AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #1 Skrevet 18. april 2021 Siden nær familie har hatt valp før, som jeg har hjulpet med å passe og trene, så har jeg jo en viss anelse om hva jeg går til, praktisk sett. Teoretisk er nok det meste slukt, skrevet ned og tenkt igjennom, men et par ting ligger igjen; Sosialisering Jeg tenker egentlig å ta sosialiseringen ganske rolig, og kombinere det med miljøtrening. Valpen kan nemlig ikke hilse på andre på tur, ettersom det skaper en usunn forventing til det som voksen. Derfor blir det mest hilsing på valpekurs og unghundkurs… kurs generelt. Andre steder hvor sosialisering kommer naturlig? Alenetrening Vet hvordan jeg skal trene alenetrening, men er på utkikk etter erfaring fra hvor lenge en valp på omtrent 5 måneder kan være alene hjemme? Jeg sikter meg inn på omtrent 4 – 5 timer, forhåpentligvis, nettopp fordi jeg må på jobb. Hunden kan dog bli med så lenge den «beholder fatningen»; hvordan trene hunden til å forholde seg rolig på kontoret? Til slutt lurer jeg på om noen kan anbefale en butikk for hundevest («HUND I TRENING») slik at mennesker uten respekt stormer opp for å hilse akkurat da jeg trener kontakt…? Og gjerne legg til én ting du vil anbefale valpeeiere/en ting du ønsket du visste selv Tror generelt at det viktigste ikke er å klikke; en valp jeg kjenner er "covidvalp" og har ikke hilst på en eneste sjel nesten under hele pandemien. Leker veldig fint med andre hunder og har så langt ikke vist noen bieffekt av covid-19. Anonymkode: 09df0...204 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #2 Skrevet 18. april 2021 Det er ikke så lett å sosialisere uten å planlegge når man skal hilse på stødige hunder uten bånd -og det er jo som du vet best uten bånd. Man kan finne treff på Facebook-sider feks. Jeg ville unngått typiske hundeparker der alle slipper løs hunden sin og du har null kontroll på hvordan hundene den møter er. Jeg har innimellom latt hund/valp hilse på dem jeg treffer på tur, men det er dersom vi er i områder vi kan slippe hundene løse og jeg har fått et positivt inntrykk. Jeg skal ha med kommende valp på kontoret og har ikke erfaring med det selv. Har planer om å besøke jobb flere ganger før vi skal være der en hel dag og ha med kjent utstyr til valpen som seng, tyggeben, skåler osv. Jeg deler av kontoret med en barnegrinn og kommer til å trene mye positiv trening som gjør at han forhåpentligvis vil elske å komme dit. Ha med gode tyggeleker, kong med peanøttsmør ol, og vær på kontoret litt før dere drar hjem. Om du får han til å sove der litt er det gull. Jeg kommer til å belønne alle lyder der som f.eks at tlf ringer (øver på dette hjemme også) og snakker med kollegene mine om hva som er lurt for dem å gjøre. Nå har jeg sjelden besøk på kontoret selv folk sikkert gjerne vil komme for å se valpen, men da tenker jeg at jeg heller vil ta med valpen for å hilse på dem, eller at vi er ute for at valpen skal bli vant med at det er stille på kontoret. https://butikk.fod.no/produkt/treningsvest-til-hund/ De hadde en grei vest til deg som er fører også. Veldig praktisk om dere feks har ro-trening nær folksomme områder, parker, lekeplasser osv. Tenk at valpen er en baby som trenger nærhet, trygghet og tid. Ikke ha for store forventninger til den og legg opp til at den skal oppleve mye mestring. Planlegging tenker jeg er et viktig stikkord. Tenk igjennom situasjoner; hva kan skje, hvordan kan valpen reagere, hva kan jeg gjøre for å legge best mulig til rette og hva skal jeg gjøre dersom plan A, B og C ikke fungerer så bra for min valp. Viktigst av alt; kos dere og senk skuldrene -du er allerede mer enn god nok🤗 Anonymkode: 610cc...f6b 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #3 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke så lett å sosialisere uten å planlegge når man skal hilse på stødige hunder uten bånd -og det er jo som du vet best uten bånd. Man kan finne treff på Facebook-sider feks. Jeg ville unngått typiske hundeparker der alle slipper løs hunden sin og du har null kontroll på hvordan hundene den møter er. Jeg har innimellom latt hund/valp hilse på dem jeg treffer på tur, men det er dersom vi er i områder vi kan slippe hundene løse og jeg har fått et positivt inntrykk. Jeg skal ha med kommende valp på kontoret og har ikke erfaring med det selv. Har planer om å besøke jobb flere ganger før vi skal være der en hel dag og ha med kjent utstyr til valpen som seng, tyggeben, skåler osv. Jeg deler av kontoret med en barnegrinn og kommer til å trene mye positiv trening som gjør at han forhåpentligvis vil elske å komme dit. Ha med gode tyggeleker, kong med peanøttsmør ol, og vær på kontoret litt før dere drar hjem. Om du får han til å sove der litt er det gull. Jeg kommer til å belønne alle lyder der som f.eks at tlf ringer (øver på dette hjemme også) og snakker med kollegene mine om hva som er lurt for dem å gjøre. Nå har jeg sjelden besøk på kontoret selv folk sikkert gjerne vil komme for å se valpen, men da tenker jeg at jeg heller vil ta med valpen for å hilse på dem, eller at vi er ute for at valpen skal bli vant med at det er stille på kontoret. https://butikk.fod.no/produkt/treningsvest-til-hund/ De hadde en grei vest til deg som er fører også. Veldig praktisk om dere feks har ro-trening nær folksomme områder, parker, lekeplasser osv. Tenk at valpen er en baby som trenger nærhet, trygghet og tid. Ikke ha for store forventninger til den og legg opp til at den skal oppleve mye mestring. Planlegging tenker jeg er et viktig stikkord. Tenk igjennom situasjoner; hva kan skje, hvordan kan valpen reagere, hva kan jeg gjøre for å legge best mulig til rette og hva skal jeg gjøre dersom plan A, B og C ikke fungerer så bra for min valp. Viktigst av alt; kos dere og senk skuldrene -du er allerede mer enn god nok🤗 Anonymkode: 610cc...f6b Takk for godt svar! Hvor viktig tror du sosialisering er (retriever valp) for hunden? Synes folk "hyper" opp litt vel mye akkurat hvor livsviktig det er at hunden får hilse så mye den kan - damned the consequences. Jeg tenker jo at jo mer sosialisering, jo større iver og forventning fra hundens side. Skal du ha en terapihund bør man kanskje hilse på alt og alle, men siden jeg tenker meg en mer "kjølig" og nestekjærlig hund tror jeg ikke jeg kommer til å legge så mye press på akkurat det aspektet ved oppdragelsen. I tillegg tenker jeg at det automatisk blir så mye stress rundt valpetiden om man skal trykke inn alenetrening, stuerenslighet, valpekurs, Miljøtrening, sosialisering, håndteringstrening, lek, sovetid... Man kan da vel ikke prioritere alt? Anonymkode: 89bb3...a8a
Try2 Skrevet 18. april 2021 #4 Skrevet 18. april 2021 Alenetrening er veldig viktig, regner med du vet når det starter og hvordan du skal gjøre det? Det krever tolmodighet, at du tar det skritt for skritt. Og når dere er ferdig vil hunden oppleve det å være alene som en av dagens høydepunkter😁.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #5 Skrevet 18. april 2021 Try2 skrev (2 minutter siden): Alenetrening er veldig viktig, regner med du vet når det starter og hvordan du skal gjøre det? Det krever tolmodighet, at du tar det skritt for skritt. Og når dere er ferdig vil hunden oppleve det å være alene som en av dagens høydepunkter😁. Jeg starter med én gang, avstandstrening i starten 🙂 Anonymkode: 89bb3...a8a
Try2 Skrevet 18. april 2021 #6 Skrevet 18. april 2021 Hvor gammel er den? Det med sosialisering/treffe andre er viktig. Du merker veldig raskt hvilke hunder den har god kjemi med. I starten er det en god ide at han treffer søsken hvis de ikke er for langt unna. Og etterhvert bør den treffe venner i nabolaget hvor de kan leke fritt.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #7 Skrevet 18. april 2021 Try2 skrev (1 time siden): Hvor gammel er den? Det med sosialisering/treffe andre er viktig. Du merker veldig raskt hvilke hunder den har god kjemi med. I starten er det en god ide at han treffer søsken hvis de ikke er for langt unna. Og etterhvert bør den treffe venner i nabolaget hvor de kan leke fritt. Ja, treff en gang i blandt er greit. "Hundetreff" er jo uavhengige lekeperioder utenom tur, men jeg er bestemt på at i kobbelet skal ikke hunden hilse på andre hunder. Jeg har ikke fått valpen riktig enda, henter om omtrent en uke. Vil være i forkant med all trening slik at jeg begår minst mulig med feil. Søskentreff tror jeg blir godt mulig, ettersom oppdretter prioriterte folk på Østlandet Anonymkode: 89bb3...a8a
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #8 Skrevet 18. april 2021 Angående sosialisering så har jeg alltid tenkt at kvalitet er bedre enn kvantitet. Mine hunder har noen faste leke-og tur kamerater. De var også på valpekurs hvor de fikk sosialisere. Rotrening er viktig om den skal være med på kontoret. Når du drar og trener miljø, sett deg på en benk i parken og gjør absolutt ingenting. Vent til valpen er blitt rolig og har lagt seg ned. Gjør dette overalt, så valpen blir vant til å roe seg ned i forskjellige miljø, og at det er greit å gjøre absolutt ingenting innimellom 😊 Anonymkode: 29dca...a89 2
Diamant20 Skrevet 18. april 2021 #9 Skrevet 18. april 2021 Søsken er gull verdt som lekekamerater! Ellers tenker jeg at en retriever stort sett ikke vil trenge mye sosialisering, fordi min erfaring er at de blir lykkelige hver gang de får hilse på noe uansett😂
Try2 Skrevet 18. april 2021 #10 Skrevet 18. april 2021 Hilsing i kobbel er ikke nødvendig, men hvis det er to som kjenner hverandre godt og har god kjemi, går det som regel bra. Men som jeg skrev; å leke fritt (uten bånd) er absolutt det alle beste. Og lek blir de herlig slitne av både i kropp og hode:) Jeg ser altfor mange hunder som ikke er sosialiserte og som aldri får være sammen med andre hunder. Disse blir frustrerte og ofte aggressive individer. Og det er dessverre ofte de dumme eierene sin feil. 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #11 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for godt svar! Hvor viktig tror du sosialisering er (retriever valp) for hunden? Synes folk "hyper" opp litt vel mye akkurat hvor livsviktig det er at hunden får hilse så mye den kan - damned the consequences. Jeg tenker jo at jo mer sosialisering, jo større iver og forventning fra hundens side. Skal du ha en terapihund bør man kanskje hilse på alt og alle, men siden jeg tenker meg en mer "kjølig" og nestekjærlig hund tror jeg ikke jeg kommer til å legge så mye press på akkurat det aspektet ved oppdragelsen. I tillegg tenker jeg at det automatisk blir så mye stress rundt valpetiden om man skal trykke inn alenetrening, stuerenslighet, valpekurs, Miljøtrening, sosialisering, håndteringstrening, lek, sovetid... Man kan da vel ikke prioritere alt? Anonymkode: 89bb3...a8a Jeg tenker at hunden ikke burde hilse på «alt og alle», men kun på trygge hunder/valper. En dårlig opplevelse kan sitte lenge i og ødelegge mye for en valp som prøver å lære hvordan verden fungerer❤️ «Dårlige» treff vil den være mer rustet til når han blir eldre og trygg på seg selv. Nei, enig i at alt av trening ikke skal vektes like mye. Det kjipeste er om du stresser mye så prøv å tenke at det du gjør er godt nok. Noen uker får man oppsøkt flere ting, andre uker ikke, sånn er det bare. Det er viktig at valpen får tid til å oppleve mye ro og fred hjemme sammen med deg -det er vel mest av det i hverdagen fremover uansett? Jeg hadde ei venninne med verdens fineste, rolige, stødige hund som var tålmodig med barn og eldre -både to- og firbeinte. Hun var ikke redd, lydig og kosete. Dessverre var hun litt usikker/redd for små hunder. Hun hadde nok blitt mest sosialisert med store hunder og hun unngikk små hunder og trakk seg vekk fra dem. Likevel kunne man ikke funnet en bedre hund enn henne❤️ Anonymkode: 610cc...f6b 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #12 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Siden nær familie har hatt valp før, som jeg har hjulpet med å passe og trene, så har jeg jo en viss anelse om hva jeg går til, praktisk sett. Teoretisk er nok det meste slukt, skrevet ned og tenkt igjennom, men et par ting ligger igjen; Sosialisering Jeg tenker egentlig å ta sosialiseringen ganske rolig, og kombinere det med miljøtrening. Valpen kan nemlig ikke hilse på andre på tur, ettersom det skaper en usunn forventing til det som voksen. Derfor blir det mest hilsing på valpekurs og unghundkurs… kurs generelt. Andre steder hvor sosialisering kommer naturlig? Alenetrening Vet hvordan jeg skal trene alenetrening, men er på utkikk etter erfaring fra hvor lenge en valp på omtrent 5 måneder kan være alene hjemme? Jeg sikter meg inn på omtrent 4 – 5 timer, forhåpentligvis, nettopp fordi jeg må på jobb. Hunden kan dog bli med så lenge den «beholder fatningen»; hvordan trene hunden til