengt på psykiske lidelser dem ikke har fordi dem ikke kan forklare hva som feiler dem, samtidig som det finnes altfor mange diagnoser i dag som ikke har biomarkør. Og verre blir det når flesteparten av fastlegene og spesialistene ikke har kunnskap nok om sjeldne diagnoser, altså det går fort 5-10 år å få riktig diagnose, hvor diagnosen nærmest blir satt som en tilfeldighet. Det er en grunn til at "sjeldne diagnoser" forblir sjeldne med høyere estimerte "mørketall". Alle disse som inngår i "mørketall" og som ikke klarer å slå seg til ro med legens/spesialistens vurderinger er jo ikke hypokondere. Dem hadde jo faktisk rett, og legene feil. Anonymkode: 4bf16...1ac Ja, jeg kjenner ei som gikk til legen med ryggsmerter. Igjen og igjen. Legen sa at «alt er i orden, du trenger ikke å bekymre deg». Men hun hadde fortsatt vondt. Gikk til legen, maaaaange ganger, men ble bare henvist til fysioterapeut. Det var kreft. Anonymkode: 96f02...910
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå