Lilleminken Skrevet 18. april 2021 #1 Skrevet 18. april 2021 (endret) Hei, i en alder av 40 år skal jeg få min første hund, har alltid hatt lyst på en men har ikke hatt livsstil til at jeg kan ha en før nå. Noen tanker om dag til dag - Tur om morgenen (30 minutter når vi står opp) - Sammen med meg hele dagen 4 dager i uken (kan ha hjemmekontor 2 dager i uken) 3 dager i uken vil den være hjemme alene på dagen når jeg har kjernetid på kontoret - 10:00 - 15:00 - Hunden vil bo i leilighet i byen, derfor vil jeg ha en rase som ikke er kjent for å bjeffe mye og kjent for rasere leiligheten når den er alene - Jeg er glad i å gå tur i nærområdet - Så den vil gå en time til hver dag i tilegg til morgenturen, men ikke høyaktivitetsnivå - Jeg har tid til pelsstell hver dag. - Jeg vil ha en hund som lever lenge - Foreldrene mine har katt så den må være easy going med andre dyr Har tenkt på følgende raser -Bichon Frise - Bichon Havanais - Malteser - West Highland White Terrier - Lhasa Apso -Dachs Noen som har erfaring med disse rasene og tanker hvorvidt livsstilen jeg har passer med noen av de overnenvnte rasene sine behov? Takk! Endret 18. april 2021 av Lilleminken Skrivefeil
Troyamin Skrevet 18. april 2021 #2 Skrevet 18. april 2021 Ville styrt unna Dachs og Terrier grunnet gneldring og drifter. Bichon Frisé og Lhasa Apso er en hyggelige raser. Bichon Havanais og Malteser har jeg for liten kunnskap om til å uttale meg om. 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #3 Skrevet 18. april 2021 Jeg ville ha styrt unna dachs, det er en jakthund. Samt styrt unna det man kaller gruppe 5 hund(spisshund) hos norsk kennel klubb, og terrier rasene. De andre rasene du nevner har jeg ikke noe direkte kjennskap til utover å ha møtt en del. Anbefaler å ta kontakt med raseklubbene for mer info. Anonymkode: 3fee0...233 5
Mei88 Skrevet 18. april 2021 #4 Skrevet 18. april 2021 Lese om raser er lurt i forhold til å finne ut om rasen passer En vokter eller varsler er det ofte mye lyd i. Dachs er en jakt hund,og krever nok sitt.. Hunder er individer så hva en hund vil akseptere av andre dyr vet man ikke ut fra hvilke rase den er Jo mindre hund jo lengre lever de ofte. Finn deg så en seriøs oppdretter gjennom raseklubb osv når du har bestemt deg, be om å få komme på besøk å hilse på tispa og se hvordan den har det. Sjekk gjerne hva slags helsesjekker tispa og hannen hadde før de parret.. kunne sikkert skrevet mye mer, men kommer ikke på noe nå.. Styr unna finn.no 4
Lilleminken Skrevet 18. april 2021 Forfatter #5 Skrevet 18. april 2021 Takk for svar så langt alle, jeg heller mer og mer mot en Bichon Frise eller en Lhasa Apso. Jeg tenker kjøpe fra oppdrett ja. Hvor vanskelig er Bichon Frise og klippe? Jeg tenkte jeg skulle gå til hundeklipper de første gangene men etterhvert lære meg dette selv. 3
Iia Skrevet 18. april 2021 #6 Skrevet 18. april 2021 Lilleminken skrev (2 minutter siden): Takk for svar så langt alle, jeg heller mer og mer mot en Bichon Frise eller en Lhasa Apso. Jeg tenker kjøpe fra oppdrett ja. Hvor vanskelig er Bichon Frise og klippe? Jeg tenkte jeg skulle gå til hundeklipper de første gangene men etterhvert lære meg dette selv. Å klippe hunder er ikke så vanskelig, syns jeg, ihvertfall Sjekk med en dyrlege hvilke raser som stort sett er friske, er et tips fra meg. 1
Troyamin Skrevet 18. april 2021 #7 Skrevet 18. april 2021 Lilleminken skrev (47 minutter siden): Takk for svar så langt alle, jeg heller mer og mer mot en Bichon Frise eller en Lhasa Apso. Jeg tenker kjøpe fra oppdrett ja. Hvor vanskelig er Bichon Frise og klippe? Jeg tenkte jeg skulle gå til hundeklipper de første gangene men etterhvert lære meg dette selv. De aller fleste oppdrettere holder "mini-kurs" i klipp og stell for de valpekjøperne som måtte ønske det.😊 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #8 Skrevet 18. april 2021 Svigers har en dachs. største drittbikkja jeg har møtt😂 den gneldrer støtt og stadig, den er utrolig ulydig og stinker som et søppelspann. Har du sett på papillon? Kan nok være litt lyd i de også, men de tre jeg kjenner er veldig stille. Så er de veldig fine å se på, lettlærte og liker godt turer samtidig som de liker å kose på sofaen. Anonymkode: e10c9...5a2
Lilleminken Skrevet 18. april 2021 Forfatter #9 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Svigers har en dachs. største drittbikkja jeg har møtt😂 den gneldrer støtt og stadig, den er utrolig ulydig og stinker som et søppelspann. Har du sett på papillon? Kan nok være litt lyd i de også, men de tre jeg kjenner er veldig stille. Så er de veldig fine å se på, lettlærte og liker godt turer samtidig som de liker å kose på sofaen. Anonymkode: e10c9...5a2 Hei, takk for innspill - Nei, har ikke sett på papillon enda - skal se nå.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #10 Skrevet 19. april 2021 Synes du har et fornuftig utvalg ut i fra kriteriene dine. Jeg ville sett på bichon havanaise eller papillon/phalène 😊 Har selv en terrier, og det kan være skikkelig fine, herlige hunder. Men, noen kan også være noen små monstre, så det er litt vanskelig å vite hva man får 😅 Anonymkode: 3a233...e3c
gulsofa Skrevet 19. april 2021 #11 Skrevet 19. april 2021 Lilleminken skrev (16 timer siden): Takk for svar så langt alle, jeg heller mer og mer mot en Bichon Frise eller en Lhasa Apso. Jeg tenker kjøpe fra oppdrett ja. Hvor vanskelig er Bichon Frise og klippe? Jeg tenkte jeg skulle gå til hundeklipper de første gangene men etterhvert lære meg dette selv. Jeg syntes ikke det er vanskelig å klippe. Men mer tid du legger i å vende hunden til å bli stelt i starten, lettere er det. Utstyret koster, men hvis du legger litt penger i det og vedlikeholder det, så er det gull verdt. F.eks mine hunder blir satt på stellebord, og de vet at de skal bli stående der uten tull. Dette er innlært. Det sparer ryggen min for mye problemer og går fortere. En hund som ikke er vandt til det, bruker jeg mye lengre tid på. Det koster noen minutter hver dag i starten, men er gull verdt på lang sikt. Dyrlegen er imponert over hvor velloppdragne hundene mine er på bordet hos henne. Mindre bruk av makt og tvang ved undersøkelse hos dyrlegen i tillegg. De fleste oppdrettere deler velvillig tips og triks når det kommer til pelsstell. Mange av raseklubbene, holder også klippekurs/pelsstell kurs 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #12 Skrevet 19. april 2021 Coton de tulear er en fantastisk rase, den har imponert meg. Skikkelig herlige morsome hunder som tilpasser seg lett. Glad i alt og alle og viser en veldig glede. Standar er lang, men røytefri pels. Det krever litt å holde den fin, men en trenger ikke gre daglig. En kan og barbere de om en ønsker, da er det veldig lite pelsstell, og de er like herlige enten de har lang elle kort. Det er og enkelt og gjøre selv, fikk det til med greit resultat med en gang selv uten noe erfaring. De jeg kjenner er det lite lyd i. De lager lyd når de blir ivrige i leken, men de står ikke å gneldrer på folk utenfor elle når en treffer noen på tur, eller når det ringer på døren. Å de har ikke den grusomme hundelukten! Det er og en frisk rase som lever lenge og størrelsen er veldig grei. Vi skifter nok aldri rase igjen, elsker coton❤️ Anonymkode: 803a2...3a2 1
Lilleminken Skrevet 19. april 2021 Forfatter #13 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Coton de tulear er en fantastisk rase, den har imponert meg. Skikkelig herlige morsome hunder som tilpasser seg lett. Glad i alt og alle og viser en veldig glede. Standar er lang, men røytefri pels. Det krever litt å holde den fin, men en trenger ikke gre daglig. En kan og barbere de om en ønsker, da er det veldig lite pelsstell, og de er like herlige enten de har lang elle kort. Det er og enkelt og gjøre selv, fikk det til med greit resultat med en gang selv uten noe erfaring. De jeg kjenner er det lite lyd i. De lager lyd når de blir ivrige i leken, men de står ikke å gneldrer på folk utenfor elle når en treffer noen på tur, eller når det ringer på døren. Å de har ikke den grusomme hundelukten! Det er og en frisk rase som lever lenge og størrelsen er veldig grei. Vi skifter nok aldri rase igjen, elsker coton❤️ Anonymkode: 803a2...3a2 Oi! Ja, det var en rase som jeg synes virker veldig flott - Jeg skal definitivt gjøre litt mer research på den. Takk for tipset.
Lilleminken Skrevet 29. april 2021 Forfatter #14 Skrevet 29. april 2021 (endret) Takk alle sammen for tips og innspill. Jeg endte opp med en Lhasa Apso som flytter inn hos meg i Juni - Gleder meg fryktelig ❤️ Endret 29. april 2021 av Lilleminken 5
Troyamin Skrevet 29. april 2021 #15 Skrevet 29. april 2021 Lilleminken skrev (11 minutter siden): Takk alle sammen for tips og innspill. Jeg endte opp med en Lhasa Apso som flytter inn hos meg i Juni - Gleder meg fryktelig ❤️ Så spennende! Lykke til!😊
Lilleminken Skrevet 29. april 2021 Forfatter #16 Skrevet 29. april 2021 (endret) Troyamin skrev (8 timer siden): Så spennende! Lykke til!😊 Tusen takk! Jeg er så sykt glad. sitter på pinterest nå får inspirasjon til innredning av valpebingen i stua og soveplassen på mitt soverom så han har sine steder som er hans - og ser valpevideo prep på youtube til store gullmedaljen Endret 29. april 2021 av Lilleminken 3
Tanuki Skrevet 30. april 2021 #17 Skrevet 30. april 2021 (endret) On 4/18/2021 at 5:09 PM, Lilleminken said: Jeg er glad i å gå tur i nærområdet - Så den vil gå en time til hver dag i tilegg til morgenturen, men ikke høyaktivitetsnivå Det er jo veldig lite aktivitet! Har selv en hund av en liten rase, og den får mye mer aktivitet enn det du beskriver her. Ikke gå i fella å tro at små hunder ikke trenger mosjon og aktivitet, spesielt om du er redd for at den skal ødelegge ting i leiligheten din. Endret 30. april 2021 av Tanuki skrivefeil 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #18 Skrevet 30. april 2021 Gratulerer med ett lite pelsbarn! Som du vil finne ut, så er det å ha hund ett enda større ansvar enn det ser ut til, men det er også veldig givende. Jeg ser ikke noe nevnt om dressur, men om du vil ha ett godt hundehold så er dette høyst nødvendig. Ikke bare for oppførselen sin del, men for å styrke båndet du og hunden har dere imellom og også for å stimulere hunden mentalt. Både små og store hunder krever utfordringer, og innlæring av lydighet, godterisøk og andre "triks" er en viktig del av det å ha hund. Jeg vil på det varmeste anbefale valpekurs, lydighet, miljøtrening og modifisert agility for din rase. Din lokale hundeklubb har antakelig også andre kurs det er mulig å delta på. Hunder elsker og være med oss, men de elsker å jobbe sammen med oss enda mer. Anonymkode: 452b0...703 1
Lilleminken Skrevet 24. mai 2021 Forfatter #19 Skrevet 24. mai 2021 (endret) Hei, takk for alle innspill - for en generell kommentar til noen av innspillene - Han er meldt på valpeskole fra han er 4 måneder gammel (2 ggr i uka over 8 uker) jeg går turer i sånn gjennomsnitt to timer om dagen, mer i helgene - Vi vil gå 30 minutter om morgenen - minimum 1 time om kvelden. Jeg ser en time med videoer hver dag på nettet (valp og hundetrening, hundeatferd - generell hund i hus best practice) for å forberede meg. Han vil jo selfølgelig ha 10-15 minutter lufteturer her og der i mellom turene - Disse regner jeg ikke med som tur.. Som valp vil han være med meg stort sett overalt i en valpeslynge på magen (etter at han har fått tid til å roe seg og bli kjent med meg og sitt nye hjem) Endret 24. mai 2021 av Lilleminken 1
Gjest Raffalayla Skrevet 24. mai 2021 #20 Skrevet 24. mai 2021 Lilleminken skrev (På 18.4.2021 den 10.09): West Highland White Terrier Styr unna, ikke for deg; en hvilken som helst terrier vil komme til å filleriste dritten ut av en mink; som en tøydokke..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå