Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med ekstremt kontroll behov og sjalusi. Sikkert mye med oppveksten og gjøre og blitt dårlig behandlet av menn mye inkl min far. 

Nå vil jeg bli kvitt sjalusien min, hvordan går jeg fram? Elsker mannen min . Vil ikke miste han.. 

Anonymkode: 1c10c...3b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at det går ikke å kurere så jeg dumper. 

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring, NEI!

kom deg vekk, ble ett 5 års langt helvette før jeg kom ut

Anonymkode: 014c2...222

AnonymBruker
Skrevet

Min kjæreste ga slipp på det meste av sjalusien sin et stykke inn i vårt forhold. Jeg jobba mye med å fortelle akkurat nok om livet mitt, så han ble informert men uten at jeg lot ham kontrollere meg. 

Anonymkode: a94cb...cb8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min erfaring, NEI!

Det er jo ts som er sjalu. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring, NEI!

Ser nå at du det er du som sliter med det..men nei , erfaringsmessig endrer folk seg ikke på det området...kanskje de klarer det i noen uker

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ts som er sjalu. 

Jaja så jo det rett etterpå

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.. finnes det ikke håp for meg?

Gjest questioner
Skrevet

Nei men du kan jobbe deg til bedre selvtillit :) 

Skrevet

Eks kona til mannen min var sykelig sjalu og det ødela forholdet, men det var bra for meg som endte opp med mannen

AnonymBruker
Skrevet

Ser nå at du det er du som sliter med det..men nei , erfaringsmessig endrer folk seg ikke på det området...kanskje de klarer det i noen uker

Min var utrolig sjalu første året sammen og nå etter 2 år bare sjalu en sjelden gang. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I hvilke situasjoner kommer sjalusien? Det har mye å si 

Anonymkode: 66e4f...698

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

I hvilke situasjoner kommer sjalusien? Det har mye å si 

Han var litt uærlig i begynnrlsen.

Så jeg har stort kontroll behov nå. Han lar meg få se på mobilen og skjuler ingenting. Men jeg er redd for han skal være uærlig igjen selv om jeg vet han ikke er det nå... Han har endret seg 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han var litt uærlig i begynnrlsen.

Så jeg har stort kontroll behov nå. Han lar meg få se på mobilen og skjuler ingenting. Men jeg er redd for han skal være uærlig igjen selv om jeg vet han ikke er det nå... Han har endret seg 

Hvor lenge har endringen vart? 

Du tror at kontroll betyr at det aldri vil skje igjen, men dette stemmer ikke. Jeg var alltid usikker og redd da samboer var på fylla alene. Så vi pleide å sende et par meldinger og at jeg ringte han en gang i løpet av natten. Han klarte likevel å skjule utroskap den ene gangen. Han er eks nå altså. 

Så at du følger med på alt han driver med sliter ut dere begge, men du vil aldri kunne kontrollere han fra å kunne såre deg igjen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med det samme som deg ts. Vært sammen 6 år, barn på hver vår kant så bor ikke sammen men bor i nærheten. Her var han og uærlig med kontakt med ekser osv første årene. Han takle ikke konfrontasjoner så vært slutt to ganger der han har kommet krypende tilbake. Ikke vært fysisk utroskap (som jeg vet) det hadde jeg ikke taklet. Men jeg og har forandret meg til å bli sjalu og usikker når vi ikke møtes på noen dager.. slitsomt og hater at jeg er sånn men greie ikke styre det. Jeg jobber med å ha fokus på meg og min datter når vi ikke sees og er mye fysisk aktiv, det hjelper å trene og være ute når jeg har fri fra jobb. 

Anonymkode: b73f3...eda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg sliter med ekstremt kontroll behov og sjalusi. Sikkert mye med oppveksten og gjøre og blitt dårlig behandlet av menn mye inkl min far. 

Nå vil jeg bli kvitt sjalusien min, hvordan går jeg fram? Elsker mannen min . Vil ikke miste han.. 

Har ikke lest alle svarene her, så kommentere kun ut fra egen erfaring. 

Ja, man kan bli mindre sjalu. Jeg er blitt det. I starten av mitt nåværende forhold var jeg veldig sjalu, usikker, og redd for han skulle finne noen andre som var "bedre" enn meg. 

Jeg prøvde å holde min usikkerhet skjult for han for ville ikke at han skulle møtte bekrefte og betrygge meg hele tiden.. Og dette slet veldig på MEG!! Jeg overanalyserte og grublet i flere timer hver dag, på det verste. Jeg mistet matlysten og ble til tider deprimert. 

Helt til en hendelse rundt juletider. Da ble jeg igjeb usikker etter en litt difus hendelse som gjorde at jeg fikk nærmest panikk. (overtenkte og analyserte i mitt eget hode). 

Og etter denne hendelsen fant jeg ut at nå var det nok!! 

Ingen mann skal noen gang få gjøre meg så usikker, og gjøre at hodet jobber overtid. Han gjorde jo ikke dette bevist, og HAN gjirde ingenting feil. Alt skjedde i litt eget hode. 

Jeg fant ut at nok var nok, og begynte å jobbe med å endre tankene mine: Jeg tenkte og tenker at jeg klarer meg fint alene, og kommer til å overleve OM han skulle være utro og dumpe meg. Ja det kommer til å gjøre vondt, men jeg kommer ikke til å dø! 

Livet går videre, og enten finner jeg noen andre da, eller så forblir jeg alene. Ingen krise uansett! 

I mitt tilfelle fant jeg ut at jeg måtte slutte å være så sjalu og usikker for MIN EGEN DEL!! Og ikke for Hannes eller forholdet sin del. Usikkerheten gjorde vondt for forholdet, men mest av alt vondt for MEG! Og som sagt så er det ingen andre mennesker som er verd min mentale helse...

Som sagt kom vendepunktet mitt rundt juletider. Vi er fortsatt sammen, og har snart vært sammen i 2 år. Til nå har jeg ikke hatt noen form for sjalusi/ angst siden jul, og for hver dag som går uten dette, så er jeg både overrasket og veldig takknemlig for MIN EGEN DEL! 🥳❤️

Anonymkode: a6b47...63e

• Liker 7
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Om du stoler på mannen din så har du ingen grunn til og bli kontrollerende og sjalu. Er det noe mannen din har gjort mot deg som får deg til og bli kontrollerende/sjalu? Om det er det så er det lurt og snakke sammen kommunikasjon og tillit og respekt for hverandre er viktig I parforhold.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med det samme, etter å ha blitt løyet til noen ganger- og i tillegg at han ser ekstra på damer, selv når jeg står ved siden av 😕 

Han har det siste året skjerpet seg masse- etter at jeg ville gå i skilsmisse. Men gamle følelser og tanker kommer ofte tilbake- og dette tærer på.... Jeg er nå sjalu og blir det for den minste lille ting.... Usikker på om sjalusien min vil knekke oss 🥲

Anonymkode: ea508...f33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke kalle det sjalusien hvis partner faktisk lyver og/eller er utro. Da reagerer man jo på realiteten om at partner ikke er til å stole på. Men hvorfor er man da sammen? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg sliter med det samme, etter å ha blitt løyet til noen ganger- og i tillegg at han ser ekstra på damer, selv når jeg står ved siden av 😕 

Han har det siste året skjerpet seg masse- etter at jeg ville gå i skilsmisse. Men gamle følelser og tanker kommer ofte tilbake- og dette tærer på.... Jeg er nå sjalu og blir det for den minste lille ting.... Usikker på om sjalusien min vil knekke oss 🥲

Anonymkode: ea508...f33

Det er hans handlinger som knekker dere i så fall, løgn er ikke ok. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...