å forholde seg rolig på kontoret? Til slutt lurer jeg på om noen kan anbefale en butikk for hundevest («HUND I TRENING») slik at mennesker uten respekt stormer opp for å hilse akkurat da jeg trener kontakt…? Og gjerne legg til én ting du vil anbefale valpeeiere/en ting du ønsket du visste selv Tror generelt at det viktigste ikke er å klikke; en valp jeg kjenner er "covidvalp" og har ikke hilst på en eneste sjel nesten under hele pandemien. Leker veldig fint med andre hunder og har så langt ikke vist noen bieffekt av covid-19. Anonymkode: 09df0...204 Jeg har en god del tips. Legger ved litt av min "plan" Dette er kun de første ukene vel og merke. Er litt rotete notater, så håper du skjønner. Linkene som er lagt ved er forskjellige lydspor som er lurt å spille av for valpen, jevnlig, så de blir vant til lydene. Veldig viktig at de ikke blir redde. Anonymkode: 21fb1...6c2 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #13 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har en god del tips. Legger ved litt av min "plan" Dette er kun de første ukene vel og merke. Er litt rotete notater, så håper du skjønner. Linkene som er lagt ved er forskjellige lydspor som er lurt å spille av for valpen, jevnlig, så de blir vant til lydene. Veldig viktig at de ikke blir redde. Anonymkode: 21fb1...6c2 Siterer meg selv nå. Glemte å skrive at det viktigste er at du i alle fall lager deg en god plan for hva du skal gjøre, pr uke. Dette var overordnet en plan fra uke 8-12 for min del. Hvis ikke kan det fort skli ut. Sosialiseringsperioden er fra 3-12 uker, det er da valpene er mer nysgjerrig enn redde. Vil absolutt prioritere det. Det siste du vil ha er en redd hund. Ville lest om habituering, sensitivisering og klassisk betinging hos hunder 🙂 Anonymkode: 21fb1...6c2 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #14 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Siterer meg selv nå. Glemte å skrive at det viktigste er at du i alle fall lager deg en god plan for hva du skal gjøre, pr uke. Dette var overordnet en plan fra uke 8-12 for min del. Hvis ikke kan det fort skli ut. Sosialiseringsperioden er fra 3-12 uker, det er da valpene er mer nysgjerrig enn redde. Vil absolutt prioritere det. Det siste du vil ha er en redd hund. Ville lest om habituering, sensitivisering og klassisk betinging hos hunder 🙂 Anonymkode: 21fb1...6c2 Ja, har lest litt på det Har i hovedsak planlagt ett nytt miljø annen hver dag, og mellom de en dags pause. Håndteringstrening hver kveld. Valpekurs og viderekommende, mest for sosialiseringens skyld. Tenker park, trafikk, parkeringsplass, kjøpesenter, båt, tog, buss, lekeplass (skole) og strand/befolkede steder er nok for min hund. Lyder hadde jeg faktisk ikke tenkt på, så det er bra at du sa! Jeg tenker å sette iallefall på fyrverkeri, skudd og barneskrik slik at det ikke blir en "hassle" når vi skal miljøtrene. For meg er det absolutt viktigste at kontakt læres inn fra dag én. Da går det bra om hunden hilser i bånd, for den dagen jeg ikke vil, kan jeg be om kontakt Anonymkode: 89bb3...a8a
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #15 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, har lest litt på det Har i hovedsak planlagt ett nytt miljø annen hver dag, og mellom de en dags pause. Håndteringstrening hver kveld. Valpekurs og viderekommende, mest for sosialiseringens skyld. Tenker park, trafikk, parkeringsplass, kjøpesenter, båt, tog, buss, lekeplass (skole) og strand/befolkede steder er nok for min hund. Lyder hadde jeg faktisk ikke tenkt på, så det er bra at du sa! Jeg tenker å sette iallefall på fyrverkeri, skudd og barneskrik slik at det ikke blir en "hassle" når vi skal miljøtrene. For meg er det absolutt viktigste at kontakt læres inn fra dag én. Da går det bra om hunden hilser i bånd, for den dagen jeg ikke vil, kan jeg be om kontakt Anonymkode: 89bb3...a8a Så bra, høres ut som du har en veldig god plan! Blir så glad når jeg ser valpekjøpere som forbereder seg så godt. Vil også råde deg til å spille av disse lydene kanskje en gang i uka f.eks, hjelper ikke så mye å spille av fyrverkeri i mai også forvente at de ikke skal bli redde i desember Fort gjort å glemme. Anonymkode: 21fb1...6c2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå